Ankea 90-luku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä kattaus hinnoista. Mulla on sellainen fiilis että ysärin loppupuolella kun tuli baareissa käytyä että ei se ollut niin kallista opiskelujen loppupuolella/työuran alussa. Toista on nykyään. Mulla oli yleensä 100mk mukana ja se riitti koko iltaan, taksit mukaan lukien...baarissa ehkäpä joku 3-5 tuoppia tms ja taksit oli suuntaansa 20mk (jotka yleensä tuli maksettua porukalla tai ainakin jonkun kans). Halvimmillaan siis pääsi jos taksista maksoi suuntaan 10mk ja otti vaikka 3 pitkää halvoilla hinnoilla niin se tekisi 50mk? Toki tuo oli opiskelija-budjetti :D ei tuolla kierroksia tarjota.

Juomat (käytännössä olut) oli 10-15mk, ja sit yökerhossa ehkä 20mk. Harvoin join drinkkejä mutta niistäkin löytyi jotain jotka oli melko järkevän hintaisia eli mun mielikuva että 15mk luokkaa. Yökerhoihin taisi päästä ilmaiseksi ennen klo22? Joskus optimoitiin kavereiden kanssa niin että aloteltiin jossain ja juuri tuolla kellonlyömällä sitten sisään ja parhaimmillaan oli happyhour aika siihen asti kun sisäänpääsykin oli ilmaista -> muutamat juoomat pöytään.

Nykyään kun käy lasillisella rouvan kanssa niin se on melkein 30€ kun ottaa laatuoluen ja drinkin/lasin viiniä :lol:
Mulla oli ysärin lopussa baarissa aina 300mk ja se riitti illaks ja spydärin kautta kotiin ja monesti taksilla. Olut oli tosiaan jotain 15mk ja kantabaarissa shotit joko 5mk tai 10mk/kpl. Niitä sitten kiskottiin sellainen puolen metrin lasipino.
Nii joo ja jos rahat loppu kesken niin eikun jonottamaan automaatille ja pari sataa lisää taskuun. Jos illassa meni 500mk niin oli kyllä jo tosi kivaa ja aamulla helvetillinen morkkis kun taas tuhlaillut.

Minä elin teini-iän ja 18v. ajat ysärillä.
On kyllä siihen nähden niin kuollut tuo keskikokoisen kaupungin keskusta nykyään.
Ysärillä oli pe-la tori ja kävelykatu täynnä teinejä/nuoria aikuisia. Kaikki ihan kännissä. Nyt kun tuolla käy pe/la illasta pyörällä tai autolla ajaa ohi niin ketään missään.
Missä vitussa ne teinit nykyään ryyppää?

On kyllä siihen nähden niin kuollut tuo keskikokoisen kaupungin keskusta nykyään.
Ysärillä oli pe-la tori ja kävelykatu täynnä teinejä/nuoria aikuisia. Kaikki ihan kännissä. Nyt kun tuolla käy pe/la illasta pyörällä tai autolla ajaa ohi niin ketään missään.

Tätä samaa ihmettelin kun kävin parin vuoden tauon jälkeen kaupungin yössä vanhojen kavereiden kanssa. Klo 01 nähtiin yksi ihminen kun käveltiin keskustasta taksitolpalle. Kaunis kesäilta, omassa nuoruudessa tuossa olisi nähnyt 10 tuttua... Vähän rapsuttelin muutenkin päätä kuin tuollaisessa perus oluträkälässä maksoi hanabisset 10e~ ja rommikolat reilusti yli. Ei oma budjetti riittäisi tuolla mihinkään vanhan ajan 10-03 settiin.

Nykyään kun käy lasillisella rouvan kanssa niin se on melkein 30€ kun ottaa laatuoluen ja drinkin/lasin viiniä :lol:

Tämä on se, mitä ei oikein voi ymmärtää.

Ei kyllä tule käytyä enää missään. Tulot monikertaiset nykyisin käteen, mutta kyykkyviiniä lasissa terasilla 15€ kipale tuntuu hapokkaalta. Miten kellään on enää varaa istua päivä terassilla, syödä ravintelissa ja ottaa vielä pari jatkopaikassa?
Siis etenkään nuorilla niillä aikutason palkoilla?

Ongelmaa ei ole niinkään muualla, varsinkaan eteläisessä Euroopassa, mutta meidän täysi-iän paikallaan seisonut talous ja yhä kasvava kustannusrakenne on aika myrkkyä.

Eihän näin kallista ulkona käyminen oo kuin helvetti paikoissa, joissa ihmisillä on tosiaan rahaa; suomalaisilla ei pääsääntöisesti ole.

Olen kans ymmärtänyt että porukka baareissa ja muissa kuppiloissa on vähentynyt ja ymmärtäähän sen jos hinnat on suhteessa hyvin kalliita. En tiedä murjottaako porukka yksinään kotona (ja kommunikoi netin välityksellä) vai harrastetaanko jotain kotibileitä?

Ja jos mietitään 90-luku vs. nykypäivä niin alkoholin käyttö ilmeisesti jonkin verran vähentynyt nuorten keskuudessa? Ja ero hinnassa kasvanut jos ostat juomat netistä tai toisaalta jos nautit jossain ravintolassa/baarissa juomat. Ehkäpä nykypäivänä enemmän käyttävät tilaa juomat netistä ja sit on entistä enemmän niitä jotka käyttää vähän alkoa niin tämä voisi selittää baarissa käymisen vähentymisen. Tuohon kun lisää kaikki nettipalvelut ja Tinderit niin ymmärtää väestökadon.

Ja tuohon kalliiseen juomahintaan niin onhan se naurettavaa kun porukka matkailee etelä-Euroopassa ja kyselee hintatasoa niin "pizzapala/leipä/younameit ja olut oli 10€". No Suomessa pelkkä perus-lager on tuon 10€ (ja siis tottahan rahaa saa menemään vaikka isoissa kaupungeissa mutta kuitenkin).

Kyllähän jostain kusisen bulkkikaljan juomisesta hintaan 10 euroa per tuoppi tulee lähinnä pahalle tuulelle.

Ei kyllä muutenkaan tee mieli enää juoda kovin paljoa. On sitä muutakin tekemistä, ja juominen haittaa sitä kaikkea muuta.

Tämä on se, mitä ei oikein voi ymmärtää.

Ei kyllä tule käytyä enää missään. Tulot monikertaiset nykyisin käteen, mutta kyykkyviiniä lasissa terasilla 15€ kipale tuntuu hapokkaalta. Miten kellään on enää varaa istua päivä terassilla, syödä ravintelissa ja ottaa vielä pari jatkopaikassa?
Siis etenkään nuorilla niillä aikutason palkoilla?

Vähän aikaa sitten käytiin tuttuja morjestamassa Helsingin keskustassa, ensin syömään ja sitten pari olutta/siideriä jossain istuskelupaikassa. Ok, oltiin Kaivopihalla (samassa tilassa oli ysärin alussa joku menopaikka, nimeä en muista) mutta ei ollut mikään hifistelymesta nykyään, laaja erikoisolutvalikoima siellä oli. Anyway, lauantai-ilta ja pientä ruuhkaa joten otin kaksi 0,33l siideriä kerralla yhteen tuoppiin. Sattui lompakkoon maksaa 30€ tuopillisesta siideriä. Onneksi ei tarvitse usein käydä.. :D

Oli se vaan mukavaa silloin - 95 kotibileissä luukuttaa Offspringia, juoda kotiviiniä ja sit lähteä kännissä heilumaan keskustaan.
Lama-ajan ja sen jälkeiset kotiviini etkot olivat kyllä legendaarisia. Joskus mentiin baariin niin etten muista kolo ravintolaan menoa.. pikkukaupungissa oli pari menopaikkaa ja viikonloppuisin jono ovella jo puoli kymmenen aikaan.. mutta koskaan en enää kotiviiniä juo, en ikinä.

Miä olin vielä - 95 alaikäinen niin heiluttiin torilla. - 96 pääsin kaverin passilla baariin, kuva otettu joskus 5vuotiaana.

Se on niin muuttunu toi touhu, enää ei ole coolia heilua kännissä. Huomattavasti vähemmän käyttää nuoriso alkoa enään. Mikä on tietysti hyvä asia.

Viinan kanssa ei tarvi läträtä, se on hyvä, mutta sellainen seurustelu- ja illanistumiskulttuuri jossa otetaan hieman, napostellaan ja poristaan terassilla & kulmakuppilassa ystävien kesken, ei tarvitse hillua aamuun saakka.

Noh, kukin aikakausi on omanlaisensa, tällä mennään nyt ja maailma muuttuu.

Ei säädä. Ei sinnepäinkään.
Jos omat parikymppiset lapset ja heidän iso kaveripiirinsä useamman vuoden ajalta toimii referenssinä nykynuorisolle, niin säätävät valtavasti. Hengailevat jonkun tyypin kanssa ja tinderit laulaa silti yhtä soittoa, eipä ollut ennen sellaista kun baareita haettiin seuraa.

Jos omat parikymppiset lapset ja heidän iso kaveripiirinsä useamman vuoden ajalta toimii referenssinä nykynuorisolle, niin säätävät valtavasti. Hengailevat jonkun tyypin kanssa ja tinderit laulaa silti yhtä soittoa, eipä ollut ennen sellaista kun baareita haettiin seuraa.
Good for them, mutta vastapainoksi on paljon porukkaa, joilla on hyvin hiljaista. Osalla tahtomattaan ja osalla koska ei kiinnosta.

Mitä ne teinit nykyään touhuaa pe/la? Jos ysärillä ryypättiin ja rellestettiin niin mitäs nyt? Onko kellään 13-17 v. lapsia.

Ja oikeasti väität, ettei näin ollut 90-luvulla?
Ei samassa mittakaavassa. Ja kyllähän tilastotkin tätä alleviivaa. Puutteessa elävien miesten määrä on lisääntynyt.

1990-luvulla ei tarvinnut olla mikään päällä seisova ihmemies saadakseen ihan hyvää pesää. Lisäksi alueelliset erot ei ehkä olleet niin räikeät kuin nyt.

Itse asuin haasteellisella paikkakunnalla ja olin aika säälittävä nörtti, mutta siitä huolimatta sain asioita tapahtumaan melko säännöllisesti sen jälkeen kun pää aukesi. En kyllä vaihtaisi sitä aikaa nykyaikaan, vaikka on Tinderit ja kaikki. Tai osaksi juuri siksi.

Ei samassa mittakaavassa. Ja kyllähän tilastotkin tätä alleviivaa. Puutteessa elävien miesten määrä on lisääntynyt.

1990-luvulla ei tarvinnut olla mikään päällä seisova ihmemies saadakseen ihan hyvää pesää. Lisäksi alueelliset erot ei ehkä olleet niin räikeät kuin nyt.

Itse asuin haasteellisella paikkakunnalla ja olin aika säälittävä nörtti, mutta siitä huolimatta sain asioita tapahtumaan melko säännöllisesti sen jälkeen kun pää aukesi. En kyllä vaihtaisi sitä aikaa nykyaikaan, vaikka on Tinderit ja kaikki. Tai osaksi juuri siksi.
Keskustelematta käyttäjistä niin kirjoitusten perusteella sinulle ei ole mikään muu ollutkaan tärkeää ja mielessä kuin naiset ja se mitä niillä on haarojen välissä. Puhumattakaan kuinka naiset oli ennen nättejä ja hoikkia.
Tahtoo sanoa että ehkä sinulla oli/on hormonit vähän keskivetojantteria korkeammalla tasolla niin en välttämättä vetelisi siitä vielä johtopäätökiksiä että niin oli kaikilla.
Kyllä mä muistan nuorena että vastakkainen sukupuoli kummasti kiinnosti itseä ja kavereita, mutta ei se tuntunut olevan niin pakkomielteistä kuin mitä kirjoituksistasi saa kuvan. Kyllä meillä osattiin tehdä muutakin kuin pelkästään juosta naisten perässä sen yhden asian takia vaikka nuoria oltiin enkä muista että kellään kaveriposrukassakaan olis ollut niin pakkomielteistä menoa naisten suhteen.

Ehkä samaa mitä ysärillä, istuu kotona koneella (tai puhelimella tms)? :comp:
Tuosta tulikin mieleen, oli tuossa tutulla juhlat ja siellä oli tietenkin sukulaisten ja ystävien yms lapsia lauma ja kun kurkkasi jossain välissä lasten huoneeseen niin siellä ne talon ja vieraitten ala-aste ikäiset nappulat jokainen toljotti omaa puhelintaan ja ei paljon kukaan puhunut mitään. Omassa lapsuudessa olisi kyllä penskat komennettu kartanolle jos oltaisiin jääty sisälle norkoilemaan huoneeseensa juhlien ajaksi.

Keskustelematta käyttäjistä niin kirjoitusten perusteella sinulle ei ole mikään muu ollutkaan tärkeää ja mielessä kuin naiset ja se mitä niillä on haarojen välissä. Puhumattakaan kuinka naiset oli ennen nättejä ja hoikkia.
Tahtoo sanoa että ehkä sinulla oli/on hormonit vähän keskivetojantteria korkeammalla tasolla niin en välttämättä vetelisi siitä vielä johtopäätökiksiä että niin oli kaikilla.
Kyllä mä muistan nuorena että vastakkainen sukupuoli kummasti kiinnosti itseä ja kavereita, mutta ei se tuntunut olevan niin pakkomielteistä kuin mitä kirjoituksistasi saa kuvan. Kyllä meillä osattiin tehdä muutakin kuin pelkästään juosta naisten perässä sen yhden asian takia vaikka nuoria oltiin enkä muista että kellään kaveriposrukassakaan olis ollut niin pakkomielteistä menoa naisten suhteen.
Pseudo-keskustelua asian vierestä. Ja nyt siis maalitolpat siirtyykin siihen, että eihän silloin 1990-luvulla niin paljon pesää mieli edes tehnytkään. Koska se olisi ollut "pakkomielteistä". Just joo.

Se, että tieni-pojan tai nuoren miehen tekee kovasti mieli pesää on maailman luonnollisin asia. Se, että nykyaika turruttaa hormonitoiminnan ja tarjoaa paljon muutakin tekemistä (joista ylensyönti ei ole niitä vähäisimpiä ja vaikuttaa suoraan myös tuohon hormonitoimintaan) on varsin epänormaali asioiden tila. Mutta enemmän se nykyaika vaikuttaa naisiin kuin miehiin. Kyllä miehet yhä edelleen ihan "riittävästi" haluavat pesää.

Anyway. Jos mulla on ollutkin vilkas hormonitoiminta, niin ehkä se en olekaan minä, joka on epänormaali?

Mitä ne teinit nykyään touhuaa pe/la? Jos ysärillä ryypättiin ja rellestettiin niin mitäs nyt? Onko kellään 13-17 v. lapsia.
On. Useita.

Yx istuu koneella, toinen rällää mopolla aamuun, kolmas on yleensä jossain kentällä pallon kans.

Näin yleensä, jokainen silloin tällöin paljussa/iltaa jonkun kaverin luona.
Humalassa en ole nähnyt.

Tai sitten ovat tyttiksen kanssa jossain.

On. Useita.

Yx istuu koneella, toinen rällää mopolla aamuun, kolmas on yleensä jossain kentällä pallon kans.

Näin yleensä, jokainen silloin tällöin paljussa/iltaa jonkun kaverin luona.
Humalassa en ole nähnyt.

Tai sitten ovat tyttiksen kanssa jossain.
Purutupakan ja sähkötupakan (vapen) käyttö on kyllä huomattavassa suosiossa, ja on kai kannabiksen polttokin yleisempää kuin aiemmin. Tavallisen tupakan poltto on toki vähentynyt.

Purutupakan ja sähkötupakan (vapen) käyttö on kyllä huomattavassa suosiossa, ja on kai kannabiksen polttokin yleisempää kuin aiemmin. Tavallisen tupakan poltto on toki vähentynyt.
On tuo vape käynyt oikeastaan jokaisen taskussa täälläkin. Aikansa kiinnosti ja heittivät pois. Nikotiini pussukat se juttu nyt.

Siinäpä imeskelkööt niitä, jos huvittaa.
Toki omat varastot hupenee nopeammin. 😅

Pseudo-keskustelua asian vierestä. Ja nyt siis maalitolpat siirtyykin siihen, että eihän silloin 1990-luvulla niin paljon pesää mieli edes tehnytkään. Koska se olisi ollut "pakkomielteistä". Just joo.

Se, että tieni-pojan tai nuoren miehen tekee kovasti mieli pesää on maailman luonnollisin asia. Se, että nykyaika turruttaa hormonitoiminnan ja tarjoaa paljon muutakin tekemistä (joista ylensyönti ei ole niitä vähäisimpiä ja vaikuttaa suoraan myös tuohon hormonitoimintaan) on varsin epänormaali asioiden tila. Mutta enemmän se nykyaika vaikuttaa naisiin kuin miehiin. Kyllä miehet yhä edelleen ihan "riittävästi" haluavat pesää.

Anyway. Jos mulla on ollutkin vilkas hormonitoiminta, niin ehkä se en olekaan minä, joka on epänormaali?
Kuten sanoin, menemättä keskustelijaan vaan lähinnä yleisesti se että toisilla on hormoonit olleet ihan eri levelillä kuin toislla vaikka teininä tietenkin naiset ja se kiinnosti niin itseä kuin ikätovereita, niin ei se ollut NOIN pakkomielteistä että piti juosta 24/7 niidne perässä ilman että ehti mitään muuta tehdä. Tietenkin seksuaalisuus tuossa iässä oli aika hallitsevaa monella, mutta en kyllä muista sellaisia joilla se olisi ollut noin paljon elämää hallitsevaa. Meinaan että toiset on hyperaktiivisia seksuaalisuuden suuntaan, mutta ei pidä olettaa että se oli kaikilla niin vaikka teinejä oltiinkin.

Kuten sanoin, menemättä keskustelijaan vaan lähinnä yleisesti se että toisilla on hormoonit olleet ihan eri levelillä kuin toislla vaikka teininä tietenkin naiset ja se kiinnosti niin itseä kuin ikätovereita, niin ei se ollut NOIN pakkomielteistä että piti juosta 24/7 niidne perässä ilman että ehti mitään muuta tehdä. Tietenkin seksuaalisuus tuossa iässä oli aika hallitsevaa monella, mutta en kyllä muista sellaisia joilla se olisi ollut noin paljon elämää hallitsevaa. Meinaan että toiset on hyperaktiivisia seksuaalisuuden suuntaan, mutta ei pidä olettaa että se oli kaikilla niin vaikka teinejä oltiinkin.
No tottakai muutakin elämää oli ja pitää olla kuin naiset.

Mutta jos mä kävin esimerkiksi 2-3 kertaa viikossa yöelämässä, niin PÄÄASIASSA kyllä naisten takia enkä muusta syystä kuten lärvien ottaminen. Jos naisten takia ei olisi kannattanut käydä, niin eipä siellä tupakansavussa hengailussa kyllä sitten muuten olisi ollut yhtään mitään järkeä. Itse en ole ikinä polttanut.

On tuo vape käynyt oikeastaan jokaisen taskussa täälläkin. Aikansa kiinnosti ja heittivät pois. Nikotiini pussukat se juttu nyt.

Siinäpä imeskelkööt niitä, jos huvittaa.
Toki omat varastot hupenee nopeammin. 😅
Jos ennen kirottiin sitä kun porukka nakkeli tumppeja pitkiinsä niin nuo valkoiset nikotiinipussit ne vasta maastosta erottuukin. Eikä ne taida koskaan edes maatua. Nuuskat sentään yleensä maastoitui värinsä puolesta paremmin.

No tottakai muutakin elämää oli ja pitää olla kuin naiset.

Mutta jos mä kävin esimerkiksi 2-3 kertaa viikossa yöelämässä, niin PÄÄASIASSA kyllä naisten takia enkä muusta syystä kuten lärvien ottaminen. Jos naisten takia ei olisi kannattanut käydä, niin eipä siellä tupakansavussa hengailussa kyllä sitten muuten olisi ollut yhtään mitään järkeä. Itse en ole ikinä polttanut.
Ehkäpä tässä onkin niitä eroja. Itse kaveriporukalla käytiin 1-2krt viikossa ja monesti ihan vaan istumassa ja juttelemassa ja vaihtamassa kuulumisia kavereiden kanssa tai istuttiin terassilla ilman että piti joku aina saada napattua sieltä mukaan. Tupakansavu jne nyt vaan kuului silloiseen baarikulttuuriin eikä ollut mitenkään ihmeellistä että kotiin tullessa heitettiin vaatteet parvekkeelle kun ne haisi niin röökille vaikka itse ei edes polttanut. Nythän se tuntuu ihan absurdilta jos joutuis tupakansavussa istumaan mutta silloin se kuului siihen eikä sitä sen kummemmin murehdittu.

Ehkäpä tässä onkin niitä eroja. Itse kaveriporukalla käytiin 1-2krt viikossa ja monesti ihan vaan istumassa ja juttelemassa ja vaihtamassa kuulumisia kavereiden kanssa tai istuttiin terassilla ilman että piti joku aina saada napattua sieltä mukaan. Tupakansavu jne nyt vaan kuului silloiseen baarikulttuuriin eikä ollut mitenkään ihmeellistä että kotiin tullessa heitettiin vaatteet parvekkeelle kun ne haisi niin röökille vaikka itse ei edes polttanut. Nythän se tuntuu ihan absurdilta jos joutuis tupakansavussa istumaan mutta silloin se kuului siihen eikä sitä sen kummemmin murehdittu.
Kuulumisten vaihtaminen ja muu rupattelu kuului asiaan, mutta naisten katselu sillä silmällä oli kyllä kaikille prioriteetteja.

Kun muuten sanon, että yöelämässä tuli käytyä 2-3 kertaa viikossa, niin pitää vielä korostaa, että kyseessä ei ollut mikään ruuhka-Suomen suurkaupunki. Siihen aikaan vipinää ja vilskettä oli vähän pienemmilläkin paikkakunnilla. Nykyään sen kokoluokan paikkakunnilla on hyvällä tuurilla lauantaisin jotain isompaa menoa. Sekään ei ole välttämättä varmaa. Erikoisjuhlapäivät yms. häppeningit voi olla asia erikseen.

Ehkä, mutta joka tapauksessa voi hyvin olla että Erkki on oikeassa siinä että "skene" on huonontunut noista ajoista - paremminkin voisi kuvitella, että jos niitä "palleja pakottaa" niin sitten on hyvinkin tarkkaan perillä tuollaisista asioista. :smoke:

Tuli mieleen kun kaverilla oli jokin Viron Ericsson ja jos sillä ei saanut yhteyttä tuli ruutuun teksti ei vel tie.
Joku Ericssonin morkula oli väliaikaiskäytössä josssin venttikympin ja 3110:n välissä itsellä. Pieneen näyttöön taisi mahtua kokonaista 2-3 riviä tekstiä. 3 voi olla kyllä liioittelua. Helvetin pieni se näyttö joka tapauksessa oli.

E: Joo tais olla GA-628. Ja siihen mahtu näköjään yks rivi kerrallaan näkösälle. Lol.

Viimeksi muokattu:
Joku Ericssonin morkula oli väliaikaiskäytössä josssin venttikympin ja 3110:n välissä itsellä. Pieneen näyttöön taisi mahtua kokonaista 2-3 riviä tekstiä. 3 voi olla kyllä liioittelua. Helvetin pieni se näyttö joka tapauksessa oli.
Intissä -99 oli vielä 1611 käytössä. Oli saarella vähän haastavat kuuluvuudet.
Muutaman vuoden päästä olikin sitten ensimmäinen puhelin ilman ulkoista antennia, olikohan 3210..? Siinä sai säveltää soittoääniä ja asettaa kontakteille omat soittoäänet.. jotka reseteoitui joka kerta kun otti akun pois.. Ja vaikka ei kalenteria ollut niin siihen sai olikohan 10 muistutusta jotenkin laitettua.

Eiköhän ne kahden rivin ollu. Muistaakseni tekstiviestin pystyi vastaanottamaan, mutta ei lähettämään?

Kaverilla oli. Kestävä puhelin, mutta siihen aikaan oli se laturinpää pulma jos tarvi ladata; kaikilla oli noksun isopäitä, myöhemmin -00 puolella pikkupäitä, mutta yritäpä löytää jonkun Ericssonin tai Samsungin tai Motorolan laturi jos itselläs ei ollu mukana.

Kiitos tekniikkajeesus usb:stä

Kyllä se alkoholi tuppaa nuorisolle vieläkin maistuvan. Taitaa ikä vain alentua ja juomat kirkastua. Justhan oli päättäjäisviikonloppu.

Mitäs muuta.. Vape, kannabis, peukku, ilokaasu.

Kaikkea vedetään paitsi sitä mitä lääkäri määrää. Ne on ehdoton ei.

Kyllä se alkoholi tuppaa nuorisolle vieläkin maistuvan. Taitaa ikä vain alentua ja juomat kirkastua. Justhan oli päättäjäisviikonloppu.

Mitäs muuta.. Vape, kannabis, peukku, ilokaasu.

Kaikkea vedetään paitsi sitä mitä lääkäri määrää. Ne on ehdoton ei.
Imppaaminen on kyllä vähentynyt siitä päätellen, ettei koko aiheesta ole puhuttu julkisuudessa vuosiin.

Ai niin, ne tietoiskut huumeiden ja lennokki tmv liimanhaistelun vaaroista. :rofl2:

Nojoo, kai niillä hyvää tarkoitettiin, mutta pikkukaupungin lapsille oli aika vierasta tavaraa ne entiset narkkarit, jotka kiersi auditoriossa varoittamassa suonensisäisten huumeiden, c-hepatiitin sekä HIV:n vaaroista.

Ihanaa viatonta aikaa...

CD-levyjä ei voinut soittaa takaperin, tappoi koko skenen.
nonniin, nyt on sitten kaljat purskautettuna suusta näytöllä. kiitos :D

ysärin vaatteet oli kyllä kaukana ankeasta. ei vittu niitä neonvärejä ja virosta tuotuja "muotipaitoja". salihousut kuuminta hottia.

1749577283765.png

ysärin vaatteet oli kyllä kaukana ankeasta. ei vittu niitä neonvärejä ja virosta tuotuja "muotipaitoja". salihousut kuuminta hottia.

1749577283765.png
ja eikös näistä tullu viellä jossain kanavalla sellasia ns tuhmia videoita ko eukot oli noissa vaatteissa mutta keikistelivät? "jumppa" videoita siis mutta kuvakulma oli hanurissa tai tisseissä tai etupulen haarojen välissä siis

1749577283765.png
Tupsupipoja ja farkut nostettu kainaloon ja paljon pastellivärejä. Jokainen itseään kunnioittava logo sisälsi geometrisiä värikuvioita, kolmiota ja neliöitä ja hurjimmillaan ympyröitä. Olkatoppauksia.

Kyllähän tuo ysäri oli ihan huippua aikaa itselle, vuodet 11-21 mqhtui siihen ja siihenhän sitten mahtui aika paljon. Aika alkoholi voittoisia oli viikonloput varsinkin tuon viimeisen puoliskon.
Ja Jyrkiähän tuli seurattua aina koulun jälkeen.

Kyllähän tuo ysäri oli ihan huippua aikaa itselle, vuodet 11-21 mqhtui siihen ja siihenhän sitten mahtui aika paljon. Aika alkoholi voittoisia oli viikonloput varsinkin tuon viimeisen puoliskon.
Ja Jyrkiähän tuli seurattua aina koulun jälkeen.

Ja myöhemmin Hyvät, Pahat ja Rumat torstaisin illalla mutten muista monelta. Alkujaan se oli alkuillan ohjelma mutta siirrettiin.

Oliskohan ollu 628 erkinsonni?
En ole omistanut mutta muistan junnuna käyttäneeni. Asioita voi tietysti muistaa väärin, mutta luulisin myös lähettäneeni viestejä moisella. Toinen hatara muistikuva on, että näkemissäni 628-yksilöissä oli se värillinen muovipaneeli kulunut nappien ympäriltä ihan tekstaamisen näköisesti. Noissahan oli hieno, funktionaalinen ja tuolloin vähän naureskeltu ominaisuus, eli niitä näppäimistön kehyksiä tuli kai ainakin osassa myyntiversioista mukana eri värisiä, ja ehkä joku toinenkin muovidetalji. Tästähän pystyi tunnistamaan paremmin omansa kuten nykyäänkin käyttämällä erilaista kuorta kuin muut - toki nykyään huomaa viimeistään näytöstä ja/tai puhelimen aukeamattomuudesta että nyt on väärä. Se oli kuitenkin ensin olevinaan turhaa, tai sitten liian vaatimatonta ja harmaata - Nokian nuorisomallien kokonaisten vaihtokuorien tultua markkinoille jonkun vielä käyttäessä tuollaista Ericssonin työukkoluuria.

Oli toki puhelimia, joilla ei voinut lähettää. Mahdollisesti pystyi lähettämään osaamalla jonkin komennon suoraan puhelimesta, en voi muistaa.

Ainakin tietokoneeseen tai johonkin mikrokontrolleriin kytkemällä sekä teollisesti että harrasteprojekteissa gsm-laitteilla lähetettiin(ja lähetetään) SMS-viestejä, jolloin ei luurin käyttöliittymällä ole merkitystä. Sinänsä nämä touhut ovat varmaankin olleet huipussaan vasta seuraavalla vuosikymmenellä(jolloin minäkin jo vähän vaatimattomampana harrastajana toisia jäljitellen tällaisella leikin), mutta lienee niitä ysärilläkin harrastettu. Voisin kuvitella että varhaisetkin GSM-laitteet ovat toimineet AT-komennoilla, kun jo 80-luvulla muutkin modeemit moista tapaa käyttivät. Tietysti aluksi ne olivat niin alkeellisia, ettei ole välttämättä ollut ilman kolvia mitään tapaa moiseen.

ja eikös näistä tullu viellä jossain kanavalla sellasia ns tuhmia videoita ko eukot oli noissa vaatteissa mutta keikistelivät? "jumppa" videoita siis mutta kuvakulma oli hanurissa tai tisseissä tai etupulen haarojen välissä siis
Nykyään pidetään välillä tuhmana sellaista, joka oli 90-luvulla pelkästään hauskaa tai tavallista. 90-luvulla olisi pidetty(osittain pidettiinkin sikäli kun esimerkkejä oli) äärimmäisen irstaana sellaista, mikä nykyään on joko normaalia tai ainakin yleisen mielipiteen erityisessä tabusuojeluksessa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 580
Jäsenet
77 955
Uusin jäsen
Superturboman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom