AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Hullun huommaa on lähinnä siitä valittaminen, että vihdoin aletaan tehdä myös näyttiksiä, joiden hinta ei ole järjetön, ja joita on mahdollista valmistaa huomattavasti suuremmissa määrissä.
Sano tuo uudestaan sen jälkeen kun olet odottanut ensin sen 7kk tilaamaasi näytönohjainta. Minun kannaltani katsottuna jokainen uusi 6000-sarjan malli on keskisormen näyttö minun suuntaani kun sitä tilattua korttia ei tule ja uudet mallit pienentävät koko ajan sen saamisen mahdollisuutta. Ja muutenkin koko 6600 sarja on ihan yhdentekevä kannaltani, koska en ostaisi sitä vaikka markkinatilanne olisi normaali.

Ja meinaatko ihan tosiaan että noiden hinta ei ole järjetön tehoon nähden? On ihan varmaa, että niihin hinnoitellaan kaikki mahdolliset lisät koska tarjontaa ei ole ja on myyjän markkinat
 
Sano tuo uudestaan sen jälkeen kun olet odottanut ensin sen 7kk tilaamaasi näytönohjainta. Minun kannaltani katsottuna jokainen uusi 6000-sarjan malli on keskisormen näyttö minun suuntaani kun sitä tilattua korttia ei tule ja uudet mallit pienentävät koko ajan sen saamisen mahdollisuutta. Ja muutenkin koko 6600 sarja on ihan yhdentekevä kannaltani, koska en ostaisi sitä vaikka markkinatilanne olisi normaali.
Valitettavasti maailma ei pyöri sinun ympärillä. Navi23-piirejä tehdään jokatapauksessa koska niitä menee merkittäviä määriä läppäreihin ja hieman jopa tesloihin. Kun maailman Lenovot, HP:t ja kumpparit sanoo että tarvitaan keskikokoista piiriä niiden läppäreihin, mitä arvelet paljonko nerkoonit suomesta painaa kupissa tuolloin.
 
Hullun hommaa koko julkistus. 6800/XT malleja ei vieläkään saa kaupasta ja se jo nyt riittämätön tuotantokapasiteetti pitäisi jakaa taas uuden mallin kanssa.

Onhan 6800 esim jimssillä ihan varastossa tälläkin hetkellä. Se on sitten eri asia että mitä ne maksaa, mutta kortteja kyllä saa jos on valmis maksamaan.

Mielestäni se on järetöntä että samasta sirusta yksi valmistaja julkaisee tolkuttoman määrän eri versioita, joilla ei loppupelissä ole eroa juuri lainkaan. Mitä enemmän eri versioita julkaistaan, sen vähemmän niitä kortteja on tarjolla juuri siihen kategoriaan jonka esim sinä olet tilannut.
 
Onhan 6800 esim jimssillä ihan varastossa tälläkin hetkellä. Se on sitten eri asia että mitä ne maksaa, mutta kortteja kyllä saa jos on valmis maksamaan.

Mielestäni se on järetöntä että samasta sirusta yksi valmistaja julkaisee tolkuttoman määrän eri versioita, joilla ei loppupelissä ole eroa juuri lainkaan. Mitä enemmän eri versioita julkaistaan, sen vähemmän niitä kortteja on tarjolla juuri siihen kategoriaan jonka esim sinä olet tilannut.
Joo, on siellä pari 6800XT:kin jotka ovat olleet siellä jo pari viikkoa koska ilmeisesti kukaan ei ole riittävän hullu maksaakseen niistä pyydettyä hintaa. Minulla vaan on ekana päivänä tehty tilaus josta ei ole edes merkkiä toimituksesta. Mallia on viimeksi tullut suomeen tammikuussa.
 
Joo, on siellä pari 6800XT:kin jotka ovat olleet siellä jo pari viikkoa koska ilmeisesti kukaan ei ole riittävän hullu maksaakseen niistä pyydettyä hintaa. Minulla vaan on ekana päivänä tehty tilaus josta ei ole edes merkkiä toimituksesta. Mallia on viimeksi tullut suomeen tammikuussa.

Ei noita valmistajia varmaan hirveesti kiinnosta tässä tilanteessa niitä lähes MSRP hintaisia kortteja valmistaa. Ehkä sen takia juuri pusketaan uutta mallia niin perkeleesti että saadaan tehokkaasti rahastettua.
Mutta on ilmeisesti tilanne pikkuhiljalleen paranemassa kun kovin mainausboomi on taittunut. Tosin nää amd:n uudet laput ei taida mainaukseen kovin hyviä olla, mutta niiden hinnat raketoi vähäisen valmistuskapasiteetin takia. Kunhan nvidian kortteja alkaa notkua hyllyissä niin tulee radeoneittenkin hinnat alas ropinalla.
 
Onhan 6800 esim jimssillä ihan varastossa tälläkin hetkellä. Se on sitten eri asia että mitä ne maksaa, mutta kortteja kyllä saa jos on valmis maksamaan.

Mielestäni se on järetöntä että samasta sirusta yksi valmistaja julkaisee tolkuttoman määrän eri versioita, joilla ei loppupelissä ole eroa juuri lainkaan. Mitä enemmän eri versioita julkaistaan, sen vähemmän niitä kortteja on tarjolla juuri siihen kategoriaan jonka esim sinä olet tilannut.
Saatavuus näyttää olevan monen näytönohjaimen kohdalla jo kohtalaisen hyvä, mutta hinnat edelleen järjettömällä tasolla. Esim 1660 super yli 500 euron hintalapullaan. :rofl::rofl::sick: Lieneekö noita aikomuskaan myydä, vai otettu hyllyn koristeeksi?
 

RDNA3:n huhutaan olevan chiplet

Jooh se kait alkaa olla jo melko varmaa että chiplettiä pukkaa RDNA3:ssa, muuten on sitten huhut varsin villejä molemman leirin kohdalta. Jotain 2,2-2,8 kertaista teholisää huudellaan nykyisiin huippumalleihin verrattuna.
Noh, ei se tietty mahottomuus ole mutta halpaa se ei kyllä tule olemaan.
 
Jooh se kait alkaa olla jo melko varmaa että chiplettiä pukkaa RDNA3:ssa, muuten on sitten huhut varsin villejä molemman leirin kohdalta. Jotain 2,2-2,8 kertaista teholisää huudellaan nykyisiin huippumalleihin verrattuna.
Noh, ei se tietty mahottomuus ole mutta halpaa se ei kyllä tule olemaan.
Halvempaa chiplettinä kuin monoliittina. Ja juuri chiplet mahdollisti AMD:lle noiden Zen-sarjan corehirviöiden luonnin, niin ei se tehokaan mahdoton ole
 
Sanotaan vielä kerran:

Zen3ssa, Ponte Vecchiossa ja AMDn patenteissa kaikissa arkkitehtuuri eri piirien toiminnallisuuksien ja kytkentöjen välillä on täysin erilainen.

"Chiplettien käyttö" ei ole mikään rasti ruutuun joka tuo tietyt jutut, vaan MCM:t on yksi kokonaan uusi ulottuvuus piirin suunnittelussa/valmistuksessa/korkean tason arkkitehtuurissa. Voidaan tehdä hyvin erilaisia MCM-rakenteita ja niiden hyvin erilaisten MCM-rakenteiden vaikutukset piirin suorituskykyyn, ominaisuuksiin ja hintaan ovat hyvin erilaiset

Zen2/3ssa oli epäsymmetrinen MCM joka arkkitehtuurillisesti oli efektiivisesti paluu aikaan jolloin DRAM-ohjain ei ollut itse prosessorilla, mutta se pohjoissiltapiiri oli laitettu samaan pakettiin prossupiiri(e)n kanssa. Zen3ssa kaistaa piilastujen välillä on maltillisesti, koska CPUt eivät vaan tarvi kaistaa suuria määriä, eikä AMDlla ole ollut käytössäään halpaa tekniikkaa jolla eri piilastujen välille saadaan paljon kaistaa. Suurimmat hyödyt zen/zen3n "chipleteistä" on modulaarisuus (samoista palikoista voidaan tehdä erilaisia paketteja) sekä mahdollisuus tehdä muistiohjainpiiri vanhalla tekniikalla. Ja yksittäisten piilastujen koko on "keskikokoa". Ja kolmas hyöty että ylipäätään on ollut mahdollista saada samaan pakettiin paljon ytimiä ilman järkytävänkokoista piilastua.

Ponte Vecchio tulee myös olemaan epäsymmetrinen MCM (sisältää erilaisia piilastuja) mutta se tulee olemaan paljon hienojakoisempi MCM jossa jokainen MCM on paljon pienempi ja tekee paljon vähemmän, ja niitä on paljon enemmän, ja niiden välille tarvitaan paljon suurempi kaistanleveys. Intel toteuttaa nämä suuren kaistan kytkennät EMIBillään.

AMDn patentit "chiplet-näyttikseen" liittyen taas viittaa symmetriseen MCMään: Jokainen piilastu on samanlainen ja melko iso, ja muistiarkkitehtuuri on NUMA, Jokainen piilastu on kykenevä toimimaan yksinään sisältää omat muistiohjaimensa, mutta piilastut voivat (hiukan hitaammin) accessoida toisiin piilastuihin kytkettyä muistia, ja niitä piilastuja laitetaan monta yhteen vaan jotta saadaan
1) Piilastuista pienemmän kokoisia (saantojen taki) siten että ne eri piilastut silti saadaan kommunokoimaan tarpeeksi nopeasti laittamalle ne tarpeeksi lähelle toisiaan ja kytkemällä ne jollain eksoottisella paketin sisäisellä väylällä toisiinsa
2) Samassa paketissa (pienessä tilassa) enemän suorituskykyä.
3) Modulaarisuus, tuottamalla vain yhtä piilastutyyppiä voidaan tuota markkinoille erinopeuksisa, erihintaisia tuotteita

Ja AMD aikoo käyttää jotain EMIBin tapaista kytkentää että sitä kaistaa saadaan tarpeeksi että se NUMA ei juuri näy suoituskyvyssä, että muihin piilastuihin kytketty muisti on "melkein yhtä nopeaa".

Eli Navi 32 voisi olla vain 2 * Navi 33 samassa paketissa. Navi 31 voisi olla jopa 3 * Navi 33 samassa paketissa.
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan vielä kerran:

Zen3ssa, Ponte Vecchiossa ja AMDn patenteissa kaikissa arkkitehtuuri eri piirien toiminnallisuuksien ja kytkentöjen välillä on täysin erilainen.

"Chiplettien käyttö" ei ole mikään rasti ruutuun joka tuo tietyt jutut, vaan MCM:t on yksi kokonaan uusi ulottuvuus piirin suunnittelussa/valmistuksessa/korkean tason arkkitehtuurissa. Voidaan tehdä hyvin erilaisia MCM-rakenteita ja niiden hyvin erilaisten MCM-rakenteiden vaikutukset piirin suorituskykyyn, ominaisuuksiin ja hintaan ovat hyvin erilaiset

Zen2/3ssa oli epäsymmetrinen MCM joka arkkitehtuurillisesti oli efektiivisesti paluu aikaan jolloin DRAM-ohjain ei ollut itse prosessorilla, mutta se pohjoissiltapiiri oli laitettu samaan pakettiin prossupiiri(e)n kanssa. Zen3ssa kaistaa piilastujen välillä on maltillisesti, koska CPUt eivät vaan tarvi kaistaa suuria määriä, eikä AMDlla ole ollut käytössäään halpaa tekniikkaa jolla eri piilastujen välille saadaan paljon kaistaa. Suurimmat hyödyt zen/zen3n "chipleteistä" on modulaarisuus (samoista palikoista voidaan tehdä erilaisia paketteja) sekä mahdollisuus tehdä muistiohjainpiiri vanhalla tekniikalla. Ja yksittäisten piilastujen koko on "keskikokoa". Ja kolmas hyöty että ylipäätään on ollut mahdollista saada samaan pakettiin paljon ytimiä ilman järkytävänkokoista piilastua.

Ponte Vecchio tulee myös olemaan epäsymmetrinen MCM (sisältää erilaisia piilastuja) mutta se tulee olemaan paljon hienojakoisempi MCM jossa jokainen MCM on paljon pienempi ja tekee paljon vähemmän, ja niitä on paljon enemmän, ja niiden välille tarvitaan paljon suurempi kaistanleveys. Intel toteuttaa nämä suuren kaistan kytkennät EMIBillään.

AMDn patentit "chiplet-näyttikseen" liittyen taas viittaa symmetriseen MCMään: Jokainen piilastu on samanlainen ja melko iso, ja muistiarkkitehtuuri on NUMA, Jokainen piilastu on kykenevä toimimaan yksinään sisältää omat muistiohjaimensa, mutta piilastut voivat (hiukan hitaammin) accessoida toisiin piilastuihin kytkettyä muistia, ja niitä piilastuja laitetaan monta yhteen vaan jotta saadaan
1) Piilastuista pienemmän kokoisia (saantojen taki) siten että ne eri piilastut silti saadaan kommunokoimaan tarpeeksi nopeasti laittamalle ne tarpeeksi lähelle toisiaan ja kytkemällä ne jollain eksoottisella paketin sisäisellä väylällä toisiinsa
2) Samassa paketissa (pienessä tilassa) enemän suorituskykyä.
3) Modulaarisuus, tuottamalla vain yhtä piilastutyyppiä voidaan tuota markkinoille erinopeuksisa, erihintaisia tuotteita

Ja AMD aikoo käyttää jotain EMIBin tapaista kytkentää että sitä kaistaa saadaan tarpeeksi että se NUMA ei juuri näy suoituskyvyssä, että muihin piilastuihin kytketty muisti on "melkein yhtä nopeaa".

Eli Navi 32 voisi olla vain 2 * Navi 33 samassa paketissa. Navi 31 voisi olla jopa 3 * Navi 33 samassa paketissa.
Amd rdna:ssa on isokokoinen "game cache" vai miksi sitä kutsuttiinkaan. Voisiko mcm viitata ihan vain siihen että itse piirin päälle olisi integroitu toinen dram piiri, jolloin se laskentapiiri olisi pienempi. Näinhän tehtiin zen3+ kanssa.
Mcm != chiplet.
 
Amd rdna:ssa on isokokoinen "game cache" vai miksi sitä kutsuttiinkaan. Voisiko mcm viitata ihan vain siihen että itse piirin päälle olisi integroitu toinen dram piiri, jolloin se laskentapiiri olisi pienempi. Näinhän tehtiin zen3+ kanssa.
Mcm != chiplet.

Zen3+:ssa CPU-piilastun päällä on SRAM-piilastu, ei DRAM-piiri. SRAM on paljon nopeampaa ja tiheydeltään huonompaa kuin DRAM, ominaisuudet ja käyttötarkoitukset aivan eri.

Mutta näyttiksillä se kakun osuus kokonaispinta-alasta on paljon pienempi kuin CPUilla. Koska näyttikset eivät tarvi suurta välimuistia latenssien minimoimiseen maksimaalisen yhden säikeen suorituskyvyn saavuttamiseksi.

Normaalilla zen3-piilastulla se 32 megaa L3-kakkua vie about yhtä paljon pinta-alaa kuin ytimet+L1+L2.
Navi 21ssä taas "inifnity cache"-välimuisti vie luokkaa n. viidesosan koko piirin pinta-alasta tai luokkaa kolmasosan siitä mitä itse näyttistoiminnallisuus vie.

Eli vaikka 128 megaa kuulostaa isolta, suhteessa koko piiirin kokoon se on paljon pienempi kuin CPUissa.

Näyttiksessä SRAM-välimuistipiilastu joka olisi saman kokoinen kuin itse näyttis olisi liian iso (liian kallis, näyttiskäytössä liikaa pinta-alaa joka ei osallistu varsinaiseen laskentaan).

Ja hyöty paljon itse näyttispiilastua pienemmästä välimuisti-SRAM-piilastusta jonne infininity cache olisi siirretty jäisi valmistuskustannusten kannalta aika pieneksi. Intelhän käsittääkseni on kuitenkin tähän lähtenyt Ponte Vecchion kanssa, siellä on käsittääkseni erillisiä "rambo cache"-välimuisti-piilastuja, mutta ne on laskentapiilastujen välissä eikä päällä. Mutta Ponnte Vechio on tosiaan suunniteltu hyvin modulaariseksi.

DRAMin pinoaminen näyttispiilastun päälle olisi järkevää, mutta silloin sen ei olisi järkevää olla välimuistina, vaan se koko näyttisen muisti pitäisi pinota siihen päälle. Tällöin se käytännössä tarkoittaisi jotain HBM-sarjan muistia, montaa pinoa joista jokainen pino on pinta-alaltaan paljon näyttispiilastua pienempi mutta joka pinossa olisi useampi piilastu.
 
Zen3+:ssa CPU-piilastun päällä on SRAM-piilastu, ei DRAM-piiri. SRAM on paljon nopeampaa ja tiheydeltään huonompaa kuin DRAM, ominaisuudet ja käyttötarkoitukset aivan eri.

Mutta näyttiksillä se kakun osuus kokonaispinta-alasta on paljon pienempi kuin CPUilla. Koska näyttikset eivät tarvi suurta välimuistia latenssien minimoimiseen maksimaalisen yhden säikeen suorituskyvyn saavuttamiseksi.

Normaalilla zen3-piilastulla se 32 megaa L3-kakkua vie about yhtä paljon pinta-alaa kuin ytimet+L1+L2.
Navi 21ssä taas "inifnity cache"-välimuisti vie luokkaa n. viidesosan koko piirin pinta-alasta tai luokkaa kolmasosan siitä mitä itse näyttistoiminnallisuus vie.

Eli vaikka 128 megaa kuulostaa isolta, suhteessa koko piiirin kokoon se on paljon pienempi kuin CPUissa.

Näyttiksessä SRAM-välimuistipiilastu joka olisi saman kokoinen kuin itse näyttis olisi liian iso (liian kallis, näyttiskäytössä liikaa pinta-alaa joka ei osallistu varsinaiseen laskentaan).

Ja hyöty paljon itse näyttispiilastua pienemmästä välimuisti-SRAM-piilastusta jonne infininity cache olisi siirretty jäisi valmistuskustannusten kannalta aika pieneksi. Intelhän käsittääkseni on kuitenkin tähän lähtenyt Ponte Vecchion kanssa, siellä on käsittääkseni erillisiä "rambo cache"-välimuisti-piilastuja, mutta ne on laskentapiilastujen välissä eikä päällä. Mutta Ponnte Vechio on tosiaan suunniteltu hyvin modulaariseksi.

DRAMin pinoaminen näyttispiilastun päälle olisi järkevää, mutta silloin sen ei olisi järkevää olla välimuistina, vaan se koko näyttisen muisti pitäisi pinota siihen päälle. Tällöin se käytännössä tarkoittaisi jotain HBM-sarjan muistia, montaa pinoa joista jokainen pino on pinta-alaltaan paljon näyttispiilastua pienempi mutta joka pinossa olisi useampi piilastu.
Lähinnä mietin että tähän asti tuo cache oli max 128MB ja pienempien mallien muisti hyytyi 4K:lla. Paljonko esim 1GB nopeasta cachesta olisi hyötyä gpu:lla? Sellaisen teko erilliselle piirille voisi jo olla järkevää?
 
Lähinnä mietin että tähän asti tuo cache oli max 128MB ja pienempien mallien muisti hyytyi 4K:lla. Paljonko esim 1GB nopeasta cachesta olisi hyötyä gpu:lla? Sellaisen teko erilliselle piirille voisi jo olla järkevää?

Pienemmissä malleissa (navi 23) välimuistia oli vähemmän kuin 128 megaa.

1 GiB olisi aivan liian kallis suhteessa hyötyihin. 128 MiB on aika sweet spot 4k:lla, fiksumpaa käyttää se pii-pinta-ala vaan suurempaan määrään laskentayksiköitä kuin suurempaan määrän kakkua.

4k-kuvassa pikseleitä on n. 7.9 miljoonaa.

Jos mietitään modernia peliengineä joka tekee deferred renderingiä softalla, niin ekassa passissa (joka on se muistikaistaintensiivisin) siellä tehdään suurin osa accesseista z-puskuriin (tyypillisesti käsittääkseni 32 bittiä/pikseli, eli 4 tavua, pikseli, n. 31 mebitavua. Lisäksi kirjoitetaan g-puskuriin, joka on tyypillisesti 8-12 tavua/pikseli, eli 62-93 mebitavua. Eli tämä data mahtuu juuri tuohon 128 megaan, mutta paljoa muuta sinne ei mahdu.

Navi 23ssa kun välimuistia on vain 96 megaa, sinne välimuistiin ei mahdu 4k-resolla 32-bittinen z-puskuri + 12 bpp g-puskuri, vaan siellä tulee huteja, kun myöhemin piirretään päälle tai alle samaan pikselin osuvaa kolmioita.


Varsinainen shader pass sitten tekee accesseja tekstuureihin yms. ja sen efektiivinen working set on suurempi, mutta se ei tyypillisesti ole niin muistikaistaintensiivinen kuin tuo ensimmäinen pass.


128 megan kakku alkaa loppua pahasti kesken vain jos joko
1) Resoluutio on suurempi kuin 4k
2) Käytetään SSAA-antialiasingia (joka on joka tapauksessa hyvin hidasta)
3) Ei käytetä deferred renderingiä ja käytetään MSAA-antialiasingia (joka on siis epäyhteensopiva deferred renderingin kanssa)
4) Se varsinainen shader-pass tekeekin jostain syystä jotain hyvin muistikaistaintensiivistä.

Ja tällöinkin ensimmäinen askel sen 128 megan jälkeen olisi tyypillisesti 192 tai 256 megaa, ei joku paljon suurempi. Ainoastaan mikäli halutaan hypätä 8k-resoon pitäisi nelinkertaistaa kakun määrä 512 megaan.


Ja giga SRAMia tosiaan maksaisi ihan älyttömästi, puhuttaisiin useammasta tonnista.
 
Olisi kyllä kivaa että sitten joskus kerrotaan jos edes epävirallisena stoorina/huhuna että miksi noi Radeonien hinnat ovat niin kovat.

Kun esim. big navi julkaistiin, 6800 oli jotain 700 alkaen kaupoissa. Se ei ollut mitenkään erikoinen koska se oli about satanen yli 3070:n. Rasteroinnissa nopeampi, tolkuton määrä muistia, ihan ymmärrettävässä haarukassa vaikka siinä ei ollut tippaamaan mitään "AMD kilpailee hinnalla meininkiä", ja Nvidian puolella oli DLSS ja, noh jokin vaikeammin määriteltävissä oleva "premium" vaikutelma.

Mutta muutamaa kuukautta myöhemmin ja noi on niin reippaasti yli sen loogisen verrokkinsa, että kaikki on vaan WTF. Toikin on varmaan väkisin ihan liian kallis lähes kenelle vaan kaupoissa, kerta 6700 XT ja siitä ylöspäin edelleen ovat.

Luultavasti taas pieni määrä noita myydään alessa ja loppuja sitten ei osta ketään.
 
Vaikka en ihan @leffo sun postausta ymmärräkkään niin lyhyt vastaus: kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnan. NVIDIA julkaisi tuotteensa ensin ja koska AMD kerkesi nähdä millainen ongelma toimituksissa tulee olemaan ei ollut tarvetta lähteä edes hintakilpailuun agressiivisesti.

Sama homma jatkuu niin kauan kuin tämä piiriongelma/crypto-kupla puhkeaa.
 
AMD:n patentti kuvailee MCM GPU:n toimintaa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Digital Foundryn Alex kiteytti homman kommenteissa yhdellä lauseella, "checkerboard SFR returns".
 
AMD:n patentti kuvailee MCM GPU:n toimintaa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Digital Foundryn Alex kiteytti homman kommenteissa yhdellä lauseella, "checkerboard SFR returns".


Sama se kait on miten se sisäisesti on toteutettu kunhan toimii ja käyttäjille ja devaajille näkyy vain yhtenä GPU:na.
 
AMD:n patentti kuvailee MCM GPU:n toimintaa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Digital Foundryn Alex kiteytti homman kommenteissa yhdellä lauseella, "checkerboard SFR returns".


Huomioita tuosta:

* Pikselit jaetaan staattisesti eri GPUiden välille pienissä tiilissä. Ekan tiilin pikselit kuuluu ekalle chipletille, tokan tiilen pikselit toiselle jne.

* Koko geometriapuoli lasketaan moneen kertaan, joka chiplet laskee samat asiat uudestaan. Tässä tehdään selvästi redundanttia työtä.

* L1- ja L2-välimuistit on chipleteillä, L3-välimuisti siltapiirillä joka kytkee varsinaiset GPU-piilastut toisiinsa. Tuon L3-välimuistin paikan olin saattanut käsittäää väärin aiemmista patenteista.

* L2 välimuistit ovat saman chipletin sisällä koherentteja, mutta eivät ole koherentteja eri chiplettien välillä. Kun pikselit on staattisesti jaettu chiplettien välillä, tämä ei framepuskureissa tuota ongelmia.

* Peruskonfiguraatiossa L3-kakku on memory-side cache, sijaitsee loogisesti crossbarin ja muistiohjaimen välissä eikä ytimen (tai L2-välimuistin) ja crossbarin välissä, tosin mainitaan myös optio siirtää L3-välimuisti toiselle puolelle crossbaria.

* Se, että L3-kakku on siltapiirillä kuitenkin käytännössä tarkoittaa, että muistiaccessit myös oman chipletin muistiohjaimeen kytkettyyn muistiin kulkee osittain siltapiirin kautta, kun pitää vähintään tehdä siellä olevalta välimuistilta osumatarkistus.


Jos miettii tämän ratkaisun vahvuuksia ja heikkouksia, niin:

1) Paljon pieniä kolmioita ja monimutkaiset geometriapuolen shaderit sisältävä rasteroitu kama toimii tällä hitaasti, koska (redundantisti moneen kertaan tehtävä) geometriapuoli tulee enemmän pullonkaulaksi kuin normaalilla monoliittipiirillä jossa geometriapuoli tehdään vain kerran ja kaikki (ison) piirin resurssit on käytettävissä tähän

2) Säteenjäljitykselle tämä toimii täydellisesti, siinä piirtäminen lähdetään kuitenkin pikseleistä (eikä kolmioista) lähtien eikä mitään työtä tarvi duplikoida.



Omaa (vähän villimpää) spekulaatiota vielä:

Mikäli siltapiirillä oleva välimuisti on SRAMia, ei saada mitään suuria hyötyjä sen valmistamisesta eri valmistusprosessilla kuin itse GPU-chiplettien, mutta:

Periaatteessa tämä rakenne voisi avata tuulahduksen menneisyyteen: Entäs jos siltapiirin tekisikin jollain vanhalla/isolla (esim. GFn "22nm" FD-SOI)-prosessilla ja sen L3-kakun toteuttaisi eDRAMina. Pienemmät valmistustekniikat siis soveltuvat huonosti eDRAMille. Tällä "22FDX"-prosessilla eDRAMina se siltapiiri voisi tulla halvemmmaksi kuin uudella valmistustekniikalla SRAMina.

En siis spekuloi että näin välttämättä olisi, vaan sanon vaan, että olisi mahdollista, kuoleva eDRAM voisi vielä tehdä yhden (hetken aikaa kestävän) paluun tämän kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Sama se kait on miten se sisäisesti on toteutettu kunhan toimii ja käyttäjille ja devaajille näkyy vain yhtenä GPU:na.

Sisäinen toteutus vaikuttaa selvästi siihen, kuinka nopea ja energiatehokas se missäkin tilanteessa on, että ei se ihan sama ole, vaikka toimii samalla tavalla.
 
* L1- ja L2-välimuistit on chipleteillä, L3-välimuisti siltapiirillä joka kytkee varsinaiset GPU-piilastut toisiinsa. Tuon L3-välimuistin paikan olin saattanut käsittäää väärin aiemmista patenteista.

Eikös ne aiemmat ole koskenu Mi200 toteutusta joka on käsittääkseni yksinkertaisempi kuin tämä?
 
Beyond3d forumin huru-ukko väittää chipletin olevan 2.7x nopeampi kuin 6900xt perinteisessä rasteroinnissa. Jännät ajat edessä, jos on totta. Todella vaikea uskoa, mutta hienoa olisi olla väärässä tässä asiassa.
 
Beyond3d forumin huru-ukko väittää chipletin olevan 2.7x nopeampi kuin 6900xt perinteisessä rasteroinnissa. Jännät ajat edessä, jos on totta. Todella vaikea uskoa, mutta hienoa olisi olla väärässä tässä asiassa.

Siis koko top of the line kortti huhuillaan olevan 2,7x jossa huhutaan olevan 2kpl rafiikka chiplettiä ja jonkinlainen cache/io chipletti.
 
Siis koko top of the line kortti huhuillaan olevan 2,7x jossa huhutaan olevan 2kpl rafiikka chiplettiä ja jonkinlainen cache/io chipletti.

Tuota nimenomaan tarkoitin. Kirjoitin kyllä kamalan väärin. Hankala uskoa tuohon, kun molempien chiplettipiirien pitäisi olla nopeampi kuin 6900xt, että päästisiin 2.7x:ään. Samalla chiplettiratkaisun overheadin määrä pitäisi olla joko erittäin minimaalinen tai sitten yksittäisten piirien pitäisi olla vielä nopeampia kuin mitä 2.7x kerroin antaa olettaa. Olisi erittäin hienoa, jos se top of the line kortti pääsisi reaalimaailmassa 2.7x nopeuteen peleissä 6900xt:hen verrattuna. Siinä siirtyisi kertaheitolla perffi ihan eri kategoriaan, kuin missä ollaan nyt. Liekö olisi kaikkien aikojen kovin parannus gpu-generaatiosta toiseen? Jos se mittaus on tehty jollain synteettisellä tavalla, jossa päästään optimaaliseen tulokseen niin sitten 2.7x olisi uskottava. Kortin hinta lienee spekuloiduilla spekseillä jossain ihan uusissa ulottuvuuksissa :)
 
Kannattaa muistaa, että tällaisilla teoreettisilla hehkutuksilla on taipumusta toteutua huonosti tai erittäin huonosti.. Ainankin tähänmennessä on tullut pahoja pettymyksiä, kun on päästetty mopot keulimaan aikaisessa vaiheessa.
 
Tuota nimenomaan tarkoitin. Kirjoitin kyllä kamalan väärin. Hankala uskoa tuohon, kun molempien chiplettipiirien pitäisi olla nopeampi kuin 6900xt, että päästisiin 2.7x:ään. Samalla chiplettiratkaisun overheadin määrä pitäisi olla joko erittäin minimaalinen tai sitten yksittäisten piirien pitäisi olla vielä nopeampia kuin mitä 2.7x kerroin antaa olettaa. Olisi erittäin hienoa, jos se top of the line kortti pääsisi reaalimaailmassa 2.7x nopeuteen peleissä 6900xt:hen verrattuna. Siinä siirtyisi kertaheitolla perffi ihan eri kategoriaan, kuin missä ollaan nyt. Liekö olisi kaikkien aikojen kovin parannus gpu-generaatiosta toiseen? Jos se mittaus on tehty jollain synteettisellä tavalla, jossa päästään optimaaliseen tulokseen niin sitten 2.7x olisi uskottava. Kortin hinta lienee spekuloiduilla spekseillä jossain ihan uusissa ulottuvuuksissa :)

Voihan se 2.7x olla vaikka raytracing tehon lisäys. Sitten kannattaa muistaa sekin että emmehän me tiedä että paljonko AMD mättää CU:ta per chipletti. Nythän on huhuttu että mentäisiin tuon Navi 31 kanssa yli 15k shaderin joka tarkoittaisi että chipletissä olisi puolet enemmän CU:ta mitä nyt 6900XT:ssä, jolloin CU määrä/shader määrä kolminkertaistuisi jolloin tuollainen 2,7x ei enää kuulostaisikaan niin hurjalta kun otetaan huomioon että kelloja todennäköisesti joudutaan hiukan laskemaan ja MCM rakenteen takia varmasti jonkinlaista penaltyy tulee suorituskykyyn.

Kannattaa muistaa, että tällaisilla teoreettisilla hehkutuksilla on taipumusta toteutua huonosti tai erittäin huonosti.. Ainankin tähänmennessä on tullut pahoja pettymyksiä, kun on päästetty mopot keulimaan aikaisessa vaiheessa.

Tää kuulostaa pitkälti samalta kuin aikoinaan kerroin että Navi 21:llä voidaan helposti tuplata suorituskyky 5700XT:n verrattuna. Oli jos jonkiimoista lepakkoa ja mäyrää naureskelemassa että ei ikinä tule toteutumaan. Loppu onkin sitten historiaa. Ittelle ei ainakaan 6900XT ollut pettymys. Tuli sitä mitä osasin odottaakin ja jopa hiukan enemmän. Ainoastaan RT suorituskyky oli pienoinen pettymys, odotin kyllä parempaa.
 
Tää kuulostaa pitkälti samalta kuin aikoinaan kerroin että Navi 21:llä voidaan helposti tuplata suorituskyky 5700XT:n verrattuna. Oli jos jonkiimoista lepakkoa ja mäyrää naureskelemassa että ei ikinä tule toteutumaan. Loppu onkin sitten historiaa. Ittelle ei ainakaan 6900XT ollut pettymys. Tuli sitä mitä osasin odottaakin ja jopa hiukan enemmän. Ainoastaan RT suorituskyky oli pienoinen pettymys, odotin kyllä parempaa.
Muistan useita hehkutuksia, (varsinkin AMD:n korteista,) joiden seurauksena on tullut todella pahoja pettymyksiä. Eli en todellakaan luottaisi noihin väitteisiin juurikaan..
 
Muistan useita hehkutuksia, (varsinkin AMD:n korteista,) joiden seurauksena on tullut todella pahoja pettymyksiä. Eli en todellakaan luottaisi noihin väitteisiin juurikaan..

Samasta tuli kuitattua amperen spekulaatioketjuunkin. Reilu vuosi ennen julkaisua on vain aika sankkaa huhua tarjolla, vasta pari kuukautta ennen julkaisua alkaa tulla vakavammin otettavia huhuja ulos.
 
Voihan se 2.7x olla vaikka raytracing tehon lisäys. Sitten kannattaa muistaa sekin että emmehän me tiedä että paljonko AMD mättää CU:ta per chipletti. Nythän on huhuttu että mentäisiin tuon Navi 31 kanssa yli 15k shaderin joka tarkoittaisi että chipletissä olisi puolet enemmän CU:ta mitä nyt 6900XT:ssä, jolloin CU määrä/shader määrä kolminkertaistuisi jolloin tuollainen 2,7x ei enää kuulostaisikaan niin hurjalta kun otetaan huomioon että kelloja todennäköisesti joudutaan hiukan laskemaan ja MCM rakenteen takia varmasti jonkinlaista penaltyy tulee suorituskykyyn.

Tuostahan on nyt huhuja, että CU:ta ei RDNA3 arkkitehtuurissa olisi ollenkaan, vaan se rakenne on täysin uudistettu. Mutta siis täysin huhuja vielä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Samasta tuli kuitattua amperen spekulaatioketjuunkin. Reilu vuosi ennen julkaisua on vain aika sankkaa huhua tarjolla, vasta pari kuukautta ennen julkaisua alkaa tulla vakavammin otettavia huhuja ulos.

Pitkältihän noi huhut ainakin omasta mielestä perustuu siihen että oletetaan chiplettien tulevan RDNA3:n vai onko se jo AMD:n taholta varmistettu että tulee?
Josta taas ei nyt kauhean vaikeaa ole sitten haarukoida sitä kuviteltua tehon lisäystä kuvitteellisella määrällä shadereitä. Ihan samoinhan huhut jauhoi 6000 sarjan osalta että tulee tuplasti shadereitä joka myös tuli, mutta tuolloin lähtökohtana oli ns. mid range siru kun 5000 sarjaan ei isoa sirua edes tuotu.

Tuostahan on nyt huhuja, että CU:ta ei RDNA3 arkkitehtuurissa olisi ollenkaan, vaan se rakenne on täysin uudistettu. Mutta siis täysin huhuja vielä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


RGT:llä on taas vaihteeksi alkanu mopo lähteä käsistä ja tekee tikusta juttua joka päivä. On suorastaan ihme jos ei siltä tule joka päivä jotakii "uutta" liittyen RDNA3 taikka Adaan.
Joskus enne 6000 sarjan julkasua se alkoi tuntua ihan asialliselta kanavalta mut nyt on taas lähteny ihan lapasista.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkältihän noi huhut ainakin omasta mielestä perustuu siihen että oletetaan chiplettien tulevan RDNA3:n vai onko se jo AMD:n taholta varmistettu että tulee?
Josta taas ei nyt kauhean vaikeaa ole sitten haarukoida sitä kuviteltua tehon lisäystä kuvitteellisella määrällä shadereitä. Ihan samoinhan huhut jauhoi 6000 sarjan osalta että tulee tuplasti shadereitä joka myös tuli, mutta tuolloin lähtökohtana oli ns. mid range siru kun 5000 sarjaan ei isoa sirua edes tuotu.

Ainakaan viimeisessä sijoittainfossa ei muistaakseni ollut muuta kuin RDNA3 aikataulussa, 2022. AMD:n suunnalta ei ole muuta käsittääkseni oikein tullut.

Useamman ytimen patentti on olemassa, mutta firmat patentoi asioita nyt muutenkin. Tyyliin voi olla ideoitu, mutta ei vielä seuraavassa sukupolvessa, se päätyykin laskentakorttiin, tai on rdna 3:n lippulaivassa tai ei päädy ollenkaan käyttöön.
 
Ainakaan viimeisessä sijoittainfossa ei muistaakseni ollut muuta kuin RDNA3 aikataulussa, 2022. AMD:n suunnalta ei ole muuta käsittääkseni oikein tullut.

Useamman ytimen patentti on olemassa, mutta firmat patentoi asioita nyt muutenkin. Tyyliin voi olla ideoitu, mutta ei vielä seuraavassa sukupolvessa, se päätyykin laskentakorttiin, tai on rdna 3:n lippulaivassa tai ei päädy ollenkaan käyttöön.

Jep näin itsekin muistelen että GPU chiplettejä ei ole varmistettu, eli se Navi 31 voi ihan yhtä hyvin olla vaikka 120CU:n monoliittinen kikkare, jolloin tuollainen 2,7x teholisäys on aivan täyttä potaskaa. Tuossa tapauksessa joku 1,5x-1,7x olisi sellainen realistinen.
 
Jep näin itsekin muistelen että GPU chiplettejä ei ole varmistettu, eli se Navi 31 voi ihan yhtä hyvin olla vaikka 120CU:n monoliittinen kikkare, jolloin tuollainen 2,7x teholisäys on aivan täyttä potaskaa. Tuossa tapauksessa joku 1,5x-1,7x olisi sellainen realistinen.
Wccftechin mukaan AMD toimittaa jo MI200 laskentakortteja joissa on kuulema chiplet sisällä eli ei se mahdottomuus ole
 
Wccftechin mukaan AMD toimittaa jo MI200 laskentakortteja joissa on kuulema chiplet sisällä eli ei se mahdottomuus ole

Juu CDNA puolelle chipletit varmistui jo vaikka kuinka kauan sitten ja MI200 käsittääkseni perustuu siihen jo aikapäiviä sitten pyörineeseen patenttiin jossa 2 GPU:ta naitetaan yhteen leveällä väylällä. Se toimii laskentakorteissa, mutta ei käsittääkseni erityisen hyvin pelikorteissa.

Ja kyllähän niitä MI200 on pakko jo toimittaa kun se tänä vuonna pitäisi Frontier toimittaa jossa noita MI200 käytetään.
 
Tuostahan on nyt huhuja, että CU:ta ei RDNA3 arkkitehtuurissa olisi ollenkaan, vaan se rakenne on täysin uudistettu. Mutta siis täysin huhuja vielä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Rakenne uudistettin täysin jo muutama vuosi sitten RDNA:n tullessa että se varsinainen ydin on nykyään DCU joka on tuplasti isompi kuin GCN:n "CU"-ydin oli, ja "CU" tarkoittaa RDNA2ssa vaan puolikasta DCUta, laskennallinen luku jolla vaan helpotetaan vertailua GCN:ään.

Että ainoa asia mitä nyt ehkä ollaan muuttamassa on termistö. DCU ehkä rebrandätään WGPksi ja noiden täysin keinotekoisten "CU"-määrien ilmoittaminen lopetetaan.
 
6600 non-XT tekee tuloaan. Googleen 4719331309923 ja löytyy pari australialaista kauppaa joiden listalta löytyy Gigabyte AMD Radeon RX 6600 EAGLE 8G Video Card (GV-R66EAGLE-8GD).
 
Viimeksi muokattu:
Viilasin ketjun otsikkoa. Ihan hyvän trackrecordin tyypit kertoo, jotta AMD:n masterplan datakeskuksiin on "APU-piirit" ja MI300 sisältäisi sekä prosessoriytimet että laskentaraudan ja sopisi uuteen SH5-sockettiin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


B3D-käyttäjä Bondrewd:n (tosi ärsyttävä tyyppi kirjoitustyyliltään mutta osunut ihan oikeaan väittämillään vuodoilla) mukaan kyseessä olisi MCM jossa olisi 4 GCD:tä joissa olisi sekä laskentarauta että pari CCX:ää
 
Wccftechin mukaan AMD toimittaa jo MI200 laskentakortteja joissa on kuulema chiplet sisällä eli ei se mahdottomuus ole
Ei vain WCCFTechin mukaan vaan ihan AMD:lta tuo tieto, muistaakseni mekin on siitä jossain uutisessa mainittu
 
Jonkinlaisia huhuja uusista AMD näyttiksistä. 32gb muistia juuh

 
Jonkinlaisia huhuja uusista AMD näyttiksistä. 32gb muistia juuh


"The Navi 31 (RX 7900 XT) flagship will be based on an MCM (chiplet) design with a total of over 15 thousand cores (15,360 to be exact). It should easily be 2.2-2.5x faster than its predecessor, with the RX 7800 XT (Navi 33) beating the RX 6800 XT by 30-40%."

Aika jännä että 7900 XT tulisi huhujen mukaan olemaan vähintään kaksinkertaisesti 6900 XT:tä tehokkaampi mutta 7800 XT:lle teholisäys 6800 XT:hen verraten on "vain" maltillisemmat 30-40 prosenttia. :hmm:

Vaikka mitäpä sillä oikeastaan väliä mitä nyt lupaillaan, vajaa vuosi vielä arvioituun julkkariin ja moni asia ehtii vielä muuttua ennen sitä.
 
"The Navi 31 (RX 7900 XT) flagship will be based on an MCM (chiplet) design with a total of over 15 thousand cores (15,360 to be exact). It should easily be 2.2-2.5x faster than its predecessor, with the RX 7800 XT (Navi 33) beating the RX 6800 XT by 30-40%."

Aika jännä että 7900 XT tulisi huhujen mukaan olemaan vähintään kaksinkertaisesti 6900 XT:tä tehokkaampi mutta 7800 XT:lle teholisäys 6800 XT:hen verraten on "vain" maltillisemmat 30-40 prosenttia. :hmm:

Vaikka mitäpä sillä oikeastaan väliä mitä nyt lupaillaan, vajaa vuosi vielä arvioituun julkkariin ja moni asia ehtii vielä muuttua ennen sitä.

6800xt ja 6900xt perustuvat samaan piilastuun.

Mikäli 7900xt:ssä on enemmän piilastuja kuin 7800xt:ssä, niin ei ole yhtään ihmeelllistä, että niiden välinen suorituskykyero on paljon suurempi.
 
"The Navi 31 (RX 7900 XT) flagship will be based on an MCM (chiplet) design with a total of over 15 thousand cores (15,360 to be exact). It should easily be 2.2-2.5x faster than its predecessor, with the RX 7800 XT (Navi 33) beating the RX 6800 XT by 30-40%."

Aika jännä että 7900 XT tulisi huhujen mukaan olemaan vähintään kaksinkertaisesti 6900 XT:tä tehokkaampi mutta 7800 XT:lle teholisäys 6800 XT:hen verraten on "vain" maltillisemmat 30-40 prosenttia. :hmm:

Vaikka mitäpä sillä oikeastaan väliä mitä nyt lupaillaan, vajaa vuosi vielä arvioituun julkkariin ja moni asia ehtii vielä muuttua ennen sitä.
CDNA-puolella AMD kaksinkertaisti laskentayksiköiden määrän ja muutti ne 1:2 FP64:stä 1:1 FP64:ään (ja FP32 Packed Math tuella 2:1) yhdessä sukupolvessa vaihtamatta edes prosessia pienemmäksi. Siinä otettiin toki käyttöön useampi piiri, mutta samaa (eri tavoin toteutettuna) huhutaan nyt RDNA-puolellekin.

6800xt ja 6900xt perustuvat samaan piilastuun.

Mikäli 7900xt:ssä on enemmän piilastuja kuin 7800xt:ssä, niin ei ole yhtään ihmeelllistä, että niiden välinen suorituskykyero on paljon suurempi.
En ole hetkeäkään uskomassa että 7800 XT olisi Navi33.
Sieltä pitäisi olla tulossa Navi31 (2x iso GCD + IOD/MCD/mikälieD), Navi32 (2x pieni GCD + IOD/MCD/mikälieD) ja vasta niiden alle Navi33 (minkä pitäisi samaisten lähteiden mukaan olla lähellä Navi21 luokkaa)
(toki kuten tähänkin asti voi olla ettei kaikki Navit ole tulossa jälleenmyyntiin erikseen)
 
"The Navi 31 (RX 7900 XT) flagship will be based on an MCM (chiplet) design with a total of over 15 thousand cores (15,360 to be exact). It should easily be 2.2-2.5x faster than its predecessor, with the RX 7800 XT (Navi 33) beating the RX 6800 XT by 30-40%."

Aika jännä että 7900 XT tulisi huhujen mukaan olemaan vähintään kaksinkertaisesti 6900 XT:tä tehokkaampi mutta 7800 XT:lle teholisäys 6800 XT:hen verraten on "vain" maltillisemmat 30-40 prosenttia. :hmm:

Vaikka mitäpä sillä oikeastaan väliä mitä nyt lupaillaan, vajaa vuosi vielä arvioituun julkkariin ja moni asia ehtii vielä muuttua ennen sitä.
Aivan sama tökkäsi silmään.

Techpowerupin kaikkien pelien suhteellinen nopeus@UHD on 93 % 6800 XT:lle ja 100 % 6900 XT:lle.

Tällöin 7800 XT olisi 1,3...1,4 * 93 % = 120,9-130,2 %.

Vastaavasti 7900 XT olisi 220-250 %.

Ei tuo käy järkeen, koska 7900 XT on eniten järeämpi (+50 %) varjostimissa vs. 7800 XT. Lippulaivan kellotaajuuden pitäisi olla luokkaa 30 % suurempi kuin kakkosmallissa, jotta se olisi lähes 100 % nopeampi. Sähkönkulutus ampuisi katosta läpi, kun ynnää 15 360 shaders + 32 Gt + 130 %:n kellotaajuus.

Ennemmin uskoisin lippulaivan kellotaajuuden olevan hieman matalampi kuin 7800 XT:n. Silloin uutisen suorituskykyerot eivät pitäisi paikkaansa.
 
Jonkinlaisia huhuja uusista AMD näyttiksistä. 32gb muistia juuh

Ei oikein sovi silmään noiden 7700XT ja 7800XT korttien muistiväylät:
-7700XT 128-bit ja 12GB (192-bit ja 12GB olisi se normaali)
-7800XT 192-bit ja 16GB (256-bit ja 16GB oiisi se normaali)

Tuo 7900XT sentään menee normien mukaan eli 256-bit ja 32GB
 
Ennemmin uskoisin lippulaivan kellotaajuuden olevan hieman matalampi kuin 7800 XT:n. Silloin uutisen suorituskykyerot eivät pitäisi paikkaansa.

Juu eiköhän tuossa ole vaan käynyt niin että sormet tahmaisina on naputeltu uutista ulos, jos toi 250% pitää kutinsa niin kyllä tuon 7800XT:n pitäisi silloin olla lähempänä 180% juurikin noiden kellojen/kulutuksen takia.
Lisäksi muistelisin että joku luotetumpi vuotaja twitterissä korjaili jo noita navi 33 lukuja sanoen jotta navi 33:ssa olisi 4096 shaderiä joka tekisi 16WGP:tä eikä 20.
 
RX6X50 refreshistä huhut kiihtyy. Yksimielisyyttä asiasta ei ole että onko 6nm vaiko nykyiset 7nm sirut.

Jos nykyisillä siruilla, niin ilmeisesti nopeammat muistit olis sitten se juttu näissä ja ehkä pumpatut kellot.
 
RX6X50 refreshistä huhut kiihtyy. Yksimielisyyttä asiasta ei ole että onko 6nm vaiko nykyiset 7nm sirut.

Jos nykyisillä siruilla, niin ilmeisesti nopeammat muistit olis sitten se juttu näissä ja ehkä pumpatut kellot.
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 812
Viestejä
5 052 383
Jäsenet
80 985
Uusin jäsen
davids

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom