GOTY tai ei niin ei kyllä ollut omaan makuun.
Heti alun järjettömän pitkässä introssa tuli selväksi että kyseessä JRPG jotka ei ole omaan makuun. Cutscenepitoisuus ihan älytön ja puolenvälin jälkeen en enää jaksanut loputonta haikeaa pianomusiikkia ja lapsenkasvoisia hahmoja kyynel silmässä milloin mistäkin mystisestä syystä.
Taistelu oli alkuun ihan hauskaa mutta lopulta tajusin että eihän tämä ole mitään muuta kuin 30 tuntia QuickTime eventtejä ja cutscenejä. Jatkuvasti rullataan uusia rytmipelin ominaisuuksia lisää jottei napinpainelu muutu liian helpoksi, suurin osa ei silti tunnu vaativan paljoa.
Hahmoihin ei paljoa samaistu kun mm. yksi lentää jo alusta kävelyn sijaan (because why not) ja välikeskustelut on luokkaa "hihii maailma loppu, onko kellään viiniä?"
Grafiikat on kyllä komeat jos jotain positiivista hakee ja aineksia olisi ollut sellaiseen hyvään vuoropohjaiseen soulstunnelmaan mutta ei nyt natsannut.
No jos JRPG:itä olet pelannut, niin lapsenkasvoiset hahmot on niissä 90%:ssa. Joskus about puolessavälissä se tosiaan vapautuu enemmän, ja tulee se avoin maailma, jossa voi tehdä omia asioita.
Setämiehenä en ole samaistunut hahmoihin pitkään aikaan, ja Gustave on tämän pelin "neito hädässä, jonka sankarit pelastaa". Se on ehkä eniten wokea tässä. Romanttinen hölmö, joka saa itsensä pulaan, joista muiden on hänet pelastettava.
Vertaisin JRPG:stä eniten FFXVI:hin, jossa oli huonompi juoni, huonommat hahmot, huonommat grafiikat ja erilainen taistelusysteemi. Tästä taistelusysteemistä ei voi oikein muuta sanoa, että ei se ole oikeasti vuoropohjainen, vaan "rytmipeli" pitää ottaa haltuun. Se oli minulle suurin haaste.
--
..ja olisit nyt odottanut vaan, kunnes lähdetään hakemaan relationship leveleitä niiden hahmojen kanssa ja kuutamouinteja, ym.. Siinä vaan puhuttiin potaskaa ja sitten täytyi kuitenkin tehdä, että sai niiden ultimatet, tms..
Silti, kun tähän pääsi sisään, tämä on minulle edelleen GOTY. Ja olisi GOTY, vaikka FFXVI (referenssiesimerkki JRPG:stä) olisi tämän vuoden peli.