Applen M-piirilliset Macbookit

Jaa. Pro:n (minulla 16” Pro M4) tuuletinhallinta kun on tehty mallia ensin lämmitellään runko + sisuskalut 50 asteeseen ja sitten tuuletellaan, en oikein arvosta. 14” mallissa puhaltimet pienemmät, ja ääntävät ärsyttävästi hyvinkin pienillä nopeuksille, sikäli itselleni ainoa vaihtoehto on 16” jo muistakin syistä. Tulee tietysti myös maksimitehotilaa.

Onneksi nykyään ohjelmallinen kontrolli toimii, että tuulettimet saa tyhjäkäynnille matalammissakin lämmöissä ja siten koko masiinan viileäksi. Itselle ei merkitystä, työkoneen elinkaari 24kk-36kk.

M4 on sen verran virtapihi, ja kysyjän kuvaamassa surffailukäytössä niin pienellä kuormalla, että passiivinen jäähdytys riittää.
Siitä ei ollutkaan kysymys etteikö passiivinen jäähdytys Airissa riitä mitä sillä ikinä tekeekin. Kyllä se silti enemmän lämpenee samassa käytössä verrattuna Pro-malliin.

Liekö uusi Pro meluisampi kuin vanhemmat mallit. Itselläni on MBP 14” (M1 Pro 8-core, 16/512) ja viimeksi CPU-tuulettimen kuulin käynnistyvän 3 vuotta sitten. Tuo on omassa käytössä normaalisti täysin äänetön.

Mulla on 17/24GB muistia käytössä nyt vaikka on pelkkä selain ja Music auki... Ja silti tähän surffailuun riittäisi enemmän kuin hyvin pelkkä 8GB. MacOS:n muistinhallinta käytännössä tykkää käyttää vapaana olevaa muistia aina mahdollisimman paljon ja tyhjentelee sieltä pois vasta sitten kun tarvitaan johonkin muuhun.

LR+PS+selain jne. mulla yhtä aikaa käytössä oikeasti jo sitten käyttääkin muistia reilusti ja saattaa jopa vähän swappaillakin jos jotain reippaampaa editointia alkaa tehdä, mutta sittenkin riittää eikä kone hidastele. Luultavasti se LR+PS combo toimisi 16 gigallakin.
Valokuvahommissa riippuu siitä minkä resoluution lähdemateriaali ja monenko layerin juttuja tekee ja käyttääkö ai-avusteisia kohinanpoistoja sun muita. Kaikki käyttö ei vie samaa määrää muistia. Ne tunnistanee itsensä joiden käyttö raskaampaa.

Viestin pointti ei ole hakata m4:sta vaan todeta, että käytöstä riippuu paljon mikä riittää ja ei riitä. Mulla 8k60 videoeditointi ja ai avusteiset kohinanpoistot, maskaukset yms. käyttökohteena. 2d-puolella järkkärin raw-kuvien pilaaminen. macbook pro m4 max on liian hidas useita asioita tehdessä ja revin hiuksia päästä sen kanssa. Tosin 5090:enkin on ... hidas, mutta ei niin hidas.

Minuutin 8k60 clippiin kesti about 6h ajaa loppurenderöinti missä topaz video ai:n pluginin kohinanpoisto ja mieto yksityiskohtien parantelu päällä.

Nyt on kuvan tilanne päällä
1757216191798.png

Viimeksi muokattu:
Joo, hiukan eri levelillä mun raw-käpistely. Mini M1 16G kääntää jonkun 150 rawia n. 10 minuutissa. Vedin ihan hatusta, koska exportin aloittamisen jälkeen jätän koneen raksuttamaan ihan rauhassa. Mutta ei siinä mun mielestä yli varttia mene. Kyseessä siis ihan peruskonversio. Valot, varjot ja kohinanpoisto. Testaisin tuolla M4:lläkin, jos se Photolab 5 asentuisi siihen. Mutta kun ei asennu. Liian vanha versio Sequoiaan. Kiusa se on pienikin kiusa.

Joo, hiukan eri levelillä mun raw-käpistely. Mini M1 16G kääntää jonkun 150 rawia n. 10 minuutissa. Vedin ihan hatusta, koska exportin aloittamisen jälkeen jätän koneen raksuttamaan ihan rauhassa. Mutta ei siinä mun mielestä yli varttia mene. Kyseessä siis ihan peruskonversio. Valot, varjot ja kohinanpoisto. Testaisin tuolla M4:lläkin, jos se Photolab 5 asentuisi siihen. Mutta kun ei asennu. Liian vanha versio Sequoiaan. Kiusa se on pienikin kiusa.
Se missä alkaa hyydytteleen on jos ajaa jonku paremman kohinanpoiston versus ajat vaan perinteisen nopean "filtterin". AI:lla joutuu vielä kokeilemaan parametreja kun ai on ai(hit&miss), iterointiaika. Sama juttu vaikka maskauksessa, paremmat ai maskit ruksuttelee tovin kuvaa ennen kuin pääsee valitsemaan objekteja.

Mä en jaksa bulkkikonvertoida raw:ja. Editoin vain niitä mitkä jaan. Jos on hyvissä olosuhteissa otettu kuva niin ei tarvi ai-härpättimiä, huonompiin kuviin mitä haluaa pelastaa looppi raw kehitys - topaz photo ai kohinanpoisto+sharpen+upscale ja lopuksi vielä hienosäätöä. AI tekee helposti paskannäköistä niin jos haluaa luonnollisen hyvän lopputuloksen iterointia tiedossa.

Se missä alkaa hyydytteleen on jos ajaa jonku paremman kohinanpoiston versus ajat vaan perinteisen nopean "filtterin". AI:lla joutuu vielä kokeilemaan parametreja kun ai on ai(hit&miss), iterointiaika. Sama juttu vaikka maskauksessa, paremmat ai maskit ruksuttelee tovin kuvaa ennen kuin pääsee valitsemaan objekteja.
Mä käytän pääsääntöisesti sitä tavallista. Joskus muutama tirppakuva saa Deep Prime -käsittelyn. Hukkuvat kohinaan (tirsk), jos niiden konversio nyt muutaman sekunnin lisäajan vaativat. AI:tä en ainakaan tietoisesti käytä. Lieko vielä 5:ssä olemassa.

Mä käytän pääsääntöisesti sitä tavallista. Joskus muutama tirppakuva saa Deep Prime -käsittelyn. Hukkuvat kohinaan (tirsk), jos niiden konversio nyt muutaman sekunnin lisäajan vaativat. AI:tä en ainakaan tietoisesti käytä. Lieko vielä 5:ssä olemassa.
m4 max joskus ruksuttelee minuutti+ topazin tuotteiden kanssa ja kymmeniä sekunteja skylum luminar neon kanssa. Mutta se mun suurin ongelma on noi 8k60 videot vr-käyttöön, ne on käytännössä mahdottomia macbookilla ja erittäin tuskaisia 5090:lla. Nämä käytännössä aina ainakin mun olosuhteissa vaativat ai pohjaisen yksityiskohtien parantelun ja kohinanpoiston. Tulee ihan merkittävästi parempi lopputulos näin versus ajaa vain perus davinci resolven läpi. Virheet pompsahtaa silmille vr:ssa eri tavalla kuin 2d-näytöllä.

macilla voipi tehdä editit mutta loppurenderöinti ja asetusten iterointi kohdalleen vaatii järeämpää rautaa.

Viimeksi muokattu:
Suosittelisin 512GB SSD:tä kyllä minimissään jos koneella on tarkoitus pitää yhtään mitään muuta kuin nettiselainta. Päivityksiin jne. Tarvitsee vapaata tilaa ja jos sulle kertyy ajan saatossa giga kaupalla jotain pdf:iä ja töihin liittyviä tiedostoja, niin ennemmin tai myöhemmin olet niiden kanssa pulassa 256GB levyllä.

256 malli on ok nykyisin kun siinä on väkisinkin se 16GB muistia, jos voi käyttää cloud-storagea / nas:ia jne.

M4:sta saanee BF-aleista kohtuu tarjouksilla ja M5-airien julkaisun jälkeen on mahdollista, että varastoeriä saa edullisesti.

Suosittelisin 512GB SSD:tä kyllä minimissään jos koneella on tarkoitus pitää yhtään mitään muuta kuin nettiselainta. Päivityksiin jne. Tarvitsee vapaata tilaa ja jos sulle kertyy ajan saatossa giga kaupalla jotain pdf:iä ja töihin liittyviä tiedostoja, niin ennemmin tai myöhemmin olet niiden kanssa pulassa 256GB levyllä.

256 malli on ok nykyisin kun siinä on väkisinkin se 16GB muistia, jos voi käyttää cloud-storagea / nas:ia jne.

M4:sta saanee BF-aleista kohtuu tarjouksilla ja M5-airien julkaisun jälkeen on mahdollista, että varastoeriä saa edullisesti.
Onko jotain erityistä syytä maksaa 256GB tallennustilan lisäyksestä ~200€ vs. 1TB ulkoisesta ~100€ (sitten siinä kohtaa jos tila alkaa loppumaan). Toki sisäinen on kätevämpi ja ei vie usb-c paikkaa. Työkäytössä olettaisi asioiden olevan enimmäkseen pilvessä, kun oli perus toimistohommia videoeditoinnin yms sijaan.

Enpäs tiennytkään tuosta M5 -julkaisusta. Nojoo, en voi odotella ensi vuoteen.

Onko jotain erityistä syytä maksaa 256GB tallennustilan lisäyksestä ~200€ vs. 1TB ulkoisesta ~100€ (sitten siinä kohtaa jos tila alkaa loppumaan). Toki sisäinen on kätevämpi ja ei vie usb-c paikkaa. Työkäytössä olettaisi asioiden olevan enimmäkseen pilvessä, kun oli perus toimistohommia videoeditoinnin yms sijaan.
No, yksi mikä tietysti puoltaisi sisäistä kovalevyä on se, että tiedostot kulkee aina mukana, oli nettiyhteyttä tai ei. Ulkoinen kovalevy taas tekee kannettavasta vähemmän kannettavan. Mutta varmaan aion ulkoisen kovalevyn silti hankkia. Varmaan joku näppärä laukku tulee muutenkin hommattua mba:lle ja siinä ehkä menisi se ulkoinen kovalevykin.

Enpäs tiennytkään tuosta M5 -julkaisusta. Nojoo, en voi odotella ensi vuoteen.

No, yksi mikä tietysti puoltaisi sisäistä kovalevyä on se, että tiedostot kulkee aina mukana, oli nettiyhteyttä tai ei. Ulkoinen kovalevy taas tekee kannettavasta vähemmän kannettavan. Mutta varmaan aion ulkoisen kovalevyn silti hankkia. Varmaan joku näppärä laukku tulee muutenkin hommattua mba:lle ja siinä ehkä menisi se ulkoinen kovalevykin.
Joo, kyllähän sinulla varmaan päivittäiset tiedostot mahtuu iha koneelle ja sit ulkoiselle sitä matskuu, mikä ei tartte ihan kokoaikaa olla saatavilla. Lisäksi aina on se icloud tilauskin.. suosittelen kyllä, ku toimii melko saumattomasti. Nettiä kyl löytyy aina sen verran nykyaikana, että kuva jos toinenki latautuu, jos iha pakko on juuri joku kuva kattoo reissun päällä :) Esikatselukuvathan noissa on lokaalistikin. Nettiä tarttee, jos haluuu kattoa täyskokoisena kuvan icloudista. Sama muissakin tiedostomuodoissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 355
Jäsenet
79 169
Uusin jäsen
Fuirrandir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom