DDR5-muistien saatavuus & tilausseuranta ketju

Nvidia pelaa 4d shakkia.. 8gb näyttömuisti ja 16gb rammia tulee olemaan high end 2027.

Hyvä muistaa, että onhan siellä peleissä aina grafiikka-asetusten säätö jota voi hilata alaspäin. Ei aina ole pakko päivittää ja ostaa uusinta X090 korttia.

Niin ja muisteissa aika hyvät takuut, että ei niitä kannata hamstrata sen varalta että hajoavat. Ja jos toinen kampa hajoaa, niin voi ajaa vielä yhdellä kammalla hätätilassa.

Kiinnostaisi kyllä tietää, että paljonko konesalit maksaa preemiota muistista. Ovat varmaan vähän kalliimpia jo lähtiessään, mutta onko sielläkin hinta viisi kertaistunut?

Niin ja muisteissa aika hyvät takuut, että ei niitä kannata hamstrata sen varalta että hajoavat.
No lueppas tämä viesti: DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset ja mieti uudestaan, onko siitä takuusta loppupeleissä paljoakaan iloa kun toimitusketju perseilee.
Aika laiha lohtu, jos saat satasen takasin ja kone jää käyttökelvottomaksi, uusia muisteja ei saa tai niistä joutuu maksamaan +600€.

Onneksi olen poistanut omista (molempien DDR5-koneiden) muisteistani sekä lämmönlevittäjät että takuut, niin ei tarvi tuostakaan stressata että miten mahtaa käydä takuun kanssa jos sattuisikin hajoamaan :rofl:
Toisessa koneessa muistit siis vesijäähdytetyt, ITX-koneessa vaan matalan jäähyn alla nyt nakkena säädöillä joilla pysyy lämmöt kurissa.

Pakkohan tässä on olla joku järkevä kipupiste tai peli-PCn rakentamiset loppuu 90%?! Koneita rakentaa enää vain "rikkaat"?

Ehei. Jos hintataso pitkällisesti nousee, harrastaminen jatkuu alemmalla normilla. Tätä voi verrata siihen, että tietokoneita harrastetaan myös Suomea matalamman tulotason maissa. Esimerkiksi Brasiliassa on ollut tapana pelikoneita sun muita kotiharrastekokoonpanoja mm. ikivanhoilla Xeoneilla ja kiinakaupoista saa uusia emolevyjä ihan tähän tarkoitukseen. Ennen nykyistä kriisiä sai edullisia pakettejakin, joissa oli emolevy, prosessori ja tuuhea määrä sopivaa ecc-rammia.
Rakennettiin koneita korona- ja kryptoaikanakin.
Joo, ja jokainen kriisi alkaa ja päättyy. Maailma ei toki ole kriisin jälkeen sama kuin se oli ennen kriisiä, mutta tätäkin kriisiä edeltänyt maailma oli aika monia kriisejä seurannut maailma.

Jenkeissä on jo myynnissä valmis tietokoneita ilman rammia.
Vastaavia tynkiä ilman näytönohjainta myytiin louhintakuplan seurauksena. Onko se hyvä konsepti? Ei kovin monelle ostajalle ainakaan muistin ollessa se puuttuva pala. Yllytetäänkö tässä ihmisiä varastamaan muistikitti työpaikalta tai kirjastosta? :smoke:

Myyjältä se on lähinnä hätäpaskomista ajatuksella "pitäähän meidän jotain yrittää myydä", ennen kuin tuoteryhmä poistuu tai suppenee tavaratalossa tai pieni kioski laittaa lapun luukulle.

Juu, mehän nähdään tämä asia todella värittyneesti omien lasiemmen lävitse. Itse en suostuisi edes ottamaan vastaan jotain 1080p näytöllä varustettua windows XP konetta mille ei ole sitä ensimmäistäkään SP ajettu mutta se lienee edelleen se kaikkein yleisin "pelikone" mitä esim. Kiinassa ja monessa muussakin maassa käytetään.

Lisäksi omasta suhtautumisesta asiaan kertoo ehkä se että otaksun että minulla on läppäri jossain, en vain yhtään tiedä missä ja ainakin yhden (windows 11 päivitetyn) läppärin olen vienyt porukoilleni käyttöön. Mutta itselläni on "varasto, 3D tulostus ja harvemmin kuin kerran viikossa päälle laitettava" romukone missä vain 12-ydin/24-säie 5900X missä 32Gb muistia ja AM4 kannalla. Näytönohjaimena 6700XT.

Millä oikeasti voisi todella hyvin vielä tänä päivänäkin pelata ja harrastaa.

Ostin nämä kun halusin lisää muistia

Emo laittoi suoraan cl42/5200, itse laitoin cl36/5200 1.2V. Varaa nostaa varmasti vielä on.

Enää 3kpl jäljellä kaupassa.
En ole nopeuseroa huomannu cl30/6000 32GB peleissä. Star citizen latauslagit kyl katos kokonaan pois kun ei tarvii ssd lataa niin paljoa
Just päivällä huomasin tuon tarjouksen ja vein yhden noista kolmesta. Ny ei oo enää yhtään jäljellä.

On kyllä hullua kun 400€ 48GB 6000/48 -setistä on "järkevä" tarjous.

Katselin tuossa vanhoja myyntejä tällä foorumilla ihan mielenkiinnosta. 2018-19 oli liikkunut 16Gb (2x8Gb) DDR4 3200MHz CL14 b-die kitti 150 eurolla. Rahanarvonmuuntimella nykyrahassa noin 180€. Myin nuo vielä ihan reilulla hinnalla. Karvalakki 16Gb 2666Mhz kitti liikkui myös samaan hintaan. Toki hinnan nousu on nyt ollut kerralla aika hurjaa, mutta ei nuo hinnat nyt näköjään muutaman vuoden takaisiin mitenkään erityisen kalliita ole tällä hetkellä. Eikös silloin 18-19 ollut myös jotain ongelmia saatavuudessa? Joku mainausbuumi tai vastaava?

Edit. 2020 saanut näköjään enää 50€ posteineen samoista kiteistä.
Uusien DDR4 kohdalla hinnat on noin 2 kertaiset verrattuna vuoteen 2019, ostin Tehoraudasta -19 Trident Z Neo DDR4 3600MHz, CL16 32Gb (2x16Gb) ja maksoi noin 185€, halvimmillaan nämä oli alkuvuodesta 2025 noin 90€.
Just päivällä huomasin tuon tarjouksen ja vein yhden noista kolmesta. Ny ei oo enää yhtään jäljellä.

On kyllä hullua kun 400€ 48GB 6000/48 -setistä on "järkevä" tarjous.
Kannattaa ehkä ajatella että johonkin täysin turhaan se sama raha olisi joka tapauksessa mennyt. 😄
Ennen hyvä tarjous oli 100€ 2x16Gb 6000Mhz CL30 DDR5 ja nyt vähän muuta.

Jos nyt vähän madaltaa omia vaatimuksia ja suhteuttaa valitsevaan tilanteeseen, niin kyllä noilla peliläppäreilläkin ihan hyvin pärjää. Jos se pelaaminen on tärkein juttu. Itse tuli ajettua 3070/4070 läppärillä ihan hyvin pari-kolme vuotta ja pelattua kaikkia uusimpia pelejä 1440p ja 3840x1600 resoilla. Joutuu vähän optimointia tekemään, mutta ihan hyvin pärjäsi. Ei mikään peli huonolta näyttänyt. Alan Wake 2 oli ehkä raskain, mutta hyvin sekin tuli vedettyä läpi 3840x1600 resolla noin 60-70 fps.

Tuosta esim. ihan hyvän hintainen peliläppäri 1TB SSD/24GB/5070: Lenovo LOQ 15IRX10 (1 Tt / RTX 5070) 15,6

Ehkä joutuu vähän tulemaan alemmas vaatimuksissaan, mutta kyllä pc-pelaaminen jatkuu nyt ja tulevaisuudessa. Kuten joku jo totesi niin kyseessä on kuitenkin todella edullinen harrastus verrattuna esimerkiksi autoihin, moottoripyöriin, järjestelmäkameroihin yms. Jostain veneilystä nyt puhumattakaan.

Uusien DDR4 kohdalla hinnat on noin 2 kertaiset verrattuna vuoteen 2019, ostin Tehoraudasta -19 Trident Z Neo DDR4 3600MHz, CL16 32Gb (2x16Gb) ja maksoi noin 185€, halvimmillaan nämä oli alkuvuodesta 2025 noin 90€.

Kannattaa ehkä ajatella että johonkin täysin turhaan se sama raha olisi joka tapauksessa mennyt. 😄
Ennen hyvä tarjous oli 100€ 2x16Gb 6000Mhz CL30 DDR5 ja nyt vähän muuta.
Näinhän sitä joutuu miettimään. Laittelin koko koneen uusiksi aika tarkalleen vuosi sitten ja 2x32Gb 6000Mhz CL30 DDR5 siihen valikoitui (reilut 200€ vs. 2x16Gb noin puolet vähemmän). Eilen kuitenkin makselin vajaa 400€ 2x16Gb:stä (tulossa tosin serkulle). Kerkesin jo naureskella, että kerrankin olin ajoissa, mutta näin se vaan karma iskee takaisin, vaikkakin hieman sivukierteellä.

Hyvin sama tilanne.

Helmikuu 2025: Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 64GB - CL30, 238,90 €
Tänään: Crucial PRO DDR5-6000 - 48GB - CL48, 399,90 €

Juu, mehän nähdään tämä asia todella värittyneesti omien lasiemmen lävitse. Itse en suostuisi edes ottamaan vastaan jotain 1080p näytöllä varustettua windows XP konetta mille ei ole sitä ensimmäistäkään SP ajettu mutta se lienee edelleen se kaikkein yleisin "pelikone" mitä esim. Kiinassa ja monessa muussakin maassa käytetään.

Lisäksi omasta suhtautumisesta asiaan kertoo ehkä se että otaksun että minulla on läppäri jossain, en vain yhtään tiedä missä ja ainakin yhden (windows 11 päivitetyn) läppärin olen vienyt porukoilleni käyttöön. Mutta itselläni on "varasto, 3D tulostus ja harvemmin kuin kerran viikossa päälle laitettava" romukone missä vain 12-ydin/24-säie 5900X missä 32Gb muistia ja AM4 kannalla. Näytönohjaimena 6700XT.

Millä oikeasti voisi todella hyvin vielä tänä päivänäkin pelata ja harrastaa.
Itse ostin tuollaisen sinun "romukoneen" äsken itselleni uudeksi pääkoneeksi, koska oli niin suuri upgrade vanhaan nähden. Näyttis oli tosin 3080. Tarkoituksena mennä sillä taas seuraavat 10v.

Itse pystyn omalla käytölläni seuraamaan tätä hintakehitystä siis onneksi rauhallisin mielin, mutta kyllähän se kerkesi vaikuttamaan tuohon omaan hankintaan jo.

Mutta tosiaan, mikäli tilanne oikeasti pitkittyy, niin todennäköisesti tämä vaikuttaa myös pelikehitykseen. Kehityksessä on pakko ottaa huomioon se, että high-end koneiden omistajien määrä pienenee, joten vaatimuksetkin pitää suhteuttaa siihen. Sama toki myös silloin kun tehdään softaa muuhun raskaampaan käyttöön, toimivuus vanhemmalla raudalla pitää huomioida.

Jos koittaa jotain positiivista oikein kaivamalla kaivaa, niin pitkittyessään tuo ehkä saisi Microsoftinkin miettimään, että pitäisikö Windowsista saada hieman sellaista vähemmän rohmua käyttistä.

Itse ostin tuollaisen sinun "romukoneen" äsken itselleni uudeksi pääkoneeksi, koska oli niin suuri upgrade vanhaan nähden. Näyttis oli tosin 3080. Tarkoituksena mennä sillä taas seuraavat 10v.

Itse pystyn omalla käytölläni seuraamaan tätä hintakehitystä siis onneksi rauhallisin mielin, mutta kyllähän se kerkesi vaikuttamaan tuohon omaan hankintaan jo.

Mutta tosiaan, mikäli tilanne oikeasti pitkittyy, niin todennäköisesti tämä vaikuttaa myös pelikehitykseen. Kehityksessä on pakko ottaa huomioon se, että high-end koneiden omistajien määrä pienenee, joten vaatimuksetkin pitää suhteuttaa siihen. Sama toki myös silloin kun tehdään softaa muuhun raskaampaan käyttöön, toimivuus vanhemmalla raudalla pitää huomioida.

Jos koittaa jotain positiivista oikein kaivamalla kaivaa, niin pitkittyessään tuo ehkä saisi Microsoftinkin miettimään, että pitäisikö Windowsista saada hieman sellaista vähemmän rohmua käyttistä.
Kyllä nämä hinnat lisää AM4 ja muiden vanhempien settien myyntiä, sikäli kun niitä ylipäänsä tulee myyntiin ja mitä pidempään hurjat hinnat jatkuu niin tod. näk. vain vanhempaa ja vanhempaa enää myynnissä.

Alkaa näilläkin olla viimeiset päivät alle 300 eurolla, muut nostivat jo. Verkkokaupassa oli vielä keskiviikkoon asti 214 €, nyt 349 €.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 180
Jäsenet
81 583
Uusin jäsen
JuuJaa556

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom