Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tampereella hinnoittelu on ollut jo pitkään kyllä aivan hanurista. Joskus tuosta laittelin palautettakin, mutta polttoainekauppias vastaili että kannattavuuden rajoilla mennään. Kummasti sitä myytiin silloinkin Pirkanmaan ulkopuolella alle euroon.Kohta pitää lähteä varmaan hyvinkäälle tankille. Hämeenlinnassa 1.15 ja Tampereella 1.169, bensa sama kun muuallakin ja sitä tankataan.
Tampereella hinnoittelu on ollut jo pitkään kyllä aivan hanurista. Joskus tuosta laittelin palautettakin, mutta polttoainekauppias vastaili että kannattavuuden rajoilla mennään. Kummasti sitä myytiin silloinkin Pirkanmaan ulkopuolella alle euroon.
Ja jatketaan vielä lähihistorian läpikäymisellä kun kerran triidiin eksyi. Ruotsiin etanoli on pääsääntöisin rahdattu Brasiliasta, joka on myös iso syy sille ettei Ruotsissa etanoli ole enää kovin suosittua polttoaineena ja pirun kallista Suomen hintatasoonkin verrattuna. Suomessa tuotanto on ollut jo pitkään (ainakin lähes näin lähteen puuttuessa) omavaraista, hyvä syy tukea etanoliautoilua näinäkin aikoina kun etanoli on ollut hinnoissaanJoskus olisko ihan ST1:n sivuilla lukenut. Nyt siellä kyllä puhutaan että valmistetaankin Suomessa. No samapa tuo, parempi vaan.
Ehkä muisti teki tepposet ja kyse oli sen raaka-aine etanolin valmistuksesta, oletko varma että se etanoli valmistetaan Suomessa, eikä Ruotsissa, ja sekoitetaankin RE85:ksi täällä?
No anyways, eipä tuolla nyt niin iso merkitys ole.. toki aina mitä lähempänä valmistus tapahtuu sen parempi..
Heinäkuun 24 päivä vuonna 2017 oli jossain Jyväskylän liepeillä re85 hintaan 0,69 €/litra. Jäi mieleen, kun olin viiskymppis-synttärireissulla ja tietysti bensafemmallaNiitä aikoja kun Jyväskylän matkakeskuksen shellillä maksoi re85 79snt/litra.![]()
Jep, hurrit mokasi pahemman kerran etanoliautojen suosion kanssa, ihan laajemmassakin mittakaavassa. Tekivät hyviä autoja, antoivat verohelpotuksia, mutta rahtasivat viinat jostain Brasilian viljapelloilta tankkilaivoilla. Ei niin mitään järkeäJa jatketaan vielä lähihistorian läpikäymisellä kun kerran triidiin eksyi. Ruotsiin etanoli on pääsääntöisin rahdattu Brasiliasta, joka on myös iso syy sille ettei Ruotsissa etanoli ole enää kovin suosittua polttoaineena ja pirun kallista Suomen hintatasoonkin verrattuna. Suomessa tuotanto on ollut jo pitkään (ainakin lähes näin lähteen puuttuessa) omavaraista, hyvä syy tukea etanoliautoilua näinäkin aikoina kun etanoli on ollut hinnoissaan![]()
Ja aiempaan talviajokeskusteluun mainittakoon, että itse olen ajellut Saabilla vuodesta 2013 alkaen kesät talvet etanolilla. 10 tkm öljynvaihtovälillä ja n. 30 tkm/vuosi ajosuoritteella. Ensimmäiseen pariin vuoteen ei ollut lohkolämppäriä ollenkaan, mutta senkin sain asennutettua lopulta. Aamuliikenteeseen pyrkinyt esilämmittämään, kun töissä ei ollut mahdollisuutta pitää roikan päässä. Hyvin on vielä toistaiseksi päästy ilman mitään ihmeempiä ongelmia, kaikkein haastavimpia on olleet nuo pari astetta plussalla kelit, kun silloin yleensä käy vähän epätasaisesti kylmänä. Parin minuutin lämmittelyllä tosin on ratkennut sekin vaiva.
-05 9-5 Aero mallimerkintänsä mukaisesti 2,3T:llä. Softattu tuolloin 2013 biopoweriksi ja vähän lisää hönkää samalla muutenkin. Tommonen:Minkälainen bio-power Saab?
-05 9-5 Aero mallimerkintänsä mukaisesti 2,3T:llä. Softattu tuolloin 2013 biopoweriksi ja vähän lisää hönkää samalla muutenkin. Tommonen:
Olipas pahasti valehdeltu noissa kulutuksissa, ei toteudu 1,28 kerroin lähellekkään.
1,28 on teoreettinen ja laskennallinen energiasisältöön ja -tiheyteen liittyvä kerroin.Olipas pahasti valehdeltu noissa kulutuksissa, ei toteudu 1,28 kerroin lähellekkään.
Uskon kyllä nuo lukemasi jos kerran olet käytännössä todennut.
Oma kulkineeni on ihan perus 1.6 kone ilman turboa ja ikääkin jo 15 vuotta ja tuteutettu muunnossarjalla,niin tuo 1.28 toteutuu kyllä, sen takia tuota hintaa pitää vahtailla ahkeraan mihin se kääntyy kulloinkin.
Jaa, mitähän sitä uskaltaisi valehdellaOn se kyllä kaunis. On joskus kiinnostellut Sabelin ostaminen.
Paljonko tuollainen todellisessa käytössäsi hörppää etanolia a) sekalaisessa ajossa b) matka-ajossa?
Vaikka ei ihan legendaarinen 9-5 olekaan, niin pistetään omatkin kokemukset:On se kyllä kaunis. On joskus kiinnostellut Sabelin ostaminen.
Paljonko tuollainen todellisessa käytössäsi hörppää etanolia a) sekalaisessa ajossa b) matka-ajossa?
Aikalailla samat setit mitä mulla, renkailta penkitetty 271 hp/445 NmItse laitoin tuohon aika pikaisesti 285Hp/450Nm -etanolivirit, niin en henk. koht. voi varmentaa edellistäMutta noilla palikoilla Aero kuluttaa himpun yli 10 litraa etanolia satasella, matka-ajossa, jossa voimaa ei säästellä esim. ohitustilanteissa.
1,28 on teoreettinen ja laskennallinen energiasisältöön ja -tiheyteen liittyvä kerroin.
Jutussa oli toteutuneet kulutuslukemat. Jotka voivat olla totta, jos on paljon matka-ajoa, sillä matka-ajossa ainakaan itsellä etanolia ei kulu kuin vajaa 20% enemmän kuin bensaa, mutta kaupunkiajossa selvästi jo yli 30% enemmän. Ja mulla eflexfuel, niin voisi ajatella, että tuollainen etanolille tehdasoptimoitu ja turbollinen saa matka-ajoon suhteessa paremmat luvut aikaiseksi.
1,22 oli siis tuon jutun toteutunut ”etanolikerroin”.
Lahessa jatkuu pysähtyneisyyden aika.
RE85 1.149 kummallakin sitä myyvällä asemalla.
Lähellä olevalta kylmäasemalta 95E10 1.319 miinus käteisalennus eilen.
Ei hitto.. onneksi sain nyt vaimon ymmärtämään, että etanolia ei tankata ellei se ole oikeasti halvempaa kuin ysiviitonen.
Näyttääpä olevan. Tankille-sovellus näyttää tällä hetkellä 1.149 kummallekin asemalleVieläkö siellä Lahdessa(?) on RE85 ennätyshinnat..?
Tänään oli 0,898e. Ei iso lisäale, mutta mentiin alle 0,9:nVaasan Kivihaan Shell E85 on 0,90e St1 kortilla.
Protestina 98:a meni tankkiin täälläkin
Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen teknologiaa kehittävä StepOne Tech sai uusia sijoittajia tukemaan kasvuaan. Se keräsi pääomasijoittajilta noin miljoona euroa.
Muut rahoituskanavat mukaan luettuna se keräsi uutta rahoitusta yhteensä 2,7 miljoonaa euroa.
StepOne Tech kehittää, valmistaa ja kaupallistaa etanolikonversioteknologiaa, jolla ajoneuvo voidaan päivittää toimimaan bioetanolilla. Näin auton hiilijalanjälki pienenee.
Vuonna 2012 perustettu StepOne Tech on Pirkkalassa toimiva kasvuyhtiö, joka teki viime vuonna 1,8 miljoonan euron liikevaihdon ja 176 000 euron liiketuloksen.
Se kasvatti liikevaihtoaan edellisvuodesta yli 300 prosenttia.
Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?
Ruiskutuksen lisäys määrittyy polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan, jonka eFlexFuel -muutossarja tunnistaa polttoaineen polttoainelinjaan liitetyllä etanolianturilla reaaliajassa.
Tunnistaminen tapahtuu automaattisesti, eikä laitteeseen tarvitse tehdä mitään säätöjä. Toimintaperiaate on samankaltainen kuin tehdasvalmisteisissa flexfuel-autoissa.
Moottorin alkuperäiseen lambda-korjaukseen muutossarja ei vaikuta. (StepOne Tech Oy 2016).
Tuossahan tuota anturin merkitystä on eritelty.Suunnitelmissani on asentaa kahden litran zeteciin etanolimuutossarja. Mitä vaihtoehtoja on valmistajien puolesta? eFlexFuel, FuelFlexFinland ja Autoethanol ovat ainakin tässä ketjussa vastaan tulleita. Mitä oleellisia eroja noilla on, Autoethanolin sarjoissa ei ainakaan ole etanolianturia? Mikä liene FuelFlexFinlandin verkkokaupassa kun on ilmeisesti suljettu: "This online store is currently inactive."
Edit: Vai onko Autoethanolin sarjassa sittenkin anturi kun mainostetaan olevan myös "AUTO mode"?
E2: Jos oikein ymmärsin niin lambda-anturin lukemaa käyttää tuo auto mode. Ilmeisesti FuelFlexFinlandin v4.2-sarjoissa on sama homma? Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?
Tuossahan tuota anturin merkitystä on eritelty.
Finjector
www.finjector.com
Ehkä silloin kun lambda-anturi ei ole toiminnassa?
Automaattinen kylmäkäynnistystoiminto
eFlexFuelissa on automaattinen kylmäkäynnistystoiminto, joka ottaa huomioon moottorin lämpötilan sekä käytetyn polttoaineen.
Käynnistysparametrit ovat määritetty tuhansien käynnistysten perusteella satoja eri automalleja hyödyntäen.
Eikö jäännöshapen määrä pitäisi olla likimain vakio polttoaineen etanolipitoisuudesta riippumatta. Etanoliprosentti taas vaikuttaa jäännöshapen määrään.Luin tuon, mutta ei se oikeastaan kerro mitään. Lambda-anturi mittaa jäännöshappea, eikä se ole kiinnostunut, mikä etanolin osuus polttoaineessa on.
Joten veikkasin:
Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.
Näin olen ymmärtänyt...
Juuri näin se menee. Sitten kun ecu ei enää pysty sopeutumaan, avuksi tulee muutossarja. Muutossarja yksinkertaisimmillaan pidentää suuttimien aukioloaikaa noin kolmanneksella, jolloin polttoainetta saadaan sylinteriin kolmannes enemmän, eikä seos mene laihalle. Ecu pystyy taas tekemään hienosäädön lambda-arvon avulla.Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.
Näin olen ymmärtänyt...