CLAIR OBSCUR EXPEDITION 33 * RPG vuoropohjaisella taistelulla * PS5, Xbox Series X/S & GP, PC * GOTY?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JouBqa
  • Aloitettu Aloitettu
Pelasin pelin läpi ja mitään wokeilua siitä ei löydy vaikka kuinka niillä laseilla yrittäisi. Ei politiikkaa, ei sukupuolirooleista, pelissä ei ole edes (pientä flirttailua ja yöuintia lukuunottamatta) romansseja joita joku reppana voisi kytätä "woke"-mentaliteetilla. Jokaisella hahmolla on toki oma kehystarinansa mutta hyvin "perinteisillä" perhe ynm arvoilla mennään.

Lapsellisia heittoja, etenkään kun ei selvästi ole peliä pelattu edes. Hemmetin kova peli ja ansaitsi kyllä palkintonsa, etenkin tarinaltaan todella kypsä ja aikuinen käsikirjoitus. Tällaisia tulee harvoin vastaan. Tietysti peli-ja Oscar-gaalat on aina semmoisia että jonkun on voitettava, en epäile etteikö kilpakumppanit myöskään olleet hyviä pelejä. Kingdom Come: Deliverance II kuulemma oli myös hemmetin hyvä peli, mutta tällaistahan se aina on.
 
Viimeksi muokattu:
GOTY tai ei niin ei kyllä ollut omaan makuun.

Heti alun järjettömän pitkässä introssa tuli selväksi että kyseessä JRPG jotka ei ole omaan makuun. Cutscenepitoisuus ihan älytön ja puolenvälin jälkeen en enää jaksanut loputonta haikeaa pianomusiikkia ja lapsenkasvoisia hahmoja kyynel silmässä milloin mistäkin mystisestä syystä.

Taistelu oli alkuun ihan hauskaa mutta lopulta tajusin että eihän tämä ole mitään muuta kuin 30 tuntia QuickTime eventtejä ja cutscenejä. Jatkuvasti rullataan uusia rytmipelin ominaisuuksia lisää jottei napinpainelu muutu liian helpoksi, suurin osa ei silti tunnu vaativan paljoa.

Hahmoihin ei paljoa samaistu kun mm. yksi lentää jo alusta kävelyn sijaan (because why not) ja välikeskustelut on luokkaa "hihii maailma loppu, onko kellään viiniä?"

Grafiikat on kyllä komeat jos jotain positiivista hakee ja aineksia olisi ollut sellaiseen hyvään vuoropohjaiseen soulstunnelmaan mutta ei nyt natsannut.
 
GOTY tai ei niin ei kyllä ollut omaan makuun.

Heti alun järjettömän pitkässä introssa tuli selväksi että kyseessä JRPG jotka ei ole omaan makuun. Cutscenepitoisuus ihan älytön ja puolenvälin jälkeen en enää jaksanut loputonta haikeaa pianomusiikkia ja lapsenkasvoisia hahmoja kyynel silmässä milloin mistäkin mystisestä syystä.

Taistelu oli alkuun ihan hauskaa mutta lopulta tajusin että eihän tämä ole mitään muuta kuin 30 tuntia QuickTime eventtejä ja cutscenejä. Jatkuvasti rullataan uusia rytmipelin ominaisuuksia lisää jottei napinpainelu muutu liian helpoksi, suurin osa ei silti tunnu vaativan paljoa.

Hahmoihin ei paljoa samaistu kun mm. yksi lentää jo alusta kävelyn sijaan (because why not) ja välikeskustelut on luokkaa "hihii maailma loppu, onko kellään viiniä?"

Grafiikat on kyllä komeat jos jotain positiivista hakee ja aineksia olisi ollut sellaiseen hyvään vuoropohjaiseen soulstunnelmaan mutta ei nyt natsannut.
Samat ajatukset ja pakko oli jättää kesken, harmi tykkäsin musiikeista ja grafiikka oli hienoa, mutta muuten aivan liian "sekava" omaan makuun.
 
GOTY tai ei niin ei kyllä ollut omaan makuun.

Heti alun järjettömän pitkässä introssa tuli selväksi että kyseessä JRPG jotka ei ole omaan makuun. Cutscenepitoisuus ihan älytön ja puolenvälin jälkeen en enää jaksanut loputonta haikeaa pianomusiikkia ja lapsenkasvoisia hahmoja kyynel silmässä milloin mistäkin mystisestä syystä.

Taistelu oli alkuun ihan hauskaa mutta lopulta tajusin että eihän tämä ole mitään muuta kuin 30 tuntia QuickTime eventtejä ja cutscenejä. Jatkuvasti rullataan uusia rytmipelin ominaisuuksia lisää jottei napinpainelu muutu liian helpoksi, suurin osa ei silti tunnu vaativan paljoa.

Hahmoihin ei paljoa samaistu kun mm. yksi lentää jo alusta kävelyn sijaan (because why not) ja välikeskustelut on luokkaa "hihii maailma loppu, onko kellään viiniä?"

Grafiikat on kyllä komeat jos jotain positiivista hakee ja aineksia olisi ollut sellaiseen hyvään vuoropohjaiseen soulstunnelmaan mutta ei nyt natsannut.

No jos JRPG:itä olet pelannut, niin lapsenkasvoiset hahmot on niissä 90%:ssa. Joskus about puolessavälissä se tosiaan vapautuu enemmän, ja tulee se avoin maailma, jossa voi tehdä omia asioita.

Setämiehenä en ole samaistunut hahmoihin pitkään aikaan, ja Gustave on tämän pelin "neito hädässä, jonka sankarit pelastaa". Se on ehkä eniten wokea tässä. Romanttinen hölmö, joka saa itsensä pulaan, joista muiden on hänet pelastettava.

Vertaisin JRPG:stä eniten FFXVI:hin, jossa oli huonompi juoni, huonommat hahmot, huonommat grafiikat ja erilainen taistelusysteemi. Tästä taistelusysteemistä ei voi oikein muuta sanoa, että ei se ole oikeasti vuoropohjainen, vaan "rytmipeli" pitää ottaa haltuun. Se oli minulle suurin haaste.

--

..ja olisit nyt odottanut vaan, kunnes lähdetään hakemaan relationship leveleitä niiden hahmojen kanssa ja kuutamouinteja, ym.. Siinä vaan puhuttiin potaskaa ja sitten täytyi kuitenkin tehdä, että sai niiden ultimatet, tms..

Silti, kun tähän pääsi sisään, tämä on minulle edelleen GOTY. Ja olisi GOTY, vaikka FFXVI (referenssiesimerkki JRPG:stä) olisi tämän vuoden peli.
 
Olisi tuolla artikkelissa voinut mainita, mikä on AI:ta.. Kiinnostaa, koska kaikki tuntui käsintehdyltä. Siis pelatessa.
Hieman göögelöittin ja en äkkiä löytänyt tarkkaa vastausta muuta kuin sen että ilmeisesti sitä oli käytetty joskus suunnitteluvaiheessa apuna placeholdereissa. Toki, näin varmaan nykypäivänä jo suurimmassa osaa isommista peleistä tai niistä jotka käyttää jostain market placesta ostettuja assetteja.
 
Hieman göögelöittin ja en äkkiä löytänyt tarkkaa vastausta muuta kuin sen että ilmeisesti sitä oli käytetty joskus suunnitteluvaiheessa apuna placeholdereissa. Toki, näin varmaan nykypäivänä jo suurimmassa osaa isommista peleistä tai niistä jotka käyttää jostain market placesta ostettuja assetteja.
Ei vaan pelissä oli ihan tekijoiden mukaan AI:lla generoitu assetteja jotka oli pelin julkaisussa asti mukana. Niitä on jälkikäteen korvattu "ihmisen tekemillä" samannäköisillä asseteilla.
 
"Heh", sen sijaan palkitsivat blue Princen joka myös käytti Ai härveleit. Hyvä award porukka.
creator porukka on ollut AIn käytöstä niin peppukipeä vielä että tällaisia sääntöjä on pidetty mutta todellisuus vaan on se että kyllä suurin osa uusista peleistä tulee käyttämään tekoälyä jossain kohtaa pelin kehitystä. Eri asia sitten kuinka siitä halutaan enää huudella jatkossa.
 
creator porukka on ollut AIn käytöstä niin peppukipeä vielä että tällaisia sääntöjä on pidetty mutta todellisuus vaan on se että kyllä suurin osa uusista peleistä tulee käyttämään tekoälyä jossain kohtaa pelin kehitystä. Eri asia sitten kuinka siitä halutaan enää huudella jatkossa.
Sääli niille studioille jotka ei tällä hetkellä käytä pelinteossa missään kohtaa tekoälyä.
 
No loppujen lopuksi työkalu on työkalu ja olisi tyhmää olla käyttämättä uusimpia ja hienoimpia työkaluja.
Näinpä, nykyajan pelit ovat monesti niin massiivisen kalliita ja isoja projekteja joten kustannussäästöjä on luonnollista etsiä myös tällä tavalla (ja tähän varmasti myös rahoittajat luovat painetta). Eli joko siellä kehittäjä laskeskelee että peli saadaan pysymään edes jollain tavalal järkevän kokoisessa budjetissa tekoälyä käyttäen tai sitten pienempien firmojen kohdalla yksinkertaisesti niin että ne vähän resurssit saadaan käytettyä paremmin niihin kohtiin jotka oikeasti vaikuttavat ja tekoälyllä voi tehdä sitten sitä bulkkki puurtamista. Olen siis aika varma että liiketalouden realiteetit tulevat löytämään sen tasapainon kuinka paljon ja missä kohtaa tekoälyä on järkevää käyttää.

jos jotain tosielämän vastinetta haluaa vertaukseen niin esim suurin osa ravintoloista käyttää annoksissa valmiskastikkeita eikä tämä tunnu ihmisiä erityisesti haittaavan vaikka se ei olekkaan paikanpäällä ihmisen valmistamaa vaan purkista tullutta teollista bulkkia. Heitä usein kiinnostaa enemmän se että pihvi on paistettu paikanpäällä, tuoreena oikein juuri heidän haluamallaan tavalla.
 
Eli pelistudio alunperin valehteli että tekoälyä ei missään kohti oltu käytetty että päästään kyseisiin palkintojakeluihin rohmuamaan lisää pokaaleja ja sitten kun sitä oltiinkiin käytetty niin ihmetellään että miksi potkittiin pois kyseisestä gaalasta.

Aivan oikein että kaikki nämä GenAi pöhinä hyödyntäjät saavat kaiken mollauksen.
 
Mielisairaiden aktivisten palkinto josta kukaan ei välittänyt mitään sai paljon ilmaista mainontaa antamalla palkinnon pelille jonka tiedettiin poistaneen placeholder sisältöä kuukausia sitten, silti antoivat heille palkinnon jotta se voitaisiin ottaa myöhemmin takaisin ja antaa jollekkin muulle pelille joka tietysti käyttää kaikenlaisia hyödyllisiä työkaluja pelin kehitykseen.
 
Mielisairaiden aktivisten palkinto josta kukaan ei välittänyt mitään sai paljon ilmaista mainontaa antamalla palkinnon pelille jonka tiedettiin poistaneen placeholder sisältöä kuukausia sitten, silti antoivat heille palkinnon jotta se voitaisiin ottaa myöhemmin takaisin ja antaa jollekkin muulle pelille joka tietysti käyttää kaikenlaisia hyödyllisiä työkaluja pelin kehitykseen.
Jospa vaikka perustelet jos vain kykenet väitettäsi ketkä ja millä tavalla mielisairaat aktivistit ja mitä tässä on aktivistisoitu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 699
Viestejä
5 047 547
Jäsenet
80 949
Uusin jäsen
korpikettu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom