Cyberpunk 2077

Tässä kohtaa harmittaa asua keskellä metsää ja olla 4g yhteyden varassa. Ehkä ne jo vuonna 2077 toimii oikeasti satamegasina. Parikytä minuuttia vielä lataamista + decryptaus.
 
Nooo, ellei oo gigan downia niin on se silti nopeempi :whistling:
Itellä 860 Evo ja prossu välillä hyppää pari sekuntia 100% ja levy purkaa tota 80MB/s tasasesti. NVME pitäs olla stana.

cyberpunk_unpacking.png
 
Muistakaanhan antaa analytiikkaan tiedonkeräyslupa niin saadaan bugit tapettua nopeasti.

Nvidian käyttäjät muistakaa myös ladata uusi GR ajuri.
 
Noniin. Vartti jäljellä. Peli ladattu, näyttis kellotettu ja kalja korkattu. :kippis:

Digital Foundry kuvaili videollaan että kyseessä on parhaan näköisin peli ikinä kun asetukset laitetaan tappiin.
Eiköhän peli PC:llä ole tosiaan aika näyttävä. Yksityiskohtaa, visuaallista tyyliä ja hyvää valaistusta löytyy.

Sen sijaan alku PS5:lla oli aika hirveä, kuva on todella suttuinen. Ei voi olla edes mikään puhdas 1080p, vaan pakko olla jotain rekonstruktiota tai vastaavaa, joka antaa erittäin huonon lopputuloksen. 60fps ja nopeat lataukset toki edes vähän lämmittävät.

Next-Gen versio toiveissa alkuvuodesta, pelkään sen kyllä venyvän pidemmälle..
 
Steam pyki aluksi, mutta nyt tulee 4.1MB/s. 22minuuttia ja peli päälle tällä vauhdilla.
 
Onkohan olemassa jotain hyvää saittia mistä näkis about reaaliajassa paljonko cp2077:en lataaminen on lisännyt kaistankäyttöä internetissä? Näkyisköhän tuo jopa statistiikoissa piikkinä?
 
Oliskohan tuo alku vaan ollut hitaampaa tai auttoiko sitten lisätilan luominen (vanhat paskapelit veke), mutta nyt toi purkaa 180-190MB/s
Näemmä itelläkin levy oli aika täynnä lie ois tila loppunu kesken. Oli pakko poistaa flight simulatorin asennus pois tieltä, eipä sitä tässä kuussa tuu pelattua. Nyt purkaa 110MB/s
 
Aavikolla fps 85 tuntumassa 3900x ja 2080ti.
High asetukset ja RT ultra. DLSS performance modessa 1440p resolla.

Kauhulla odotan kun kaupunkiin pääsee :D
 
111 GB vapaata tilaa SSD:ltä ei ollut tarpeeksi... Onneksi sain kikkailemalla pelin asennustiedostot siirrettyä suuremmalle asemalle ja nyt näyttäisi peli taas purkaavan about siitä mihin jäi kiinni...
 
Tämä peli pisti vakaat GPU-kellot uusiksi heittämällä...
Mulla on toiminu Quake 2 RTX-vakaat kellot ongelmitta. Tää peli lienee samalla tasolla mitä tulee raskauden suhteen.

Ekassa baarissa 70-80fps, RT ultra, DLSS auto, 1440p. Katotaan miten pelittää.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki maksimissa ja DLSS autolla 3440x1440.
RTX 3080 ja Zen3 5950X

n. 60 FPS aavikolla.
 
Kokeilin tuossa eri DLSS komboja. Tuntuu siltä että ainoastaan ultra performancella näkyy erittäin pientä kuvan laadun heikkenemistä. Balanced, quality, auto välillä en näe juurikaan eroja. Toistaiseksi taidan jättää auto:lle.

Ultraperffillä saisi toki 100-120 FPS kaikki maksimissa.
 
Alotin corpolla ja heti pisti silmään oudot graafiset bugit? tms ihmisten vaatteissa sekä lattialla, jotain ihme aaltoja/väriseviä linjoja. Mistähän helvetistä tuo voi johtua? Jos joku nyt ymmärsi edes mistä kyse .. RTX3090 / 5800X käytössä että suorituskyvystä ei ole puutetta, ja kaikki asetukset on tapissa.
 
Alotin corpolla ja heti pisti silmään oudot graafiset bugit? tms ihmisten vaatteissa sekä lattialla, jotain ihme aaltoja/väriseviä linjoja. Mistähän helvetistä tuo voi johtua? Jos joku nyt ymmärsi edes mistä kyse .. RTX3090 / 5800X käytössä että suorituskyvystä ei ole puutetta, ja kaikki asetukset on tapissa.

Noita näkyy mullakin. Ikään kuin moirea. Voimistuu sitä mukaa kun resoluutio laskee.
 
Noita näkyy mullakin. Ikään kuin moirea. Voimistuu sitä mukaa kun resoluutio laskee.

Joo sitäpä juuri, en sanaa tiennyt vaan. Mutta ei mulla pitäis olla tuolla mtn asetusta joka automaattisesti laskee resoa niin mitäs vattua?
 
1440p kaikki ultralla paitsi Motion Blur pois ja ei RT:tä peli pyöri mun silmään ihan hyvin Radeon seiskalla ja 5950X:llä. En edes lyhyen session aikana törmännyt mihinkään selkeisiin bugeihin. Nyt vähän unta ja päivällä lisää Cyberpunkia!
 
3900X + RTX 3080 yhdistelmällä ja 5120x1440 resoluutiolla sai pelin antamilla oletusasetuksilla (sis. DLSS auto) katsella sisätiloissa 40-45fps, joten hieman joutui viilaamaan. Toivottavasti DF saa ne optimized settings pian nähtäväksi.
Peli myös kaatui hetken pelailun jälkeen, joka lieni käytännössä valomerkki, että pitäisi varmaan nukkuakin ennen töitä. Onneksi perjantaina alkaa hieman päälle 4vko loma :tup:
 
Ikävää lähteä näytönohjainkaupoille tässä kohtaa yhden pelin takia!

Valitettavaa että tässä on RDR2 syndrooma suorituskyvyssä:
Näytönohjaimen kuorma on järkyttävä, vaikka peli ei ole ruma mutta ei se silti ole maailman kauneinkaan, ellet omista tuoreimman sukupolven paremman pään näytönohjainta.
(oletan että vuonna 2020 tällä palstalla tätä lukeva pelaa jo suuremmalla resoluutiolla kuin 1080p, anteeksi jos et kuulu oletukseeni, ei mitään henkilökohtaista)

Se on myös ihan sama seisotko pelissä tyhjän hissin sisällä, vai ulkona kiireisellä kadulla, framerate muutosta käytännössä ei ole, mikä kertoo.. jostakin. Luulisi että piirrettävän grafiikan määrä sekä laatu vaikuttaisi juurikin suorituskykyyn, mutta ehkä olen ymmärtänyt tietotekniikasta jotain väärin. Esimerkkinä käyttämäni RDR2 kun omasi aivan saman optimoinnin tuloksen.

Ja kuten RDR2, sliderien vääntelyllä saat myös Cyberpunkin näyttämään hirvittävältä, mutta parempaa suorituskykyä se ei kyllä tuota. Jos et omaa RTX (ja sen tuomaa esim DLSS apua/mahdollisuutta), niin käytännössä slidereillä saat muutaman hassun fps sinne tänne ylöspäin (ei kymmeniä, vaan muutaman) sillä kustannuksella et peli näyttää melko vanhalta. Ero Ultran ja Lown välillä 1440p resoluutiolla oli korkeintaan joku 10-15fps kun kaupungissa tallaili Lown hyväksi (jos sillä grafiikkatasolla edes pystyit havaitsemaan missä menet). Itse pystyn ihan ok näköisenä kyllä tuota pelaamaan (miinus totuttua huomattavasti matalampi framerate), mutta todellisilla tuhnupöntöille tuo peli on aivan armoton.



tl;dr:
Saat pelistä kauniin ja todella raskaan.
Saat pelistä ruman ja raskaan.
Et saa pelistä rumaa ja kevyttä.
Jos haluat sulavan ja kauniin elämyksen: jonottamaan pariksi kuukaudeksi uutta näytönohjainta ja satalappuset pinoon.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan kokeillut 5700 XT:llä?
Kiinnostaa miten toimii 1440p resolla
 
Ihan ok tuntuu pyörivän. 1440p ultralla rullaa jossain 60-90fps välillä kaupungissa. Rtx tapissa muissa, mutta ei varjoissa.

Ja Dlss auto asennossa, ilman tätä fps jossain 40 hujakoilla :D

Edit: 9700k + 3080 combolla siis.
 
Film grain kannattaa laittaa asetuksista pois päältä. Tovin kuvittelin, että säteenseuranta kohisee hulluna, mutta se olikin film grain asetus. Film grain kohisi ainakin mun silmiin ikävästi sekä säteenseurannan kanssa että ilman. Mun ei niin kultasilmät ei kyllä havaitse 1440p natiivi vs. dlss qualityssa mitään eroa. Zoomatuista stilleistä eroa varmaan löytäisi. Suorituskyky vain on melkein tuplat dlss:n kanssa. Ainakin pelin alku pyörii ihan ok. 3070fe:lla dlss päällä. Ilman dlss:aa melko tekemätön paikka pelata säteenseuranta päällä "1440p" resoluutiolla.

Olen positiivisesti yllättynyt tähän mennessä pelin suorituskyvystä. Ihan turhaan tomshardwaren numerot yrittivät säikytellä.

Todella hyvät musiikit tässä pelissä. Pitänee pelata luurit päässä.

Säteenseuranta tekee kyllä just sen mitä nettijutuissa oli. Ilman säteenseurantaa näyttää tosi hyvältä peliltä, säteet päälle ja tulee next gen fiilis, kun grafiikat on aidommat. Welcome to future fiilis, parhaan näköinen peli koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ikävää lähteä näytönohjainkaupoille tässä kohtaa yhden pelin takia!

Valitettavaa että tässä on RDR2 syndrooma suorituskyvyssä:
Näytönohjaimen kuorma on järkyttävä, vaikka peli ei ole ruma mutta ei se silti ole maailman kauneinkaan, ellet omista tuoreimman sukupolven paremman pään näytönohjainta.
(oletan että vuonna 2020 tällä palstalla tätä lukeva pelaa jo suuremmalla resoluutiolla kuin 1080p, anteeksi jos et kuulu oletukseeni, ei mitään henkilökohtaista)

Se on myös ihan sama seisotko pelissä tyhjän hissin sisällä, vai ulkona kiireisellä kadulla, framerate muutosta käytännössä ei ole, mikä kertoo.. jostakin. Esimerkkinä käyttämäni RDR2 kun omasi aivan saman optimoinnin tuloksen.

Ja kuten RDR2, sliderien vääntelyllä saat myös Cyberpunkin näyttämään hirvittävältä, mutta parempaa suorituskykyä se ei kyllä tuota. Jos et omaa RTX (ja sen tuomaa esim DLSS apua/mahdollisuutta), niin käytännössä slidereillä saat muutaman hassun fps sinne tänne ylöspäin (ei kymmeniä, vaan muutaman) sillä kustannuksella et peli näyttää melko vanhalta. Ero Ultran ja Lown välillä 1440p resoluutiolla oli korkeintaan joku 10-15fps kun kaupungissa tallaili Lown hyväksi (jos sillä grafiikkatasolla edes pystyit havaitsemaan missä menet). Itse pystyn ihan ok näköisenä kyllä tuota pelaamaan (miinus totuttua huomattavasti matalampi framerate), mutta todellisilla tuhnupöntöille tuo peli on aivan armoton.



tl;dr:
Saat pelistä kauniin ja todella raskaan.
Saat pelistä ruman ja raskaan.
Et saa pelistä rumaa ja kevyttä.
Jos haluat sulavan ja kauniin elämyksen: jonottamaan pariksi kuukaudeksi uutta näytönohjainta ja satalappuset pinoon.
TLDR, olet cpu-rajoittunut. Eroja tulee enemmän, kun pullonkaula on näytönohjaimessa.
 
Vähän tuota dlss:aa kun testasi lisää niin moirea näkyy dlss:n kanssa joissain pinnoissa. Sheriffin paidassa ja se alun peili pahimpana(varsinkin, jos film grain on päällä). Toisaalta ilman dlss:aa ne piikkiset kaktukset/puut on todella blurrisia liikkeessä ja teräviä kun pysähtyy, dlss:n kanssa ei hajoa niin pahasti liikkeessä kuva. imho. dlss quality asetuksella on pienempi paha, kun ei natiivikaan ole täydellinen. Ja se suorityskykylisä :)

Ehkä jos tuota säteenseurantaa jotenkin kuvaisi niin ilman sitä kuva on lattea, säteenseurannalla grafiikat herää henkiin, varsinkin liikkeessä. Stilleistä ei ehkä niin huomaisi.
 
1440p kaikki maksimilla paitsi motion blur ja film grain off, keskimääräinen fps parin tunnin pelisession aikana 101fps. 6800 XT siis näyttiksenä, RTX'stä jää tietty paitsi, mutta muuten rullaa kyllä aivan täydellisesti. Väkisinkin naurattaa Michael Does Lifen youtubessa sekoilut, että ei millään alustalla ole hyvä peli. 10/10 tähän asti PC'llä.

cyberpunk_fps.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän tuota dlss:aa kun testasi lisää niin moirea näkyy dlss:n kanssa joissain pinnoissa. Sheriffin paidassa ja se alun peili pahimpana(varsinkin, jos film grain on päällä). Toisaalta ilman dlss:aa ne piikkiset kaktukset/puut on todella blurrisia liikkeessä ja teräviä kun pysähtyy, dlss:n kanssa ei hajoa niin pahasti liikkeessä kuva. imho. dlss quality asetuksella on pienempi paha, kun ei natiivikaan ole täydellinen. Ja se suorityskykylisä :)

Ehkä jos tuota säteenseurantaa jotenkin kuvaisi niin ilman sitä kuva on lattea, säteenseurannalla grafiikat herää henkiin, varsinkin liikkeessä. Stilleistä ei ehkä niin huomaisi.
Onko sulla kaikki ultralla vai millaset asetukset? Täällä pääsen kans testaan päivällä 9900k + 3070 kombolla.
 
Huomenna pääsee testaamaan miten tämä tänään asennettu RTX3060Ti ohjain suoriutuu 1440p resolla. Täytyy varmaan vähän lisää riisua noista asetuksista millä RTX3070 omistajat ovat ajaneet.
 
Onko sulla kaikki ultralla vai millaset asetukset? Täällä pääsen kans testaan päivällä 9900k + 3070 kombolla.

Näytti 1440p resolle tulevan oletuksena kaikki maksimiin paitsi säteenseurannasta oli psycho mode off valoista ja ruutusäteistä. semmoista 50-60fps pyörii pelin alkupuolella dlss quality moodissa. Siitä dippailee toisinaan aika pahastikin alaspäin. Mulle ihan pelattava kiitos vrr:an. Helposti saa lisää fps:aa, jos karsii asetuksia tai laittaa dlss:aa jyrkemmille asetuksille. Ilman dlss:aa jää alle 30fps.

edit. Mulla on iänikuinen ylikellotettu 4670k käytössä. Voi olla cpu rajotteinenkin dipeissä.

edit. Varmaan tulee raskaampaa kohtaa vastaan kun pelaa pidemmälle. Alussa ainakin vaikuttaa ihan positiiviselta tuo suorituskyky kuvanlaadun huomioonottaen.
 
Viimeksi muokattu:
Tompan testin mukaan jopa 9900k on pullonkaulana.

Tompan testissä oli se denuvo drm päällä, joka on saattanut vaikuttaa todella pahasti pullonkauloihin. En sano etteikö cpu voisi olla pullonkaula, mutta en niihin tompan testeihin luottaisi.
 
Huomenna pääsee testaamaan miten tämä tänään asennettu RTX3060Ti ohjain suoriutuu 1440p resolla. Täytyy varmaan vähän lisää riisua noista asetuksista millä RTX3070 omistajat ovat ajaneet.

Ei sillä hirveästi taida tarvia karsia 3070:een verrattuna. Ei kai se ero korttien välillä ole kuin jotain 10-15%. Hyvin marginaalista, jos puhutaan vaikka jostain 57fps vs. 50fps erosta. Vai muistanko ihan väärin millainen ero noiden korttien välillä on?
 
Ei sillä hirveästi taida tarvia karsia 3070:een verrattuna. Ei kai se ero korttien välillä ole kuin jotain 10-15%. Hyvin marginaalista, jos puhutaan vaikka jostain 57fps vs. 50fps erosta. Vai muistanko ihan väärin millainen ero noiden korttien välillä on?

Sitä luokkaa.

Piti itekin herätä 4.30 ottamaan ekat tyypit, vaikka olis saanu vetää lepiä kuulaan vielä pari tuntia... kyllä pitää aikuisen miehen olla hölömö yhen helkkarin videopelin takia. :facepalm:
 
Piti itekin herätä 4.30 ottamaan ekat tyypit, vaikka olis saanu vetää lepiä kuulaan vielä pari tuntia... kyllä pitää aikuisen miehen olla hölömö yhen helkkarin videopelin takia. :facepalm:

Harmi ettei isovanhemmat ole enää elossa, olisi voinut soittaa niille tänään päivällä ja kertoa kuinka heidän 32v perheellinen lapsenlapsensa heräsi kahden jälkee yöllä pelaamaan malttamattomana uutta videopeliä muun perheen nukkuessa. :cigar2:
 
Noniin. Nyt on takana pari tuntia.

Teknisiä huomioita:
- Bugeja löytyy. Ei mitään järisyttävää, mutta pikku vittumaisuuksia kokoajan
- Ne joilla peli kaatuu randomisti tai hahmonluonnin jälkeen. 1) Jos koneessa on Nvidian kortti niin ladatkaa uudet ajurit. 2) Riippumatta kortista tarkastakaa ylikellotuksenne.
- Pelaan kaikki nupit kaakossa, mutta pelin grafiikat ovat...kyseenalaisia:
Välillä näkyy aivan törkeän hienot RTX on efektit ja varsinkin lähitilanteissa grafiikat ovat puhdasta ihanuutta. Välillä taas edes kadulla kulkijoille ei tule varjoja, peli on lähes kokoajan "sumea". n. 10m jälkeen yksityiskohdat romahtavat ja piirtoetäisyyden raja on selkeästi havaittavissa.

Itse peli taas tuntuun juonen ja fiiliksen osalta todella hyvältä. Mekaanisesti taas peli on vähän mitä on. Kaikki tuntuu olevan liian kevyttä ja pelihahmot ikään kuin leijuvat ilmassa. Fysiikoista ei ole kauheasti tietoa. Ampuminen on bulletsponge tyylistä "spreijaamista" eli kohtuu perseestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 936
Viestejä
5 057 270
Jäsenet
81 008
Uusin jäsen
karvaranne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom