Auton akuista ja lataamisesta

TAB Polar akku oli autossa edellisen omistajan jäljiltä ja vaikuttaa olevan edelleen erittäin hyvässä kunnossa. Välillä tullut käytettyä varalta laturissa, mutta se on ollut aina lähes täynnä jo laturiin kytkiessä.

Nämä käynnistysakuthan ei kai kauheasti tykkää syvästä purkamisesta, joten kauemmin kestää, jos ei pääse kovin tyhjäksi.
 
Itse ostin saman kokoisen AGM akun Biltemasta pari vuotta sitten, kun oli hieman tilanne päällä (akku kuoli laakista ja Biltema 500m päässä) 139€:lla, nyt näyttää olevan 149€ samalla 4v takuulla ja juuri huollossa totesivat, että akku kuin uusi rasitustestin mukaan.

En tiedä onko kuinka hyvä ja kauan kestää, mutta melkein 50€ halvempi kuin Nordmax mikä lie onkaan...
Kai tässä pitää kuitenkin kallistua Bilteman suuntaan hintaeron ollessa 149 € vs. 210 €. 4v takuu antaa sen verran luottoa, kun ei taida Yuasakaan antaa takuuta kuin 2 vuotta.
Qashqai J11 ei pitäisi vaatia mitään ohjelmointia, niin on helppo vaihtaa itse (ohjeiden mukaan).

Onko muuten latureista ehdotuksia? CTEK:t on rikki aina heti takuuajan umpeuduttua eli ei niitä enää. Biltemasta näitä löytyisi halvalla.
Akkulaturi 6 V, 2 A / 12 V, 4 A - Biltema - 26,95 €
 
Kai tässä pitää kuitenkin kallistua Bilteman suuntaan hintaeron ollessa 149 € vs. 210 €. 4v takuu antaa sen verran luottoa, kun ei taida Yuasakaan antaa takuuta kuin 2 vuotta.
Qashqai J11 ei pitäisi vaatia mitään ohjelmointia, niin on helppo vaihtaa itse (ohjeiden mukaan).

Onko muuten latureista ehdotuksia? CTEK:t on rikki aina heti takuuajan umpeuduttua eli ei niitä enää. Biltemasta näitä löytyisi halvalla.
Akkulaturi 6 V, 2 A / 12 V, 4 A - Biltema - 26,95 €
Bilteman agm laturi ja litium laturi ollut vuosia käytössä, toimii kuten laturin kuuluu.

Mulla näköjään joku vanhempi versio ilman näyttöä.
 
Noi levossa akkua " liikaa kuluttavat" ovat pirullisia tapauksia kun aletaan etsimään vian aiheuttajaa.
No jaa. 98% todennäköisyydellä huono maakontakti. Laturi tekee jännitettä joka vähän hivelee akkua, niin starttaa jonkun tunnin seisottua, mutta oikeasti akkuun mene juurikaan virtaa, niin vähän kun seisoo, niin siihen jää.
 
No jaa. 98% todennäköisyydellä huono maakontakti. Laturi tekee jännitettä joka vähän hivelee akkua, niin starttaa jonkun tunnin seisottua, mutta oikeasti akkuun mene juurikaan virtaa, niin vähän kun seisoo, niin siihen jää.
Voihan tuo olla ja itellä kyllä tarkotus uusia kaikki isot akku-/laturipiuhat, kunhan saa taas tallin jossa tehdä, mutta ainakin omaan silmään tuo akkumonitorin ilmoittama SOC 83->100% n. 20 min ajolla antais ymmärtää, että siellä suunnassa ei ainakaan kummosta ongelmaa ole. Myös akun varaus pysyy 1% sisällä samana, riippumatta siitä kuinka monta päivää auto seisoo käyttämättä, jos vetää pääkytkimestä virrat pois seisonnan ajaksi. Screenshot_2025-11-07-16-12-20-08_50d2f43b07d40e26976c269b48206bf1.jpgScreenshot_2025-11-07-16-12-32-23_50d2f43b07d40e26976c269b48206bf1.jpg
 
Noi levossa akkua " liikaa kuluttavat" ovat pirullisia tapauksia kun aletaan etsimään vian aiheuttajaa.
Joo ja ei. Mitä vanhempi, sen vähemmän mahdollisia vikapaikkoja ja helpompi tutkia kun on johtosarjat ja sulaketaulu monesti paremmin esillä. Jos osaa yleismittaria käyttää, pääsee usein aika helpolla jäljille minkä narun päässä se ylimääräinen kulutus on, sitä helpompi, mitä suurempi kulutus. Uudemmissa vaikeuttaa se, kun on muutenkin kaikenlaista lepokulutusta tai muuten vaan joku purkki on pidempään hereillä auton sammuttamisen jälkeen, kun taas vanhemmissa autoissa on lepokulutus normaalitilassa melko tasan nolla.
 
Onkohan mitään järkeä laitattaa akkulaturia Ioniq Hybridiin (ei-plugari)? Hommasin Torista tuollaisen Calixin lämpöpaketin, jossa tuli sisätilanlämppärin asennusroippeiden lisäksi myös tuo akkulaturi, niin mietin kannattaisko tuo vaan koittaa myydä eteenpäin. Näissä on joku li-ion 12V akku, jonka ija muutenkaan tuo 12V akku ei taida näissä kovin koville joutua, kun moottoria ei tartte sillä edes käynnistää. Toki jos se on tosi pieni kapasiteetiltaan, niin saattaahan se tyhjentyä. Tosin tässä on joku systeemi, jonka pitäisi kytkeä se irti ennen kuin on kokonaan tyhjä. Mutta ei tuosta laturista nyt varmaan haittaakaan toisaalta ole? :hmm:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
291 369
Viestejä
4 983 144
Jäsenet
80 061
Uusin jäsen
PorcupineTea

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom