Assetto Corsa rally (early access)

DIY haastetta ajellut pari iltaa. Wales ja haastava lyhyt alkupätkä, Afon Bidno - Severn. On neulansilmää, keskinopeita mutkia sekä pätkän loppukvartaalin tappavat "takasuorat".
Ja kun tullaan maaliin yli 180kmh niin vielä on tekemistä ettei mene metsähallituksen puolelle kun jarrutettaessa hieman mutkan tynkää, pari aikaa meni siinä kun metsään meni ja aikasakkoa maalin jälkeen.

Ja se takasuoran takapotku, jos hieman ajolinja liikaa oikealla niin - metsä kutsuu...

Eilen tuntiroinen 037:lla mutta liikaa tehoa, tai en vain osaa, jtn. 3.02min taisi jäädä ajaksi.

Toki rattiakin pitää mun käytännössä joka pätkän aikana työntää takaisin pöydän reunaan suoraan kun alapuolella
oleva rauta estää ratin perille asti menemisen, ja miehen voimin en enää kireämmälle saa, silti lipsuu vähitellen. 5mm paksu rauta-kiristys-tankokin jo taipunut vuosien aikana.
Noin ollut jo 10 vuotta tällä T300/pöytä kombolla. :cautious:

Tänään pätkä jo tutumpi ja alle Stratos. Parisen tuntia meni hangatessa mm. hieman säätöjä etsiskellen. Pari kohtuu vetoa sain jo sessioon:
Hiikeri_Stratos_Wales_ekapatka.png
Eniten suomalaisia top-listalla, ja vieläpä ainaki kaks tältä foorumilta. :D

Mitenkähän oppis pitämään asfaltilla ajamisesta? Niitä pakollisia challengeja tullu ajettua, muttei vaan nappaa.
 
Mä kävin tänään vähän säätelemässä grafiikoita, niin nyt on mixi pääosin High, jonkun verran ultraa ja turhia sitten medium / low. Resolution Scale vissiin 80 tai 85. Sitten kerkesin taas kerran ajamaan 037 sen Walesin pätkän missä viimeksi pääsi jollain ajalla 15. Paransin omaa aikaani 5 sekuntia ja sillä oli tarjolla 18 sija😁 Kyllä porukka noita siihen malliin hinkkaa, ettei siinä nuottia enää paljon tarvi. Nyt kun peli on säädetty toimimaan hyvin, niin voi seuraavan kerran kun pääsee pelaamaan, keskittyä itse ajamiseen. Ellei sitten siihen mennessä ole jo jotain päivitystä tullut, mikä vaatii toimenpiteitä.

Voisi vaikka rakennella kivat rallit, missä olisi kaikki pätkät sopivasti paloiteltuna ja vähän keliä ja kellonaikaa mukaan ja tuupata nuotista meneen. Vielä ei ole tullut kuin tuo yksi pätkä enemmän tutuksi. Walesista on sentään molemmat pätkät ajettu, mutta ei niitäkään molempia molempiin suuntiin, saatika sitten lyhyitä versioita. Ranskaa en ole vissiin edes ajanut molempia pätkiä kokonaan.
 
Eniten suomalaisia top-listalla, ja vieläpä ainaki kaks tältä foorumilta. :D

Mitenkähän oppis pitämään asfaltilla ajamisesta? Niitä pakollisia challengeja tullu ajettua, muttei vaan nappaa.
Onhan siellä neljä Italialaistakin, he ovat aika hyvin pelissä ylipäänsä edustettuina. Olikos kehitystiimi sieltäpäin? Asfaltilla varmaan kiva auto ainakin auttaa fiilikseen 🤔
 
Ei ole kuin yksi 5-6h ajosessio takana, ajoin Peugeot Rally4 + Fiat 131 kuivalla soralla ja Hyundai Rally2 kuivalla asvaltilla.

Omat Fanatec DD1 rattiasetukset on nyt näin:

- Sensitivity: laitan auton mukaan mitä peli ilmoittaa tai enemmän kuin se, fanassa joutuu laittaan pienin 450/460 ja isoin 13??, ja esim Fiat 131 ajoin 1260 kun se on pelissä 1224 (pelissä pienin aste 452 Hyundai Rally2 ja isoin aste 1332 Alfa Romea GTA, muutamia outouksia ehkä kuten Stratos 720 ei ehkä mahdollista ellei autossa ollut ohjaustehostinta ja käsi+ratti animaatiot ei täsmää 720:n kanssa, toinen lievä outous ehkä Rally4 720astetta no voi olla noin iso mutta ehkä 540 realistisempi oikeasti ei tietoa, oliko irlissä sillä Jon Armstrongilla tämmöisessä Rally4 Fordissa vain 300-360 astetta tmv?)

- Force Feedback Strength: 100% (täydet 15Nm käytössä kun tässä 100% ja Linear scale, säädän forcet pelin Gainilla kohdilleen että on vähintään 6.0Nm = pelin Gain 80 ja jopa 11.25Nm = pelin Gain 150)
- FF Scale: Linear
- Natural Damper: 10
- Natural Friction: 10 (+lisäsäätöä tarvittaessa, jos ratti oskilloi tai on vain liian kevyt ohjaustuntuma)
- Natural Inertia: 10
- FFB Interpolation: 5
- FE Intensity: 90 (ehkä voisi olla 100)
- FE Strength: 100
- Spring Effect: 100 (tästä ei tietoa missä kannattaisi pitää)
- Damper Effect: 100 (tästä ei tietoa missä kannattaisi pitää)

Pelin FFB:
- Gain: 80-150 (on ehkä 40-75% prosenteissa ja voimat ehkä 6.0 <-> 11.25Nm luokkaa, säätö menee 0-200 välillä ja uskon että se on 0-100% mutta 0,5% välein siksi tämä 200 pykälän säätö)
- Minimum Force: 2 (kokeilin kaikkea ja tähän päädyin)
- Damper: 10 (rattibasessa on myös 10 nini onko kokonais damping 20%, ehkä voi olla myös rattibasessa vaikka natural damper 0 ja tähän 20, lisäsäätöä jos tarvii)
- Steering Lock: tähän sama aste kuin laitettu rattibaseen, jotta se Bump Stop toimii ja pysäyttää ratin oikeassa kohtaa riippuen käytetystä astemäärästä
 
Viimeksi muokattu:
Omat grafikka asetukset nyt näin:

cpu 7800X3D + gpu 3070 8gb, ram 64gb ddr5

- Screen Resolution: 3840 x 1080 (32:9 superultrawide)
- Fullscreen
- V-Sync: off
- Frame Limiter: 80
- Anti-aliasing: off (ehkä kokeiltava DLSS seuraavaksi tässä, ne TAA ja TSR molemmat pudotti vain fps:n 70-80-> alle 50:een)
- Resolution Scale: 100%
- Frame gen: off
- Sharpness: 90 (ehkä voisi olla 100%)
- Motion Blur: ON (nyt oli päällä ihan testiksi, kokeilla ilmankin)

- Dynamic refl.: Low
- Screen space refl.: Low
- Texture quality: Medium
- Anti-aliasing: Low
- Shadows: Low
- Clouds: Low
- Characters: Low
- Post-process: Low
- Foliage: Low
- Grass: High
- Effects: Low
- Car damage: Low
- Crowd+marshals: Low
- Interactive: Low
- Cars' lcd display: Low

Pyörii jotain 70-80fps keskimäärin, ehkä alimmat käy 60 puolella jaa ei nykinyt omaan silmään.

Verrattuna EA WRC:hen tämä ACR näyttää silti paremmalta vaikka suurinosa graffa-asetuksista on pienemmällä, fps keskiarvo jää n. 20fps EA WRC:stä (siinä 90-100), mutta EA WRC taisi silti nykiä/hidastella useammin/enemmän kuin tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Ajettavuus on ollut hyvää vaikka pelissä taitaa olla moni asia vielä pielesssä fysiikoiiden ja ffb:n suhteen.

Yliohjaamiset saa paremmin haltuun kuin EA WRC:ssä. Autot kääntyy mutkiin ainakin asvaltilla omaan makuun luontevammin kuin EA WRC:ssä kun nyt oppi ne fysiikat (= oikeat mutkanopeudet) tähän.

- Yksi iso ongelma oli tuo Rally4 fwd hallinta ja käytös, jotain omituista käytöstä siinä on mutta ehkä vaatii fwd-ajon uusiksi opettelun ja vähän auton säätöjen muuttelua.
- Toinen iso ongelma on takavedoissa jotenkin vedon puute alakierroksilla, tuntuu että ne sutii vaikka olisi 50% kaasulla jaja 2-vaihteella esim. Fiat 131 4000rpm vs 8000rpm ja kun tuntuu että tuolla 8000rpm se vain vetää paremmin eteenpäin niin kaasunhallinta on sitten pumppaamista 100% ja 0% välillä mikä johtanut spinnauksiin hitaammissa mutkissa kuten neularit+1+2. Jotain puhetta ollut ja nähnyt tuosta kaasun käytöksestä että nyt se toimii jotenkin omituisesti ja itsellä esim 50% kaasu input antaa jo 8000rpm maksimit tuossa Fiat 131:ssä ja ei kai tuo nyt ole oikein vai oliko että jos lasken kaasun 100% inputista alas 50% niin rpm ei tule alaspäin vaan pysyy siellä maksimi 8000:ssa.
- Kolmas iso ongelma on FFB efektien heikkous ja myös sen järkyttävän isot ffb piikit. Jotain ffb uupuu tietyissä paikoin en osaa tarkemmin selittää, tunnoton keskialue tmv. Sitten mutkissa jarrujen/renkaiden lukitseminen aiheuttaa kauhean ffb piikin yhteen suuntaan että ei melkein kädet pysy ratissa kiinni
 
Nyt en suoralta kädeltä osaa sanoa tuosta hiivatista, mutta oliko sille olemassa kahta eri kaasunhallintaohjelmaa settingsissä? Kun kyseessä on vanhempi kampe niin luultavasti ei ole. Ainakin tuolle Pösölle oli, ja toisella asetuksella sutiminen väheni huomattavasti ja tuntui että on enemmän vetoja.
 
Tässä omat grafiikka asetukset:

CPU: i9-13900K
GPU: RTX 5090 ROG Astral LC - OC Edition
DDR5 (6000MHz): 64 Gt

- Screen Resolution: 3840 x 2160
- Fullscreen
- V-Sync: OFF
- Frame Limiter: OFF
- HDR: ON
- Overall Sharpness: 100%
- Anti-Aliasing: DLSS
- Resolution Scale: 120%
- Frame Gen: 4X
- DLSS Sharpness: 0%
- Motion Blur: OFF

- Dynamic Refl.: High
- Screen Space Refl.: High
- Texture Quality: Ultra
- Anti-Aliasing: Ultra
- Shadows: Ultra
- Clouds: Ultra
- Characters: High
- Post-Process: Ultra
- Foliage: Ultra
- Grass: High
- Effects: Ultra
- Car Damage: High
- Crowd+Marshals: Ultra
- Interactive: Ultra
- Cars' lcd Display: Ultra

FPS pyörii noin 250-290fps. Ajan ainoastaan sisäkamera kulmasta.

Kokeilin myös tripla näytöillä (11520 x 2160) mutta melkeen kaikki asetukset piti tiputtaa low asetuksiin että edes oli siedettävä pelata.
 
Frame gen x4 ansiostahan se pyörii tuossa^ kauheita lukemia kuten 250fps ja yli, ilman sitä varmaan 80fps tai alle noilla grafiikoilla.

Eikö tuo frame gen sitten aiheuta mitään negatiivista kuten (huomattavaa?) viivettä kun se laskee niitä feikkifreimejä ja lisää niitä oikeiden freimien väleihin?

Pitää itsekin kokeilla jos frame gen 2x olisi hyvä ilman mitään negatiivista niin itsekin pääsisi korkeampiin fps lukemiin + ehkä graffoja ylös ja ehkä vielä dlss kaveriksi (näyttö tukee 144Hz ja nyt pyörii 70-80fps).
 
Frame gen x4 ansiostahan se pyörii tuossa^ kauheita lukemia kuten 250fps ja yli, ilman sitä varmaan 80fps tai alle noilla grafiikoilla.

Eikö tuo frame gen sitten aiheuta mitään negatiivista kuten (huomattavaa?) viivettä kun se laskee niitä feikkifreimejä ja lisää niitä oikeiden freimien väleihin?

Pitää itsekin kokeilla jos frame gen 2x olisi hyvä ilman mitään negatiivista niin itsekin pääsisi korkeampiin fps lukemiin (näyttö tukee 144Hz ja nyt pyörii 70-80fps).
Ei oo ollut mitään ongelmia.
 
Frame gen x4 ansiostahan se pyörii tuossa^ kauheita lukemia kuten 250fps ja yli, ilman sitä varmaan 80fps tai alle noilla grafiikoilla.

Eikö tuo frame gen sitten aiheuta mitään negatiivista kuten (huomattavaa?) viivettä kun se laskee niitä feikkifreimejä ja lisää niitä oikeiden freimien väleihin?

Pitää itsekin kokeilla jos frame gen 2x olisi hyvä ilman mitään negatiivista niin itsekin pääsisi korkeampiin fps lukemiin + ehkä graffoja ylös ja ehkä vielä dlss kaveriksi (näyttö tukee 144Hz ja nyt pyörii 70-80fps).
4x framegen käytössä eikä mitään negatiivista.
 
Frame gen x4 ansiostahan se pyörii tuossa^ kauheita lukemia kuten 250fps ja yli, ilman sitä varmaan 80fps tai alle noilla grafiikoilla.

Eikö tuo frame gen sitten aiheuta mitään negatiivista kuten (huomattavaa?) viivettä kun se laskee niitä feikkifreimejä ja lisää niitä oikeiden freimien väleihin?

Pitää itsekin kokeilla jos frame gen 2x olisi hyvä ilman mitään negatiivista niin itsekin pääsisi korkeampiin fps lukemiin + ehkä graffoja ylös ja ehkä vielä dlss kaveriksi (näyttö tukee 144Hz ja nyt pyörii 70-80fps).
Huomannu pientä semmosta röpöö tai haamukuvaa replayn yhteydessä, muuten ei kummempia. Joku sanoi jossain videossa että framegen aiheuttaa hällä jonkinnäköistä tahmeutta mut itse en oo moista havainnu rallissa saati toisissa peleissä. Muissa peleissä myös hudissa pientä röpelöhaamukuvaa. Mua ei sikäli haittaa jos se on vähäistä, hyvät framet sen verran tärkeet esim Stalkerissa.
 
Ei ole kuin yksi 5-6h ajosessio takana, ajoin Peugeot Rally4 + Fiat 131 kuivalla soralla ja Hyundai Rally2 kuivalla asvaltilla.

Omat Fanatec DD1 rattiasetukset on nyt näin:

- Sensitivity: laitan auton mukaan mitä peli ilmoittaa tai enemmän kuin se, fanassa joutuu laittaan pienin 450/460 ja isoin 13??, ja esim Fiat 131 ajoin 1260 kun se on pelissä 1224 (pelissä pienin aste 452 Hyundai Rally2 ja isoin aste 1332 Alfa Romea GTA, muutamia outouksia ehkä kuten Stratos 720 ei ehkä mahdollista ellei autossa ollut ohjaustehostinta ja käsi+ratti animaatiot ei täsmää 720:n kanssa, toinen lievä outous ehkä Rally4 720astetta no voi olla noin iso mutta ehkä 540 realistisempi oikeasti ei tietoa, oliko irlissä sillä Jon Armstrongilla tämmöisessä Rally2 Fordissa vain 300-360 astetta tmv?)

- Force Feedback Strength: 100% (täydet 15Nm käytössä kun tässä 100% ja Linear scale, säädän forcet pelin Gainilla kohdilleen että on vähintään 6.0Nm = pelin Gain 80 ja jopa 11.25Nm = pelin Gain 150)
- FF Scale: Linear
- Natural Damper: 10
- Natural Friction: 10 (+lisäsäätöä tarvittaessa, jos ratti oskilloi tai on vain liian kevyt ohjaustuntuma)
- Natural Inertia: 10
- FFB Interpolation: 5
- FE Intensity: 90 (ehkä voisi olla 100)
- FE Strength: 100
- Spring Effect: 100 (tästä ei tietoa missä kannattaisi pitää)
- Damper Effect: 100 (tästä ei tietoa missä kannattaisi pitää)

Pelin FFB:
- Gain: 80-150 (on ehkä 40-75% prosenteissa ja voimat ehkä 6.0 <-> 11.25Nm luokkaa, säätö menee 0-200 välillä ja uskon että se on 0-100% mutta 0,5% välein siksi tämä 200 pykälän säätö)
- Minimum Force: 2 (kokeilin kaikkea ja tähän päädyin)
- Damper: 10 (rattibasessa on myös 10 nini onko kokonais damping 20%, ehkä voi olla myös rattibasessa vaikka natural damper 0 ja tähän 20, lisäsäätöä jos tarvii)
- Steering Lock: tähän sama aste kuin laitettu rattibaseen, jotta se Bump Stop toimii ja pysäyttää ratin oikeassa kohtaa riippuen käytetystä astemäärästä
tämän ja eilisen twichtin vinkkinä laitoin nyt omaani (csldd 8nm) :
SEN 720 (testaan vielä autokohtaiset)
FFB 90-100
FFS Peak
NDP 10
NFR 10
NIN 10
INT 5
FEI 100
FOR 100
SPR 100
DPR 100
pelissaä gain 130 min for 2-3 damper 5
 
Eikö kenelläkään muulla kaadu kun menussa? Yritän vaihtaa autoa niin boottaa koko koneen.
Nyt kun olin katsomassa aikoja ja lähtemässä pois niin sulki pelin.
 
Eikö kenelläkään muulla kaadu kun menussa? Yritän vaihtaa autoa niin boottaa koko koneen.
Nyt kun olin katsomassa aikoja ja lähtemässä pois niin sulki pelin.
Ei ole kaatunu kertaakaan, mutta Logitechin G920 on yhden kerran jäänyt tunnistumatta latausruudun jälkeen ja piti käyttää USB irti.

Millanen kone sulla on ja olekko kellotellu? PUBG (PlayerUnknown's BattleGrounds) kellotetut muistit kaatoi pelin, vaikka kaikki testit meni läpi kaatumatta.
 
T300rs käyttäytyy melko oudosti tämän kanssa.
Saattaa esim. yhtäkkiä huitaista toiseen laitaan jumiin.

Onkos tuohon jotain fiksiä?

Sen 10min. mitä ehdin testailla oli kyllä aika lupaavaa.
Ei oo itellä ollut mitään ongelmaa, kolmisen tuntia takana. T300rs GT. Ristiohjainta ei saa suoraan bindattua mutta kikkailemalla toki.
 
Oli joku mennyt ohi eilisestä ajastani, ajoin juuri päivän ekat ajot, 4 vetoa ja ~1s. pois ajastani, 2.56:8 ja takaisin Rank 7.
Hiikeri_2568.jpg
 
Eikö kenelläkään muulla kaadu kun menussa? Yritän vaihtaa autoa niin boottaa koko koneen.
Nyt kun olin katsomassa aikoja ja lähtemässä pois niin sulki pelin.

Täällä oli vastaava mystinen kaatuiluongelma, joka katosi kun bindasin kaikki kontrollit uusiksi... kaatuili menuissa ja sama stagelle ladatessa.

Worth a shot.

Ite jään odottelemaan valmiimpaa versiota jospa optimointi, FFB, yms muut mm. karik134 mainitsemat ominaisuudet saataisiin pikaisesti kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kerkesin muutaman vedon vetään. Vähän kokeilin Stratosta, mutta se ei oikein istu tumppuun, niin ei oikein ollut kiva ajaa, niin vaihdoin sitten Alfaan ja nautiskelin vähän soran roiskimisesta. Jollekin Walesin pätkälle pääsin top10 ja innostuin koittaan uusiksi ja sainkin yli sekunnin parannettua aikaa, mutta sitten ei enää leadeeboardsien lataaminen, eikä aikojen uppaaminen onnistunutkaan, niin lopetin ja siirryin saunan lämmitykseen. Alfa, 037 ja Hyundai tämän hetken omia suosikkiautoja ajamisen hauskuuden mukaan. Delta Integralella en ole ajanut kuin yhden pätkän heti pelin ensikäynnistyksen ekana testinä, niin täytyy varmaan sille antaa vähän aikaa seuraavan kerran kun ratin taakse pääsee.

Kokeillaas muuten pistää pelistä ratin kääntöasteeksi 0. Sitten ei ehkä tarvi pelistä venkslata asteita erikseen vaan riittää että ratista laittaa haluamansa asteet. Itellä ratin pikavalikoissa eri asteet niin auton vaihtaminen näppärämpää. Stratoksessa ei kyllä ratin animaatio mennyt tasan vaikka laittoi pelissä ja ratissa 720 astetta.
 
Ei oo itellä ollut mitään ongelmaa, kolmisen tuntia takana. T300rs GT. Ristiohjainta ei saa suoraan bindattua mutta kikkailemalla toki.
Toimiiko JoyToKey? Painaa vain nappia niin se highlightaa sen napin keltaisella ja tietää mihin vaihtaa nuolinäppäin. Tuo toimi minun G920 ratille. Taisivat vain unohtaa miten POV-säädin "gamepadeissa" säädetään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 627
Viestejä
5 006 656
Jäsenet
80 321
Uusin jäsen
rukkanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom