Dirt Rally 2.0

Onko ek ajoissa paljonkin eroa jos vaikka testaat Citroen C4 molemmissa peleissä Ruotsissa? Tuo auto voi olla n.1-2s/km hitaampi tässä pelissä (ei kuitenkaan epärealistisen hidas jos katsoo ek:n keskituntinopeutta) niin ajaminen voi tuntua sen takia hivenen helpommalta.

Entä onko Ruotsin ek:t paikoittain yhtä pomppuisia kuin DR1.0:ssa, kun en ole vielä itse ajanut niitä? Jos ne pomput on poissa niin sekin voi tehdä ne helpommaksi tai ainakin itsellä oli niiden kanssa ongelmia jos oli nopea +kapeahko hieman mutkitteleva osuus ja kun yritti pitää vain autoa keskellä tietä niin sellaisesta pikkutöyssystä saattoi tulla enemmän pitoa juuri ohjausliikkeen kohdalla jonka takia saattoi osua penkkaan ja spinnata koska vauhtia oli sen verta paljon.

Pitää jossain vaiheessa katsella vielä noita aikoja.

Tie tuntuu tosiaan vähän leveämmältä ja tasaisemmalta. Ykkösen Ruotsissa piti tosissaan keskittyä ettei löytänyt itseään penkasta.

Tässä autoa on helpompi viedä, mutta sitten jos lipeää niin nuo kivikovat penkat kyllä heittää auton ympäri todella helposti, tykkäsin enemmän niistä ykkösen pehmeämmistä penkoista, tässä ne on melkoista kalliota.
 
Pitää jossain vaiheessa katsella vielä noita aikoja.

Tie tuntuu tosiaan vähän leveämmältä ja tasaisemmalta. Ykkösen Ruotsissa piti tosissaan keskittyä ettei löytänyt itseään penkasta.

Tässä autoa on helpompi viedä, mutta sitten jos lipeää niin nuo kivikovat penkat kyllä heittää auton ympäri todella helposti, tykkäsin enemmän niistä ykkösen pehmeämmistä penkoista, tässä ne on melkoista kalliota.
Joo kyllä ne pehmeät penkat olisi paremmat ja todenmukaisemmat. Vähän haiskahtaa, että on menty sieltä missä rima on matalampi noiden penkkojen mallinnuksen suhteen :(
 
Joo kyllä ne pehmeät penkat olisi paremmat ja todenmukaisemmat. Vähän haiskahtaa, että on menty sieltä missä rima on matalampi noiden penkkojen mallinnuksen suhteen :(

Onhan tässä muutamia juttuja mitkä oli paremmin ykkösessä ja tuntuu tässä tehdyn vasemmalla kädellä.

Vesisade on aivan hirveän näköinen, ykkösen parempi kojelautakuvakulma puuttuu ja replayt on 30fps, kun ykkösessä ne oli 60fps.

Jotenkin ristiriitaiset fiilikset edelleen tästä.
 
Näemmä saavat FFB päivityksen jakoon viikon parin sisällä, toivotaan parasta:
"Hi all, just wanted to chip in here before the weekend arrives; we're working on bringing changes to the FFB - within the next week or two we'll be releasing a FFB specific update."
 
Pelonsekaisin tuntein odotellaan tuota ffb päivitystä. Toivottavasti keskitytään itse ajotuntumaan eikä keinotekoisiin tärinöihin mikä häiritsi ykkös osassa. Tasaisella tiellä ajossa ratti nypytti jota ei todellakaan oikeasti tapahdu ja vie detailia muulta infolta pois.

Tuo olis kova mitä tuolla foorumilla ehdotettiin, että olisi myös mahdollisuus valita vanha ffb jos ryssivät tuon uuden.
 
Tulipahan ostettua ja pikaisesti jo kokeiltua. Ihan mukava ajella, mutta keskeneräinen tapaus on kyseessä. Ei kannata vielä lähteä ostamaan ellei melko huonot grafiikat ja ruudunpäivityksen heittely ole ongelmia. Metikössä kun ajelee niin johan putoaa FPS ja niityt näyttävät aika alkeellisilta, koska piirtoetäisyys on niin lyhyt. Peli ei ole vielä ihan parhaassa kunnossa, joten suosittelen odottamaan pari päivitystä ennen ostoliipaisimen vetäisemistä.
Säädä graffat kohdilleen ja toteat, että on paljon hienompi kuin ykkönen. Siellä on muutama asetus mikä kannattaa disabloida niin johan kuva selkeytyy ja saa lisää FPS:ää samalla.
 
Siitä.
Dof on päällä koko ajan (myös shaders low:lla). Kuvan saa terävämmäksi, kun poistaa TAA -reunanpehmityksen valikosta. Lisäksi advanced -puolen advanced blending tekee jotakin terävyydelle. Motion blur sotkee myös kuvaa. Lisäksi siellä on muitakin post prosessing juttuja, kuten chromatic aberring ym.

Edit: Lisäksi huomasin, että ilman tuota TAA-ta puihin ja kaukana näkyvään ruohoon tulee samanlaiset risuaidat, kun radeonin korteilla DR1:ssa aluksi, voi olla että ajureilla korjaantuu.
 
Mitkä asetukset kannattaa disabloida?
Kannattaa kokeilla varjot "ultra low". Näyttää minun makuun paremmalta kun medium, koska ei samalla tavalla ilmesty horisontissa varjot ja parempi suorituskyky metsikössä. Ground cover low, crowd low, weather low. Night Lightningin low. Ultralle Textures, Trees, Objects, Car Details. Minulla 1440p resoilla 4x MSAA (vie n. 20fps pois).

Lisäys: Skidmarks päälle (pikkukivet mitä lentelee renkaista) ja bloom päälle, muut voi laittaa pois niistä on-off-jutuista. Anisotrophic filtering 16X, Nvidian Control Panelista saa paremman Ansotrophic Filteringin laittamalla laaduksi "High Quality" ja sampleja 16X, vie vaan aika paljon tehoja.

Tykkään ite pelata niin, että kuva on mahd. terävä, eikä näy paljon textuurien ja objektien "pop in:iä" lähietäisyydellä. Kasvillisuudessa siitä ei pääse eroon, mutta 4X MSAA peittää sen varsin hyvin hyvin. Jos koneessa riittää potkua, niin Ground Cover High:ille (tämän arvoa voi lisätä tai muokata mieleisekseen tekstitiedostosta (Documents/My Games/Dirt Rally 2.0/HardwareSettings/hardware_settings_config).
 
Viimeksi muokattu:
Onpahan älytön ero latausajoissa kun tiputtaa tuon bugithreadin mukaisesti yhden coren käytöstä pelin käynnistyksen jälkeen, jotenkin käsittämätöntä minkälaista koodia on taustalla, kun itselläkin tippui Australia/Monaro stagen latausaika 38s -> 11s pelkästään tuolla muutoksella. Tein tuon vaihdon seuraavalla rimpsulla (pikakuvakkeen Target-kohdassa): C:\Windows\System32\cmd.exe /C "START "dirtrally2" /HIGH "E:\SteamLibrary\steamapps\common\DiRT Rally 2.0\dirtrally2.exe" & timeout 10 & powershell -Command "$Process = Get-Process dirtrally2; $Process.ProcessorAffinity=254""

Priority-arvolla (/HIGH) ei ole tuloksessa testien mukaan juurikaan merkitystä, mutta tuli jätettyä tuonne varmuuden vuoksi. Sopiva Affinity-arvo on eri prossuilla hieman erilainen, mutta kyseessä on väärinpäin luettava binääriluku muutettuna desimaaliluvuksi, eli omassa tapauksessa 11111110=254 (i7 4790k). Tuo timeout-osuus on jostakin syystä itsellä pakollinen, ilman käynnistymisen odottelua ei affinity-muutos toimi halutulla tavalla.
 
Täähän on samanlaista salatiedettä kun dos aikaan config.sysin ja autoexec batin viritys.
Joo eipä tule mieleen, että olisi tarvinnut tähän tapaan säätää hetkeen, eikä tuo toki pakollista ole vieläkään, mutta >20s nopeampi latausaika jokaisen pätkän kohdalla on aika mukava bonus :)
Muita vaikutuksia en ole ehtinyt vielä sen enempää tutkia, mutta tuskinpa tuolla suurempaa haittaa saa aikaseksi.
Alkuperäinen ketju asiasta löytyy täältä:
Long Loading Screen [FIXED]

Helpoin tosiaan kokeilla käynnistämällä Task Manager (kun peli on käynnissä) ja klikata Details - tabista dirtrally2.exe:n kohdalta Set Affinity - CPU0 kohdalta ruksi pois.
 
Ovat ilmeisesti lisänneet pelkät tärinät, muuta eroa en huomannut.
Tämä on kuulemma vasta ensimmäinen versio, päivittelevät jatkossa lisää.
 
Eih tuota vähän pelkäsinkin. Aivan turha tuollainen keinotekoinen tärinä, vie vaan immersion pelistä.
Vieköhän tuon sliderin nollaus jotain muuta detailia samalla pois?
 
Helpoin tosiaan kokeilla käynnistämällä Task Manager (kun peli on käynnissä) ja klikata Details - tabista dirtrally2.exe:n kohdalta Set Affinity - CPU0 kohdalta ruksi pois.
Kiitos tästä. On kyllä todella iso ero latausajoissa.
 
Jos sitä säätää jonnekkin 10-20 eikä 100 niin onko millainen?

Tuloksena on vähän miedompi tärinä. Itselläni on G25, muilla rateilla tilanne voi olla toinen.

Ajoin saman pätkän (Noorimbee Ridge Ascent) testimielessä useaan kertaan time trialissa vuorotellen suspension slideriä 0 - 100 ja muutaman vedon 20 - 50.

Jos ei muuta niin äänibugin ja satunnaisen stutteroinnin ovat saaneet palautettua. Olishan tuota ilmankin pärjänny.
 
No nyt pääsi testaamaan oikeen konkreettisesti ja kyllähän tuo vaikuttaa muuhunkin. 0 suspension asetuksella meno on realistisinta, mutta nyt puuttuu esim. Uuden-Seelannin ritilä ylityksissä tärähdykset kokonaan. Paras olisi jos tuohon tienpinnan tasaiseen tärinään olisi laitettu oma slideri.
Pitää testata lisää onko Esim. Puolan hyppyihin tullut mitään Dirt Rally 1:sen tapaan niitä hyviä ratin palautteita auton osuessa maahan.
 
DIRT_RALLY_2.0-CONTENT_SEASON2-PEGI.jpg
 
Eikä mitään mainintaa VR.stä pe...kle! Just tänään ostin Dirt Rally2.n ja kokeilin ruudulta ajoa kun Rift on lähetetty Oculucselle vaihtoon äänivian takia.
Aika outoo oli ajella ruudulta kun pari vuotta rällänny VR härpäkkeillä mut täytyy ny keräillä hynää ja ubgradeja ruudulta jos se VR tohon joskus tulis.
 
Mielenkiinnosta, onko täällä simucube kuskeja 1 tai 2 versiolla ajavia ja perus rateista näihin dd ratteihin vaihtaneita? Tai fanatecin dd ratilla ajavia? Tuleeko lisää infoa rattiin yms. tien pinnan eroista? Entäs jarrut? Onko heusinkveldin jarruja tai muita parempia jarruja käytössä kenelläkään? T3pa pro ainakaan sillä omalla brake modilla anna mitään palautetta lukkiutumisesta.
 
Mielenkiinnosta, onko täällä simucube kuskeja 1 tai 2 versiolla ajavia ja perus rateista näihin dd ratteihin vaihtaneita? Tai fanatecin dd ratilla ajavia? Tuleeko lisää infoa rattiin yms. tien pinnan eroista? Entäs jarrut? Onko heusinkveldin jarruja tai muita parempia jarruja käytössä kenelläkään? T3pa pro ainakaan sillä omalla brake modilla anna mitään palautetta lukkiutumisesta.

No minä siirryin suoraan Logitech G27:ta Simucubeen ja olihan siinä valtava ero. Myös säätömahdollisuuksia tulee paljon lisää ja sitäkautta menee kyllä niiden räpläämiseen paljon enemmän aikaa, että löytää mieluiset.
 
Mielenkiinnosta, onko täällä simucube kuskeja 1 tai 2 versiolla ajavia ja perus rateista näihin dd ratteihin vaihtaneita? Tai fanatecin dd ratilla ajavia? Tuleeko lisää infoa rattiin yms. tien pinnan eroista? Entäs jarrut? Onko heusinkveldin jarruja tai muita parempia jarruja käytössä kenelläkään? T3pa pro ainakaan sillä omalla brake modilla anna mitään palautetta lukkiutumisesta.
Polkimet ei yleensä anna palautetta lukkiutumisesta vaan sen pitäisi tulla ratin efektien kautta. Fanatec clusport v3 pedaaleissa jotka itseltä löytyy on kyllä tärinämoottorit jarru- ja kaasu polkimissa mutta en tiedä toimiiko ne tässä pelissä. Yleensä jarruttaminen kyllä helpottuu load cell polkimilla kun jarrutus perustuu täysin paineeseen, esim. TM t3pa Pro:ssa on vain potentiometri ja vaikka käytät kumimodia niin se jarruteho perustuu polkimen kulkemaan matkaan eikä paineeseeen, se kumimodi voi kyllä avittaa kasvavan paineen avulla löytämään tietyn kohdan jossa lukitsee.

Rallissa kun alustan pito voi vaihdella enemmän kuin rata-ajossa asfaltilla niin kannattaa aloittaa jarrutus reilusti aikaisemmin ja pumpata jarrua jos lukkiutuu jotta auto pysyy hallinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Laittelin Ricmotechille viestiä,että postittavatko Suomeen load cell pakettia mutta eipä ole pariin viikkoon kuulunut mitään,joten se siitä. Tosiaan esimerkkinä tuosta jarrun lukittumisesta tuli tämän viikon Espanjan viikko haasteesta,vikalla pätkällä olin hyvässä kyydissä Subarulla ja 4 mutka oikealle,aavistus oli liikaa kyytiä ja menin jarruun kovemmin ja yhtäkkiä perä irti ja pihalle. Katselin replaysta sitten ja takajarrut lukittuivat ja sen takia lähdettiin,toki vähän liikaa yritystä. Mutta sitä tunnetta ei tullut rattiin,että jarrutan liikaa.

Onko Simucubella mahdotonta virittelyä saada peli toimimaan,ymmärtääkseni peli ei suoraan tunnista kuitenkaan?
 
Laittelin Ricmotechille viestiä,että postittavatko Suomeen load cell pakettia mutta eipä ole pariin viikkoon kuulunut mitään,joten se siitä. Tosiaan esimerkkinä tuosta jarrun lukittumisesta tuli tämän viikon Espanjan viikko haasteesta,vikalla pätkällä olin hyvässä kyydissä Subarulla ja 4 mutka oikealle,aavistus oli liikaa kyytiä ja menin jarruun kovemmin ja yhtäkkiä perä irti ja pihalle. Katselin replaysta sitten ja takajarrut lukittuivat ja sen takia lähdettiin,toki vähän liikaa yritystä. Mutta sitä tunnetta ei tullut rattiin,että jarrutan liikaa.

Onko Simucubella mahdotonta virittelyä saada peli toimimaan,ymmärtääkseni peli ei suoraan tunnista kuitenkaan?
Jos sulla takajarrut lukkiutuu ennen etupäätä niin silloin jarrubalanssi on huono, kannattaa siirtää enemmän eteen (ja kenties vielä vähentää jarrujen kokonaistehoa auton säädöistä). Jos sulla ei eturenkaat lukkiutuneet tuossa tilanteessa ollenkaan niin silloin se ratin ffb efekti jäi ehkä tulematta, en osaa sanoa pitäisikö ratin antaa infoa takajarrujen/renkaiden lukkiutumisesta, mutta rattihan kyllä lähtee kääntymään vastakäännökseen itsestään kun perä menettää pidon. Jos on paljon vauhtia niin vaikka saisit infon siitä niin ei ehkä ole aikaa/tilaa korjata sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnosta, onko täällä simucube kuskeja 1 tai 2 versiolla ajavia ja perus rateista näihin dd ratteihin vaihtaneita? Tai fanatecin dd ratilla ajavia? Tuleeko lisää infoa rattiin yms. tien pinnan eroista? Entäs jarrut? Onko heusinkveldin jarruja tai muita parempia jarruja käytössä kenelläkään? T3pa pro ainakaan sillä omalla brake modilla anna mitään palautetta lukkiutumisesta.
Mitä on dd ratit? Minkälaiset ohjelmat eri ajosimuille tommosessa simucubessa on?
 
Mitä on dd ratit? Minkälaiset ohjelmat eri ajosimuille tommosessa simucubessa on?
Rateille on myös oma keskustelu.

Onkohan season 3 vielä tulossa?
Jos pelin myynti lähtisi nyt nousuun kun tuo FFB on korjattu paremmaksi ja VR:kin tulossa siis kesäkuussa näillä näkymin, niin eiköhän peliin voisi tulla myös lisää ostettavaa.
Mitään faktaa tästä ei ole ollut pelintekijän keskusteluissa, pelaajat tietysti toivovat ja äänestävät kaikenlaista.

Kyllähän tämä peli on ainakin omasta mielestä ollut jo reippaasti sen 55euron arvoinen mitä deluxesta lopulta joutui köyhtymään.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sulla takajarrut lukkiutuu ennen etupäätä niin silloin jarrubalanssi on huono, kannattaa siirtää enemmän eteen (ja kenties vielä vähentää jarrujen kokonaistehoa auton säädöistä). Jos sulla ei eturenkaat lukkiutuneet tuossa tilanteessa ollenkaan niin silloin se ratin ffb efekti jäi ehkä tulematta, en osaa sanoa pitäisikö ratin antaa infoa takajarrujen/renkaiden lukkiutumisesta, mutta rattihan kyllä lähtee kääntymään vastakäännökseen itsestään kun perä menettää pidon. Jos on paljon vauhtia niin vaikka saisit infon siitä niin ei ehkä ole aikaa/tilaa korjata sitä.

Juu oon laittanut yleensä pykälän tai pari lisää jarrutehoa mutta juurikaan en oo koskenut balanssiin,yleensä ollut asetussetupissa. Nyt se fiilis siinä pyörähtämisessä oli,että takarenkaat menetti pidon liiasta vauhdista,ei niinkään jarrutuksesta,mutta tokihan se varmaan järkeenkäypää on niinkin,kun mutkaan tulee kovasti ja painonsiirtymä menee eteen ja ei löysää jarrua,niin takapää lukkiutuu. Mieltymys olisi tosiaan polkimissa olisi tuntumaa,jos ei pelin puolelta niin polkinet itsessään olisi tunnokkaat.

Ja juu rateista on oma ketju,nyt lähinnä kiinnosti tämän pelin palaute muilla rateilla,kuin näillä thr ja normi fanatecin rateilla.
 
Nyt on XbX1:llä ja Fanan CSW v2:lla(x-un.hub 320mm rattikehä) kokeiltu. Ja... paskaahan ne forcet on edelleen. Asfaltilla/tasaisella ei edelleenkään mitään, se lisätäristys tulee hieman immersiota lisäämään mutta vasta kun soralla ehkä jo muutenkin tapahtuisi. Mistään eturenkaiden tuntemisesta/tienpinnan feedbackista ei voida puhuakaan kun sitä ei edelleenkään ole. Ajaminen on sitten sellaista tähtäilyä pysymään tien reunojen välissä kun autoa ei "tunne". Toki kaikki maksimiin saa pirusti jousta ja "vasen/oikea"-forcea yms, mutta tientuntumaa se ei tuo, plus sitten tuntuu ratti hajoavan niissä klonk-klonk ylityksissä.

Eniten ihmetyttää miten ne ei firmassa edes vaikuteta ymmärtävän mikä on pielessä. Vai ylpeyskö siinä on esteenä ettei voi virheitä myöntää. Selvästi vaikuttaa siltä että coden pitäisi ostaa ffb-tietämys talon ulkopuolelta ja tehdä muut asiat sitten itse.
 
Laittelin Ricmotechille viestiä,että postittavatko Suomeen load cell pakettia mutta eipä ole pariin viikkoon kuulunut mitään,joten se siitä.
Itse tilasin Ricmotechiltä muutama muutama vuosi sitten load-cell kitin G25 polkimiin, joten kyllä he suomeen toimittavat. Täytyy vain varautua maksamaan tullit yms. Omalle kitille taisi tulla hintaa sen aikaisilla dollarikurssilla jonkun 150-160€. Ei mikään edullisin kitti, mutta näissä harrastushommissa täytyy välillä hinnat unohtaa... :)
 
... paskaahan ne forcet on edelleen.
:tup: suorapuheisuudesta.

Jotkut kirjoittavat että jopa EK ajat ovat parantuneet useilla sekunneilla näiden uusien täristyksien myötä :geek:
Onhan tuo sellainen lonksahtelu, että vikaa lähtisi hakemaan jos oikeassa autossa olisi.
En kyllä tykkää kyseisestä efektistä vaikkapa Project Cars 2:ssakaan.
Tosin G29 rattina, että ei sillä kovin kummoisia taiota.

Toiset haukkuu DR1:sen tärinöitä, mutta itse tykkään niistä kyllä kakkosta enemmän.
Ouninpohjaa kun päästelee, niin kyllä ratissa tuntuu mihin suuntaan auto olisi haluamassa.
 
Sehän siinä ykkösessä on, siinä muita "puutteita", auto lentelee vähän liian hanakasti, nopeutta liikaa vähän joka paikassa jne. Mutta rattituntuma on informatiivisempi, jopa asfaltilla saa siinä loppujen lopuksi jotain aikaan kun nostaa pirusti tasoja kauttaaltaan, mutta tässä 2:ssa ei.

Aivan kuin joku tyyppi(t?) puuttuisi kehitystiimistä jotka aiemmin toivat tietotaitonsa.

Lisätään nyt että on tämä jonkinlainen parannus alkutasosta, mutta kovin pieni/huomaamaton. Miksi vaivautua ratilla ajamaan kun pädillä oikeastaan menee yhtä hyvin mutta rennommin. Niin ja pitää varmaan huvikseen mennä katsomaan coden foorumille vieläkö olen siellä kun aikaa sitten haukuin tilanteen aika suoraan. Tunnetusti kun deletoivat jengiä.
 
Coden foorumeilla osa porukasta puhuu,että ei tasaisella asfaltilla muutenkaan ole sellaista tuntumaa,mitä osa nyt haluaa mutta tiedä näitä sitten. Kun en oo ralliautolla asfaltilla ajanut,niin paha sanoa:bored:. Mutta olen kyllä samaa mieltä,että forcen tuntuma asfaltilla on kovin ohut ja sitä "tunnetta" ei oikein ole. Mutta silti himoitsen Espanjan pätkiä eniten:).
 
Tämähän on pädillä ajaessa liiankin helppo peli, muutamalla pätkällä ajoin helposti viiden joukkoon ekalla vedolla leaderboardeissa, kaikki ajoavutkin on pois päältä.

Ei tässä tarvi edes kunnolla keskittyä ajamiseen niin silti tulee lujaa, kun pelkoa ulosajosta ei ole, pädillä ajaminen on ainakin tylsää kun auto menee kuin kiskoilla.
 
Viimeksi muokattu:
No onhan tässä nyt parempi tuntuma kuin ykkösosassa asfaltilla! Täydellinen se ei todellakaan ole, mutta parempi.
Soralla ja asfaltilla nuo tärinät saisi jättää melkein kokonaan pois, ei mitään tekemistä auton ajotuntumaan. Ainoastaan teräviin iskuihin joissain paikoissa. Hypyt tässä ei tunnu missään kun taas ykkösessä ne olivat mahtavat, mutta siinäkin kummallisesti kaikista hypystä ei tullut feedbackiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 174
Viestejä
5 065 293
Jäsenet
81 036
Uusin jäsen
kaisavou

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom