• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Auton ostamisen vaikeus

Kyllä autoliikkeen pyynti voi olla selvästi kalliimpi. Vaikka liikkeitä kovasti haukutaan, niin jonkinlainen vastuu heillä kuitenkin on ja vähänkään isommat liikkeet eivät kovin mielellään kuluttajansuojan mustalle listalle pyri.

Itse kuitenkin pyrin ostamaan edukkaat autot niiden omistajilta suoraan. Vaatii tietysti vähän kyttäämistä, mutta aika onnistuneita ostoksia on ollut halpiaisetkin, kunhan on ostanut:

-Aikuiseltä
-Pitkäaikaiselta omistajalta
-Teknisesti valveutuneelta
-Kantasuomalaiselta

Nämä kun yhdistää, niin aika pitkälle pääsee.
Tässähän tämä omakin toivelista yksityiselle auton myyjälle aika lailla on. Kantasuomalaisuudesta olen tarvittaessa valmis tinkimään, jos myyjältä löytyy kielitaito, jolla kommunikointi sujuu kitkatta (ts. suomi tai riittävän hyvä englanti), ja auton historiasta on riittävästi dokumentaatiota, ts. uskottava ja kattava huoltohistoria paperilla. Teknisestä valveutuneisuudesta itselle riittää se, että myyjä on ymmärtänyt, että vanha auto on kuluva tekninen laite jota pitää huollattaa ja ajoittain korjata. Ts. huollot on tehty ajallaan, mieluusti vähän vaikka ylihuollettu, ja muut viat on korjattu sitä mukaa kun niitä on tullut.
 
Näkeekö mistään aiemmista (ei viimeisimmästä) katsastuksesta miksi on hylätty? Yksi auto kiinnostaa, Trafissa näkyy että on keväällä hylätty katsastuksessa, muutamaa päivää myöhemmin hyväksytty ja siitä noin kuukausi siirtynyt autoliikkeeseen.

Koeajolla vähän tuntui keskittävän heikosti verrattuna muihin saman mallistoon mitä on ajanut vaikkei mitään radikaalia ollut.
 
Yksityisillä toisaalta on valitettavan usein tapana hinnoitella autoonsa tunnearvoa. Tai tietoisesti kokeilla, eli laitetaan hintapyynti yli realistisen, jos vaikka löytyisi se yksisarvisostaja, joka ei tunne markkinaa. Sitten kun esittää ostajana, että vähän tuossa hinnassa on nyt liikaa, vedetään herne nenään kun juuri se oma auto on niin hyvä ja varmasti pyydetyn rahan arvoinen. Nettiautosta voi sitten myöhemmin seurata, kun totuus valkenee vähitellen ja pyyntihintaa pudotellaan, toki aina joku satanen tai kaksi kerrallaan vaikka pyynti olisi tonnin tai kaksi yli markkinatason.

Toinen hauska ääripää ovat "ostajat", jotka linkkailevat nettiautosta naarmuisia ja ruosteisia (yleensä vielä paljon enemmän ajettuja) verrokkeja "tänkin saa 2000e halvemmalla". :cool:
 
Toinen hauska ääripää ovat "ostajat", jotka linkkailevat nettiautosta naarmuisia ja ruosteisia (yleensä vielä paljon enemmän ajettuja) verrokkeja "tänkin saa 2000e halvemmalla". :cool:

Vuosia sitten kamuxin myyjä vaihdokin hintaa perusteli esittelemällä netti auton tarjontaa kahden yksilön verran toisen sanat alkoi ”Moottorinvikavalo palaa syy ei tiedossa” ja toinen ”Ei käynnisty”.

Toinen yhtä hieno oli bemun merkkiliikkeen vaihtoautomyyjä jonka mielestä käytetyistä m-sportista nettiautossa pyydettävä lisähinta ei ole vertailukelpoinen vaihtohyvitystä varten ja napsun vähätteli myös moottorin vaikutusta. Kuitenkin pyysivät käytettynäkin 3-litraisesta m-sportista mistä tarjousta kysyin niiden hintatason mukaan, eivätkä 2-litraisen karvalakin. Eli klassinen lisävarusteista pitäisi aina ostaessa maksaa mutta ei myydessä saada lisähyvitystä.
 
Taas tässä pari kuukautta halpaa käyttöautoa etsineenä olen muistanut, miksi käytetyn auton osto on aina yhtä ikävää puuhaa. Etenkin kun hintaluokka on alle 5k€, on likimain jokaisessa autoyksilössä enemmän tai vähemmän vikaa, tai näkee jo pintapuolisella perehtymisellä, että edellinen omistaja on pitänyt autoa huonosti ja tehnyt vain pakolliset korjaukset jos sitäkään.

Liikkeet osaavat kyllä hinnoittelun, jos jonkun liikkeen listoilla on huomattavan edullinen autoyksilö, on siihen hintaan aivan varmasti syynsä. Ammattimaisten automyyjien puheet ovat myös aina sitä samaa tuubaa, ellei myynnissä oleva auto ole ollut jonkun myyjän sukulaisen tai tutun käytössä ja "varmasti hyvin pidetty", on se ollut jonkin vanhan pariskunnan kauppakassina. Etenkään tämän hintaluokan autoissa ammattimyyjien puheille ei voi antaa mitään arvoa. Ei niitä edes kiinnosta auton kunto pinnan kiiltoa pidemmälle, romut kiertoon vain ja toivotaan ettei uusi omistaja ala valittaa jälkikäteen.

Yksityisillä toisaalta on valitettavan usein tapana hinnoitella autoonsa tunnearvoa. Tai tietoisesti kokeilla, eli laitetaan hintapyynti yli realistisen, jos vaikka löytyisi se yksisarvisostaja, joka ei tunne markkinaa. Sitten kun esittää ostajana, että vähän tuossa hinnassa on nyt liikaa, vedetään herne nenään kun juuri se oma auto on niin hyvä ja varmasti pyydetyn rahan arvoinen. Nettiautosta voi sitten myöhemmin seurata, kun totuus valkenee vähitellen ja pyyntihintaa pudotellaan, toki aina joku satanen tai kaksi kerrallaan vaikka pyynti olisi tonnin tai kaksi yli markkinatason.

No, tämä nyt on tällaista puolileikillään valitusta, mutta sen verran asiaakin, että mitä foorumilaiset olette mieltä käytettyjen autojen hinnoittelusta liikkeeltä vs. yksityiseltä ostettaessa? Voiko yksityinen hinnoitella autonsa samaan kuin liikkeissä vastaavat on, vai pitääkö sen olla halvempi ja jos niin miten paljon?

Itse näkisin, että yksityisen myyjän hinta pitäisi olla ihan merkittävästi halvelmpi. Liikkeellä on kuitenkin lakisääteinen virhevastuu, vaikkakin autojobbareiden ja osin myös liikkeiden kanssa sen realisoituminen voi vaatia aikaa ja väännön kuluttajaviranomaisten kautta. Yksityisellä taas vastaavaa vastuuta ei ole, ellei ostaja pysty osoittamaan selkeää petosta (ja ole valmis viemään sitä käräjille).

Vaikeampi juttu on sitten se, miten paljon tämän pitäisi vaikuttaa kauppahintaan. Omasta mielestäni tässä hakemassani hintaluokassakin ero pitäisi olla aika selkeä. Sanotaan nyt esimerkkinä, että liike on valmis myymään jonkin autoyksilön viidellä tonnilla, silloin yksityiseltä myyjältä pitäisi saada täysin vastaava laite enintään neljällä tonnilla.

Saman huomannut kun tässä koittanut etsiä sopivaa vähän parempaa oman kakkosauton tilalle joka alkaa vetää viimeisiään. Tässä alkaa olla oikeasti toiselle autolle tarve kun oma poika alkaa olla siinä kortti-iässä ja opiskelupaikkaan pidempi matka. Opetusautoksi tulossa samalla, niin ei ihan mikä pommi kelpaa.
 
3-5 ke hintaluokka on hankala, kun sinne haarukkaan yritetään saada ihan kaikki pommitkin, jotka nyt jotenkin eteenpäin kulkevat ja leimaa on jäljellä.
 
3-5 ke hintaluokka on hankala, kun sinne haarukkaan yritetään saada ihan kaikki pommitkin, jotka nyt jotenkin eteenpäin kulkevat ja leimaa on jäljellä.

Tämä on totta, tuossa hintaluokassa autojen kuntohaarukka on aivan laidasta laitaan. Joskus harvoin löytyy niitä omistajan silmäteriä, joissa kaikki viat on korjattu heti kun niitä on tullut, ja huoltoja ja kuluvien osien uusimisia tehty vähintään sen mitä pitääkin. Yleisemmin on sitten niitä, joita on yritetty pitää minimibudjetilla jotenkuten käypäisessä ajokunnossa. Ja sitten niitä täysiä pommeja, jotka yritetään laittaa kiertoon siinä vaiheessa, kun katsastuksen vikalista on vähintään aanelossivun mittainen sisältäen usein tarpeen peltiosien vaihdolle tai hitsarille. Etenkin tämän viimeisimmän kategorian autojen myyjät eivät useinkaan halua ymmärtää, että jos osapuilleen ehjästä ja katsastetusta vastaavasti pyydetään yleensä pari-kolme tonnia, niin sen katsastamattoman ja ruosteisen romun arvo ei ole tuhatviisisataa vaan hyvin lähellä nollaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 462
Viestejä
4 867 494
Jäsenet
78 666
Uusin jäsen
kmikkok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom