Asus julkaisi maailman ensimmäisen 8K HDR -mini-LED-näytön ammattilaiskäyttöön

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 219
LuxPixel AGLR IPS -paneelilla varustettu näyttö on aidosti 10-bittinen ja sen mini-LED-taustavalaistus tarjoaa jopa 4032-alueen FALD-himmennyksen.
asus-proart-display-8k-pa32kcx-splash-20251016.jpg

Asus on laajentanut ROG-malliston ohella myös ammattilaiskäyttöön suunnattua ProArt-sarjaansa. Yhtiö on nyt kertonut CES-messuilla alun perin esitellyn 8K-resoluution mini-LED-näytön tulevan vihdoin saataville.

Asus ProArt Display 8K PA32KCX on nimensä mukaisesti 32-tuumainen 8K- eli 7680×4320-resoluutoin tarjoava mini-LED-näyttö. Näytön pikselitiheys on jopa 275 pikseliä tuumaa kohden. LuxPixel AGLR IPS –paneeliin perustuvan näytön mini-LED-taustavalaistus tarjoaa jopa 1000 nitin jatkuvan ja 1200 nitin maksimikirkkauden sekä 4032-alueisen FALD-himmennyksen. Valoisuusanturi säätää taustavalon kirkkautta automaattisesti ympäröivän valaistuksen mukaan.



Quantum Dot –kerrosta hyödyntävä paneeli on aidosti 10-bittinen ja se kykenee toistamaan 100 % sRGB-, 99 % Adobe RGB- sekä 97 % DCI-P3- ja Rec. 2020 -väriavaruuksista. Näytön Delta E -väritarkkuuden luvataan olevan alle 1. Se tukee myös automaattista itsekalibrointia, Calmania ja Light Illusion ColourSpace CMS –kalibrointia. HDR-formaateista tuettuina ovat Dolby Vision, HLG ja HDR10, joskin ensimmäiset näytön käsiinsä saavat voivat joutua odottamaan Dolby Visioniin vielä firmware-päivitystä.



Näytöstä löytyy automaattinen KVM-kytkin, joka mahdollistaa helpon vaihtamisen kahden eri tietokoneen välillä käyttäen yhtä näppäimistöä ja hiirtä. Näytön takaa löytyy kaksi Thunderbolt 4 –USB-C-liitäntää 96 watin USB-PD-tuella, HDMI 2.1 -liitin ja DisplayPort 2.1 -liitin sekä USB-hubi.

Asus ProArt Display 8K PA32KCX saapuu myyntiin tämän kuun aikana, mutta hinnasta tai siitä, koskeeko saatavuus kaikkia markkinoita, ei ole mainintaa. Edullisesta näytöstä ei kuitenkaan puhuta missään nimessä, eikä kaupantekijäisiksi luvattu kolmen kuukauden tilaus Adobe Creative Cloud-, Substance 3D- ja Acrobat –sovelluksiin ainakaan laske hintaa.

Lähde: Asus
 
Tässä iotechin jutussa lukee nyt "100 % sRGB-, 99 % Adobe RGB- sekä 97 % DCI-P3- ja Rec. 2020 -väriavaruuksista".

97% kattavuus Rec.2020 väriavaruudesta olisi kyllä kova juttu, mutta lähteenä ollut Asuksen artikkeli väittää ainoastaan "95% Adobe® RGB, 97% DCI-P3, 100% sRGB, 100% Rec. 709". Siinä ei ole mitään mainintaa 97% Rec.2020 väriavaruudesta. Todellisuudessa Rec.2020 on varmaankin noin 85%.

Pelimonitoriksi tästä ei ole, koska speksien mukaan virkistystaajuus on vain 60 Hz.
 
eikä kaupantekijäisiksi luvattu kolmen kuukauden tilaus Adobe Creative Cloud-, Substance 3D- ja Acrobat –sovelluksiin ainakaan laske hintaa.

Tuo on Adoben markkinointia, millä yrittää saada asiakkaita koukkuun, joten ei se nyt ainakaan nosta hintaa. Jos jotakin, niin laskee.
 
Pelimonitoriksi tästä ei ole, koska speksien mukaan virkistystaajuus on vain 60 Hz.
ProArt linjan tuotteita harvemmin markkinoidaan pelaajille. Kuva- ja videotuotantoon nämä on tarkoitettu, joko varakkaille yksityisille freelancer tuottajille tai yrityksille. Pumpum-pelaajille sitten eri mallit, missä ei resolla ja väriavaruuksien referenssitarkkuuksilla ole niin kriittistä merkitystä.

Adoben lisenssien mukaan pukkaaminen (pitäisi) tosiaan alentaa hintaa, samaan tapaan kuin kilohinta markettiläppärien mukana tulevat Nortonit ja muut virustorjuntapaskeet, puhdas sisäänheittotuote Adoben kuukausimaksulliseen softasuiteen. Eri asia sitten kääriikö joku Asuksen johtopossu Adoben sponssirahan taskuun vai aleneeko tuotteen hinta kuluttajalle asti.
 
Tässä iotechin jutussa lukee nyt "100 % sRGB-, 99 % Adobe RGB- sekä 97 % DCI-P3- ja Rec. 2020 -väriavaruuksista".

97% kattavuus Rec.2020 väriavaruudesta olisi kyllä kova juttu, mutta lähteenä ollut Asuksen artikkeli väittää ainoastaan "95% Adobe® RGB, 97% DCI-P3, 100% sRGB, 100% Rec. 709". Siinä ei ole mitään mainintaa 97% Rec.2020 väriavaruudesta. Todellisuudessa Rec.2020 on varmaankin noin 85%.

"True 10-bit color depth and Quantum Dot technology provide 100% sRGB, 99% Adobe RGB, 97% DCI-P3 and Rec. 2020 color gamut, along with industry-leading Delta E < 1 color accuracy"

Jos Asus itse ilmaisee sen noin, niin sehän on vaan sanasta sanaan samalla tavalla ilmaistu.
 
Tässä iotechin jutussa lukee nyt "100 % sRGB-, 99 % Adobe RGB- sekä 97 % DCI-P3- ja Rec. 2020 -väriavaruuksista".

97% kattavuus Rec.2020 väriavaruudesta olisi kyllä kova juttu, mutta lähteenä ollut Asuksen artikkeli väittää ainoastaan "95% Adobe® RGB, 97% DCI-P3, 100% sRGB, 100% Rec. 709". Siinä ei ole mitään mainintaa 97% Rec.2020 väriavaruudesta. Todellisuudessa Rec.2020 on varmaankin noin 85%.

Pelimonitoriksi tästä ei ole, koska speksien mukaan virkistystaajuus on vain 60 Hz.
No, 5090:llakin kun reson vääntää kohtaan 8K, taitaa se FPS jäädä ilman kikkoja elle 60:nen. Toki ei tuo muutenkaan lie pelikäyttöön tarkoitettu, kun mainosten painotuksia ominaisuuksista katsoo..
 
No, 5090:llakin kun reson vääntää kohtaan 8K, taitaa se FPS jäädä ilman kikkoja elle 60:nen. Toki ei tuo muutenkaan lie pelikäyttöön tarkoitettu, kun mainosten painotuksia ominaisuuksista katsoo..
Toisaalta 8K on resoluutiona todellinen "Graalin malja" pelaajille. Tuolla saa kokonaislukuskaalauksella blurraamatonta:

4320p (1 * 1)
2160p (2 * 2)
1440p (3 * 3)
1080p (4 * 4)

Siitä voi sitten valita minkä vaan noista täydellisesti skaalautuvista resoluutioista sen mukaan, mikä nyt sattuu missäkin pelissä pyörimään hyvin omalla näytönohjaimella, tai millaista nopeutta peli kaipaa. Hertsejä toki saisi olla enemmän, että pikkuresoilla (1080p-2160p) voisi pelata nopeita pelejä 240-480 fps. RTX 5090:llä voisi pelata nopeat pelit 1080-1440p@480 Hz, normipelit 2160p@240 Hz ja kevyemmät pelit 4320p@60 Hz.
 
Toisaalta 8K on resoluutiona todellinen "Graalin malja" pelaajille. Tuolla saa kokonaislukuskaalauksella blurraamatonta:

4320p (1 * 1)
2160p (2 * 2)
1440p (3 * 3)
1080p (4 * 4)

Siitä voi sitten valita minkä vaan noista täydellisesti skaalautuvista resoluutioista sen mukaan, mikä nyt sattuu missäkin pelissä pyörimään hyvin omalla näytönohjaimella, tai millaista nopeutta peli kaipaa. Hertsejä toki saisi olla enemmän, että pikkuresoilla (1080p-2160p) voisi pelata nopeita pelejä 240-480 fps. RTX 5090:llä voisi pelata nopeat pelit 1080-1440p@480 Hz, normipelit 2160p@240 Hz ja kevyemmät pelit 4320p@60 Hz.

Osaako nykynäytöt ja näyttikset tehdä tämän nätisti? 4K näytöt kun tulivat ja tätä ajattelin niin selvisi, että ei ne näytöt osanneet ajaa neljää pikseliä yhtenä mitenkään ja jostain syystä 1080p reson pelit näyttivät 4K näytöllä epätarkemmilta kuin saman kokoisella 1080p näytöllä.

Ja toisaalta sitten taas kun DLSS ja FSR osaavat taikoa millä tahansa resolla rendatusta pelistä minkä tahansa resoluution outputin, niin onko tällä niin väliäkään enää vaikka näyttö tuon taitaisi? Varsinkin kun lähtöreso ylittää 1080p tason niin skaalaus ylöspäin toimii niin erinomaisen hienosti, että parempi piirtää kaikki näytön natiiviresolla
 
Osaako nykynäytöt ja näyttikset tehdä tämän nätisti? 4K näytöt kun tulivat ja tätä ajattelin niin selvisi, että ei ne näytöt osanneet ajaa neljää pikseliä yhtenä mitenkään ja jostain syystä 1080p reson pelit näyttivät 4K näytöllä epätarkemmilta kuin saman kokoisella 1080p näytöllä.

Ja toisaalta sitten taas kun DLSS ja FSR osaavat taikoa millä tahansa resolla rendatusta pelistä minkä tahansa resoluution outputin, niin onko tällä niin väliäkään enää vaikka näyttö tuon taitaisi? Varsinkin kun lähtöreso ylittää 1080p tason niin skaalaus ylöspäin toimii niin erinomaisen hienosti, että parempi piirtää kaikki näytön natiiviresolla
AMD:lla on ainakin integer scaling -ominaisuus näyttisasetuksissa. Nvidialla varmasti joku vastaava.

Mutta kuten sanoit, taitaa DLSS ja FSR olla helpompia nyt ja tulevaisuudessa. Näillä skaalauskikoilla kuitenkin 2D HUDit ja tekstit yms. näkyy sitten natiivilla resolla, joka olis aika nannaa yli 250 PPI:llä.
 
Toisaalta 8K on resoluutiona todellinen "Graalin malja" pelaajille. Tuolla saa kokonaislukuskaalauksella blurraamatonta:

4320p (1 * 1)
2160p (2 * 2)
1440p (3 * 3)
1080p (4 * 4)

Siitä voi sitten valita minkä vaan noista täydellisesti skaalautuvista resoluutioista sen mukaan, mikä nyt sattuu missäkin pelissä pyörimään hyvin omalla näytönohjaimella, tai millaista nopeutta peli kaipaa. Hertsejä toki saisi olla enemmän, että pikkuresoilla (1080p-2160p) voisi pelata nopeita pelejä 240-480 fps. RTX 5090:llä voisi pelata nopeat pelit 1080-1440p@480 Hz, normipelit 2160p@240 Hz ja kevyemmät pelit 4320p@60 Hz.
Olishan 8K aivan kunkku tarkkuus 32" pelinäytölle!
Mutta saattaa kestää hetken, ennenkuin näitä 8K näyttöjä tippuu pelipuolelle. 2028?
Ja eihän näitä natiivitarkkuudella pyöritettäisi, mutta jos tuo reippaan 4000 erillisen valaisualueen ominaisuus ja tuo scaalattavuus tekisi tästä hyvän pelinäytön. 2v sitten itsekkin pelasin vielä 1440p 50hz näytöllä ja hyvin pärjäsi. Nyt tarvitsisi enemmän kokoa näyttöön. Mutta katsellaan uudestaan kolmen vuoden kuluttua!
 

"True 10-bit color depth and Quantum Dot technology provide 100% sRGB, 99% Adobe RGB, 97% DCI-P3 and Rec. 2020 color gamut, along with industry-leading Delta E < 1 color accuracy"

Jos Asus itse ilmaisee sen noin, niin sehän on vaan sanasta sanaan samalla tavalla ilmaistu.
Tuo on tosiaan vähän sekava soppa.
Lähdelinkin takana on:
"95% Adobe® RGB, 97% DCI-P3, 100% sRGB, 100% Rec. 709 color gamut"
Tuotesivuilla, josta uutiseen poimin nuo, on taas näin
"True 10-bit color depth and Quantum Dot technology provide 100% sRGB, 99% Adobe RGB, 97% DCI-P3 and Rec. 2020 color gamut, along with industry-leading Delta E < 1 color accuracy"
Ja speksilistauksessa
"Color Space (sRGB) : 99%, Color Space (Adobe RGB) : 95%, Color Space (DCI-P3) : 97%"
 
ProArt linjan tuotteita harvemmin markkinoidaan pelaajille. Kuva- ja videotuotantoon nämä on tarkoitettu, joko varakkaille yksityisille freelancer tuottajille tai yrityksille. Pumpum-pelaajille sitten eri mallit, missä ei resolla ja väriavaruuksien referenssitarkkuuksilla ole niin kriittistä merkitystä.

Mie silti ihmettelen, kun on vain 60Hz. Minulla on töissä kaareva IPS-paneelilla varustettu työkäyttöön suunnattu näyttö ja siinäkin on maksimissaan 60Hz, kun taas kotona on pelikäyttöön suunnattu IPS-paneelilla varustettu näyttö. Jos teen etänä töitä, niin on oikeasti miellyttävämpi koko päivän tuijottaa näyttöä. Toki hivenen laadukkaampi näyttö kotona on, mutta kyllä se virkistystaajuus vaikuttaa itsellä ainakin paljon. Nuorempana en meinannut kavereitani uskoa, kun itse pelasin 60Hz IPS-näytöllä ja muilla oli jotain 90Hz näyttöjä. Sitten kun vaihdoin johonkin 100Hz näyttöön, niin kyllä ero oli valtava, ihan jo kuvien ja videoiden editoinninkin kanssa, jonka vuoksi IPS-paneelia olenkin aina suosinut.
 
Dellillä on jo vuosia ollut tarjolla 32-tuumainen 8K -näyttö, ja ihan kohtuullisen edullisestikin (jos verrataan tuohon arvioidun 8000€ hintaan).
 
Viimeksi muokattu:
On muuten aika helvetin niche tuote ottaen huomioon miten vähemmistössä minäkin 4K:n kanssa olen. Toki tuohan ei ole peliruutu, mutta silti.

Dellillä on jo vuosia ollut tarjolla 32-tuumainen 8K -näyttö, ja ihan kohtuullisen edullisestikin (jos verrataan tuohon arvioidun 8000€ hintaan).
Mielestäni turhan pieni vaan. Mulla on kakkosruutuna 32" 4K ja se on juuri se koko joka pitää olla 4K:lle eikä pienempi (juu no 27" 4K peliruutuna, halvalla kun sain käytettynä...), 8K koolle näkisin miniminä jonkun 50" tms. :D
 
Tuo on Adoben markkinointia, millä yrittää saada asiakkaita koukkuun, joten ei se nyt ainakaan nosta hintaa. Jos jotakin, niin laskee.
Se maksaako Adobe Samsungille vai toisinpäin vaikuttaa Samsungin kustannuksiin. Samsung, jakeliat hinnoittelee sen mukaan mitä siitä , jos kaupantekijäinen nähdään ostajissa arvokkaana, niin sitten voi pyytää enemmän.

En ihan usko siihen että Adobe suoranaisesti tehnyt sopimuksen missä sovittu että Samsung viilaa hinnasta muutaman satkun, jotta saadaan Adobelle asiakkaita.
 
On muuten aika helvetin niche tuote ottaen huomioon miten vähemmistössä minäkin 4K:n kanssa olen. Toki tuohan ei ole peliruutu, mutta silti.


Mielestäni turhan pieni vaan. Mulla on kakkosruutuna 32" 4K ja se on juuri se koko joka pitää olla 4K:lle eikä pienempi (juu no 27" 4K peliruutuna, halvalla kun sain käytettynä...), 8K koolle näkisin miniminä jonkun 50" tms. :D
Kai tuota on tarkoitetty käytettäväksi 30cm-50cm päästä kuva ja videoeditointiin. Stilleissä 8k ihan normaalireso ja videoissakin alkaa yleistymään. Toki 4k resonkin kuvaan saisi kaikki pikselit näytöllä näkymään ilman että tarvii mennä fullscreen moodiin.
 
Kai tuota on tarkoitetty käytettäväksi 30cm-50cm päästä kuva ja videoeditointiin. Stilleissä 8k ihan normaalireso ja videoissakin alkaa yleistymään. Toki 4k resonkin kuvaan saisi kaikki pikselit näytöllä näkymään ilman että tarvii mennä fullscreen moodiin.
Siis joo ymmärrän että tuo on ammattilaiskäyttöön, mietin vaan että mitenhän läheltä tollasta pitää kattoa nähdäkseen pikselit :) omilta 4K ruuduiltakin pitää jo kattoa helvetin läheltä että erottaa.

Ja juu plussaahan näissä on se että 1080p/4K kuva menee ilman skaalausongelmia kun sama kuvasuhde pikseleiden suhteen.
 
Siis joo ymmärrän että tuo on ammattilaiskäyttöön, mietin vaan että mitenhän läheltä tollasta pitää kattoa nähdäkseen pikselit :) omilta 4K ruuduiltakin pitää jo kattoa helvetin läheltä että erottaa.

Ja juu plussaahan näissä on se että 1080p/4K kuva menee ilman skaalausongelmia kun sama kuvasuhde pikseleiden suhteen.
Veikkaan, että isoin etu siinä että esim. 4k videon saa neljänneksen vievään ruutuun ilman skaalauksia ja loppuruudulle videoeditorin käyttöliittymä tai 2x4k previewit ja puolikas ruutu käyttöliittymällä. Ts. mitä näet preview-ruudussa on se mitä on videossa on eikä joku skaalausartifakta.

En usko, että 8k-ruutu on kovin tarpeellinen tai että myy paljon. Muutama kultasilmä ostaa/työpaikka kustantaa parhaat työkalut kun työkalun hinta suhteessa muihin kuluihin on aika pieni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 226
Viestejä
4 970 786
Jäsenet
79 743
Uusin jäsen
Elle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom