AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Kertokaas paremmin alaa tuntevat miten on mahdollista että AMD kirii nyt jo toisessa segmentissä suurempia kilpailijoitaan? Prossuissa mennään ainakin hetkeksi reippaalle etumatkalle Zen 3 mukana eikä tuo näyttispuolikaan pahalle näytä.

Luulisi kuitenkin että AMD vs. Intel ja Nvidia (eri segmenteissä) asettaisi AMD:n todelliseen altavastaajan asemaan jos arvioidaan kehitysresursseja?
a) kilpailijoilla ei ole ollut kilpailua -> kehitys lakkaa -> jäädään housut kintuissa kiinni kun joku kaunis päivä muut saa hommat taas kasaan.

b) kilpailijat uskaltavat tehdä uusia asioita eikä vain pysyttäytyä vanhassa (prosessit, arkkitehtuurit jne).
 
Kertokaas paremmin alaa tuntevat miten on mahdollista että AMD kirii nyt jo toisessa segmentissä suurempia kilpailijoitaan? Prossuissa mennään ainakin hetkeksi reippaalle etumatkalle Zen 3 mukana eikä tuo näyttispuolikaan pahalle näytä.

Luulisi kuitenkin että AMD vs. Intel ja Nvidia (eri segmenteissä) asettaisi AMD:n todelliseen altavastaajan asemaan jos arvioidaan kehitysresursseja?

Syytän jotain aasialaista insinööriä asiasta, eikä varmaan kauaksi heitä totuudesta:cool:
 
Nvidian osalta kyse on jossain määrin ahneudesta. Mun käsityksen mukaan ne ottaa aika tavalla persnettoa Amperen suorituskykypuolella, kun menivät Samsungin kelkkaan rahasyistä. Eli tässä tapauksessa AMD kirii parempien TSMC-suhteidensa avulla, ja lisäksi tietenkin iso osa hyppyä on se että tekevät taas ison piirin, mitä ei Navin ensimmäisestä sukupolvesta tullut lainkaan.
 
Tuon FSU taulukon mukaan AMD olisi 1-5% nopeampi kuin 3090 riippuen 3090 mallista.

Voihan se olla että pelistä riippuen isoin RDNA2 on 3090 +/- 15%

Joo, firestrike muistaakseni kulkee AMD:lla kivasti ja timespy vastaavasti Nvidialla. Eli en nyt pitäisi noita testejä ihan hyvänä indikaatorina käytännön pelisuorituskyvystä.
 
Tuon FSU taulukon mukaan AMD olisi 1-5% nopeampi kuin 3090 riippuen 3090 mallista.

Voihan se olla että pelistä riippuen isoin RDNA2 on 3090 +/- 15%
Jos tuo vain korreloisi oikeisiin peleihin.

Olisihan se kyllä aika hienoa jos AMD ja Nvidia olisi käytännössä täysin tasoissa tehojen osalta. Odotetaan nyt kuitenkin. ;)
 
No olisi aika huumorihinnoittelua 67% hinnan nosto, jos suorituskykyä on 15% enemmän. Toki samaa luokkaahan se on 3090...

Toki nää AMD:n hinnoittelut oli mutuilua, mut näihin mutuihin perustuen, ei sentään samaa luokkaa. Nvidialla se ero 3080 (739€) ja 3090 (1589€) välillä on 115%. Eli siinä ois vielä 48% enemmän huumoria, jolla saa peleihin ehkä keskimäärin 10-15% lisää hönkää :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Vähemmän yllättäen vuodoissa ei Port Royal -tuloksia... Se nyt kuitenkin olisi se suurin auki oleva tekijä, että löytyykö RT-suorituskykyä vai ei. Kuvaa vain sitä, että AMD hallitsee edelleen kaikkia vuotoja. Eli vuodot kertovat vain sen, minkä AMD haluaa kertoa.
 
Oli noita tuloksia enemmänkin:

Firestrike Ultra: 12800
TimeSpy: 16700
TimeSpy Extreme: 8000

Edit: Näähän olikin jo, mutta oli vielä yksi:

Firestrike extreme: 24200
 
Vähemmän yllättäen vuodoissa ei Port Royal -tuloksia... Se nyt kuitenkin olisi se suurin auki oleva tekijä, että löytyykö RT-suorituskykyä vai ei. Kuvaa vain sitä, että AMD hallitsee edelleen kaikkia vuotoja. Eli vuodot kertovat vain sen, minkä AMD haluaa kertoa.
En yhtään ihmettelisi jos saatavilla olevista ajureista olisi koko RT disabloitu tai rampautettu. Hyvin harvalla olisi syytä saada RT-enabled ajuri käyttöönsä. AIB puolelta noita vuotoja kuitenkin tulee aina, eikä siellä todellakaan tarvita RT ajuria mihinkään testaukseen. Pelitalojen kanssa sitten voidaan mennä paikan päälle istumaan ja testaamaan tuotteita yhdessä.
 
En yhtään ihmettelisi jos saatavilla olevista ajureista olisi koko RT disabloitu tai rampautettu. Hyvin harvalla olisi syytä saada RT-enabled ajuri käyttöönsä. AIB puolelta noita vuotoja kuitenkin tulee aina, eikä siellä todellakaan tarvita RT ajuria mihinkään testaukseen. Pelitalojen kanssa sitten voidaan mennä paikan päälle istumaan ja testaamaan tuotteita yhdessä.

En minäkään muuta selitystä löydä. Tässä vaiheessa näin kuuma peruna vuotaisi väkisinkin jostain, jos vaan joku saisi testattua. Mutta saas nähdä, kuinka hyvin ne ajurit julkaisupäivänä toimii RT:n osalta.
 
Mutta saas nähdä, kuinka hyvin ne ajurit julkaisupäivänä toimii RT:n osalta.
Eiköhän siellä paiskita edelleen täyttä häkää niiden ajurien kanssa. Toivotaan tosiaan että day1 arvostelut eivät kusahda huonojen ajurien takia.
 
Vielä kun tietäisi mikä se Day1 on tässä tapauksessa. Toivottavasti myyntiintulo ei mene kauhean pitkälle marras/joulukuuta. Polte uudelle kortille on jo valtava.

Iigorslabilta tullut RT-benchivuoto:
Rtx 3080:aa perässä, hieman 2080 Tin edellä.
 
Viimeksi muokattu:
No ei pitkään tarvinnut enää odottaa sitä RT-vuotoa sitten :lol:

Näyttää ihan uskottavalta, luulen että tässä se suunnilleen on tuo tilanne suorituskyvyn osalta. Tosin heiluntaa puoleen ja toiseen saattaa olla vähän normaalia enemmän. Myös kellottuvuus on ihan kiva nähdä, AMD saattaa saada vähän enemmän lisäpotkua irti kuin Nvidia.
 
Eiköhän siellä paiskita edelleen täyttä häkää niiden ajurien kanssa. Toivotaan tosiaan että day1 arvostelut eivät kusahda huonojen ajurien takia.
AMD:n ajurien laatu on noin yleiseesti parantunut erittäin paljo siihen verrattuna mitä se oli vuosi sitten.

Itse uskon ajurien paskuuden olevan vain kulahtanut meemi kunnes toisin todistetaan ja julkaisun olevan softapuolella samanlainen mitä Nvidian sen suurempaa draamaa.
 
01-Percent.png
 
AMD:n ajurien laatu on noin yleiseesti parantunut erittäin paljo siihen verrattuna mitä se oli vuosi sitten.

Itse uskon ajurien paskuuden olevan vain kulahtanut meemi kunnes toisin todistetaan ja julkaisun olevan softapuolella samanlainen mitä Nvidian sen suurempaa draamaa.

No nyt puhutaan ihan eri raudasta. Varmastikin suorituskyvyn puolesta perinteinen rendaus on ihan hyvällä mallilla, mutta RT on uusi haaste. Varmasti siellä lapsuksia on luvassa, mutta niin oli kyllä Nvidiallakin tällä kertaa. Se konkka-gate oli puhtaasti Nvidian ajurimoka ja lisäksi HDMI 2.1 -puolella on yhteensopivuuden kanssa tekemistä.
 
Onko noissa RT-elementeissä tähän mennessä vielä mitään hienosäätöä tehtävissä? Vai onko vain ON-OFF tyyppinen säätö pelien asetuksissa?

Ei ihan hirveän tärkeä ole itselleni tuo RT-puoli, mutta ehkä siitä innostuu ajan kanssa. Ja jos sen soveltamista voi säätää kuten AA:ta, niin sitten tuo 2080 Ti:n RT-taso varmaan riittäisikin meikälle.
 
Vielä kun tietäisi mikä se Day1 on tässä tapauksessa. Toivottavasti myyntiintulo ei mene kauhean pitkälle marras/joulukuuta. Polte uudelle kortille on jo valtava.

Iigorslabilta tullut RT-benchivuoto:
Rtx 3080:aa perässä, hieman 2080 Tin edellä.

Eli meni juuri niin kun epäillin tuo RT:n osalta. Muuten on kyllä kova kortti noiden leakkien valossa tulossa, mutta tuo RT-puoli on kyllä vähän pettymys. Hintaa kun tolle laittaa sen 800€, niin myy varmasti ihan kivasti.
 
Mä en suoraan sanottuna osaa oikein sanoa, onko tuo suorituskyky mun näkökulmasta kilpailukykyinen vai ei. 2080Ti ei ollut mitenkään päin hyvä RT-peleissä, ja nyt sitten se todennäköisesti parhaiten itselleni passaava Navi olisi sitä vähän hitaampi, eikä se ehdoton huippukaan juurikaan nopeampi. Vastaavasti perusrendauksessa aika monsteri, eli pelaisi suurimman osan peleistä loistavasti 4K:lla. Ja sitten se, että RT-pelit on Nvidialla pelastanut pelikelpoisiksi DLSS... Yleensä tiedän suht tarkasti mitä haluan, mutta nyt en äkkiä osaa sanoa, mihin suuntaan kääntyisin. Pitää ihan katsoa revikat varmaankin :cool:
 
Mä en suoraan sanottuna osaa oikein sanoa, onko tuo suorituskyky mun näkökulmasta kilpailukykyinen vai ei. 2080Ti ei ollut mitenkään päin hyvä RT-peleissä, ja nyt sitten se todennäköisesti parhaiten itselleni passaava Navi olisi sitä vähän hitaampi, eikä se ehdoton huippukaan juurikaan nopeampi. Vastaavasti perusrendauksessa aika monsteri, eli pelaisi suurimman osan peleistä loistavasti 4K:lla. Ja sitten se, että RT-pelit on Nvidialla pelastanut pelikelpoisiksi DLSS... Yleensä tiedän suht tarkasti mitä haluan, mutta nyt en äkkiä osaa sanoa, mihin suuntaan kääntyisin. Pitää ihan katsoa revikat varmaankin :cool:

Niimpä. Itselle tuo olisi helppo valinta, jos arvostelujen pelisuorituskyky on noiden 3dmark vuotojen mukainen ja hinta kilpailukykyinen. Pelien backlog on järkyttävän pitkä ja alle prosentissa omasta pelikatalogissa on RT tai DLSS tuki. Kortti ehtisi jokatapauksessa vaihtoon, ennekuin alkaisin ko. featuren tarjoavia pelejä enemmänkin pelaamaan.
 
Alkaa vaikuttaa siltä, että 6800XT menee tilaukseen. RT ei tule olemaan kriittinen vielä vuosiin, joten sillä ei suuremmin ole merkitystä
 
Mä en suoraan sanottuna osaa oikein sanoa, onko tuo suorituskyky mun näkökulmasta kilpailukykyinen vai ei. 2080Ti ei ollut mitenkään päin hyvä RT-peleissä, ja nyt sitten se todennäköisesti parhaiten itselleni passaava Navi olisi sitä vähän hitaampi, eikä se ehdoton huippukaan juurikaan nopeampi. Vastaavasti perusrendauksessa aika monsteri, eli pelaisi suurimman osan peleistä loistavasti 4K:lla. Ja sitten se, että RT-pelit on Nvidialla pelastanut pelikelpoisiksi DLSS... Yleensä tiedän suht tarkasti mitä haluan, mutta nyt en äkkiä osaa sanoa, mihin suuntaan kääntyisin. Pitää ihan katsoa revikat varmaankin :cool:

Ai mistä sen ehdottoman huipun tiedät, jos tämä on AIB-vuotoja ja niillä on vain leikattuja piirejä.
 
Ai mistä sen ehdottoman huipun tiedät, jos tämä on AIB-vuotoja ja niillä on vain leikattuja piirejä.

No siitä, että 6800XT on kaiken näkymän mukaan 72CU ja huippu 80CU. Muuten sama kortti ennen kuin toisin todistetaan. Ei sillä tuohon taiota kahtakytä pinnaa lisää. Toki sitä voisi olla suht lähelle 3080:n tasoa, mutta hinta on vastaavasti mitä suurimmalla todennäköisyydellä aika paljon enemmän. Sitten voidaan alkaa toki hekumoimaan, että jos 6900XT:tä saisi esim. 850 euroon...
 
Onkos amd jo julkistanut RT dokkarit jotta devaajat pääsee työstää optimointeja?

Viimeistään julkaisupäivänä nähdään RT toimivuus ja suorituskyky.
 
Nvidiakin näyttää valmistautuvan julkaisuun (siis muutenkin kuin 3070FE arvostelu päivää ennen ja AIB arvostelut päivä julkaisun jälkeen):

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


"GA102-150-KD-A1, 7424FP32, 320bits"

Vastaavan kaltaista huhua on ollut muuallakin, eli vähän enemmän leikattu GA102 piiri tulisi myyntiin 3070 ja 3080:n väliin. Joko saannit on huonot ja pitää kierttää mitä onnistutaan, tai on takataskussa tuote, joka voitaisiin iskeä markkinoille 6800XT:n hintaan. Oletettavasti AMD kun tekee vähän edullisemman kortin, mutta ei paljoa, kun perffi vaikuttaa hyvälle, mutta Nvidialla on vielä brändi, dlss/nvenc yms bonukset.
 
Huh huh. BF Navi. Mitä lie sitten hinta ja tekninen toimivuus.

Noissa 6800 XT RT vuodoissa ei kyllä suorituskyky ole kovin hyvä, vain hiukan 2080 TI:tä parempi.

En kyllä usko että AMD:n 16-GB GDDR6 256-bit huippumalli maksaa lähellekään RTX 3090:n hintaa. Ei sitä kukaan ostaisi, ellei se olisi merkittävästi RTX 3090:ää parempi. Ihmettelen suuresti jos menee yli 1000€ hintaluokkaan.

Onko jossain jo sanottu että se suurinkin olisi 16 gigan muistilla?
 
Eli meni juuri niin kun epäillin tuo RT:n osalta. Muuten on kyllä kova kortti noiden leakkien valossa tulossa, mutta tuo RT-puoli on kyllä vähän pettymys. Hintaa kun tolle laittaa sen 800€, niin myy varmasti ihan kivasti.

Petytään tuotteeseen ennen sen julkaisua kun täysin uusi ominaisuus näyttää vähän huonoa nopeutta ENNEN JULKAISUA olevilla todennäköisesti melko keskeneräisillä ajureilla YHDESSÄ benchmarkissä :facepalm:

Jospa nyt odoteltaisiin niitä julkaisun jälkeen tulleita benchmarkkeja jotka on ihan virallisilla ajureilla ajettuja jne.


Joku BVH-puun rakentaminen on esim. asia jossa joudutaan tasapainoilemaan sen välillä että tehdäänkö "laadukas" BVH-puu jolloin itse säteenjäljitys sujuu nopeammin mutta siihen puunrakennukseen saa käytettyä hyvin paljon aikaa, vai tehdäänkö nopeasti vaan "jonkinlainen" epätasapainossa oleva BVH-puu ja itse säteenjäljitys hidastuu hiukan.

Ja sitten kun yritetään tehdä melko nopeassa ajassa melko laadukas puu niin sitten homma menee algoritmisesti hyvin monimutkaiseksi. Näistä esim. yksi kaverini väsäsi väitöskirjansa(ja on nyt nVidialla niitä koodaamassa), tosin kaverin väitöskirjassa ei ollut vain algoritmeja vaan niille myös rautatoteutuksia.

On melko todennäköistä että ennen julkaisua oleva ajuriversio JOKO tekee puun hyvin yksinkertaisella algoritmillä nopeasti, jolloin suorituskyky itse säteenjäljitykseen saattaa olla esim. parikymmentä prosenttia huonompi kuin paremmalla puulla, TAI sitten siellä joko CPUlla tai shadereilla käytetään runsaasti aikaa sen puun rakentamiseen kun yritetään tehdä "liian hyvää" puuta jollain bruteforce-algoritmilla.

Tässä tullaan näkemään varmasti paljon parannusta ajurien kehittyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Petytään tuotteeseen ennen sen julkaisua kun täysin uusi ominaisuus näyttää vähän huonoa nopeutta ENNEN JULKAISUA olevilla todennäköisesit melko keskeneräisillä ajureilla YHDESSÄ benchmarkissä :facepalm:

Jospa nyt odoteltaisiin niitä julkaisun jälkeen tulleita benchmarkkeja jotka on ihan virallisilla ajureilla ajettuja jne.


Joku BVH-puun rakentaminen on esim. asia jossa joudutaan tasapainoilemaan sen välillä että tehdäänkö "laadukas" BVH-puu jolloin itse säteenjäljitys sujuu nopeammin mutta siihen puunrakennukseen saa käytettyä hyvin paljon aikaa, vai tehdäänkö nopeasti vaan "jonkinlainen" epätasapainossa oleva BVH-puu ja itse säteenjäljitys hidastuu hiukan.

Ja sitten kun yritetään tehdä melko nopeassa ajassa melko laadukas puu niin sitten homma menee algoritmisesti hyvin monimutkaiseksi. Näistä esim. yksi kaverini väsäsi väitöskirjansa(ja on nyt nVidialla niitä koodaamassa), tosin kaverin väitöskirjassa ei ollut vaan algoritmeja vaan niille myös rautatoteutuksia.

On melko todennäköistä että ennen julkaisua oleva ajuriversio JOKO tekee puun hyvin yksinkertaisella algoritmillä nopeasti, jolloin suorituskyky itse säteenjäljitykseen saattaa olla esim. parikymmentä prosenttia huonompi kuin paremmalla puulla, TAI sitten siellä joko CPUlla tai shadereilla käytetään runsaasti aikaa sen puun rakentamiseen kun yritetäänn tehdä "liian hyvää" puuta jollain bruteforce-algoritmilla.

Tässä tullaan näkemään varmasti paljon parannusta ajurien kehittyessä.

Jää nähtäväksi.
 
Täytyy muistaa että konsoleissa samaa kaistaa käyttää myös CPU. Siellä ei ole erikseen DDR rameja, vaan kaikki menee GDDR:n puolelle.

Juu, mutta CPUn (tai oikeastaan CPUlla ajettavan koodin) käyttämä kaista on hyvin pientä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se nyt näyttää siltä, että tähän talouteen tulee Radeon pitkästä aikaa. Nvidia kusi homman täysin saatavuusongelmiensa kanssa.
nVidian kortteja on ollut viimeiset kuusi korttia, mutta perhana, että toivon AMD:n nyt onnistuvan. Muuten nuo hinnat kohoaa loputtomiin ja vielä saatavuusongelmat päälle. Terve kilpailu olisi nyt enemmän kuin poikaa. Muuten ollaan kusessa.
 
Muitten hankintojen takia prossu ja näyttis päivitys lykkääntynee vielä 6-12kk eteenpäin, mutta toivon myös todella että AMD onnistuu. Voisi sitten vuoden päästä katsella jos löytyisi AMD vaikka suoraan vesiblokilla niin voisi heittää 1080ti vesiblokkeineen kiertoon.
 
Itselle lähtee ostoon se joka tarjoaa parhaan nopeus/€ (ja W) suhteen. Myös muistin määrä painaa vaakakupissa. 8GB:n kortteja en edes harkitse. Tässä vaiheessa saisi jo olla tuplat - johan noita 8GB kortteja on ollut jo aivan liian kauan.
 
Itselle lähtee ostoon se joka tarjoaa parhaan nopeus/€ (ja W) suhteen. Myös muistin määrä painaa vaakakupissa. 8GB:n kortteja en edes harkitse. Tässä vaiheessa saisi jo olla tuplat - johan noita 8GB kortteja on ollut jo aivan liian kauan.

Se on helppo sanoa, ja siinä piilee vanha totuus, mutta nyt on aika hämärän peitossa että mitä tarkoittaa "nopeus". Jos samassa hintaluokassa AMD on perusrendauksessa 20 % nopeampi, mutta vahvasti RT-painotteisissa peleissä 20% hitaampi, niin kumpi on nopeampi? Ja jos AMD:llä ei ole DLSS:ää, jolla RT-pelit saa pyörimään Nvidian korteilla, vaikka ne ilman DLSS:ää olisivat periaatteessa jopa hitaampia kuin AMD, niin kumpi on nopeampi? Heilahdukset puoleen ja toiseen saattavat olla todella rajuja pelistä toiseen, joten objektiivisen nopeusjärjestyksen laatiminen voi olla mahdoton tehtävä. Ja proprietary-ominaisuudet sekoittaa pakkaa vielä lisää sen mukaan, mitä mieltä kukin niistä on ja miten ne tukevat kenenkin käyttötapoja.

TPU:n indeksi ei taida enää riittää totuudeksi tässä sukupolvessa.
 
RT tulee menemään ihan konsoleiden ehdoilla, joten tuskin tulee olemaan ongelma. DLSS:n varaan ei voi laskea, koska ei ne pelit automaattisesti sitä tue.
 
RT tulee menemään ihan konsoleiden ehdoilla, joten tuskin tulee olemaan ongelma. DLSS:n varaan ei voi laskea, koska ei ne pelit automaattisesti sitä tue.

Mitä tarkoittaa "konsolien ehdoilla"? Se on kuvanlaatuasetus muiden joukossa. PC-peleissä on tapana saada säädellä kuvanlaatuasetuksia, ja sitä kautta tarjota mahdollisuudet laittaa lisää silmäkarkkia konsoliversioihin nähden. Ei tule poikkeamaan RT siitä mitenkään. Itse asiassa PC-puolen RT:ssä Nvidialla on yli kahden vuoden head start, joten joku voisi vastaväittää, että PC:llä RT menee ihan Nvidian ehdoilla.
 
Se on helppo sanoa, ja siinä piilee vanha totuus, mutta nyt on aika hämärän peitossa että mitä tarkoittaa "nopeus". Jos samassa hintaluokassa AMD on perusrendauksessa 20 % nopeampi, mutta vahvasti RT-painotteisissa peleissä 20% hitaampi, niin kumpi on nopeampi? Ja jos AMD:llä ei ole DLSS:ää, jolla RT-pelit saa pyörimään Nvidian korteilla, vaikka ne ilman DLSS:ää olisivat periaatteessa jopa hitaampia kuin AMD, niin kumpi on nopeampi? Heilahdukset puoleen ja toiseen saattavat olla todella rajuja pelistä toiseen, joten objektiivisen nopeusjärjestyksen laatiminen voi olla mahdoton tehtävä. Ja proprietary-ominaisuudet sekoittaa pakkaa vielä lisää sen mukaan, mitä mieltä kukin niistä on ja miten ne tukevat kenenkin käyttötapoja.

TPU:n indeksi ei taida enää riittää totuudeksi tässä sukupolvessa.
Omassa vaakakupissa 80% painoarvo on rasteroinnilla (+VR), sitten 19% RT ja loput DLSS.
 
Se on helppo sanoa, ja siinä piilee vanha totuus, mutta nyt on aika hämärän peitossa että mitä tarkoittaa "nopeus". Jos samassa hintaluokassa AMD on perusrendauksessa 20 % nopeampi, mutta vahvasti RT-painotteisissa peleissä 20% hitaampi, niin kumpi on nopeampi?

Se mitä pelaat ja mitä tarvitset.
Eli: jos pelaat 1440p resoluutiolla ja 60Hz monitorilla ja kumpikin kortti pyörittää vähintään sen 60 mutta toisessa RT:llä menee vaikka alle tuon niin sitten se missä myös RT:llä pääset päälle 60 ostat sen.

Jos taas pelaat pelejä missä ei ole edes RT:tä ostat tietysti sen mikä on 20% nopeampi

Mikäli pelaat esim. 1440p 240Hz näytöllä ja kumpikaan kortti ei kaikilla peleillä sinne yllä vaativimmilla asetuksilla (sanotaan nyt että toinen pääsee 200FPS toinen 160FPS) ja RT:llä toisella pääsee vaikka 120 kun toinen menee vain 100 tms. niin sitten joudut päättämään mitä arvostat ja miten useasti pelaat pelejä missä ensinnäkään tarvitset RT:tä tai tarvitset Ultra High asetuksia tai tarvitset sitä 240Hz+.

Tämä siis otaksuen että molempien korttien hinnat ovat 100% samat, muutenhan se tuo oman lisänsä soppaan.
 
Mitenkäs te esittäisitte tuon noin niinkuin kokonaisindeksinä? Pelaajalle, joka pelaa kaikkea laidasta laitaan, kymmeniä eri nimikkeitä, joissa mukana myös tärkeitä RT/DLSS -pelejä kuten Cyberpunk? Ihan hyvä heille, joilla on selkeät sävelet joko pelivalikoiman tai jonkun muun syyn takia, mutta yleispätevää objektiivista suositusta näyttäisi olevan harvinaisen vaikea tehdä, jos nähdyt tiedot pitävät paikkansa.
 
Mitenkäs te esittäisitte tuon noin niinkuin kokonaisindeksinä? Pelaajalle, joka pelaa kaikkea laidasta laitaan, kymmeniä eri nimikkeitä, joissa mukana myös tärkeitä RT/DLSS -pelejä kuten Cyberpunk? Ihan hyvä heille, joilla on selkeät sävelet joko pelivalikoiman tai jonkun muun syyn takia, mutta yleispätevää objektiivista suositusta näyttäisi olevan harvinaisen vaikea tehdä, jos nähdyt tiedot pitävät paikkansa.
Mikäs vika siinä kaikkien keskiarvossa on jos pelaa laitasta laitaan esports-mätöistä rt:llä toteutettuihin peilitalosokelloihin?
 
Mikäs vika siinä kaikkien keskiarvossa on jos pelaa laitasta laitaan esports-mätöistä rt:llä toteutettuihin peilitalosokelloihin?

Ei välttämättä kovin paljon, jos sellaisen oikeasti joku tarjoaa. Tämänhetkinen TPU-indeksi esimerkiksi ei todellakaan tarjoa, eikä noin kattavaa laidasta laitaan -kattausta oikein kukaan muukaan. Pitää tehdä metavertailu, jos haluaa kattavan näkemyksen. Aika työlästä verrattuna aiempaan.

Lisäksi noissa on vielä se ongelma, että silloin ei välttämättä oteta huomioon pelikelpoisuutta ja toisaalta ylenpalttisia fps:iä. Jos pelivalikoimassa on vaikka 40 peliä, joista vaikka kaksi on pelikelvottomia yhdellä kortilla mutta sama kortti ottaa jossain Rainbowsixeissa sata framea enemmän, niin onko se parempi kuin matalamman kokonaisindeksin antava, mutta kaikissa pelattava kortti?

Sanon edelleen vaan, että vertailu näyttäisi muodostuvan monimutkaisemmaksi kuin tähän asti. Keinoja on, mutta ei helppoja vastauksia.
 
En kyllä nyt ymmärrä miksi asioista pitäisi tehdä sen vaikeampia. Ei ne keskiarvot ennenkään tietenkään kerro jok'ikisen pelin suorituskyvystä, mutta ne antavat hyvän kuvan tilanteesta. Kun samanlaiseen indeksiin lisätään yksi tai kaksi RT-peliä se tekee niin edelleen, kunhan vertaillaan RT-kiihdytykseen kykeneviä kortteja. Jos kiinnostaa vain RT-pelit, käy katsomassa niiden tuloksia, jos joku muu tietty peli, katsoo niitä, ihan niin kuin ennenkin. Miksi säteenseurantapelien pitäisi muuttaa sitä yhtään mitenkään?
 
En kyllä nyt ymmärrä miksi asioista pitäisi tehdä sen vaikeampia. Ei ne keskiarvot ennenkään tietenkään kerro jok'ikisen pelin suorituskyvystä, mutta ne antavat hyvän kuvan tilanteesta. Kun samanlaiseen indeksiin lisätään yksi tai kaksi RT-peliä se tekee niin edelleen, kunhan vertaillaan RT-kiihdytykseen kykeneviä kortteja. Jos kiinnostaa vain RT-pelit, käy katsomassa niiden tuloksia, jos joku muu tietty peli, katsoo niitä, ihan niin kuin ennenkin. Miksi säteenseurantapelien pitäisi muuttaa sitä yhtään mitenkään?

Koska jos volatiliteetti kasvaa, niin indeksin edustavuus vähenee. Ja nyt volatiliteetti kasvaa. AMD ja Nvidia tekee tästä vaikeaa, en minä tai muut tuotteita vertailevat.
 
En kyllä nyt ymmärrä miksi asioista pitäisi tehdä sen vaikeampia. Ei ne keskiarvot ennenkään tietenkään kerro jok'ikisen pelin suorituskyvystä, mutta ne antavat hyvän kuvan tilanteesta. Kun samanlaiseen indeksiin lisätään yksi tai kaksi RT-peliä se tekee niin edelleen, kunhan vertaillaan RT-kiihdytykseen kykeneviä kortteja. Jos kiinnostaa vain RT-pelit, käy katsomassa niiden tuloksia, jos joku muu tietty peli, katsoo niitä, ihan niin kuin ennenkin. Miksi säteenseurantapelien pitäisi muuttaa sitä yhtään mitenkään?
Pelattavuutta arvioidessa harmoninen keskiarvo on tosin paljon mielekkäämpi kuin raaka aritmeettinen keskiarvo. Keskiarvoja toki molemmat.
 
Mitä tarkoittaa "konsolien ehdoilla"? Se on kuvanlaatuasetus muiden joukossa. PC-peleissä on tapana saada säädellä kuvanlaatuasetuksia, ja sitä kautta tarjota mahdollisuudet laittaa lisää silmäkarkkia konsoliversioihin nähden. Ei tule poikkeamaan RT siitä mitenkään. Itse asiassa PC-puolen RT:ssä Nvidialla on yli kahden vuoden head start, joten joku voisi vastaväittää, että PC:llä RT menee ihan Nvidian ehdoilla.

Säteenjäljitys ei ole mikään "kuvanlaatuasetus" vaan aivan erilainen tapa rendata yhtään mitään.

Esim minecraftin säteenjäljitysversiossa ei ole ollenkaan mitään rasterointia. Siitä kun jättää säteenjäljityksen pois niin loputuloksena on musta ruutu.

Säteenjäljityksen väittiminen "kuvanlaatuasetukseksi" tai "efektiksi" on vähän sama asia kuin lentokoneen väittäminen auton lisävarusteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Säteenjäljitys ei ole mikään "kuvanlaatuasetus" vaan aivan erilainen tapa rendata yhtään mitään.

Esim minecraftin säteenjäljitysversiossa ei ole OLLENKAAN MITÄÄN RASTEROINTIA.

Ja se on yksi noin kahdesta pelistä, joka tekee niin

Yli 95% tämän hetken ja lähitulevaisuuden säteenseurantaa tukevissa peleissä säteenseuranta on vain ominaisuus, jolla saadaan varjot ja valaistus hienomman näköiseksi sen rasteroidun kuvan päälle. Kieltämättä hienoja ovat, mutta suorituskykyhittikin on usein melkoinen verrattuna tarkimpiinkin "perinteisillä" tavoin toteutettuihin valaistusefekeihin verrattuna. Siinä vaiheessa kun graafisesti monimutkaisia pelejä julkaistaan niin, että koko peli piirretään RT:llä niin 2080 ti, 3080 ja 6800XT kortit ovat lowendiä, jos edes lainkaan ajuritasolla tuettuja kortteja
 
Säteenjäljitys ei ole mikään "kuvanlaatuasetus" vaan aivan erilainen tapa rendata yhtään mitään.

Esim minecraftin säteenjäljitysversiossa ei ole OLLENKAAN MITÄÄN RASTEROINTIA.

Kiitos tästä viisaudesta. Vaikuttaako säteenjäljitys mielestäsi kuvanlaatuun? Entä, se paljonko niitä säteitä lasketaan? Entä se, moneenko efektiin sitä käytetään?

Vai meinaatko kommentillasi tässä kontekstissa, että peleissä ollaan siirtymässä kautta linjan puhtaaseen säteenjäljitykseen, ja että se tehdään pelikonsolien suorituskyvyn ehdoilla? Koska tästä oli puhe. RT nimenomaan on kuvanlaatuasetus, jos se voidaan pelistä joko laittaa päälle tai pois päältä, tai jos sen asetuksia voi säätää suosimaan joko kuvanpäivitysnopeutta tai laskennan tarkkuutta.
 
Vaikuttaako säteenjäljitys mielestäsi kuvanlaatuun?

Et edelleenkään tunnu ymmärtävän pointtia, ja kysyt melko järjettömän kysymyksen.

Järkevä kysymys olisi:

"Vaikuttaako käytetty rendaustapa kuvanlaatuun?"

Vai meinaatko kommentillasi tässä kontekstissa, että peleissä ollaan siirtymässä kautta linjan puhtaaseen säteenjäljitykseen, ja että se tehdään pelikonsolien suorituskyvyn ehdoilla? Koska tästä oli puhe. RT nimenomaan on kuvanlaatuasetus, jos se voidaan pelistä joko laittaa päälle tai pois päältä, tai jos sen asetuksia voi säätää suosimaan joko kuvanpäivitysnopeutta tai laskennan tarkkuutta.

Se, että säteenjäljityksellä tehdään jotain rasteroinnin päälle nimenomaan ei ole on-off-asia vaan sen avulla voidaan tehdä vaikka kuinka montaa erilaista asiaa eri tavoilla ja hyvin eri asetuksilla, erilaisella kuvanlaadulla ja erilaisella nopeudella sen päälle.

Se "hybridimoodi" nimenomaan ei ole on/off.

Säteenjäljitys on "on/off" ainoastaan kun sillä tehdään joko kaikki tai ei mitään. Ja silloin sen asetuksen nimi pitäisi olla "rendaustapa" jossa on kaksi vaihtoehtoa 1) rasterointi 2) säteenjäljitys.


Termistön ollessa oikea säteenjäljitys ITSE ei koskaan ole asetus vaan voi olla asetuksia joilla säädetään säteenjäjityksen parametreja (kahdessa eri ulottuvuudessa: Mitä sillä tehdään, ja millaisella suorituskyky-kuvanlaatu-painotuksella, esim. montako sädettä ammutaan per pikseli). Ihan samalla tavalla kuin peleissä on asetuksia joilla säädetään rasteroinnin parametreja(esim. antialiasing-moodi), eikä niitä rasteroinnin parametrien säätöjä kutsuta nimellä "rasterointi".

Mutta toki meillä on jonkin verran pelejä joiden asetusruudun termistö sukkaa. Mutta kissasta ei tee koiraa se, että joku kutsuu sitä koiraksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 851
Viestejä
5 053 974
Jäsenet
80 989
Uusin jäsen
thelkku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom