Joku esimerkki tilanteesta?
No noitahan on netti pullollaan heti julkaisusta lähtien. Omasta otin nuo läpinäkyvyyshommat heti alkuunsa pois kun ihmettelin että miten täällaista roskaa voidaan julkaista asiakkaille.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joku esimerkki tilanteesta?
Itse vaihdoin lukitusnäytön kellon fontin väriksi valkoisen, se näyttää oman tumman taustan kanssa paremmalta kuin ”läpinäkyvä” lasinen harmaa.Mulla ei ole vielä 26 asennettu, mutta hitsin vaikea löytää omista kuvista taustakuva, jolla kello on selkeästi luettavissa. Toivelistalla siis kustomoitava fontin väri eri kohdissa näyttöä.
Tuo on ongelma etenkin sovellusten kanssa joita ei ole vielä päivitetty iOS26:lle ja käyttävät tuota vanhanmallista näppäimistöä.Täppäsin ”vähennä läpinäkyvyyttä” käyttöavusta päälle. Osa näppäimistä meni sen myötä valkoiseksi. Esimerkiksi lasten käyttörajoituksia hallitessa kaikki pin-koodin numeronäppäimet olivat valkoisena (siitä ei saa screencapturea). Selaimessa (safari & chrome) näyttää tältä. Ongelma poistui kun löi läpinäkyvyyden taas päälle.
![]()
Mistä softaversiosta nyt on kyse? 26.0.1 on mikä on julkisesti tällä hetkellä uusin.Otetaan vastaan vinkkejä miten "pakottaa" iPhone hakemaan softapäivitystä. Vaihdoin luurin toiseen samanlaiseen, erona vain muistin määrä. Palautin luurin pilvestä. Olen yhtä softapäivitystä vajaa vs aiempi. Mikä on varsin raivostuttavaa koska ensimmäisessä luurissa se toi huomattavasti vakautta ja softat eivät enää kaatuilleet.
Kannattanee nopeuden heitto tarkistaa vielä jollain toisella sovelluksella, eli vakionopeudensäädin päälle vaikkapa 100km/h ja vertailee näyttääkö Carplay eri lukemaa kuin muu(t) sovellukset.Mites Carplay joka heittää GPS nopeudeksi enemmän mitä auton mittari näyttää. Autona Toyota Corolla 2021 ja langallinen yhteys.
Otetaan vastaan vinkkejä miten "pakottaa" iPhone hakemaan softapäivitystä.
Sovellusten osalta tuon voisi vielä ymmärtää, mutta Applen oman asetusvalikon perhehallinan luulisi olevan testattu kuntoon ennen version jakoonlaittoa.Tuo on ongelma etenkin sovellusten kanssa joita ei ole vielä päivitetty iOS26:lle ja käyttävät tuota vanhanmallista näppäimistöä.
Mitattu toisella android luurilla virhe ja kokeiltu kaikkia eri iOS karttoja mitä itsellä on. 92-93kmh mittarinopeutta oli 89kmh gps nopeutta ja nopeus näytöt yms täsmäsivät virheeseen. Nyt luuri näyttää samassa vakkarinopeudessa 97kmh tms gps:n mukaan.Kannattanee nopeuden heitto tarkistaa vielä jollain toisella sovelluksella, eli vakionopeudensäädin päälle vaikkapa 100km/h ja vertailee näyttääkö Carplay eri lukemaa kuin muu(t) sovellukset.
Auton mittarissahan on aina virhettä tarkoituksella ja se myös muuttuu rengastuksen mukaan, joten kyllä GPS lukemaa tarkempana pidän (omalla autolla kesärenkailla mittarivirhe n. 3-4km/h, talvirenkailla 4-5km/h).
Sen läpinäkyvyyden saa pois asetuksista. Ai mut eihän sua kiinnosta. Kunhan pääsee itkee... Juu oon kokeillut, jätin vielä nykyiseen muotoonsaOnhan se kun tuo läpinäkyvyys heikentää näytöllä näkyvän sisällön luettavuutta.
Sen läpinäkyvyyden saa pois asetuksista. Ai mut eihän sua kiinnosta. Kunhan pääsee itkee... Juu oon kokeillut, jätin vielä nykyiseen muotoonsa
Ei mennyt tunteisiin, enkä fanita. Förlot migKannattaisi lukea näitä keskusteluja ennenkuin kommentoi ja tekee itsestään idiootin. Minä ihan selväsanaisesti kerroin, että olen ottanut nuo läpinäkyvyyden pois päältä. Käsittämätöntä että aikuisella ihmisellä menee tunteisiin, kun joku kritisoi fanittamaasi firmaa.
Täällä myös samaa mieltä että liquid glass on aika karsea keksintö, makuasia toki kuten sanoit. Varmasti siitä moni tykkää.Joo, onhan tämä ios26 aika kamala oletusasetuksilla. Rupesin jo tutkimaan mahdollisuutta palauttaa ios18 takaisin, mutta ilmeisesti ei enää onnistu koska Apple ei enää allekirjoita mitään versiota ios18:sta jonka voisi puhelimen palauttaa. Jumissa siis ollaan tämän uuden version kanssa. Työpuhelin ja ipad edelleen päivittämättä ja jää nyt tällä hetkellä päivittämättäkin.
Toivottavasti tekevät 26:een asetuksiin vivun jolla tämän saisi näyttämään ja käyttäytymään 18 version tavoin ilman noita turhanpäiväisiä ja rumia (subjektiivinen mielipide, kaikki ei välttämättä ole samaa mieltä joten tästä turha tapella) läpinäkyvyyksiä ja liike-efektejä. Kaikki toiminnalliset muutoksetkin omaan makuun ovat olleet negatiivisia niin mieluummin olisin palauttanut vanhan version takaisin ja odottanut olisiko Apple jossain vaiheessa tehnyt muutoksia järkevämpään suuntaan palautteen perusteella.
Pahimmat kammotukset sai siivottua pois kun käyttöavun puolelta napsi läpinäkyvyydet pois päältä ja käänsi vähennä liikettä -vivun päälle. Lukitusnäytön kellonkin sai onneksi kiinteään fonttiin läpinäkyvän sijasta muokkauksen kautta. Kontrastin lisäyksen otin pois päältä koska se muutteli asioita jo turhankin paljon omaan makuun. Ja juu, Safarin osoitepalkin kääntelin myös takaisin vanhaan malliin asetuksista. Näillä säädöillä tämä tuntuu nyt suunnilleen siedettävältä, mutta olis vaan pitänyt jättää suosiolla asentamatta ja rallattaa vanhalla versiolla vielä niin olis ollut mieleisempi... Onneksi tämä iphone on mulle kakkospuhelin niin ei tarvitse jatkuvasti tämän kanssa elää.
Päivityksiä odotellessa niin näkee tuleeko muutoksia asiaan.
Samaa tekee itsellä 13 Mini.Minulla tosiaan iPhone 12 ja tämän iOS 26 myötä puhelin satunnaisesti hidastelee/jumii aina kun näytöllä jotain siirtymiä tapahtuu. Useimmiten törmään tuohon kun avaan puhelimen lukituksen. FaceID:n tai koodinsyötön jälkeen kun pitäisi kotiruutu avautua, niin siinä on sekunnin pari viive. Aiemmin tuo on aina avautunut välittömästi ja niin se nytkin avautuu useimmiten, mutta silti aika usein noita jumeja tulee.
Itsellä ainoa ongelma sen uuden kanssa oli välilehtien vaihtaminen, mutta sitten osui silmään että sitä uutta alavalikkoa tai siis osoitepalkkia voi pyyhkäistä ylös niin tulee välilehdet näkyviin.Safarin uuteen alavalikkoon en tottunut parin viikon yrittämisestä huolimatta, se piti laittaa takaisin ennalleen mutta muuhun on silmä sopeutunut. Ei valittamista.
Itsellä tekee lukituksesta avaaminen samaa hidastelua iphone 12. Ihmeellisiä bugeja tuntuu olevan muutamia muitakin. Omasta mielestä selkeästi huonoin ios päivitys tähän mennessä iphone 12 aikanaMinulla tosiaan iPhone 12 ja tämän iOS 26 myötä puhelin satunnaisesti hidastelee/jumii aina kun näytöllä jotain siirtymiä tapahtuu. Useimmiten törmään tuohon kun avaan puhelimen lukituksen. FaceID:n tai koodinsyötön jälkeen kun pitäisi kotiruutu avautua, niin siinä on sekunnin pari viive. Aiemmin tuo on aina avautunut välittömästi ja niin se nytkin avautuu useimmiten, mutta silti aika usein noita jumeja tulee.
Tuo on muuten asia mitä on ikävä Androidista. Developer asetuksesta sai jopa disabloitua kaikki nuo turhat animaatiot. Itse pidin aina tuplanopeudella ja luuri oli hyvinkin vikkelän tuntuinen vs vakio asetuksilla ollut.En tuossa edellisessä viestissä maininnut, että oma luuri on iphone 13 mini, eli ei se uusin ja tehokkain malli. Tämä tökki myös 26 asennuksen jälkeen aika paljonkin, mutta tuo vähennä liikettä -asetus poistaa ison osan kaikista mun makuun turhista liike-efekteistä käytöstä niin nyt tuntuu sujuvammalta. Osa käyttäjistä myös raportoinut että pienen ajan jälkeen toiminta on tasoittunut, millä voi olla myös tekemistä asian kanssa.
Mun mielestä tässä uudessa versiossa oli ylipäätään aivan liikaa kaikkea turhaa liikettä laitettu käyttöliittymään mikä häiritsi ja näytti omaan silmään lähinnä lapsellisesta ja toi mieleen jonkun pelin tehosteet niin tuo asetus poisti niistä pahimmat käytöstä. En ymmärrä minkä ihmeen takia käyttöliittymän nappien ja kytkimien pitää jotenkin venyä ja hyllyä kun niitä käytetään, ihme karkkitehosteita...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.