Auton ostamisen vaikeus

Kyllä autoliikkeen pyynti voi olla selvästi kalliimpi. Vaikka liikkeitä kovasti haukutaan, niin jonkinlainen vastuu heillä kuitenkin on ja vähänkään isommat liikkeet eivät kovin mielellään kuluttajansuojan mustalle listalle pyri.

Itse kuitenkin pyrin ostamaan edukkaat autot niiden omistajilta suoraan. Vaatii tietysti vähän kyttäämistä, mutta aika onnistuneita ostoksia on ollut halpiaisetkin, kunhan on ostanut:

-Aikuiseltä
-Pitkäaikaiselta omistajalta
-Teknisesti valveutuneelta
-Kantasuomalaiselta

Nämä kun yhdistää, niin aika pitkälle pääsee.
Tässähän tämä omakin toivelista yksityiselle auton myyjälle aika lailla on. Kantasuomalaisuudesta olen tarvittaessa valmis tinkimään, jos myyjältä löytyy kielitaito, jolla kommunikointi sujuu kitkatta (ts. suomi tai riittävän hyvä englanti), ja auton historiasta on riittävästi dokumentaatiota, ts. uskottava ja kattava huoltohistoria paperilla. Teknisestä valveutuneisuudesta itselle riittää se, että myyjä on ymmärtänyt, että vanha auto on kuluva tekninen laite jota pitää huollattaa ja ajoittain korjata. Ts. huollot on tehty ajallaan, mieluusti vähän vaikka ylihuollettu, ja muut viat on korjattu sitä mukaa kun niitä on tullut.
 
Näkeekö mistään aiemmista (ei viimeisimmästä) katsastuksesta miksi on hylätty? Yksi auto kiinnostaa, Trafissa näkyy että on keväällä hylätty katsastuksessa, muutamaa päivää myöhemmin hyväksytty ja siitä noin kuukausi siirtynyt autoliikkeeseen.

Koeajolla vähän tuntui keskittävän heikosti verrattuna muihin saman mallistoon mitä on ajanut vaikkei mitään radikaalia ollut.
 
Yksityisillä toisaalta on valitettavan usein tapana hinnoitella autoonsa tunnearvoa. Tai tietoisesti kokeilla, eli laitetaan hintapyynti yli realistisen, jos vaikka löytyisi se yksisarvisostaja, joka ei tunne markkinaa. Sitten kun esittää ostajana, että vähän tuossa hinnassa on nyt liikaa, vedetään herne nenään kun juuri se oma auto on niin hyvä ja varmasti pyydetyn rahan arvoinen. Nettiautosta voi sitten myöhemmin seurata, kun totuus valkenee vähitellen ja pyyntihintaa pudotellaan, toki aina joku satanen tai kaksi kerrallaan vaikka pyynti olisi tonnin tai kaksi yli markkinatason.

Toinen hauska ääripää ovat "ostajat", jotka linkkailevat nettiautosta naarmuisia ja ruosteisia (yleensä vielä paljon enemmän ajettuja) verrokkeja "tänkin saa 2000e halvemmalla". :cool:
 
Toinen hauska ääripää ovat "ostajat", jotka linkkailevat nettiautosta naarmuisia ja ruosteisia (yleensä vielä paljon enemmän ajettuja) verrokkeja "tänkin saa 2000e halvemmalla". :cool:

Vuosia sitten kamuxin myyjä vaihdokin hintaa perusteli esittelemällä netti auton tarjontaa kahden yksilön verran toisen sanat alkoi ”Moottorinvikavalo palaa syy ei tiedossa” ja toinen ”Ei käynnisty”.

Toinen yhtä hieno oli bemun merkkiliikkeen vaihtoautomyyjä jonka mielestä käytetyistä m-sportista nettiautossa pyydettävä lisähinta ei ole vertailukelpoinen vaihtohyvitystä varten ja napsun vähätteli myös moottorin vaikutusta. Kuitenkin pyysivät käytettynäkin 3-litraisesta m-sportista mistä tarjousta kysyin niiden hintatason mukaan, eivätkä 2-litraisen karvalakin. Eli klassinen lisävarusteista pitäisi aina ostaessa maksaa mutta ei myydessä saada lisähyvitystä.
 
Huutokaupat.comia ei voi kyllä suositella, kun olen voittanut jo kahdeksan autoa ja joka kerta myyjä hylkää voiton.
Siellä on myyjillä ollut nyt ilmeisesti kohteissa hintavaraus, joka ei ole ylittynyt, - suosittelen suosimaan "myydään eniten tarjoavalle" kohteita ilman lähtöhintaa, ne ovat lähimpänä perinteistä reilua huutokauppaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 491
Viestejä
4 872 221
Jäsenet
78 587
Uusin jäsen
Samux

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom