ASUS reitittimet, modeemit yms. verkkolaitteet

Ei ainakaan vielä ole ilmennyt ongelmia.
Ei ole qos käytössä myöskään, ei ole koskaan ollutkaan toki.

Hyvä tietää, kiitos testaamisesta! Uskaltaiskohan tämän päivityksen jo kohta asentaa reitittimeen, on jokunen pätsi jäänyt asentamatta näiden ongelmien takia...

ilmeisesti onnistuu päivityksen ja resetin jälkeen palauttaa omat asetukset backupista?
Varmaan onnistuu mutta kaiken järjen mukaan noin ei kannata tehdä, jos edellytetään tehdasasetusten palautusta jotta joidenkin asetusten oletuksia muokataan erilaiseksi, koska tuohan muuttaa ne taas "vääräksi", jos näin olivat ennestään. Jos taas firmis lisää kokonaan uusia asetuksia tuonne niin loogisesti silloin backupin palautus ei sotke mutta tuolloin en myöskään ymmärrä vaatimusta tehdasasetusten palauttamisesta koska pitäisi ne uudet sinne ilmaantua joka tapauksessa oletusasetuksissaan.

Vähän ikäviä tuollaiset tehdasasetusten palautusvaatimuksen kyllä on, ihan järjettömästi aikaa ja vaivaa, jos tuon tekee "oikein" eli käsin koko homma alusta asti. Enpä usko, että jaksan omalleni tehdä (jos AX6000:lle edes sama vaatimus on tulossa seuraavassa firmiksessä). Olen jo käyttöönotossa ottanut käsin kaiken mielestäni hazardin (kuten pääsyn etänä hallintaan) pois päältä enkä ole koskenut tikullakaan QOS tai AI "suojausominaisuuksiin".

Hyvä tietää, kiitos testaamisesta! Uskaltaiskohan tämän päivityksen jo kohta asentaa reitittimeen, on jokunen pätsi jäänyt asentamatta näiden ongelmien takia...
En osaa sanoa, että ilmeneekö ongelmaa taas minimaalisesti vai ei.
Testailen qos kanssa vielä sekä pidempään.

Varmaan onnistuu mutta kaiken järjen mukaan noin ei kannata tehdä, jos edellytetään tehdasasetusten palautusta jotta joidenkin asetusten oletuksia muokataan erilaiseksi, koska tuohan muuttaa ne taas "vääräksi", jos näin olivat ennestään. Jos taas firmis lisää kokonaan uusia asetuksia tuonne niin loogisesti silloin backupin palautus ei sotke mutta tuolloin en myöskään ymmärrä vaatimusta tehdasasetusten palauttamisesta koska pitäisi ne uudet sinne ilmaantua joka tapauksessa oletusasetuksissaan.

Vähän ikäviä tuollaiset tehdasasetusten palautusvaatimuksen kyllä on, ihan järjettömästi aikaa ja vaivaa, jos tuon tekee "oikein" eli käsin koko homma alusta asti. Enpä usko, että jaksan omalleni tehdä (jos AX6000:lle edes sama vaatimus on tulossa seuraavassa firmiksessä). Olen jo käyttöönotossa ottanut käsin kaiken mielestäni hazardin (kuten pääsyn etänä hallintaan) pois päältä enkä ole koskenut tikullakaan QOS tai AI "suojausominaisuuksiin".
Jos taas asetus on sellainen että käyttäjä pystyy niihin vaikuttamaan eli sinun "backup muuttaa ne vääräksi" ei ole mitään ongelmaa. Backupin palautuksen jälkeen voi laitella asetukset sellaisiksi kun itse haluaa ja tarvii. Ei ole minkään valtakunnan syytä olla käyttämättä backuppia.

Jos taas asetus on sellainen että käyttäjä pystyy niihin vaikuttamaan eli sinun "backup muuttaa ne vääräksi" ei ole mitään ongelmaa. Backupin palautuksen jälkeen voi laitella asetukset sellaisiksi kun itse haluaa ja tarvii. Ei ole minkään valtakunnan syytä olla käyttämättä backuppia.
Pointti oli varsinaisesti se, että mitä hyötyä koko tehdasasetusten palautuksesta tuolloin on…

Pointti oli varsinaisesti se, että mitä hyötyä koko tehdasasetusten palautuksesta tuolloin on…
Ns. vitusti vähemmän clikkejä.

Muutenkin olen itse täysin varma että resetti vaatimus koskee jotain "hidden featureita" joihin backupilla ei ole mitään tekemistä.

Ns. vitusti vähemmän clikkejä.
Joo, tiedän mutta edelleenkään tämä ei ollut se pointti mitä tarkoitin, vaan viittasin sillä valmistajan kehoitukseen: "Important: After installing this firmware, we strongly recommend performing a factory-default reset to activate every new security adjustment."
Tuon perusteella vaikuttaa, että syynä olisi vain, että tulee aktivoitua (turvallisiin oletus asetuksiin - olettaisin) kaikki uudet turva-asetukset... Tuolloin nimenomaan se oman backupin ajaminen päälle sotkee tuon idean. Toki myös käytännössä silloin ihan sama ettei ajaisi koko tehdasasetusten palautusta.
Tietysti tehokäyttäjät käy asetuksensa itse läpi ja klikkailee pois päältä turhan riskaabelit jutut.

Muutenkin olen itse täysin varma että resetti vaatimus koskee jotain "hidden featureita" joihin backupilla ei ole mitään tekemistä.
Tämä voi hyvinkin olla se perimmäinen syy mutta olisi ihan mukava, että kerrottaisiin oikeasti minkä takia tehdasasetukset pitäisi palauttaa. Tuon valmistajan kertoman syyn itse ainakin tulkiten ettei näin olisi.
Jos syy on tuo yllä spekuloitu niin omiin kykyihinsä luottavat voisivat sitten oman harkintansa mukaan jättää sen tekemättä. Jos taas tämä jälkimmäinen niin, olisi hyvä tehdä selväksi, että tuo on pakko tehdä koska se korjaa jotain sellaista mitä ei manuaalisesti voi tehdä kukaan itse pelkästään asetusvalikkojen kautta...

Onkos kukaan sattunut vielä tutkailemaan ja vertailemaan tarkemmin tuoko uusi firmis jotain kokonaan uusia asetuksia valittavaksi tai muuttaako se jotain oletusasetuksia eriksi siitä miten ne oli aikaisemmilla firmiksillä?

EDIT: Toisaalta valmistajan kuvausta lukiessa parikin asiaa käy ilmi, miksi ehkä haluavat tehdasasetusten palauttamisen. Ensiksi salasanan muotovaatimukset muuttuneet ja UPnP on oletuksena nyt pois päältä. Oletettavasti vanhan backupin palautus voi nollata noiden molempien hyödyt. Omalla kohdalla taas UPnP on tullut laitettu (tietysti) pois päältä heti kättelyssä ja salasanakin suunnilleen täyttää uudet vaatimukset.
Mutta jos nuo kaksi asiaa on ne ainoat syyt, niin olisi ollut mukava, jos tuo olisi kerrottu, että vaihtoehtoisesti näiden tarkistus/korjaus käsin riittäisi korvaamaan tehdasasetusten palautuksen...

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 442
Jäsenet
78 993
Uusin jäsen
LarunIPA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom