Asus julkaisi maailman ensimmäisen 8K HDR -mini-LED-näytön ammattilaiskäyttöön

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 216
LuxPixel AGLR IPS -paneelilla varustettu näyttö on aidosti 10-bittinen ja sen mini-LED-taustavalaistus tarjoaa jopa 4032-alueen FALD-himmennyksen.
asus-proart-display-8k-pa32kcx-splash-20251016.jpg

Asus on laajentanut ROG-malliston ohella myös ammattilaiskäyttöön suunnattua ProArt-sarjaansa. Yhtiö on nyt kertonut CES-messuilla alun perin esitellyn 8K-resoluution mini-LED-näytön tulevan vihdoin saataville.

Asus ProArt Display 8K PA32KCX on nimensä mukaisesti 32-tuumainen 8K- eli 7680×4320-resoluutoin tarjoava mini-LED-näyttö. Näytön pikselitiheys on jopa 275 pikseliä tuumaa kohden. LuxPixel AGLR IPS –paneeliin perustuvan näytön mini-LED-taustavalaistus tarjoaa jopa 1000 nitin jatkuvan ja 1200 nitin maksimikirkkauden sekä 4032-alueisen FALD-himmennyksen. Valoisuusanturi säätää taustavalon kirkkautta automaattisesti ympäröivän valaistuksen mukaan.



Quantum Dot –kerrosta hyödyntävä paneeli on aidosti 10-bittinen ja se kykenee toistamaan 100 % sRGB-, 99 % Adobe RGB- sekä 97 % DCI-P3- ja Rec. 2020 -väriavaruuksista. Näytön Delta E -väritarkkuuden luvataan olevan alle 1. Se tukee myös automaattista itsekalibrointia, Calmania ja Light Illusion ColourSpace CMS –kalibrointia. HDR-formaateista tuettuina ovat Dolby Vision, HLG ja HDR10, joskin ensimmäiset näytön käsiinsä saavat voivat joutua odottamaan Dolby Visioniin vielä firmware-päivitystä.



Näytöstä löytyy automaattinen KVM-kytkin, joka mahdollistaa helpon vaihtamisen kahden eri tietokoneen välillä käyttäen yhtä näppäimistöä ja hiirtä. Näytön takaa löytyy kaksi Thunderbolt 4 –USB-C-liitäntää 96 watin USB-PD-tuella, HDMI 2.1 -liitin ja DisplayPort 2.1 -liitin sekä USB-hubi.

Asus ProArt Display 8K PA32KCX saapuu myyntiin tämän kuun aikana, mutta hinnasta tai siitä, koskeeko saatavuus kaikkia markkinoita, ei ole mainintaa. Edullisesta näytöstä ei kuitenkaan puhuta missään nimessä, eikä kaupantekijäisiksi luvattu kolmen kuukauden tilaus Adobe Creative Cloud-, Substance 3D- ja Acrobat –sovelluksiin ainakaan laske hintaa.

Lähde: Asus
 
Tässä iotechin jutussa lukee nyt "100 % sRGB-, 99 % Adobe RGB- sekä 97 % DCI-P3- ja Rec. 2020 -väriavaruuksista".

97% kattavuus Rec.2020 väriavaruudesta olisi kyllä kova juttu, mutta lähteenä ollut Asuksen artikkeli väittää ainoastaan "95% Adobe® RGB, 97% DCI-P3, 100% sRGB, 100% Rec. 709". Siinä ei ole mitään mainintaa 97% Rec.2020 väriavaruudesta. Todellisuudessa Rec.2020 on varmaankin noin 85%.

Pelimonitoriksi tästä ei ole, koska speksien mukaan virkistystaajuus on vain 60 Hz.
 
eikä kaupantekijäisiksi luvattu kolmen kuukauden tilaus Adobe Creative Cloud-, Substance 3D- ja Acrobat –sovelluksiin ainakaan laske hintaa.

Tuo on Adoben markkinointia, millä yrittää saada asiakkaita koukkuun, joten ei se nyt ainakaan nosta hintaa. Jos jotakin, niin laskee.
 
Pelimonitoriksi tästä ei ole, koska speksien mukaan virkistystaajuus on vain 60 Hz.
ProArt linjan tuotteita harvemmin markkinoidaan pelaajille. Kuva- ja videotuotantoon nämä on tarkoitettu, joko varakkaille yksityisille freelancer tuottajille tai yrityksille. Pumpum-pelaajille sitten eri mallit, missä ei resolla ja väriavaruuksien referenssitarkkuuksilla ole niin kriittistä merkitystä.

Adoben lisenssien mukaan pukkaaminen (pitäisi) tosiaan alentaa hintaa, samaan tapaan kuin kilohinta markettiläppärien mukana tulevat Nortonit ja muut virustorjuntapaskeet, puhdas sisäänheittotuote Adoben kuukausimaksulliseen softasuiteen. Eri asia sitten kääriikö joku Asuksen johtopossu Adoben sponssirahan taskuun vai aleneeko tuotteen hinta kuluttajalle asti.
 
Tässä iotechin jutussa lukee nyt "100 % sRGB-, 99 % Adobe RGB- sekä 97 % DCI-P3- ja Rec. 2020 -väriavaruuksista".

97% kattavuus Rec.2020 väriavaruudesta olisi kyllä kova juttu, mutta lähteenä ollut Asuksen artikkeli väittää ainoastaan "95% Adobe® RGB, 97% DCI-P3, 100% sRGB, 100% Rec. 709". Siinä ei ole mitään mainintaa 97% Rec.2020 väriavaruudesta. Todellisuudessa Rec.2020 on varmaankin noin 85%.

"True 10-bit color depth and Quantum Dot technology provide 100% sRGB, 99% Adobe RGB, 97% DCI-P3 and Rec. 2020 color gamut, along with industry-leading Delta E < 1 color accuracy"

Jos Asus itse ilmaisee sen noin, niin sehän on vaan sanasta sanaan samalla tavalla ilmaistu.
 
Tässä iotechin jutussa lukee nyt "100 % sRGB-, 99 % Adobe RGB- sekä 97 % DCI-P3- ja Rec. 2020 -väriavaruuksista".

97% kattavuus Rec.2020 väriavaruudesta olisi kyllä kova juttu, mutta lähteenä ollut Asuksen artikkeli väittää ainoastaan "95% Adobe® RGB, 97% DCI-P3, 100% sRGB, 100% Rec. 709". Siinä ei ole mitään mainintaa 97% Rec.2020 väriavaruudesta. Todellisuudessa Rec.2020 on varmaankin noin 85%.

Pelimonitoriksi tästä ei ole, koska speksien mukaan virkistystaajuus on vain 60 Hz.
No, 5090:llakin kun reson vääntää kohtaan 8K, taitaa se FPS jäädä ilman kikkoja elle 60:nen. Toki ei tuo muutenkaan lie pelikäyttöön tarkoitettu, kun mainosten painotuksia ominaisuuksista katsoo..
 
No, 5090:llakin kun reson vääntää kohtaan 8K, taitaa se FPS jäädä ilman kikkoja elle 60:nen. Toki ei tuo muutenkaan lie pelikäyttöön tarkoitettu, kun mainosten painotuksia ominaisuuksista katsoo..
Toisaalta 8K on resoluutiona todellinen "Graalin malja" pelaajille. Tuolla saa kokonaislukuskaalauksella blurraamatonta:

4320p (1 * 1)
2160p (2 * 2)
1440p (3 * 3)
1080p (4 * 4)

Siitä voi sitten valita minkä vaan noista täydellisesti skaalautuvista resoluutioista sen mukaan, mikä nyt sattuu missäkin pelissä pyörimään hyvin omalla näytönohjaimella, tai millaista nopeutta peli kaipaa. Hertsejä toki saisi olla enemmän, että pikkuresoilla (1080p-2160p) voisi pelata nopeita pelejä 240-480 fps. RTX 5090:llä voisi pelata nopeat pelit 1080-1440p@480 Hz, normipelit 2160p@240 Hz ja kevyemmät pelit 4320p@60 Hz.
 
Toisaalta 8K on resoluutiona todellinen "Graalin malja" pelaajille. Tuolla saa kokonaislukuskaalauksella blurraamatonta:

4320p (1 * 1)
2160p (2 * 2)
1440p (3 * 3)
1080p (4 * 4)

Siitä voi sitten valita minkä vaan noista täydellisesti skaalautuvista resoluutioista sen mukaan, mikä nyt sattuu missäkin pelissä pyörimään hyvin omalla näytönohjaimella, tai millaista nopeutta peli kaipaa. Hertsejä toki saisi olla enemmän, että pikkuresoilla (1080p-2160p) voisi pelata nopeita pelejä 240-480 fps. RTX 5090:llä voisi pelata nopeat pelit 1080-1440p@480 Hz, normipelit 2160p@240 Hz ja kevyemmät pelit 4320p@60 Hz.

Osaako nykynäytöt ja näyttikset tehdä tämän nätisti? 4K näytöt kun tulivat ja tätä ajattelin niin selvisi, että ei ne näytöt osanneet ajaa neljää pikseliä yhtenä mitenkään ja jostain syystä 1080p reson pelit näyttivät 4K näytöllä epätarkemmilta kuin saman kokoisella 1080p näytöllä.

Ja toisaalta sitten taas kun DLSS ja FSR osaavat taikoa millä tahansa resolla rendatusta pelistä minkä tahansa resoluution outputin, niin onko tällä niin väliäkään enää vaikka näyttö tuon taitaisi? Varsinkin kun lähtöreso ylittää 1080p tason niin skaalaus ylöspäin toimii niin erinomaisen hienosti, että parempi piirtää kaikki näytön natiiviresolla
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 029
Viestejä
4 964 784
Jäsenet
79 740
Uusin jäsen
sankarii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom