Muistelen lukeneeni että AMD olisi kommentoinut että uusi lippulaiva on vähän 2080 Ti nopeampi.
Mihinkä teidän väitteet perustuu että olisi nopeampi kuin 3080?![]()
Muistelet väärin, AMD ei ole kommentoinut uusien korttien suorituskyvystä yhtikäs mitään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Muistelen lukeneeni että AMD olisi kommentoinut että uusi lippulaiva on vähän 2080 Ti nopeampi.
Mihinkä teidän väitteet perustuu että olisi nopeampi kuin 3080?![]()
Semmosta spekulointia. Ja näin itsekin tilanteen koen.
Muistelet väärin. Ainut asia mitä AMD on "Big Navin" suorituskyvystä sanonut, on että sillä tähdätään high endiin.Muistelen lukeneeni että AMD olisi kommentoinut että uusi lippulaiva on vähän 2080 Ti nopeampi.
Se perustuu luotettavien lähteiden vuotoihin, matematiikkaan ja huhuihin.Mihinkä teidän väitteet perustuu että olisi nopeampi kuin 3080?![]()
Missä kohtaa tuossa sanottiin että ne kaikki tulisivat julkaisussa? Ei NVIDIAllakaan ole julkaisussa kuin kaksi piiriä.Ei vaikuta hirveän uskottavalta, ihan jo piirivarianttien määrän takia
AMD:lla ei ole ikinä tainnut julkaisussa, ainakaan lähihistoriassa yli kahta piirivarianttia
Kerta se on tietysti ensimmäinenkin, mutta vaikuttaa AMD:n realistiset resurssit ja infra huomioituna vähän liian suurelta määrältä.
Veikkaisin ensimmäisen RDNA2 "irto-GPU:n" olevan nykyistä isompi siru, jota toimitetaan 1-2 eri konfiguraatiossa kuten useimpia nykyisiäkin siruja.
Lähteet? Mitä noita saatavilla olevia lukuja on aiemmin käyty läpi tässä ketjussa, niin lopputulos on n. 2080ti:n taso puhtaassa RT laskennassa.
Sonyn ja/tai MS:n esityksissähän se on ollut. Mutta kai nyt ymmärrät että juuri niitä "valikoituja ja optimoituja RT efektejä" noilla NVIDIAnkin korteilla tehdään?En nyt muista mussa artikkelissa oli se heitto, että konsolipuolella nähdään ehkä jotain valikoituja ja oopimoituja RT efektejä, mutta siinä se.
2080 Ti ei pääse FullHD:lla 60 FPS:ään (Neon District RTX -kenttä, 8 chunks), vaan siihen tarvitaan pienempää resoluutiota ja DLSS:llä skaalaamista.Ja ainakin se minecraft dxr demo, mitä pyöriteltiin series x:llä siinä yhdessä Digital Foundryn videossa oli ilmeisesti selvästi alle 60 fps. 2080 Ti kuitenkin pääsee tuossa aika hyvin 60 FPS tuntumaan, eli ei siinä ainakaan ihan 2080Ti:n tasolle yltänyt. Loppujen lopuksi 2080Ti on aika tuhnu sekin RT suorituskyvyssä, joten jos ollaan vähän alle sen, niin ei sitä next gen konsolien RT tehoa voi vahvaksikaan sanoa.
RDNA2 "irto-GPUita" tulee olemaan ainakin nuo kolme, joiden olemassaolo on varmistunut jo ajat sitten ajureiden kautta ja tietenkin niistä tullaan julkaisemaan useampi variantti per siru, ihan niin kuin kaikista siruista valmistajaan katsomatta.
Nvidia teki jättimäisen hinnan alennuksen seuraavaan sukupolveen, joka on ihan pian ostettavissa ja teho hyppäykset valtavat. Nyt saa esim. RTX 3070 kortin n. 500€, joka on tehokkaampi kuin 2080 Ti, joka maksaa edelleen uutena vähintään jotain 1100€.
Tämä on syy ihmisille pitkästä aikaa päivittää korttia, veikkaan että nopeasti menevät kuumille kiville ja jos iso porukka sen tekee niin niitä AMD:n kortteja jää hyvin harva odottamaan, ellei sieltä nyt erittäin pikaisesti tule korttien tehotiedot ja hinnat ulos yms., mikä on erittäin epätodennäköistä.
En puhunut eri varianteista samasta piiristä, vaan eri piireistä.Piirivarianttien olemassaololle "ajureissa" ei kannata hirveästi antaa painoarvoa, ellei ne piireille yksilöidä muita tietoja samalla.
Esim. Polaris 10/20/30 (Ellesmere) piiristä on "olemassa" eri 30 piirivarianttia jo ilman, että otetaan edes "variantit" jotka on toimitettu esim. toiselle asiakkaalle ns semikustomina (esim. Polaris 22, yms).
En puhunut eri varianteista samasta piiristä, vaan eri piireistä.
Mainitsemasi Polaris 22 on esimerkiksi täysin eri piiri, kuin Polaris 10/20/30 joissa erot keskenään oli lähinnä valmistusteknisiä. Muita Polariksia ovat Polaris 11/21 ja Polaris 12 (ja vaikka voisi muuta kuvitella muiden piirien takia, 12:lla ja 22:lla ei ole mitään tekemistä keskenään).
RDNA1-piirejä on taas Navi10, Navi12 ja Navi14, vaikka tietenkin korttimalleja (niitä mitä sinä tarkoitit nyt varianteilla) on enemmän.
RDNA2-piirejä on varmistettu ajureista Navi21, Navi22 ja Navi23 ja tietenkin niistäkin on tulossa eri korttimalleja (niitä variantteja) enemmän.
Jos et nyt aio ehdottaa, että kirjaimellisesti aina kaikilla valmistajilla käytössä olleet nimeämistavat on heitetty nimenomaan RDNA2:n kohdalla romukoppaan ja tehty uusi nimeämistapa tahallaan päällekkäiseksi vanhan kanssa ja sen päälle vielä tehty täysin turhaa lisätyötä ajureissa, kyllä.Missasit koko pointin.
Selviääkö ajureista, varmasti ettei Navi 21 <> 23 ole sama piiri eri konfiguraatiolla?
Jos et nyt aio ehdottaa, että kirjaimellisesti aina kaikilla valmistajilla käytössä olleet nimeämistavat on heitetty nimenomaan RDNA2:n kohdalla romukoppaan ja tehty uusi nimeämistapa tahallaan päällekkäiseksi vanhan kanssa ja sen päälle vielä tehty täysin turhaa lisätyötä ajureissa, kyllä.
Kyllähän minä tuossa vastasin? Ne on listattu ihan täysin samalla tavalla uusina siruina kuin muutkin uudet sirut. Sillä ei ole mitään tekemistä yhdestä sirusta tehtävien varianttien listauksen kanssa.En ole ehdottanut mitään, kysyin kysymyksen johon et ilmeisesti halua vastata?
#if ADDR_NAVI22_BUILD
#define AMDGPU_NAVI22_RANGE 0x32, 0x3C
#endif
#if ADDR_NAVI23_BUILD
#define AMDGPU_NAVI23_RANGE 0x3C, 0x46
#endif
Sonyn ja/tai MS:n esityksissähän se on ollut. Mutta kai nyt ymmärrät että juuri niitä "valikoituja ja optimoituja RT efektejä" noilla NVIDIAnkin korteilla tehdään?
2080 Ti ei pääse FullHD:lla 60 FPS:ään (Neon District RTX -kenttä, 8 chunks), vaan siihen tarvitaan pienempää resoluutiota ja DLSS:llä skaalaamista.
Siitä Digital Foundryn videosta on mahdotonta päätellä mitään suorituskyvystä, video on enkoodattu 30 FPS:ksi (tai 29,97 siis) ja alkuperäislähde pyöri korkeammalla FPS:llä (ei määritellä tarkemmin paljonko korkeammalla, mutta stutterit johtuu DF:n mukaan siitä 30 FPS:n nauhoituksesta)
Ainut mitä siitä tiedetään, on että kyseessä on pre-release build pelistä mahdollisesti keskeneräisellä softa-alustalla ja se pyöri 1080p-resoluutiolla, tuntemattomilla asetuksilla ja FPS on korkeampi kuin videon 30.
Sovitaan niin.Justahan tossa demossa se meni 1440p 30fps 3080 ohjaimella. Pelin tuosta saa lisäämällä edes yhden interaktion ja näyttämällä ruudussa jotain pisteitä.
Kyllähän minä tuossa vastasin? Ne on listattu ihan täysin samalla tavalla uusina siruina kuin muutkin uudet sirut. Sillä ei ole mitään tekemistä yhdestä sirusta tehtävien varianttien listauksen kanssa.
Ja ne Controllin tasoiset RT-setit ovat juurikin niitä "valikoituja ja optimoituja RT efektejä".Niin on juueikin noilla Turingeilla. Kyllä tuolla 3000 sarjan RT teholla aletaan jo päästä siihen, että controlin tasoiset rt setit pyörii sen 60 fps ainakin natiivilla 1080p resolla.
Missä kohtaa videota se tuollaista sanoo? Itse en ainakaan siitä alussa missä se siitä resoluutiosta ja pyörimisestä puhuu löydä mitään mainintaa "selvästi alle 60 FPS:stä" tai mistään muustakaan vastaavasta, sen sijaan se sanoo "The Xbox Series X here is rendering the hardest to run raytracing workload there is at interactive FPS at 1080p"Linneman kommentoi sillä videolla sitä FPS:ää, koska oli itse paikan päällä ollut katsomassa. Sanoo, että oli selvästi alle 60 fps ja on hyvin hyvin epätodennäköistä, ryyä siinö konsolidemossa olisi ollut mutään kivin raskaita asetuksia päällä.
Kyllä, se perustuu oletukseen että listaukseen missä listataan nimenomaan eri siruja ei lisätä muita kuin eri siruja. Sekä noihin edellä mainittuihin muihin syihin.Mutta lähteessä (ajurit) mikään ei suoranaisesti osoita sitä (rautaeroon viittaava ero koodissa tms)?
Vaan kyseessä on oletus, joka perustuu siihen että käytännöt pysyy samana kuin tähän asti?
Kyllä, se perustuu oletukseen että listaukseen missä listataan nimenomaan eri siruja ei lisätä muita kuin eri siruja. Sekä noihin edellä mainittuihin muihin syihin.
Ja ne Controllin tasoiset RT-setit ovat juurikin niitä "valikoituja ja optimoituja RT efektejä".
Missä kohtaa videota se tuollaista sanoo? Itse en ainakaan siitä alussa missä se siitä resoluutiosta ja pyörimisestä puhuu löydä mitään mainintaa "selvästi alle 60 FPS:stä" tai mistään muustakaan vastaavasta, sen sijaan se sanoo "The Xbox Series X here is rendering the hardest to run raytracing workload there is at interactive FPS at 1080p"
Kyllä, se perustuu oletukseen että listaukseen missä listataan nimenomaan eri siruja ei lisätä muita kuin eri siruja. Sekä noihin edellä mainittuihin muihin syihin.
Just näin, ihan vastaava teho kuin 2080ti jossain hemmetin konsolissa. 80CU ohjaimessa on 50% enemmän yksiköitä ja siten rt suorituskyky skaalautuu jonnekkin 3080 tasolle.En nyt muista mussa artikkelissa oli se heitto, että konsolipuolella nähdään ehkä jotain valikoituja ja oopimoituja RT efektejä, mutta siinä se.
Ja ainakin se minecraft dxr demo, mitä pyöriteltiin series x:llä siinä yhdessä Digital Foundryn videossa oli ilmeisesti selvästi alle 60 fps. 2080 Ti kuitenkin pääsee tuossa aika hyvin 60 FPS tuntumaan, eli ei siinä ainakaan ihan 2080Ti:n tasolle yltänyt. Loppujen lopuksi 2080Ti on aika tuhnu sekin RT suorituskyvyssä, joten jos ollaan vähän alle sen, niin ei sitä next gen konsolien RT tehoa voi vahvaksikaan sanoa.
Just näin, ihan vastaava teho kuin 2080ti jossain hemmetin konsolissa. 80CU ohjaimessa on 50% enemmän yksiköitä ja siten rt suorituskyky skaalautuu jonnekkin 3080 tasolle.
Missään en ole sanonut että se suorituskykytaso olisi vahva.
4k reso ja 30fps pyyhkii lattiaa 2080ti:llä, vai oonko kattonu vääriä testejä?Mutta kun se ei ole sillä tasolla siinä konsolissa vaan alle. Ainakaan tuossa minecraft RTX testissä.
Mutta kun se ei ole sillä tasolla siinä konsolissa vaan alle. Ainakaan tuossa minecraft RTX testissä. Se voi olla ehkä samalla tasolla kun 2080:ssä.
Ja ainakin se minecraft dxr demo, mitä pyöriteltiin series x:llä siinä yhdessä Digital Foundryn videossa oli ilmeisesti selvästi alle 60 fps. 2080 Ti kuitenkin pääsee tuossa aika hyvin 60 FPS tuntumaan, eli ei siinä ainakaan ihan 2080Ti:n tasolle yltänyt. Loppujen lopuksi 2080Ti on aika tuhnu sekin RT suorituskyvyssä, joten jos ollaan vähän alle sen, niin ei sitä next gen konsolien RT tehoa voi vahvaksikaan sanoa.
Jos yhtään katselit noita testituloksia mitä ne mainosti niin ei se yksiköiden määrän tuplaus suorituskyvyn puolella mitään taikoja tehnyt, "30 TFLOPS Ampere" (RTX 3080) on NVIDIAn esimerkkipeleissä ilman RT:tä 50 - 70 % nopeampi kuin "11 TFLOPS Turing" ja RT-esimerkkipeleissäkin jäädään johonkin <85% parannuksiin. Todennäköisimmin NVIDIA on siis törmännyt samaan ongelmaan mikä AMD:lla on ollut pitkään etenkin GCN:ssä - laskentavoimaa on mutta sitä ei saada hyödynnettyä eri syistä johtuen niin hyvin kuin teoreettiset luvut antaisivat ymmärtää.
Eli ei kannata pelkkiä TFLOPSeja ihmetellä, taaskaan.
Amperen 2xCUDA-ytimet on taas saatu tämän hetkisten tietojen valossa muuntamalla Turingin SM-yksiköiden INT & FP32 -yksiköt, mitkä laskettiin yhdeksi CUDA-ytimeksi, FP32 & FP32 -yksiköiksi, mikä lasketaan kahdeksi CUDA-ytimeksi, jolloin yhdessä SM-yksikössä on enemmän FP32-laskentavoimaa mutta muiden SM:n ja GPC:n yksiköiden määrä ei ole kasvanut samalla tapaa. Tästäkään ei automaattisesti voisi tietenkään tulkita, ettei sitä saada hyödynnettyä täysin, mutta jos liki kolminkertaisella teoreettisella laskentavoimalla saadaan valmistajan valitsemissa esimerkkipeleissä alle kaksinkertaisia parannuksia suorituskykyyn, on ihan selvää että siellä on merkittäviä uusia pullonkauloja, joita ei aiemmin ollut.
Edellähän se on jos 2080ti pääsee vastaavaan vain DLSS päällä?
On siellä kahdenlaisia, toiset tekee FP32 ja toiset INT32 tai FP32, mutta koska molemmat pystyy siihen FP32 ne lasketaan molemmat CUDA-ytimiksi, kun Turingin INT-yksiköitä ei laskettu. Turing SM pystyy 16 FP32 + 16 INT32 per kellojakso, Ampere SM 32 FP32 tai 16 FP32 + 16 INT32Turhan hätäisesti kirjoittelin sen kommentin. Tuo vaikuttaa todennäköiseltä. Eli aiemmin oli erikseen INT ja FP yksiköt ja Amperessa on vain yhdenlaisia yksiköitä jokta voi tehdä joko FP tai INT laskentaa ja näin ne voi kaikki laskea Cuda-ytimiksi?
Itse en sitä ole katsonut, mutta joku mainitsi DF:n videossa että 3000 sarjan kortilla oli isoja dippejä suorituskyvyssä 2000 sarjaan verrattuna, vaikka keskiarvot oli paljon korkeammat. Voisiko lie selittyä sillä että jos on pelkkää INT tai FP laskentaa suorituskykyä on reilusti Turingiin verrattuna, mutta kun tarvitaan molempia tasaisesti erot tasoittuu.
On kyllä aika epätodennäköistä, että enemmän "softalaskentaan" pohjautuva RDNA2:n RT toteutus olisi samalla tasolla 3080:n kanssa.
Turhan hätäisesti kirjoittelin sen kommentin. Tuo vaikuttaa todennäköiseltä. Eli aiemmin oli erikseen INT ja FP yksiköt ja Amperessa on vain yhdenlaisia yksiköitä jokta voi tehdä joko FP tai INT laskentaa ja näin ne voi kaikki laskea Cuda-ytimiksi?
Kellotaajudethan AMD:llä tulee todennäköisesti olemaan huomattavasti kovemmat. Jos mennään vastaavalla 300W+ TDP:llä voi kellot olla hyvinkin 2.1-2.2GHz maastossa (PS5 kellot eikö ollu tuota luokkaa jo?)
Ei se ole mikään enemmän softalaskentaan pohjautuva. Se on shadereihin lisätty ominaisuus. RTX kortit kun tekee pelkkää RT:tä niin cudat suunnilleen idlaa tekemättä juuri mitään kun taas Navissa ne shaderit on työllistettynä.
Ei välttämättä. voi olla myös jos säteenseurantaa ei tarvita älyttömästi, vapautuu suorituskykyä perinteiseen rasterointiin.Niin jos tehdään puhdasta RT:tä, mitä ei todellakaan tulla tekemään vielä pariin generaatioon missään vähänkään graafisesti monimutkaisemmassa pelissä.
Kun käytetään sekaisin rasterointia ja RayTracingiä, niin RDNA2 on selvässä alakynnessä.
Tää coreteks on muuten sama kaveri mikä muun muassa väitti kiven kovaan, että Ampereissa on erillinen RT co-processor![]()
AMD Big Navi GPU pricing rumoured to be slashed in light of Nvidia's Ampere reveal
The new AMD Radeon RX 6000 Series graphics card will sit between RTX 3080 and RTX 3070 in price and performance.www.pcgamer.com
Se HBM(2e)-muisti on muuttunut kysymysmerkiksi, alkuperäinen Linux-päivitys saattoi olla väärää kopiopastaa toisesta piiristä placeholderiksi tms, sittemmin on tullut muita päivityksiä mitkä viittaavat GDDR6-muisteihin. Saa nähdä mitä sieltä oikein nyt sitten tuleeHalutessaan AMD voi kilpailla kaikkia Ampere kortteja vastaan.
AMD on historiassa yleensä laittanut kortteihinsa enemmän muistia kuin Nvidia.
Esim seuraavat on mahdollisia:
3070 vastaan 16GB GDDR6 muisteilla.
3080 vastaan ~60-70CU kortti 16GB HBM2e muisteilla
3090 vastaan voi olla vaikka 80+CU kortti 32GB HBM2e muisteilla...
Nyt kun nvidian 3000 sarjasta on tietoja jo vähän saatavilla laskeskelin huvikseen kuinka mahdoton tehtävä AMD:n on vastata.
AMD on itse puhunut +50% perf-per-watt parannuksesta RDNA - RDNA2
Tämän perusteella TPU databasea hyväksi käyttäen
5700xt = 92,6% 2070s nopeudesta
mahdollinen 6700xt (5700xt +50%) = 139% 2070s nopeudesta
joka näyttäisi olevan oletettu 3070 nopeus
tämä olisi siis amd 225W kortti
eli perf/w olisi kutakuinkin identtinen 3070 kanssa.
Vastaavasti n. 300W oltaisiin tasoissa 3080 kanssa.
Kyseessä on siis vain suuntaa antavat laskelmat.
![]()
Varmasti tarjoaa vastaavaa mutta voin veikata että jos et osta heti ku Lisää ostoskoriin -nappi ilmestyy painettavaksi valitsemassasi kaupassa niin tiukkaa tekee että jouluksi saat mitäään korttia. Niin hirveät RTX psykoosit menossa ihmisillä. Ja ku uudet AMD:tki on DXR yhteensopivia niin kaikkien pitää saada uus ja hieno kortti, jommasta kummasta leiristä.Milloinkas nämä AMD:n kortit olisivat tulossa ulos huhujen mukaan? En ole seurannut yhtään, 3070 on tällä hetkellä lähdössä ostoskoriin. Toki jos AMD tarjoaa vastaavaa, niin katsotaan sekin kortti.
Nuo perf/w jutut ovat sellaisia miinoja, ettei välttämättä kannata niiden pohjilta tehdä vielä mitään johtopäätöksiä. Niitä voi tulkita aivan miten tahansa, kuten vaikka että uusi kortti kuluttaisi x% vähemmän kuin vanha vastaavalla suorituskyvyllä. Sitten kun siitä aletaankin menemään ylöspäin, niin tilanne voi muuttua.Tuonkin laskun tulos riippuu ihan siitä että mikä RDNA kortti otetaan käsittelyyn
Vaikka 5600XT Red Devil keskikulutus TPU testissä 147W.
Testin mukaan 2080 Super on 50% nopeampi, eli RDNA2 olisi saman tehoinen kuin 2080Super 147W kulutuksella.
300W kulutuksella oltaisiin jo 100% nopeampia kuin 2080 Super.
Ei, vaan tarkoitus on olla maalissa silloin kun on suunniteltu omien aikataulujen mukaisesti.Kysehän ei ole siitä, että kaikki aloittaisi samanaikaisesti mutta kyllä tarkoitus olisi olla maalissa ensimmäisenä.
Ei, vaan tarkoitus on olla maalissa silloin kun on suunniteltu omien aikataulujen mukaisesti.
Mutta on hyvin typerää ajatella, että iso osa asiakaskuntaa olisi niin lojaalia AMD:lle, että odottaisi heidän tarkoin varjeltua aikatauluaan. Ne potentiaaliset asiakkaat jotka nyt ostaa 3070 ja 3080 on menetetty pariksi vuodeksi. En itse näe, että PC-raudan ostajat olisi niin merkkiuskollisia kuin esim. autokaupassa. Vähintäänkin olisi syytä se aikataulu ja päivämäärä NYT paljastaa, että ei kuluttajat lopeta odottamista.
Se voi myös olla ihan tarkoin valikoitu "kunhan meillä on jotain konkreettista eikä simulointeja, veikkauksia ja toiveita".heidän tarkoin varjeltua aikatauluaan.
Suurin osa näytönohjainten myynnistä ei tapahdu julkaisupäivänä eikä edes julkaisua seuraavina päivinä, vaan niitä ostetaan ihan ympäri vuoden. Foorumeilla pyörivät ennakkotilaajat ovat naurettavan pieni promille näytönohjainten ostajista.Mutta on hyvin typerää ajatella, että iso osa asiakaskuntaa olisi niin lojaalia AMD:lle, että odottaisi heidän tarkoin varjeltua aikatauluaan. Ne potentiaaliset asiakkaat jotka nyt ostaa 3070 ja 3080 on menetetty pariksi vuodeksi. En itse näe, että PC-raudan ostajat olisi niin merkkiuskollisia kuin esim. autokaupassa. Vähintäänkin olisi syytä se aikataulu ja päivämäärä NYT paljastaa, että ei kuluttajat lopeta odottamista.
Mutta on hyvin typerää ajatella, että iso osa asiakaskuntaa olisi niin lojaalia AMD:lle, että odottaisi heidän tarkoin varjeltua aikatauluaan. Ne potentiaaliset asiakkaat jotka nyt ostaa 3070 ja 3080 on menetetty pariksi vuodeksi. En itse näe, että PC-raudan ostajat olisi niin merkkiuskollisia kuin esim. autokaupassa. Vähintäänkin olisi syytä se aikataulu ja päivämäärä NYT paljastaa, että ei kuluttajat lopeta odottamista.
Missään nimessä kiirehtiä ei kannata, sen lopputulos tiedetään.Ei, vaan tarkoitus on olla maalissa silloin kun on suunniteltu omien aikataulujen mukaisesti.
The tipster claimed that the 16 GB AMD Big Navi RX 6000 would retail at $599. Following the Ampere announcement, the price would reportedly drop to only $549 for the said graphics card. While these details are exciting, it is worth mentioning that these are not official. In this case, it is wiser to take these details with a pinch of salt.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.