Tuossa mallissa näet muiden tarjoukset ja lähtökohtaisesti sulla on mahdollisuus niihin vastata.
Normaalissa kaupassa olet pimennossa mitä asunnosta on tarjottu joten asunto voi mennä muille ilman että olisit siihen tarjoukseen voinut vastata.
Niin siis edellä mainittujen ongelmien lisäksi tässä piilee vielä se oikea riski, eli ostajana näet ainoastaan tarjouksien summan, mutta et tarjouksia. Eli kukaan ei oikeasti valvo kyseistä kauppatapaa mitenkään.
Eli myös tällainen tilanne on tavallaan mahdollinen, löydetään kiinnostunut ostaja, jolle kerrotaan, että tästä on moni muukin juuri tarjoamassa...
Tarjous 1 - Lähtöhinta
Tarjous 2 - Välittäjän keksimä korotus
Tarjous 3 - Kiinnostonut ostaja
Tarjous 4 - Välittäjän keksimä korotus
Tarjous 5 - Kiinnostonut ostaja
Tarjous 6 - Välittäjän keksimä korotus
...
Tämän jälkeen, kun oikean ostajan kipuraja ylittyy eli uutta korotusta ei tule, niin valitaankin oikean ostajan viimeisin tarjous. Jos kysyt syytä, niin syyksi kelpaa, vaikka se, että korkein tarjoaja perui tarjouksen ja joutui maksamaan sopimussakon tai tarjous oli ehdollinen tms, mitä ikinä.
No toki jos tällainen riittävän räikeä tapaus tulisi julki, niin jokainen tietää mitä siinä tapahtuu, mutta en jotenkin yhtään ihmettelisi, jos tällaisia virityksiä olisi myyjän ja välittäjän (tai jopa yksin välittäjän) toimesta tehty. Itse olen ollut lukuisilla näytöillä (ennen koronaa), joihin on kutsuttu todella kiinnostuneita (vähän liiankin kiinnostuneita) ostajia paikalle. Tämän jälkeen alkaa välittäjän/myyjän soittelu, että se perhe joka oli näytössä on todella kiinnostunut tästä, että nyt kannattaa tarjota heti. Yleensä tässä kohdassa itse todennut, että kiva kuulla, että on kaupat syntymässä, itseä ei kiinnosta. Ehkä tämäkin kertoo jotain joidenkin välittäjien ja myyjien luotettavuudesta.
Varmaan monta muitakin porsaanreikää löytyy tarjouskaupasta (etenkin kun jokainen välittäjätaho keksii vielä omat säännöt).
Harvoin myöskään normaalit kaupat tapahtuvat ihan sokkona, voithan aina pyytää välittäjää/myyjää ilmoittamaan, jos joku tekee tarjouksen. Yleensä saat myös tietää summan, jos sitä kysyt. Toki tässä pätee sama, että myyjä voi ottaa huonomman tarjouksen niin halutessaan, jos vaikka siinä tapauksessa kaupat tehdään seuraavana päivänä, eikä kuukauden päästä, kun pankkeihin sattuu saamaan ajan kaupantekoon. Tai voit kuulla ihan satuja summista mitä on tarjottu.