Apple iOS & iPadOS

Joku esimerkki tilanteesta?

No noitahan on netti pullollaan heti julkaisusta lähtien. Omasta otin nuo läpinäkyvyyshommat heti alkuunsa pois kun ihmettelin että miten täällaista roskaa voidaan julkaista asiakkaille.

1759481026720.png

No nuo on toki kiinni jonkin verran esim. siitä, millaisia taustakuvia sattuu olemaan käytössä. Pointti oli kuitenkin se, että tämä läpinäkyvyys ei millään tavalla paranna käytettävyyttä, mutta sen sijaan heikentää luettavuutta. Eli mitään hyötyä tuosta ei ole, mutta kuitenkin mahdollisia haittoja.

Onkohan tämäkin jotain iOS 26:n bugeja, onko muut törmänneet:

Olen säätänyt AirPodsien asetuksista niin, että puheluun vastataan ja lopetetaan yhdellä painalluksella ja mikrofoni mykistetään tuplapainalluksella. Yllätys oli tänään kun kesken palaverin olin poistamassa mykistystä tuplapainalluksella, niin iPhone katkaisi puhelun. Kävin asetuksissa tarkistamassa, niin puhelin oli täysin ominpäin muuttanut asetukset takaisin oletusasetuksiksi, jossa tuplaklikkaus lopettaa puhelun.

Tässä myös tuoreempi esimerkki joka tuli vastaan. Taustakuvaa tummennetaan kun ilmoituksia tulee jotta ne on helpommin luettavissa. Aiemmin ei tarvinnut taustakuvaan kajota ollenkaan.

Näyttökuva 2025-10-03 140122.png

Mulla ei ole vielä 26 asennettu, mutta hitsin vaikea löytää omista kuvista taustakuva, jolla kello on selkeästi luettavissa. Toivelistalla siis kustomoitava fontin väri eri kohdissa näyttöä.

Mulla ei ole vielä 26 asennettu, mutta hitsin vaikea löytää omista kuvista taustakuva, jolla kello on selkeästi luettavissa. Toivelistalla siis kustomoitava fontin väri eri kohdissa näyttöä.
Itse vaihdoin lukitusnäytön kellon fontin väriksi valkoisen, se näyttää oman tumman taustan kanssa paremmalta kuin ”läpinäkyvä” lasinen harmaa.

En ole vissiin visuaalinen ihminen, jos sillä on jotain merkitystä tai varmasti on, joten en ymmärrä mikä kaikenmaailman taustakuvien varsinainen tarkoitus tai merkitys ylipäätään oikein on?

Jos mulla olisi taustana joku puisto yksisarvisen kanssa tai ihan joku random kuva, niin ei se tekisi mitään eroa mihinkään.

Täppäsin ”vähennä läpinäkyvyyttä” käyttöavusta päälle. Osa näppäimistä meni sen myötä valkoiseksi. Esimerkiksi lasten käyttörajoituksia hallitessa kaikki pin-koodin numeronäppäimet olivat valkoisena (siitä ei saa screencapturea). Selaimessa (safari & chrome) näyttää tältä. Ongelma poistui kun löi läpinäkyvyyden taas päälle.

IMG_3128.jpeg

Täppäsin ”vähennä läpinäkyvyyttä” käyttöavusta päälle. Osa näppäimistä meni sen myötä valkoiseksi. Esimerkiksi lasten käyttörajoituksia hallitessa kaikki pin-koodin numeronäppäimet olivat valkoisena (siitä ei saa screencapturea). Selaimessa (safari & chrome) näyttää tältä. Ongelma poistui kun löi läpinäkyvyyden taas päälle.

IMG_3128.jpeg
Tuo on ongelma etenkin sovellusten kanssa joita ei ole vielä päivitetty iOS26:lle ja käyttävät tuota vanhanmallista näppäimistöä.

Otetaan vastaan vinkkejä miten "pakottaa" iPhone hakemaan softapäivitystä. Vaihdoin luurin toiseen samanlaiseen, erona vain muistin määrä. Palautin luurin pilvestä. Olen yhtä softapäivitystä vajaa vs aiempi. Mikä on varsin raivostuttavaa koska ensimmäisessä luurissa se toi huomattavasti vakautta ja softat eivät enää kaatuilleet.

Otetaan vastaan vinkkejä miten "pakottaa" iPhone hakemaan softapäivitystä. Vaihdoin luurin toiseen samanlaiseen, erona vain muistin määrä. Palautin luurin pilvestä. Olen yhtä softapäivitystä vajaa vs aiempi. Mikä on varsin raivostuttavaa koska ensimmäisessä luurissa se toi huomattavasti vakautta ja softat eivät enää kaatuilleet.
Mistä softaversiosta nyt on kyse? 26.0.1 on mikä on julkisesti tällä hetkellä uusin.

Ensimmäiseen tuli syystä x 26.0.2. Joka muutti luurin vakautta pirusti parempaan suuntaan. Ihmettelin itsekin tilannetta koska olin itsekin siinä luulossa että .1 olisi uusin. Enkä ole missään betassa tms mukana. Piru kun ei tullut otettua screenshottia versionumerosta. Mutta lista päivityksistä oli varsin pitkä.

Noh joo, ehkä sitten lipsahtanut joku versio jakeluun, mutta ei tuollaista tosiaan julkisessa jakeluissa vielä ole joten turha sitä on yrittää pakottamalla hakea. Kun ei se auta.

Mites Carplay joka heittää GPS nopeudeksi enemmän mitä auton mittari näyttää. Autona Toyota Corolla 2021 ja langallinen yhteys.

Mites Carplay joka heittää GPS nopeudeksi enemmän mitä auton mittari näyttää. Autona Toyota Corolla 2021 ja langallinen yhteys.
Kannattanee nopeuden heitto tarkistaa vielä jollain toisella sovelluksella, eli vakionopeudensäädin päälle vaikkapa 100km/h ja vertailee näyttääkö Carplay eri lukemaa kuin muu(t) sovellukset.
Auton mittarissahan on aina virhettä tarkoituksella ja se myös muuttuu rengastuksen mukaan, joten kyllä GPS lukemaa tarkempana pidän (omalla autolla kesärenkailla mittarivirhe n. 3-4km/h, talvirenkailla 4-5km/h).

Tuo on ongelma etenkin sovellusten kanssa joita ei ole vielä päivitetty iOS26:lle ja käyttävät tuota vanhanmallista näppäimistöä.
Sovellusten osalta tuon voisi vielä ymmärtää, mutta Applen oman asetusvalikon perhehallinan luulisi olevan testattu kuntoon ennen version jakoonlaittoa.

Kannattanee nopeuden heitto tarkistaa vielä jollain toisella sovelluksella, eli vakionopeudensäädin päälle vaikkapa 100km/h ja vertailee näyttääkö Carplay eri lukemaa kuin muu(t) sovellukset.
Auton mittarissahan on aina virhettä tarkoituksella ja se myös muuttuu rengastuksen mukaan, joten kyllä GPS lukemaa tarkempana pidän (omalla autolla kesärenkailla mittarivirhe n. 3-4km/h, talvirenkailla 4-5km/h).
Mitattu toisella android luurilla virhe ja kokeiltu kaikkia eri iOS karttoja mitä itsellä on. 92-93kmh mittarinopeutta oli 89kmh gps nopeutta ja nopeus näytöt yms täsmäsivät virheeseen. Nyt luuri näyttää samassa vakkarinopeudessa 97kmh tms gps:n mukaan.

Huomautus - provosointi, keskity rakentavaan keskusteluun
Onhan se kun tuo läpinäkyvyys heikentää näytöllä näkyvän sisällön luettavuutta.
Sen läpinäkyvyyden saa pois asetuksista. Ai mut eihän sua kiinnosta. Kunhan pääsee itkee... Juu oon kokeillut, jätin vielä nykyiseen muotoonsa

Huomautus - henkilökohtaisuudet, keskity rakentavaan keskusteluun
Sen läpinäkyvyyden saa pois asetuksista. Ai mut eihän sua kiinnosta. Kunhan pääsee itkee... Juu oon kokeillut, jätin vielä nykyiseen muotoonsa

Kannattaisi lukea näitä keskusteluja ennenkuin kommentoi ja tekee itsestään idiootin. Minä ihan selväsanaisesti kerroin, että olen ottanut nuo läpinäkyvyyden pois päältä. Käsittämätöntä että aikuisella ihmisellä menee tunteisiin, kun joku kritisoi fanittamaasi firmaa.

Kannattaisi lukea näitä keskusteluja ennenkuin kommentoi ja tekee itsestään idiootin. Minä ihan selväsanaisesti kerroin, että olen ottanut nuo läpinäkyvyyden pois päältä. Käsittämätöntä että aikuisella ihmisellä menee tunteisiin, kun joku kritisoi fanittamaasi firmaa.
Ei mennyt tunteisiin, enkä fanita. Förlot mig

Joo, onhan tämä ios26 aika kamala oletusasetuksilla. Rupesin jo tutkimaan mahdollisuutta palauttaa ios18 takaisin, mutta ilmeisesti ei enää onnistu koska Apple ei enää allekirjoita mitään versiota ios18:sta jonka voisi puhelimen palauttaa. Jumissa siis ollaan tämän uuden version kanssa. Työpuhelin ja ipad edelleen päivittämättä ja jää nyt tällä hetkellä päivittämättäkin.

Toivottavasti tekevät 26:een asetuksiin vivun jolla tämän saisi näyttämään ja käyttäytymään 18 version tavoin ilman noita turhanpäiväisiä ja rumia (subjektiivinen mielipide, kaikki ei välttämättä ole samaa mieltä joten tästä turha tapella) läpinäkyvyyksiä ja liike-efektejä. Kaikki toiminnalliset muutoksetkin omaan makuun ovat olleet negatiivisia niin mieluummin olisin palauttanut vanhan version takaisin ja odottanut olisiko Apple jossain vaiheessa tehnyt muutoksia järkevämpään suuntaan palautteen perusteella.

Pahimmat kammotukset sai siivottua pois kun käyttöavun puolelta napsi läpinäkyvyydet pois päältä ja käänsi vähennä liikettä -vivun päälle. Lukitusnäytön kellonkin sai onneksi kiinteään fonttiin läpinäkyvän sijasta muokkauksen kautta. Kontrastin lisäyksen otin pois päältä koska se muutteli asioita jo turhankin paljon omaan makuun. Ja juu, Safarin osoitepalkin kääntelin myös takaisin vanhaan malliin asetuksista. Näillä säädöillä tämä tuntuu nyt suunnilleen siedettävältä, mutta olis vaan pitänyt jättää suosiolla asentamatta ja rallattaa vanhalla versiolla vielä niin olis ollut mieleisempi... Onneksi tämä iphone on mulle kakkospuhelin niin ei tarvitse jatkuvasti tämän kanssa elää.

Päivityksiä odotellessa niin näkee tuleeko muutoksia asiaan.

Joo, onhan tämä ios26 aika kamala oletusasetuksilla. Rupesin jo tutkimaan mahdollisuutta palauttaa ios18 takaisin, mutta ilmeisesti ei enää onnistu koska Apple ei enää allekirjoita mitään versiota ios18:sta jonka voisi puhelimen palauttaa. Jumissa siis ollaan tämän uuden version kanssa. Työpuhelin ja ipad edelleen päivittämättä ja jää nyt tällä hetkellä päivittämättäkin.

Toivottavasti tekevät 26:een asetuksiin vivun jolla tämän saisi näyttämään ja käyttäytymään 18 version tavoin ilman noita turhanpäiväisiä ja rumia (subjektiivinen mielipide, kaikki ei välttämättä ole samaa mieltä joten tästä turha tapella) läpinäkyvyyksiä ja liike-efektejä. Kaikki toiminnalliset muutoksetkin omaan makuun ovat olleet negatiivisia niin mieluummin olisin palauttanut vanhan version takaisin ja odottanut olisiko Apple jossain vaiheessa tehnyt muutoksia järkevämpään suuntaan palautteen perusteella.

Pahimmat kammotukset sai siivottua pois kun käyttöavun puolelta napsi läpinäkyvyydet pois päältä ja käänsi vähennä liikettä -vivun päälle. Lukitusnäytön kellonkin sai onneksi kiinteään fonttiin läpinäkyvän sijasta muokkauksen kautta. Kontrastin lisäyksen otin pois päältä koska se muutteli asioita jo turhankin paljon omaan makuun. Ja juu, Safarin osoitepalkin kääntelin myös takaisin vanhaan malliin asetuksista. Näillä säädöillä tämä tuntuu nyt suunnilleen siedettävältä, mutta olis vaan pitänyt jättää suosiolla asentamatta ja rallattaa vanhalla versiolla vielä niin olis ollut mieleisempi... Onneksi tämä iphone on mulle kakkospuhelin niin ei tarvitse jatkuvasti tämän kanssa elää.

Päivityksiä odotellessa niin näkee tuleeko muutoksia asiaan.
Täällä myös samaa mieltä että liquid glass on aika karsea keksintö, makuasia toki kuten sanoit. Varmasti siitä moni tykkää.
Asensin tuon iOS 26 heti kun tuli tarjolle, mutta eipä edelleen ole silmä tottunut.

Harmillisesti se reduce transperancy menee jopa vähän överiksi, eli on sitten taas omalla tavallaan melko ruma.

Onhan se vähän hassua, kun pitää taustakuvia peittää tuollaisella likaisen näköisellä mustalla liukuvärillä jotta esim. notifikaatioista saa selvää.
Tämä toki on täysin riippuvainen siitä, minkälainen taustakuva on käytössä. Pitäisi vissiin vaihtaa kummatkin taustakuvat tummaksi.
Silti hieman jopa hämmentävää, että Apple laittaa oletuksena tämmösen ilmeen käyttöön joka reippaasti heikentää luettavuutta. Toisaalta reduce transperancy sen sitten korjaa ja oletettavasti ne kellä on hankaluuksia yleisellä tasolla nähdä tarkasti käyttää noita reduce transperancy sekä muita saavutettavuuden asetuksia.

Jotain juttua näin, että iOS 26.1 toisi jotain muutoksia liquid glass ulkonäköön.
Tiedä sitten, en ole lähtenyt erikseen selvittämään tai betaa kokeilemaan.

Minulla tosiaan iPhone 12 ja tämän iOS 26 myötä puhelin satunnaisesti hidastelee/jumii aina kun näytöllä jotain siirtymiä tapahtuu. Useimmiten törmään tuohon kun avaan puhelimen lukituksen. FaceID:n tai koodinsyötön jälkeen kun pitäisi kotiruutu avautua, niin siinä on sekunnin pari viive. Aiemmin tuo on aina avautunut välittömästi ja niin se nytkin avautuu useimmiten, mutta silti aika usein noita jumeja tulee.

Minulla tosiaan iPhone 12 ja tämän iOS 26 myötä puhelin satunnaisesti hidastelee/jumii aina kun näytöllä jotain siirtymiä tapahtuu. Useimmiten törmään tuohon kun avaan puhelimen lukituksen. FaceID:n tai koodinsyötön jälkeen kun pitäisi kotiruutu avautua, niin siinä on sekunnin pari viive. Aiemmin tuo on aina avautunut välittömästi ja niin se nytkin avautuu useimmiten, mutta silti aika usein noita jumeja tulee.
Samaa tekee itsellä 13 Mini.
Ihan selkeä viive siirtymissä ajoittain, etenkin just tuossa lukituksen avaamisessa.

Kiitos kokemuksista, vahvistaa käsitystäni että tein oikein kun en pitänyt kiirettä päivitellä 13 Miniä iOS 26:een :) Jossain vaiheessa kai se on luotia puraistava, mutta mennään nyt tällä 18.7.1:llä toistaiseksi. Kai tollekin päivityksiä tulee aikansa.

Joitain satunnaisia nykäyksiä on ilmennyt myös 13prolla.

Safarin uuteen alavalikkoon en tottunut parin viikon yrittämisestä huolimatta, se piti laittaa takaisin ennalleen mutta muuhun on silmä sopeutunut. Ei valittamista.

Safarin uuteen alavalikkoon en tottunut parin viikon yrittämisestä huolimatta, se piti laittaa takaisin ennalleen mutta muuhun on silmä sopeutunut. Ei valittamista.
Itsellä ainoa ongelma sen uuden kanssa oli välilehtien vaihtaminen, mutta sitten osui silmään että sitä uutta alavalikkoa tai siis osoitepalkkia voi pyyhkäistä ylös niin tulee välilehdet näkyviin.

Tuon jälkeen olenkin pitänyt uutta, vaikka välissä kävin kans vanhassa.

Ainoa probleema tuossa on se, että välillä onnistuu pyyhkäsee ylös ihan alalaidasta, joka taas palaa kotiruutuun.
Aika lähekkäin noi kaksi eri swipe up elettä.

Itsellä tekee lukituksesta avaaminen samaa hidastelua iphone 12. Ihmeellisiä bugeja tuntuu olevan muutamia muitakin. Omasta mielestä selkeästi huonoin ios päivitys tähän mennessä iphone 12 aikana

Itsellä vaan ohjelmat ja etenkin näppis jumittelee. En pääse palaamaan takaisin, näppis peittää alueen mille kirjoitan, näppiksen yllä on iso alue millä ei tee mitään tai joudun sulkemaan ohjelman että saan sen tekemään mitään. Pakko sanoa, vaikka olen tähän mennessä ollut positiivisesti yllättynyt Applen kehityksestä, on se ollut pitkälti rautaan pohjautuvaa ja esim diggaan mitä Watch Ultra 3 tuo peliin. Jos olisin ottanut vain luurin testiin, se olisi jo palannut kauppaan. Luuri, kello, Airtag, muksun paikannus (muksulla talouden ainoa iOS laite nyt omani lisäksi) jne kokonaisuutena se syy miksi olen päättänyt jäädä ainakin toistaiseksi Omenaleiriin.

Heh, minä olen ainakin tykännyt. Eikä ole kyllä ollut "karmea tai kamala".

Tosin eilen tapahtu jotain, en voi syyttää ios 26 mutta puhelimen (14 Pro) näyttö meni pimeäksi yhtäkkiä.
Yritin sammuttaa puhelinta, mutta painoin liian monta kertaa niin alkoi soittelemaan 112 ja vaimo sai kaikenlaisia SOS-ilmoituksia :)

Lopulta sain bootattua, painamalla volume ylös, volume alas ja pitämällä virtanappia pohjassa.

Tuossa muutaman kerran kysellyt täältäkin sen Control Centerin "navigointi"-napin perään.
Nyt löysin kikan lisätä se sinne.
Luodaan siis shortcut, lopputulos ei ole ihan toggle on/off mutta paljon parempi kuin etsiä
Alla ohjeet jos joku muu kaipailee

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=J22Ikxhf5ak

Viimeksi muokattu:
En tuossa edellisessä viestissä maininnut, että oma luuri on iphone 13 mini, eli ei se uusin ja tehokkain malli. Tämä tökki myös 26 asennuksen jälkeen aika paljonkin, mutta tuo vähennä liikettä -asetus poistaa ison osan kaikista mun makuun turhista liike-efekteistä käytöstä niin nyt tuntuu sujuvammalta. Osa käyttäjistä myös raportoinut että pienen ajan jälkeen toiminta on tasoittunut, millä voi olla myös tekemistä asian kanssa.

Mun mielestä tässä uudessa versiossa oli ylipäätään aivan liikaa kaikkea turhaa liikettä laitettu käyttöliittymään mikä häiritsi ja näytti omaan silmään lähinnä lapsellisesta ja toi mieleen jonkun pelin tehosteet niin tuo asetus poisti niistä pahimmat käytöstä. En ymmärrä minkä ihmeen takia käyttöliittymän nappien ja kytkimien pitää jotenkin venyä ja hyllyä kun niitä käytetään, ihme karkkitehosteita...

En tuossa edellisessä viestissä maininnut, että oma luuri on iphone 13 mini, eli ei se uusin ja tehokkain malli. Tämä tökki myös 26 asennuksen jälkeen aika paljonkin, mutta tuo vähennä liikettä -asetus poistaa ison osan kaikista mun makuun turhista liike-efekteistä käytöstä niin nyt tuntuu sujuvammalta. Osa käyttäjistä myös raportoinut että pienen ajan jälkeen toiminta on tasoittunut, millä voi olla myös tekemistä asian kanssa.

Mun mielestä tässä uudessa versiossa oli ylipäätään aivan liikaa kaikkea turhaa liikettä laitettu käyttöliittymään mikä häiritsi ja näytti omaan silmään lähinnä lapsellisesta ja toi mieleen jonkun pelin tehosteet niin tuo asetus poisti niistä pahimmat käytöstä. En ymmärrä minkä ihmeen takia käyttöliittymän nappien ja kytkimien pitää jotenkin venyä ja hyllyä kun niitä käytetään, ihme karkkitehosteita...
Tuo on muuten asia mitä on ikävä Androidista. Developer asetuksesta sai jopa disabloitua kaikki nuo turhat animaatiot. Itse pidin aina tuplanopeudella ja luuri oli hyvinkin vikkelän tuntuinen vs vakio asetuksilla ollut.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 131
Jäsenet
79 595
Uusin jäsen
Suohirviö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom