Pitihän se itselläkin kokeilla. Peli käynnistyi Linuxilla ilman säätämistä. Ajelin pari tuntia Moza R5:sen kanssa. Ratti oli samoissa säädöissä kun orkkis AC:tä pelatessa. FFB gain oli AC rallyssä oletuksena 60, joka tuntui melko miedolta, jopa niin miedolta että epäilin toimiiko FFB ollenkaan. Varmistin FFB:n toimivuuden arvolla 200 ja sit pudotin sen 100. Mitähän näistä FFB:n gain arvoista pitäisi ajatella, onko siitä jotain haittaa jos säädän gainin yli 100?
Otin ensituntumat A-R GTA Juniorilla, jossa minua ihmetytti kevyt ohjaus auton ollessa pysähtyneenä / hitaassa vauhdissa, kuitenkin olisin odottanut tehostomattoman ohjauksen vastusta. Ajelin Alfalla ja Huyndailla jotain assupätkää ja jäärataa ja kivaahanan se oli. Peli näyttää tosi modernilta alkuperäiseen AC ja RBR:ään verrattuna.
Onko joku ajellut Moza R5 kanssa enempi ja onko tullut vastaan jotain ehdottomia säätöjä jotka kannattaisi tehdä ja miten olet FFB:n säätänyt?
Gain menee ehkä 0-100% skaalalla mutta 0-200 asteikolla, eli 1pykälä on 0,5% jolloin 100pykälää on vasta 50% gain. Ja Moza R5 base toivottavasti sulla on se 100% strength asetuksella nyt niin tuo 50% gain tarkoittaa vain että on 2.5Nm käytössä (tämä on vähän yli logitechin G29/920/923 tasoa mitä Nm tulee eli aika vähän). Kannattaa kokeilla jotain 174-200 väliltä ja se base pitäisi kestää koko 5Nm käyttökin (gain 200 arvo) jatkuvana kun käsittääkseni tuo base on hieman ylimitoitettu (onko rated 6,2Nm tmv josta saa 5Nm käyttöön?), itsellä on 6-11Nm välillä käytössä autosta riippuen ja tuo alin 6Nm käytössä tehostetuissa uudemmissa autoissa kuten Peugeot 208 Rally4 (asteet 720 tai kokeilen myös 540), Citroen Xsara -03 (asteet 540), Hyundai Rally2 (asteet 460).
Peli ei taida vielä mallintaa autojen oikeita ohjauksen voimia mitenkään(onko tehostinta tai ei) tai edes renkaan kitkaa paikoillaan ollessa jne. Lisäksi auton paino ja renkaiden leveydet vaikuttaa ohjauksen raskauteen ym. Ja eihän 5Nm base mitenkään ehkä riitäkään kunnon simulointiin jos joissain autoissa voimat oikeasti on yli 10Nm luokkaa tmv kun ei tehostinta. Kyllä mä uskon että noissa kaikissa tehostetuissakin ralliautoissa voimat on vähintään 5-6Nm luokkaa kun kuskeilla liian kevyt ohjaus ei sekään ole hyvä jos on liian tunnoton sen myötä.
Nämä ffb asetusohjeet laitan oman 6Nm minimin mukaisesti suhteutettuna 5.0Nm voimalle
Peliin
- Gain: 174 - 200 (jolloin käytössä 4.3 - 5.0Nm Mozan R5 basen kanssa, olettaen että base 100% strength)
- Minimum force: 2 (tai 0 - 5), testailla vain mikä toimii, suositus kai 0 mutta ei ehkä parhaimman tuntoinen)
- Damper: 8 (tai 0 - 20), hieman voi olla (lisä)vaimennusta kovempiin ffb iskuihin jos ne on vain liikaa käsille
- asteet: sama lukema tähän kuin on Mozan softassa, ja aina muutella tähän jos vaihtaa mozassa sitä
Moza Pithouse
- Game Force Feedback Intensity 100% (oletan että tämä on sama kuin Fanatecin Overall Strength)
- Wheel Damper: 10% (oletan että on sama kuin Fanatecin Natural Damper)
- Maximum Wheel Speed: 100% +säätöä kun kaikki muut asetukset on säädetty, pienempi % esim 90 niin ohjauksen luonnollinen vastakääntö sivuluisun hallintaan tapahtuu vähän hitaammin mikä voi olla kenties parempi)
Advanced (Moza Pithouse)
- Maximum Torque Output Limit 100% ja saa kaikki 5Nm käyttöön, turha rajoittaa basen puolelta vaan ennemmin tekee sen pelin gainilla jos tarve alentaa
- Natural Inertia: 100% (tai 50-250%), testailla mikä toimii parhaiten vaikka 50% välein ja kenties tarkempaa hienosäätöä sitten esim. 10-25% välein jne
- Wheel Friction: 10% (tai 5-20% jne), tällä asetuksella voi vähentää tuota oskillointia mikä selitetty alempana, ohjaus muuttuu raskaammaksi myös mitä isompi arvo käytössä eli periaatteessa myös vaimentaaa ffb:tä ja alentaa vastakäännöksen nopeutta, mutta ei mahda mitään jos pitää päästä liika oskilloinnista eroon
Ohjauksen oskillointi = jos ratti ei rauhoitu keskelle vaan vispaa edestakaisin vaikka on kunnon pidot takarenkaissa ja auto ei ole sivuluisussa on sitä ratin turhaa oskillointia jota oikea ohjaus ei juurikaan tee vaan oikea ohjaus keskittää nopeasti. Sitä tapahtuu vain silloin kun perän pidot on aina poissa ja auto heilahtelee sivuluisuun puolelta toiselle jolloin ohjaus pyörii kuten pitää aina vastakäännöksen puolelle ottamaan sitä sivuluisua kiinni/haltuun.