Autonominen ajaminen ja itsestään ajavat autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terro
  • Aloitettu Aloitettu
Waymo saavuttanut yhdenlaisen virstanpylvään. Waymon itseajavat pääsevät nyt moottoritielle
Expanding our service territory in the Bay Area and introducing freeways is built on real-world performance and millions of miles logged on freeways, skillfully handling highway dynamics with our employees and guests in Phoenix, San Francisco, and Los Angeles. This experience, reinforced by comprehensive testing as well as extensive operational preparation, supports the delivery of a safe and reliable service. We've also closely collaborated with safety officials, to seamlessly support this new phase of service.
 
Waymo saavuttanut yhdenlaisen virstanpylvään. Waymon itseajavat pääsevät nyt moottoritielle

Hieno saavutus vaikka Muskin mukaan piti olla mahdotonta.

Waymolla 2500 robotaksia tällä hetkellä liikenteessä.
 
Yksittäisten versiopäivitysten ohella voisi katsoa myös isoa kuvaa. Autonomisen ajamisen kokonaisuus ei ole edistynyt ollenkaan ajatellulla tavalla. "Robottiautoista" kohkattiin isosti ja korkealla profiililla joskus 2013-15 tienoilla. Yle kirjoitti niistä paljon ja ne pääsivät mukaan LVM:n työhön, jopa liikenteen strategioihin ja lainsäädäntöön.

2013 keväällä Yle kirjoitti "Autojen tekniikka alkaisi olla valmis, mutta robottiliikennne on toistaiseksi laitonta."
2014 oli tekeillä lakimuutos kokeilujen sallimiseksi. Ylen tulokulma ei yllätä, kurittomista autoilijoista päästäisiin eroon:
Robottiauto-haulla löytyy juttuja paljon, mm. v. 2020 perusteltiin keltaisten tiemaalausten muuttamista valkoisiksi robottiautojen tulolla
Viime vuonna on Ylelläkin tullut realismi mukaan. Korkean profiilin kokeiluista on rippeet jäljellä

Ei tämä ollut vain Ylen hypetystä vaan Liikenne- ja viestintäministeriö on ollut täysillä mukana. Esim. 2015 se julkaisi 40-sivuisen raportin "Robotit maalla, merellä ja ilmassa. Liikenteen älykkään automaation edistämissuunnitelma"
2017 julkaistiin tiekartta: "Liikenteen automaation ja robotiikan kehittämistoimenpiteiden tiekartta 2017-2019"
2021 liikenneministeri Harakan johdolla nuijittiin pöytään vielä valtioneuvoston periaatepäätös liikenteen automaation edistämisestä:

Ainakin byrokraattien, poliitikoiden ja toimittajien tuki autonomiselle ajamiselle on ollut vahvaa, joten miksi maali on jäänyt saavuttamatta? Onko tavoitteet toteutuneet edes joiltakin osin ja missä on eniten työsarkaa jäljellä?
 
Ainakin byrokraattien, poliitikoiden ja toimittajien tuki autonomiselle ajamiselle on ollut vahvaa, joten miksi maali on jäänyt saavuttamatta? Onko tavoitteet toteutuneet edes joiltakin osin ja missä on eniten työsarkaa jäljellä?
Isot tekevät muualla kuin sääntö suomessa/EU:ssa. Waymo varmaan pisimmällä, autonomia ilman kuskia tuotannossa esim. san francisco(nyt myös moottoritiellä), austin, phoenix ja pian muuallakin. Videot ja lähteet waymoon aikaisemmin ketjussa. Kuka tahansa appsin ladannut voi käyttää waymoa, ei suljettu demo.

Wayve tulee perästä. Wayve testailee lontoossa, mutta ei vielä tuotannossa. Wayvesta myös enemmän juttua aikaisemmin ketjussa.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Tc8_rFpWWqs

Teslan osalta voi palata asiaan jos/kun joskus saavat turvakuskit pois autoista + palvelun yleiseen käyttöön. Teslan kanssa en pidättele hengitystä, lupauksia, lupauksia,... fool me once, fool me twice ja välistä pois jääneet.

Uber ja nvidia itseajavissa yhteistyötä. Tästäkin on jo ketjussa aikaisemmin juttelua: https://finance.yahoo.com/news/nvid...p-network-of-self-driving-cars-174919826.html
 
Ei kai se teknologiasta ole kiinni, vaan lainsäädännöstä, jonka suhteen EU lie ollut jarrumiehenä?

Teslan FSD on raakile, jota ei pitäisi ottaa yleiseen käyttöön:
"Full Self Driving requires a licensed operator behind the steering wheel, paying attention and ready to take the wheel, at all times."

Autonomisen ajamisen dilemma on siinä että mikään ei ole vaarallisempaa, kun melkolailla täydellinen robotti, joka tiukassa paikassa kuitenkin pyytää kuskia tarttumaan ohjaksiin. Jos robotti hoitaa ajamisesta 99,9+%, niin eihän kuskilla ole enää minkäänlaista ajorutiinia jäljellä.
 
Tesla voi tuoda FSDn koska vain Eurooppaan kunhan nostavat sen L3 tasolle ja ovat valmiita ottamaan siitä vastuun.

Juuri tuota asennetta tarkoitan. Aina jonkun muun pitää olla vastuussa ja teknologian pitää täyttää arbitraariset vaatimukset, jotka joku byrokraattien komitea on kehittänyt. Sitten ihmetellään, kun tyhjästä ei päästä täysin toimivaan ja turvalliseen...

Tuolla asenteella ihminen ei koskaan olisi mennyt avaruuteen. Ja jos defibrillaattori keksittäisiin tänä päivänä, sitäkään ei tohdittaisi koskaan kokeilla ihmisellä, sillä onhan se nyt arkijärjelläkin h-vetin vaarallista johtaa sähköä ihmisen sydämeen.... Paitsi ehkä Kiinassa tms. löysempien standardien maassa.
 
Juuri tuota asennetta tarkoitan. Aina jonkun muun pitää olla vastuussa ja teknologian pitää täyttää arbitraariset vaatimukset, jotka joku byrokraattien komitea on kehittänyt. Sitten ihmetellään, kun tyhjästä ei päästä täysin toimivaan ja turvalliseen...

Tuolla asenteella ihminen ei koskaan olisi mennyt avaruuteen. Ja jos defibrillaattori keksittäisiin tänä päivänä, sitäkään ei tohdittaisi koskaan kokeilla ihmisellä, sillä onhan se nyt arkijärjelläkin h-vetin vaarallista johtaa sähköä ihmisen sydämeen.... Paitsi ehkä Kiinassa tms. löysempien standardien maassa.
Miksi muut ovat sitten halunneet ottaa riskin ja tuoda toiminnallisuuden Eurooppaan? Näillä halutaan vain taata että ohjelmisto on riittävän turvallinen ja luotettava. Se että autonomia toimii 99% mutta kun tulee se 1% tilanne ja kuski ei ole hereillä voi sattua pahastikin.

Kiinahan taitaa olla muutosten myötä paljon tiukempi asioissa. Kuten akun pitää ”lentää” autosta jos se syttyy ja ovenkahvojen vaatimus.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 263
Viestejä
5 003 307
Jäsenet
80 218
Uusin jäsen
Samuelc

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom