Editointikone 500-700€

Kaverin puolesta kyselen apuja editointikoneen kokoonpanoon. Pitäisi saada videoeditointiin tietokone, noin 500€ lähtöbudjetilla. Koska budjetti on tiukka ja välttämättä ei riitä kovin merkittävään upgradeen, niin kaveri on valmis vielä säästämään ja kerryttämään pottia isommaksi. Toive on tietysti että siitä ei kovin korkealle tarvitse nousta. Otsikkoon heitin vain karkeat suuntaviivat.

Lähtökohta on 500€ lahjakortti Verkkokauppaan, niin se asettaa raamit sille, että valmis pakettikone tai osista kasattuna tulee hankkia pääasiassa Verkkokauppa.com:sta.

Nykyinen kokoonpano, joka on ollut "ihan OK" editoinnissa, mutta halu saada parannusta.
CPU: i5-3470
GPU: GT 430
RAM: 32Gt DDR3
Tallennus: 128Gt SSD, 1Gt HDD

Parasta valmista pakettia mitä tolla budjetilla löytyy Verkkiksestä, on nähdäkseni vain tällainen minikone johon vaikea päivittää edes kunnon näyttistä:

Eli millainen kokoonpano olisi näillä spekseillä optimaalisin? Mietin itse että lahjakortilla jos ostaisi useimmat komponentit uutena Verkkokaupasta, ja GPU:n taktikoisi vaikka käytettynä ostaen.

Nykyisessä koneessa kun on 32 gigaa muistia, olisi aika hassua päivittää uuteen koneeseen jossa vain 16 gigaa. Editointikäytössä 32 gigaa kuitenkin yleensä on aika sopiva määrä, kun taas 16 gigaa ei välttämättä riitä.

Onko kyse kuva- vai videoeditoinnista ja mitä ohjelmia on tarkoitus käyttää?

Nykyisessä koneessa kun on 32 gigaa muistia, olisi aika hassua päivittää uuteen koneeseen jossa vain 16 gigaa. Editointikäytössä 32 gigaa kuitenkin yleensä on aika sopiva määrä, kun taas 16 gigaa ei välttämättä riitä.

Onko kyse kuva- vai videoeditoinnista ja mitä ohjelmia on tarkoitus käyttää?
Jep 32 gigaa varmasti vähintään ( ja budjetilla max? ). Videoeditointia ja nyt kaverilla on käytössä ollut HitFilm, jatkossa siirtynee Resolveen.

Verkkiksestä esimerkiksi seuraavat modernit osat yht 508€:
- ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI ATX -emolevy 134,90
- AMD Ryzen 5 9600X -prosessori AM5 -kantaan 207,90 sis. integroitu näytönohjain
- Thermalright Assassin Spirit 120 V2 PLUS -prosessorijäähdytin 26,99
- Cooler Master MWE Gold V3 virtalähde, 650 W 77,99
- Phanteks XT Pro Mid Tower -ATX-kotelo ikkunalla, musta 59,99

Vaihtoehtoisesti prossuksi Ryzen 7600 jossa jäähdytin mukana, jää lahjakorttia vähän käyttämättä, voi käyttää esim tuulettimiin kun kotelossa on vain yksi.

Muisteja en laittanut verkkiksestä koska DDR5 on siellä suhteellisesti kallista. 32GB DDR5-6000 gigantista Corsair Vengeance DDR5 RAM muisti 32 GB 6000 Mt/s CL36 339€
Tai käytettynä metsästämään halvempia.

- SSD ja HDD nykyisestä koneesta. Käytettynä voi hyvin löytyä lisää SSD-tallennustilaa, esim joku vanhempi mutta hyväkuntoinen 500GB asema 50 euron paikkeilla.
- Kotelon voi repäistä nykyisestä koneesta jos on hyväkuntoinen ja ajaa asian, toki sitten taas jää lahjakorttia käyttämättä.
- Windows kympillä huutonetistä tarvittaessa
- Käytettynä valinnainen näytönohjainkortti Resolvea varten... joku RTX 3050 on jo moninkertaisesti parempi kiihdytykseen kuin integroitu, tuolta voi vertailla Puget Bench Compare Results

Menee aika helposti kokonaisuutena yli 700. Alle 700 oikeastaan pääsisi vain ostamalla käytettynä koko setin ja sitten lahjakortti jäisi käyttämättä
🤔

Paras olisi varmaan joku uudempi kokoonpano jossa nimenomaan Intelin CPU, koska quicksync on ihan näppärä tehonäytönohjaimen puuttuessa - Itse olen esim. lätkiny videoita kasaan vallan hyvin 8250u pohjaisella läppärillä ja sen "integroidulla" näyttiksellä kun quicksync antaa hyvin vauhtia sekä itse editoriin että itse enkoodaukseen.

Jännempi veto voisi olla pitää nykykone ja ostaa koko rahalla joku käytetty RTX näytönohjain? Muut sitten ""joskus"". 32gb on kuitenkin ihan riittävää peruseditointiin, ja ""uudella"" näyttiksellä saa ne rautapurut ja videoenkoodaukset päivitettyä tälle vuosikymmenelle.

Mac mini 16GB menee budjettiin ja omaa hyvän rautakiihdytyksen resolvessa. Riippuen mitä formaatteja ja resoluutiota editoi voi olla täydellinen tai sitten ei, osa formaateista voi olla sellaisia että menee cpu:lla eikä gpu:n kiihdyttimellä. Ei x86 puolella(kaan) uutena tuohon hintaan kovin kummoista saa. Mä menisin mac mini:lla tuossa hintaluokassa. SSD:ta mac minissä vähän, mutta editoinnin voipi tehdä ulkoisella usb ssd:lla.

Statistiikka

Viestiketjuista
303 496
Jäsenet
82 346
Uusin jäsen
Hikke84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom