AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ittelle hiukan huonosti avautuu toi twiitti että mitä sillä nyt oikein tarkoitetaan. Jospa joku osaisi tulkita?
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ittelle hiukan huonosti avautuu toi twiitti että mitä sillä nyt oikein tarkoitetaan. Jospa joku osaisi tulkita?

Että meillä on käsissä (ollut jo pitkään) ristiriitaista tietoa Navi21:n muistitoteutuksesta
 
Kiinnostaisi tietää perustelut, käsittääkseni suorituskykyhyppyä on kuitenkin aina tullut.

GTX 480 ja GTX470 kortit olivat huonoja HD5800-sarjaa vastaan. Kävivät todella kuumina ja olivat äänekkäitä, muutama AIB malli oli toki hyvä, mutta silloin niidenkään jäähyt eivät olleet usein erityisen hyviä ja ne hyvät olivat sitten selkeästi kalliimpia kuin hyvä HD 5800 sarjan mallit. Ja ne tulivat puoli vuotta myöhemmin, joka oli silloin paljon pahempi kun. 500-sarja taas ei ollut erityisen kova hyppäys 400-sarjasta, toki ymmärrettävää kun sama piiri.

2060 toki aika paljon nopeampi kuin 1060 6gb mutta hintakin nousi aika paljon, ellei ostanut 1060 ihan heti julkaisussa. Ja sit 1660 kanssa vähän hämmentävä tapaus, toivottavasti kukaan ei 2060 siihen päivittänyt :D

Mut tämähän on nVidian suunnitelma ihan, että "saman niminen" kortti nousee aina vaan hinnassa.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ittelle hiukan huonosti avautuu toi twiitti että mitä sillä nyt oikein tarkoitetaan. Jospa joku osaisi tulkita?

Ehkä sillä on molemmat. Joku hervoton mixed mode. :woot:
 
Ihan spekulointia kun 120dcu laksentakortti on olemassa.

Ettei tehtäisi halo tuotteeksi hbm2 muisteilla semmoista kuten tehtiin radeon VII kanssa

Siinä laskentakortissa ei ole YHTÄÄN DCU:ta vaan pelkästään ihan vanhanmallisia CU:ita (jotka on paljon pienempiä ja suorituskyvyltään huonompia).
 
Ehkä sillä on molemmat. Joku hervoton mixed mode. :woot:
Yksi HBM pino ja loppu muisti hitaamman kaistan päässä? Olisi kyllä aika erikoinen ratkaisu. :D

Toisaalta onhan AMD:llä ollut jo HBCC sun muita virityksiä isommille muistitarpeille.
 
Osaako joku selittää tavalliselle tallaajalle mikä toi muistipuheissa välillä esiintyvä "infinity cache" oikein on? Tulee sellainen tai ei, mutta en oo koskaan tommoseen termiin törmännyt.
 
Osaako joku selittää tavalliselle tallaajalle mikä toi muistipuheissa välillä esiintyvä "infinity cache" oikein on? Tulee sellainen tai ei, mutta en oo koskaan tommoseen termiin törmännyt.

Yhden huhupajan "totuus" muistiratkaisusta. Eli poikkeuksellisesti kortissa olisi kokoonsa nähden pieni muistiväylä ja sitä kompensoitaisiin normaalia paljon isommalla cachella piirissä. Lähteenä engineer samplen kuvassa ollut oletettu 256bit väylä.

Mahdollinen, mutta aika kaukaa haettu idea. Pitäisin uutisankkana, kun yksikään parempimaineinen vuotaja ei ole sitä vahvistanut.
 
Videocardz teki artikkelin, jossa kerrottiin lisää ROCm päivityskestä kaivelluista tiedoista. Tässä vielä linkki alkuperäiseen reddit postaukseen.

Tiivistettynä:

"Navi 21 supports both HBM2 and GDDR6, though I'm not really sure what it will mean in practice."

Navi21. Kellot 500 - 2050mhz, maksimit 2200mhz
Powerlimit: 238W (socket_power_limit_ac[0] (W) )

Tämähän alkaa olla Fermi vs 4000-sarjan uusintaottelun merkkejä ilmassa.

Edit: Powerlimittiä tarkennettu, se on oletettavasti TDP, eikä koko kortin kulutus. Eli about 300W kortti todennäköisesti.
 
Viimeksi muokattu:
"Navi 21 supports both HBM2 and GDDR6, though I'm not really sure what it will mean in practice."
Olisikohan mahdollista että siinä on interposerilla yksi HBM pino ja sit sen lisäksi ne 16 gigaa GDDR6 muistia? Ei kuulosta kovin järkevältä, mutta ei kuulosta sekään että saman piirin alaa oltaisiin tuhlattu jossain tuotteissa käyttämättömiksi jääviin muistiohjaimiin.
 
Olisikohan mahdollista että siinä on interposerilla yksi HBM pino ja sit sen lisäksi ne 16 gigaa GDDR6 muistia? Ei kuulosta kovin järkevältä, mutta ei kuulosta sekään että saman piirin alaa oltaisiin tuhlattu jossain tuotteissa käyttämättömiksi jääviin muistiohjaimiin.

Tietty on olemassa myös se optio, että 80cu piiristä on tehty HBM ja Gddr6 variaatiot, esim kuluttaja ja ammattikäyttöön. Kahta eri muistiohjainta samassa piirissä ei kyllä taatusti ole, se haaskaa pinta-alaa aika tavalla.

Noin saisi leivottua esim premium 6900 sarjan hbm muisteilla, jota myydään myös eri firmwarella pro korttina ja 6800:n gddr6:lla sen alapuolelle. HBM versiossa kova hintalappu ja gddr6 on se "budjettipuolen" valinta.
 
Tietty on olemassa myös se optio, että 80cu piiristä on tehty HBM ja Gddr6 variaatiot, esim kuluttaja ja ammattikäyttöön. Kahta eri muistiohjainta samassa piirissä ei kyllä taatusti ole, se haaskaa pinta-alaa aika tavalla.

Noin saisi leivottua esim premium 6900 sarjan hbm muisteilla, jota myydään myös eri firmwarella pro korttina ja 6800:n gddr6:lla sen alapuolelle. HBM versiossa kova hintalappu ja gddr6 on se "budjettipuolen" valinta.


Silti jos tuo 40CU/192 bit pitää paikkansa niin 80CU/256bit tulee olemaan todella kaistarajoitettu ja tuollaisessa vain ei ole mitään järkeä. Tuo 40CU/2.5GHz/192bit kuulostaa jo todella kaistarajoitetulta eli jotain cache / pakkausjuttua on todellakin tehty mutta se ei silti todennäköisesti skaalaudu sillä tavalla, että 80CU/2GHz/256bit olisi mitenkään järkevää... Noh nähdään mitä AMD on kikkailut, ei varmasti tule julkaisemaan mitään mikä olisi noin selkeästi aivokuollutta.
 
  • Tykkää
Reactions: W32
Ehkä ovat ajatelleet että Ray tracing tarvitsee paljon noita ytimiä jotta olisi kilpailukykyinen Nvidian kanssa. Geometria puu saattaisi mahtua suureen L2 cacheen...
 
Ehkä ovat ajatelleet että Ray tracing tarvitsee paljon noita ytimiä jotta olisi kilpailukykyinen Nvidian kanssa. Geometria puu saattaisi mahtua suureen L2 cacheen...

Se on "säteenjäljitys" suomeksi. Ei joku herra jonka etunimi on "Ray". ja "geometria" ei ole adjektiivi vaan substantiivi.

Ja säteenjäljitys ei tarvi paljon ytimiä vaan paljon säteenjäljitysyksiköitä. Säteenjäljitysyksiköiden määrä on toki sidottu jollain kiinteällä kertoimella (tällä hetkellä ilmeisesti 2/DCU) ydinten määrään, mutta sitä kerrointa voisi kyllä muuttaa.


Koko BVH-puun mahtuminen välimuistiin ei ole oleellista; Joka framessa on tyypillisesti siitä paljon haaroja jonne ei koskaan mennä joten niiden alipuiden ei tarvi olla välimuistissa että säteenjäljityksen muistiaccessit olisi nopeita, ja toisaalta sen saman välimuistin kautta ladataan tekstuireita ja sen framen käyttämät tekstuurit vie helposti paljon enemmän tilaa kuin se BVH-puu, ja nämä kilpailevat samasta välimuistista.
 
Olin käsityksessä että AMD:lla ei olisi omia säteenjäljittäjäsuorittimia vaan käyttäisivät noita geneerisiä ytimiä. Ehkä jotain lisäyksiä käskykantaan on tehty mutta ei kuitenkaan omia ytimiä tähän tehtävään.
 
Olin käsityksessä että AMD:lla ei olisi omia säteenjäljittäjäsuorittimia vaan käyttäisivät noita geneerisiä ytimiä. Ehkä jotain lisäyksiä käskykantaan on tehty mutta ei kuitenkaan omia ytimiä tähän tehtävään.

Siellä on omat käskykannat niille, mutta ne on niihin shadereihin integroitu.
 
Olin käsityksessä että AMD:lla ei olisi omia säteenjäljittäjäsuorittimia vaan käyttäisivät noita geneerisiä ytimiä. Ehkä jotain lisäyksiä käskykantaan on tehty mutta ei kuitenkaan omia ytimiä tähän tehtävään.

RDNA2ssa säteenjäljitysyksiköt on integroitu tekstuuriyksiköihin(TMU), jotka on shaderien yhteydessä. GCNssä on 4-leveä TMU per shader-ydin(CU), RDNAssa on kaksi 4-leveää TMUta/ydin(DCU)
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko sillä merkitystä, että mihin ne on integroitu shadereihin vai texture unitteihin. Eiköhän tärkeintä ole, että sieltä tulee suorituskykyinen näyttis. Raytracing näyttää toki hienolta ja on uutta, mutta en henk. koht. ihan hirveästi vielä pidä sen performancea tärkeänä.
 
En tiedä onko sillä merkitystä, että mihin ne on integroitu shadereihin vai texture unitteihin.

Tässä puhuttiin siitä, voiko sitä säteenjäljitysnopeutta nostaa lisäämättä samalla shaderien määrää. Tähän sillä on jonkin verran (muttei hirveän paljon) merkitystä.

Eiköhän tärkeintä ole, että sieltä tulee suorituskykyinen näyttis. Raytracing näyttää toki hienolta ja on uutta, mutta en henk. koht. ihan hirveästi vielä pidä sen performancea tärkeänä.

Se on suomeksi säteenjäljitys ja suorituskyky.

Näyttistä ei ole järkeä vaihtaa kuin sukkia.

Näyttiksen pitäisi mielellään jaksaa pyörittää myös pelejä jotka tulee parin vuoden päästä.

Rasterointi ja sen päälle rakennettu purkka pyörii jo nykynäyttiksillä joka tapauksessa erinomaisesti, paljon oleellisempaa näyttiksen efektiivisen eliniän kannalta on se, miten se ajaa niitä uusia juttuja kuin että miten se ajaa vanhoja pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttistä ei ole järkeä vaihtaa kuin sukkia.

Näyttiksen pitäisi mielellään jaksaa pyörittää myös pelejä jotka tulee parin vuoden päästä.

Tuo olisi hyvä mutta todella pitkään ollaan oltu tilanteessa missä kun ostaa sen järkevän hintaisen (noin 250-400€) näytönohjaimen se ei kestä kuin ehkä sen 2-3 vuotta ja sitten täytyy jo etsiä uutta vaikka toki itsekin pitäisin siitä jos 5v vanha näytönohjain olisi vielä riittävän hyvä.

Prosessoreissa oli aika pitkään eri asia (kun osti 2600K ja kellotti sitä eroa oli käytännössä 8 vuodessa tullut joku 20% 7700K:n hyväksi samoilla kelloilla)

Tosin 8800Gt oli yllättävän pitkään todella hyvä kortti ja jos katsoo 8800GTX 2006-2013 testiä niin kait tuo olisi voinut olla kohtuu hyvä, mutta siltikin näkee käytännössä 720p resoluutiolla low asetuksilla droppeja:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tässä puhuttiin siitä, voiko sitä säteenjäljitysnopeutta nostaa lisäämättä samalla shaderien määrää. Tähän sillä on jonkin verran (muttei hirveän paljon) merkitystä.



Se on suomeksi säteenjäljitys ja suorituskyky.

Näyttistä ei ole järkeä vaihtaa kuin sukkia.

Näyttiksen pitäisi mielellään jaksaa pyörittää myös pelejä jotka tulee parin vuoden päästä.

Rasterointi ja sen päälle rakennettu purkka pyörii jo nykynäyttiksillä joka tapauksessa erinomaisesti, paljon oleellisempaa näyttiksen efektiivisen eliniän kannalta on se, miten se ajaa niitä uusia juttuja kuin että miten se ajaa vanhoja pelejä.
No huhhuh, oletko täällä pätemässä suomenkielen termeillä vai osaatko jutella itse aiheesta?
 
Tuo olisi hyvä mutta todella pitkään ollaan oltu tilanteessa missä kun ostaa sen järkevän hintaisen (noin 250-400€) näytönohjaimen se ei kestä kuin ehkä sen 2-3 vuotta ja sitten täytyy jo etsiä uutta vaikka toki itsekin pitäisin siitä jos 5v vanha näytönohjain olisi vielä riittävän hyvä.

Prosessoreissa oli aika pitkään eri asia (kun osti 2600K ja kellotti sitä eroa oli käytännössä 8 vuodessa tullut joku 20% 7700K:n hyväksi samoilla kelloilla)

Tosin 8800Gt oli yllättävän pitkään todella hyvä kortti ja jos katsoo 8800GTX 2006-2013 testiä niin kait tuo olisi voinut olla kohtuu hyvä, mutta siltikin näkee käytännössä 720p resoluutiolla low asetuksilla droppeja:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

amd 290 290x myös oli jopa 2017 ihan mukana...
 
Onhan AMD:llä nyt kokemuksia välimuistista grafiikan kanssa ja sitähän tuon kaistan olisi pakko tarkoittaa. Mutta kyllä aika iso säkki suolaa otettava tämän kanssa.
 
Onhan AMD:llä nyt kokemuksia välimuistista grafiikan kanssa ja sitähän tuon kaistan olisi pakko tarkoittaa. Mutta kyllä aika iso säkki suolaa otettava tämän kanssa.

Tuo Newegg listaus ei ole vain suoraan neweggin tavaraa:

"The Newegg Insider is a company blog advertised on the retailer’s front page, ran by contributing journalists, who may or may not have access to confidential information that the retailers possess. The Insider blog is used to provide product overviews and buying guides for customers. The retailer also has a YouTube channel with over 0.5 million subscribers. "

Eli se on jokun postaus niiden blogiin, ei newegin oma speksivuoto.
 
Tuossa osx firmware debuggauksessa oli muuten yksi kiva yksityiskohta

Navi22: gfxclk (MHz) 500 - 2500

Aika kovat boostit oli pienemmälle naville. Tuosta ei kyllä tiedä boostaako se oikeasti tuon verran, vai onko se firmwaren raja maksimikellotaajuudelle, johon kellotussoftan slideri pysähtyy.
 
En huomannut että olisi postattu: Newegg is listing Radeon RX 6700 XT, 6800 XT and 6900 XT specs in its blog

Uutisen taulukko on erikoinen, sillä tismalleen sama kellotaajuus kaikille malleille viittaa siihen että lopullisia kelloja ei olisi lyöty lukkoon


Noi kellot on esim Vegalle aivan päin helvettiä. Tavallaan ärsyttää, että vaikka kaikki muu olisikin edes semi oikein tuossa taulukossa niin miksi pitää printata tuollaisia kelloja.

Kaikki muut datat on aikalailla varmistettu noista ajuri vuodoista jo.

Ja edelleen ihmetyttää noi muistiväylät...
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ei ilmeisesti ole tulossa vain paperilla...
 
HBM:än vaikea uskoa kustannusmielessä kun GDDR6X kulkee hienosti ja tukee arkkitehtuuria mainiosti

Veikkaisin, että mikään nyt julkaistavista AMDn 6000-sarjan näyttiksistä ei tue gddr6x:ää, tai ainakaan tule sillä varustettuna.

Gddr6x on micronin oma muistityyppi eikä mikään standardi, se vaikuttaa aika paljon siltä että
1) micronin tutkimusosasto on kehitellyt/kokeillut kaikkea ennen kuin niitä on standardoidaan(micron tekee enemmän tällaista tutkimusta kuin muut muistivalmistajat) ja kehittänyt tuota ehkä jopa ilman suoraa aikomusta välttämättä tuotteistaa sitä tuollaisenaan
2) nVidia on pari vuotta sitten mennyt Micronin juttusille, että "tarvittaisiin jotain nopeampaa kuin gddr6 ennen kuin gddr7 on ulkona - ja teitte hyvää työtä gddr5xn kanssa, olisiko teillä jotain takataskussa(kehitettynä melko pitkällä muttei vielä julkaistuna/massatuotannossa)?"
3) ja micron vastannut tyyliin että "onhan meidän tutkimusosastolla jotain (epästandardia) kehitettynä, kelpaako n. 21 gbps nopeus gddr6sta paremmalla energiatehokkuudella? Saataisiin 2020 syksyksi massatuotantoon"

Ja micronilla ei heti riittäne (järkevällä vähäriskisellä ramp-upilla) valmistuskapasiteetti tuottamaan muisteja kaikkiin maailman tehokkaisiin graffapiireihin, uusien tuotteiden ramp-up on aina hidasta.

AMD muutenkin suosii enemmän standardiratkaisuita, intel ja nVidia taas enemmän Micronin omia (kalliita mutta nopeita) virityksiä
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ei ilmeisesti ole tulossa vain paperilla...


Tämähän on vanha juttu ja tänään on just wccftechissä uutisoitu, että peruu puheitaan ja on täysin epäselvää mitä tarkoitti. Ilmeisesti Frankin mielestä Nvidialla oli paperijulkaisu ja AMD:lla tulee olemaan "kova julkaisu", vaikka sanoo nyt itse, että volyymi tulee olemaan rajallinen.
 
Tämähän on vanha juttu ja tänään on just wccftechissä uutisoitu, että peruu puheitaan ja on täysin epäselvää mitä tarkoitti. Ilmeisesti Frankin mielestä Nvidialla oli paperijulkaisu ja AMD:lla tulee olemaan "kova julkaisu", vaikka sanoo nyt itse, että volyymi tulee olemaan rajallinen.

Ongelma on siinä että porukka tulkitsee tuon sanomisia melkoisen laajalla skaalalla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuo kenties avaa paremmin asiaa.

Ja micronilla ei heti riittäne (järkevällä vähäriskisellä ramp-upilla) valmistuskapasiteetti tuottamaan muisteja kaikkiin maailman tehokkaisiin graffapiireihin, uusien tuotteiden ramp-up on aina hidasta.

Juu ei varmaan ole AMD:n korteissa GDDR6X vaan toi on ollu kyllä ihan micronin ja nvidian yhteis suhmurointia. AMD:lle on varmaan nää GDDR6X suunnitelmat selvinny paljon myöhemmin ja kun muistiohjaimen tarttee noita piirejä tukea niin se voi olla hankala alkaa jälkikäteen sitä tukea toteuttamaan.

Ja ilmeisesti nvidialla itsellään ei ole täyttä luottoa noihin muisteihin kun ilmeisesti quatroihin on tulossa tavallista GDDR6 muistia. Riittävän hyvää harrastekortteihin, mutta ei tarpeeksi luotettavaa taikka testattua ammattikortteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän on vanha juttu ja tänään on just wccftechissä uutisoitu, että peruu puheitaan ja on täysin epäselvää mitä tarkoitti. Ilmeisesti Frankin mielestä Nvidialla oli paperijulkaisu ja AMD:lla tulee olemaan "kova julkaisu", vaikka sanoo nyt itse, että volyymi tulee olemaan rajallinen.
Ainakin tyypin tweetit mitä tuosta näin sanoivat, että rajatonta korttitulvaa ei ole tulossa vaikka osa lukijoista näin tulkitsikin aiemman twiitin. Ja jos se ei ole rajaton, niin se on selvästi rajallinen. Tosin kukaan ei tiedä niitä rajoja etukäteen AMD:n lisäksi. Määrä on joko suuri, pieni tai jotain siltä väliltä.
 
Ja ilmeisesti nvidialla itsellään ei ole täyttä luottoa noihin muisteihin kun ilmeisesti quatroihin on tulossa tavallista GDDR6 muistia. Riittävän hyvää harrastekortteihin, mutta ei tarpeeksi luotettavaa taikka testattua ammattikortteihin.
Sehän on puhtaasti sen takia, että Quadrossa sitä tulee olemaan 48GB. Ei mahdollista GDDR6X:llä vielä.
 
Ainakin tyypin tweetit mitä tuosta näin sanoivat, että rajatonta korttitulvaa ei ole tulossa vaikka osa lukijoista näin tulkitsikin aiemman twiitin. Ja jos se ei ole rajaton, niin se on selvästi rajallinen. Tosin kukaan ei tiedä niitä rajoja etukäteen AMD:n lisäksi. Määrä on joko suuri, pieni tai jotain siltä väliltä.
Tuskin riittävä kuitenkaan. Mielenkiintoiseksi menee, onneksi ei ole tarvetta saada heti. Katsotaan tarjonta loppuun asti. Toivottavasti näitä tulee muilta valmistajilta omilla tarroilla varustettuna niin voi blokin laittaa.
 
Sehän on puhtaasti sen takia, että Quadrossa sitä tulee olemaan 48GB. Ei mahdollista GDDR6X:llä vielä.

Niin sehän riippuu siitä milloin se quatro on ajateltu tuoda markkinoilla kun micron on tainnu ilmoittaa että 16Gb lastut tulee ens vuoden alussa. Nyt varmaan kerätään piirejä vielä joku kuukausi varastoon quatrojen julkaisua varten ja roskat myydään leikattuna 3080 muodossa pois.
 
Ainakin tyypin tweetit mitä tuosta näin sanoivat, että rajatonta korttitulvaa ei ole tulossa vaikka osa lukijoista näin tulkitsikin aiemman twiitin. Ja jos se ei ole rajaton, niin se on selvästi rajallinen. Tosin kukaan ei tiedä niitä rajoja etukäteen AMD:n lisäksi. Määrä on joko suuri, pieni tai jotain siltä väliltä.

Gamers nexusessa oli hyvää juttua pari kuukautta sitten miten AMD: radeon porukka yrittää kampittaa julkaisuja, epäselvillä illmoituksilla=) tässä on mielestäni hyvä esimerkki, olisi vaan "olen Cool ja mystinen ja pähee" twiittauksen sijaan sanonut mitä oikeesti tarkoitti.
 
Gamers nexusessa oli hyvää juttua pari kuukautta sitten miten AMD: radeon porukka yrittää kampittaa julkaisuja, epäselvillä illmoituksilla=) tässä on mielestäni hyvä esimerkki, olisi vaan "olen Cool ja mystinen ja pähee" twiittauksen sijaan sanonut mitä oikeesti tarkoitti.
Eipä tarvitse enää kampittaa mitään, se on jo hoidettu. Tuo vaan niitä omia kortteja saataville riittävästi.
 
AMD:n pomojen twiittailu on kyllä huvittavaa. Ei paljoa enempää voisi sahata omaa oksaa kuin antamalla pieniä vihjauksia jotka ei välttämättä pidä edes paikkaansa. Pitäis kyl AMD:llä olla joku viestintä osasto jonka läpi nuo twiitit menee.
Kovat on odotukset AMD:n korteilta, toivotaan että pitää paikkansa ja vähän suurempi osuus kortin haluavista saa omansa verrattuna nvidian julkaisuun.
 
Itse taas pidän tästä nykyisestä tavasta paljon enemmän kuin vanhasta. Teaserit yms. toteutetaan kuvalla ja pelin sisällä voi malleja mennä ihmettelemään jos haluaa. Tämä muu Twitter pöhinä ja erilaiset vuodot sitten taas ovat sellaista tavaraa joka vähän tulee nykymaailman mukana.

Mitä faktoihin tulee niin tuskin Frankilla? (AMD:n heppu) tuskin on lupa sanoa asioita joiden todenperää ei pysty takaamaan tai mihin ei ole saanut lupaa. Ja mitä PC Worldin haastiksesta aiemmin on voinut päätellä niin hän on hardikseen rakastunut heppu vaikka markkinapäällikkö? tms. onkin, niin totta kai pahimpia pelkoja voi hälventää (Radeon VII) saatavuuden osalta vaikka tarkkoja lukuja ei olekaan antaa.

Parempi tämä nykyinen on kuin se vanha jossa luvattiin enemmän kuin pystyttiin toteuttamaan.

Meillä on kuitenkin päivä jolloin kortti nähdään, joten sillä mennään.
 
Parempi tämä nykyinen on kuin se vanha jossa luvattiin enemmän kuin pystyttiin toteuttamaan.

Meillä on kuitenkin päivä jolloin kortti nähdään, joten sillä mennään.

Niin no sitä pystytään sitten arvioimaan vasta jälkikäteen. Mutta vaikea minun on uskoa, että JOS AMD pystyy tekemään jytkyn kortin, niin hekään pystyisi yhtään paremmin vastaamaan massiiviseen kysyntään, vaikka Nvidia on jo pahinta kysyntäpiikkiä tasoittanut.

Kyllä noissa Frankin puheissa minusta selkeästi luvataan, että tavaraa olisi paremmin kuin Nvidian julkaisussa. Vai mistä se muka löi vetoa. Mutta se tavaran riittäminenhän riippuu ihan kysynnän määrästä. Se taas riippuu perf ja hinta/perf toteutumasta. Jos nyt tulisi maagisesti 3070 tasoinen kortti 400 eurolla, 3080 tasoinen 600 eurolla tai 3090 tasoinen kortti tonnilla, niin ei helvetissä AMD pystyisi sen paremmin kysyntää täyttämään ellei koneet ole piirejä tässä jo paria kuukautta jauhaneet. Eli strategisesti AMD:n kannattaisi hinnoitella suunnilleen samalle hinta/perf tasolle tai jopa vähän huonommalle, jos ei kortteja ole paljon varastossa.
 
Kyllä noissa Frankin puheissa minusta selkeästi luvataan, että tavaraa olisi paremmin kuin Nvidian julkaisussa. Vai mistä se muka löi vetoa. Mutta se tavaran riittäminenhän riippuu ihan kysynnän määrästä. Se taas riippuu perf ja hinta/perf toteutumasta.

Sehän lupasi, ettei kyseessä ole paperijulkaisu. Gamersnexus yms selvittelivät 3080:aa, jälleenmyyjät ilmoitti saaneensa about normaalin julkaisuerän. Covidin takia kysyntä on ollut normaalia kovempaa koko vuoden ja botit viimeistelivät tuhon. Eli ei sekään ollut paperijulkaisu, vaikka kortteja ei saa oikein mistään. Paperijulkaisuhan on sitä, että julkaistaan kortti ja arvostelijoita lukuunottamatta kukaan ei näe koko rautaa.

Edit: tarkemmin luettuna se joku käyttäjä väittää 3080:n olleen paperijulkaisu ja AMD tekevän samanlaisen, johon Frank näpäyttää takaisin. Eli sen perusteella saatavuus olisi parempi, mutta 3080 ei edelleenkään surkeasta saatavuudesta huolimatta ollut paperijulkaisu.
 
Sehän lupasi, ettei kyseessä ole paperijulkaisu. Gamersnexus yms selvittelivät 3080:aa, jälleenmyyjät ilmoitti saaneensa about normaalin julkaisuerän. Covidin takia kysyntä on ollut normaalia kovempaa koko vuoden ja botit viimeistelivät tuhon. Eli ei sekään ollut paperijulkaisu, vaikka kortteja ei saa oikein mistään. Paperijulkaisuhan on sitä, että julkaistaan kortti ja arvostelijoita lukuunottamatta kukaan ei näe koko rautaa.

Edit: tarkemmin luettuna se joku käyttäjä väittää 3080:n olleen paperijulkaisu ja AMD tekevän samanlaisen, johon Frank näpäyttää takaisin. Eli sen perusteella saatavuus olisi parempi, mutta 3080 ei edelleenkään surkeasta saatavuudesta huolimatta ollut paperijulkaisu.

Veikkaan osittain "paperijulkaisukommenttien" liittyvän tähän nvidian omaan sivuston malliin. Niitähän jälleenmyyjät ei myy yhtään.
Kun ei kuulemma edes botteja käyttäneet saaneet tilausta lyötyä sisään nvidian omilta sivuilta, kuten esim. se wendell tech youtubesta.
Myönsi käyttäneensä ostobotteja jo useammin, että saisi oman tuotteen reviewiin asti (ei kuitenkaan siis trokaukseen). 3080:n kohdalla ei kuulemma onnistunut sekään.

Toki miksi nvidia sitä omaa malliaan haluisikaan niin järkyttävästi valmistaa, kun paremmat katteet saadaan AIB:n korteilla, kun se nvidian oma malli maksaa jäähyn valmistuksen osalta vissiin aika paljon.

Selkeästi kuitenkin rushattu launchi nvidian puolelta, ehkä pelko juuri AMD:n vastinetta kohtaan.
Pitää vaan toivoa, ettei tuon kohdalta saatavuussirkus sitten jatku myös AMD:n puolella, vaan että useampaa mallia voisi saada jo samalla julkaisupäivällä.

Mikäs sen pahempaa kun joulumarkkinoilla molempien tuotteet myy ei-oota sitten jos pitäisi korttia saada. Saati sitten uusien konsolien saatavuus samaan aikaan.
 
Nyt kun on tullut näitä useampia huhuja melko kapeista muistiväylistä ja suurista kakuista, niin vähän mietintää asiaan liittyen:

Zen2-CCD-piiriltä (n. 74mm^2) voidaan laskea, että 1 MiB L3-kakkua TAGeineen vie n. 1mm^2 tilaa TSMCn "7nm" prosessilla.

Eli 128 megaa kakkua veisi piiriltä tilaa n. 128mm^2.

Suurin osa raskaasta kaistasta kuluu framepuskuriliikenteeseen z- ja back-puskuriin sekä mahdolliseen kolmio-id-puskuriin jos tehdään deferred-rendausta.
Joten millainen kakku riittäisi (pelkästään) niiden kakuttamiseen? Jos sitten tekstruureille olisi omat kakkunsa tämän lisäksi?

4k-framepuskuri koostuu 8100 kibipikselistä, eli aivan karvan verran alle 8 mebipikseliä.
2560x1440 koostuu 3600 kibipikselistä, eli karvan verran yli 3.5 mebipikseliä.

Jokaisesta pikselistä tyypillisesti tallennetaan:

1) z-arvo (yleensä 32 bittiä eli 4 tavua)
2) backpuskuriin g,r,b-väriarvot sekä alpha-kanava (nykyään usein 16bittisiä kaikki?) eli yhteensä 64 bittiä, 8 tavua.

Eli ilman mitään FSAAta tarvitaan 12 tavua/pikseli eli 4k-resoon 96 mebitavua, 1440p-resoon reilut 42 mebitavua.

Toisaalta, usein nykyään tehdään jotain deferred renderingiä jossa ekalla passilla vaan lasketaan mikä kolmio ruudulle jää päällimmäiseksi, ja sitä varten on joku oma puskurinsa jossa on yksi (todennäköisesti) 32-bittinen identifier/pikseli. Eli tämän kanssa 4k olisi 16 tavua/pikseli, juuri alle 128 mebitavua, 1440p olisi sitten reilut 56 mebitavua.

Eli, asenteella "FSAAta ei enää käytetä koska AA tehdään nykyään jollain reunoja tunnistavalla AA-mekanismilla ja MSAA ei muutenkaan toimi järkevästi deferred-rendauksen kanssa ja SSAA on liian hidas anyway" 128 megaa riittäisi juuri 4k-reson kaikille paljon kaistaa vaativille puskureille, ja 64 megaa gelposti 1440p-reson kaikille paljonkaistaa tarvitseville puskureille.

Toisaalta, en tunne tarkemmin niitä mekanismeja, joilla nämä reunantunnistus-AAt toimii, tarviiko ne omia (koko ruudun) puskureita? Vai voiko ne tehdä joku pieni blokki kerrallaan?

2xFSAA sitten heti tuplaisi framepuskuri-muistin tarpeen, 4xFSAA nelinkertaistaisi.

Toisaalta, silloin kun tehdään deferred rederöintiä, itse backpuskurinkin voisi ehkä jättää piirin omalta muistilta pois, koska sinne lähinnä vaan kirjoitetaan siinä toisessa passissa. Jolloin 2xSSAA:llakin 4k-resolla 128 megaan mahtuisi kaistakriittisimmät puskurit (z-puskuri ja kolmio-identifier-puskuri).


Välimuistin sisällön voisi tietysti yrittää pakata, mutta se on siitä ongelmallista, että häviöttömään pakkaukseen ei voi luottaa että pakkaus onnistuu niin hyvin kuin halutaan (joten pitää olla mekanismi tämän hanskaamiseen), ja toisaalta häviöllinen teoriassa huonontaa kuvanlaatua, ja häviöllistä ei voi käyttää kuin kuvadatalle, piirin/ajurin pitäisi tietää mistä datasta on kyse että saako sitä pakata häviöllisellä pakkauksella.

Ruudun voi toki jakaa useampaan tiileen ja rendata ne kerrallaan, mutta tämä moninkertaistaa työmäärää geometriapuoleen ja kolmioiden alustukseen liittyen, ja/tai tarkoittaa, että rasteroidessakin geometriadata pitäisi tallettaa itse piirin muistiin.


Mutta ehkä esim. 128 MiB kakku "big naville" ja 64 MiB kakku 6700:lle voisi olla ihan mahdollinen, ja mahdollistaa kapeamman muistikaistan järkevästi ja hyvällä suorituskyvyllä. Sellainen vaikutus tällä voisi olla, että 6700n suorituskyky voisi romahtaa muita piirejä enemmän 4k-resolla kun kakku alkaisi loppua kesken ja muistiaccessien määrä kasvaisi suuresti, ja samoin FSAAn(MSAA tai SSAA) kytkeminen päälle voisi kaikilla perheen piireillä sattua suurilla resoilla vielä normaalia enemmän kun tämä saisi kakun loppumaan kesken.

Se, että backpuskuri olisi usein piirin ulkopuolisemmassa "hitaassa" muistissa mutta z-puskuri taas nopeassa sisäisessä muistissa myös osaltaan selittäisi sitä, että render-backendejä on suhteessa vähemmän, JOS jokainen render-backend tekee saman määrän täysiä värioperaatioita alpha blendingin kera, mutta esim. tuplamäärän z-operaatioita ja (vain) 32-bittisiä kirjoituksia ilman mitään alpha-blendausta kuin aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta, en tunne tarkemmin niitä mekanismeja, joilla nämä reunantunnistus-AAt toimii, tarviiko ne omia (koko ruudun) puskureita? Vai voiko ne tehdä joku pieni blokki kerrallaan?
Käsittääkseni voi tehdä myös blokki kerrallaan, mutta koska z-puskurista löydetyt reunat voidaan tallentaa omana esim. 1-2 bittisenä framepuskurina, niin ei se vie tilaa kovin merkittäviä määriä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 802
Viestejä
5 051 956
Jäsenet
80 983
Uusin jäsen
actualv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom