Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Kohta pitää lähteä varmaan hyvinkäälle tankille. Hämeenlinnassa 1.15 ja Tampereella 1.169, bensa sama kun muuallakin ja sitä tankataan.
Tampereella hinnoittelu on ollut jo pitkään kyllä aivan hanurista. Joskus tuosta laittelin palautettakin, mutta polttoainekauppias vastaili että kannattavuuden rajoilla mennään. Kummasti sitä myytiin silloinkin Pirkanmaan ulkopuolella alle euroon.
 
Ja aiempaan talviajokeskusteluun mainittakoon, että itse olen ajellut Saabilla vuodesta 2013 alkaen kesät talvet etanolilla. 10 tkm öljynvaihtovälillä ja n. 30 tkm/vuosi ajosuoritteella. Ensimmäiseen pariin vuoteen ei ollut lohkolämppäriä ollenkaan, mutta senkin sain asennutettua lopulta. Aamuliikenteeseen pyrkinyt esilämmittämään, kun töissä ei ollut mahdollisuutta pitää roikan päässä. Hyvin on vielä toistaiseksi päästy ilman mitään ihmeempiä ongelmia, kaikkein haastavimpia on olleet nuo pari astetta plussalla kelit, kun silloin yleensä käy vähän epätasaisesti kylmänä. Parin minuutin lämmittelyllä tosin on ratkennut sekin vaiva.
 
Tampereella hinnoittelu on ollut jo pitkään kyllä aivan hanurista. Joskus tuosta laittelin palautettakin, mutta polttoainekauppias vastaili että kannattavuuden rajoilla mennään. Kummasti sitä myytiin silloinkin Pirkanmaan ulkopuolella alle euroon.

Muna-kana effekti.

Kun hinta on liian korkea, käyttäjiä ei ole.

Pitäisivät hinnan sellaisena että sitä kannattaa tankata niin kummasti tankkaajia löytyisi.
 
Joskus olisko ihan ST1:n sivuilla lukenut. Nyt siellä kyllä puhutaan että valmistetaankin Suomessa. No samapa tuo, parempi vaan.

Ehkä muisti teki tepposet ja kyse oli sen raaka-aine etanolin valmistuksesta, oletko varma että se etanoli valmistetaan Suomessa, eikä Ruotsissa, ja sekoitetaankin RE85:ksi täällä?

No anyways, eipä tuolla nyt niin iso merkitys ole.. toki aina mitä lähempänä valmistus tapahtuu sen parempi..
Ja jatketaan vielä lähihistorian läpikäymisellä kun kerran triidiin eksyi. Ruotsiin etanoli on pääsääntöisin rahdattu Brasiliasta, joka on myös iso syy sille ettei Ruotsissa etanoli ole enää kovin suosittua polttoaineena ja pirun kallista Suomen hintatasoonkin verrattuna. Suomessa tuotanto on ollut jo pitkään (ainakin lähes näin lähteen puuttuessa) omavaraista, hyvä syy tukea etanoliautoilua näinäkin aikoina kun etanoli on ollut hinnoissaan ;)
 
Niitä aikoja kun Jyväskylän matkakeskuksen shellillä maksoi re85 79snt/litra.:D
Heinäkuun 24 päivä vuonna 2017 oli jossain Jyväskylän liepeillä re85 hintaan 0,69 €/litra. Jäi mieleen, kun olin viiskymppis-synttärireissulla ja tietysti bensafemmalla :shifty:
 
Ja jatketaan vielä lähihistorian läpikäymisellä kun kerran triidiin eksyi. Ruotsiin etanoli on pääsääntöisin rahdattu Brasiliasta, joka on myös iso syy sille ettei Ruotsissa etanoli ole enää kovin suosittua polttoaineena ja pirun kallista Suomen hintatasoonkin verrattuna. Suomessa tuotanto on ollut jo pitkään (ainakin lähes näin lähteen puuttuessa) omavaraista, hyvä syy tukea etanoliautoilua näinäkin aikoina kun etanoli on ollut hinnoissaan ;)
Jep, hurrit mokasi pahemman kerran etanoliautojen suosion kanssa, ihan laajemmassakin mittakaavassa. Tekivät hyviä autoja, antoivat verohelpotuksia, mutta rahtasivat viinat jostain Brasilian viljapelloilta tankkilaivoilla. Ei niin mitään järkeä :btooth:

Volvot ja Saabit olivat kuitenkin ne ainoat oikeasti toimivat Biopower-autot, Foordi satsasi viinaan kyllä, mutta eivät saaneet autoja toimimaan pakkaskeleillä*.

*Mää muistelen, että juuri Ford -kuskit eniten valittivat heidän biopower-autojensa heikkoa toimivuutta talviolosuhteissa.

Eikä passaa unohtaa kotimaista lehdistöä, joissa ruodittiin isoilla otsikoilla etanolin lisäämistä bensiiniin. Kuulemma Corollat ja Golffit syttyvät palamaan, kun etanoli syövyttää polttoainelinjat :darra:
 
Viimeksi muokattu:
Ja aiempaan talviajokeskusteluun mainittakoon, että itse olen ajellut Saabilla vuodesta 2013 alkaen kesät talvet etanolilla. 10 tkm öljynvaihtovälillä ja n. 30 tkm/vuosi ajosuoritteella. Ensimmäiseen pariin vuoteen ei ollut lohkolämppäriä ollenkaan, mutta senkin sain asennutettua lopulta. Aamuliikenteeseen pyrkinyt esilämmittämään, kun töissä ei ollut mahdollisuutta pitää roikan päässä. Hyvin on vielä toistaiseksi päästy ilman mitään ihmeempiä ongelmia, kaikkein haastavimpia on olleet nuo pari astetta plussalla kelit, kun silloin yleensä käy vähän epätasaisesti kylmänä. Parin minuutin lämmittelyllä tosin on ratkennut sekin vaiva.

Minkälainen bio-power Saab?
 
-05 9-5 Aero mallimerkintänsä mukaisesti 2,3T:llä. Softattu tuolloin 2013 biopoweriksi ja vähän lisää hönkää samalla muutenkin. Tommonen:

On se kyllä kaunis. On joskus kiinnostellut Sabelin ostaminen.
Paljonko tuollainen todellisessa käytössäsi hörppää etanolia a) sekalaisessa ajossa b) matka-ajossa?
 
Olipas pahasti valehdeltu noissa kulutuksissa, ei toteudu 1,28 kerroin lähellekkään.
1,28 on teoreettinen ja laskennallinen energiasisältöön ja -tiheyteen liittyvä kerroin.
Jutussa oli toteutuneet kulutuslukemat. Jotka voivat olla totta, jos on paljon matka-ajoa, sillä matka-ajossa ainakaan itsellä etanolia ei kulu kuin vajaa 20% enemmän kuin bensaa, mutta kaupunkiajossa selvästi jo yli 30% enemmän. Ja mulla eflexfuel, niin voisi ajatella, että tuollainen etanolille tehdasoptimoitu ja turbollinen saa matka-ajoon suhteessa paremmat luvut aikaiseksi.

1,22 oli siis tuon jutun toteutunut ”etanolikerroin”.
 
Uskon kyllä nuo lukemasi jos kerran olet käytännössä todennut.
Oma kulkineeni on ihan perus 1.6 kone ilman turboa ja ikääkin jo 15 vuotta ja tuteutettu muunnossarjalla,niin tuo 1.28 toteutuu kyllä, sen takia tuota hintaa pitää vahtailla ahkeraan mihin se kääntyy kulloinkin.
 
Lahessa jatkuu pysähtyneisyyden aika.

RE85 1.149 kummallakin sitä myyvällä asemalla.
Lähellä olevalta kylmäasemalta 95E10 1.319 miinus käteisalennus eilen. Ei hitto.. onneksi sain nyt vaimon ymmärtämään, että etanolia ei tankata ellei se ole oikeasti halvempaa kuin ysiviitonen.
 
On se kyllä kaunis. On joskus kiinnostellut Sabelin ostaminen.
Paljonko tuollainen todellisessa käytössäsi hörppää etanolia a) sekalaisessa ajossa b) matka-ajossa?
Jaa, mitähän sitä uskaltaisi valehdella :D En ole kovin tarkkaan seuraillut, matka-ajossa taitaa mennä jotain aika tasan kympin tienoille ja sekalaisessa ajossa jotain 12-13. Yleensä olen tuolla 65 litran tankillisella päässyt n. 450-500 kilometria ennen bensavalon syttymistä.

Tampereella ABC-hinta oli edelleen 1,139e/l
 
On se kyllä kaunis. On joskus kiinnostellut Sabelin ostaminen.
Paljonko tuollainen todellisessa käytössäsi hörppää etanolia a) sekalaisessa ajossa b) matka-ajossa?
Vaikka ei ihan legendaarinen 9-5 olekaan, niin pistetään omatkin kokemukset:
Softattu 9-3 B207L -08 vie matka-ajossa nätillä kaasujalalla 8,3 - 9,0 litraa E85:ttä. E10:tä kuluu vastaavissa olosuhteissa noin 6,3 - 7 litraa. Omalla kohdallani siis teoreettinen laskukaava pitää aika hyvin paikkansa, ja 58 litran tankilla pääsee rapiat päälle 600 kilometriä. Sekalaista kulutusta en ole suuremmin mitannut auton ollessa melkein täysin vain matkakäytössä.

Saabclub-foorumin BioPower-alueella on hyvin juttua kulutuksesta, konversioista yms.
 
-06 9-5 Aero sedan manuaali, mieto BioPower -virisofta (~240Hp/425Nm etanolilla), tuolla edellinen omistaja pääsi 9,1 litran keskikulutukseen nätillä matka-ajolla. Tankkauksista laskettu kulutus, etanolilla siis.

Itse laitoin tuohon aika pikaisesti 285Hp/450Nm -etanolivirit, niin en henk. koht. voi varmentaa edellistä :btooth: Mutta noilla palikoilla Aero kuluttaa himpun yli 10 litraa etanolia satasella, matka-ajossa, jossa voimaa ei säästellä esim. ohitustilanteissa.

Mullakin tulee joka tankilliselle sellaiset 200 - 400 kilsaa maantieajoa, joten sekakulutus on vähän mysteeri. Kilsat ja tankkausmäärät on kyllä tiedossa, kun viitsisi syöttää ne laskuriin :shifty:
 
Itse laitoin tuohon aika pikaisesti 285Hp/450Nm -etanolivirit, niin en henk. koht. voi varmentaa edellistä :btooth: Mutta noilla palikoilla Aero kuluttaa himpun yli 10 litraa etanolia satasella, matka-ajossa, jossa voimaa ei säästellä esim. ohitustilanteissa.
Aikalailla samat setit mitä mulla, renkailta penkitetty 271 hp/445 Nm
 
Aika kivasti renkailta. Sulla on tieten suuremmat suuttimet?

Täällä mennään vakiosuuttimilla, mutta 4bar polttoaineregulla (AEM 50-1200 tehopumppu toki asennettu) . Tällä haettiin hyvää toimivuutta talvikeleille, eikä setuppi ole tuottanut pettymystä.
J Carlson teki räätälöidyn softan, mutta ko. komboa on kyllä dynotestattu useammassakin femmassa. 3" downpipe kisakatilla ja 2,5" catback tottakai.

Sori offtopic, sivuttiinhan tuossa asiaa etanolin toimivuudesta talvella :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Joo softa samalta herrasmieheltä ja Boschin EV14 6x0 cc suuttimina, harmi kun nuo oli ainakin jossain välissä pois tuotannosta. Aiemmin oli 800 cc Dekat ja ne oli kyllä talvella aivan hirveät kylmänä, joinain päivinä oli tosi tuskaista pysyä käynnissä ennen kun sai vähän lämpöä moottoriin. Lähtivät sitten aika nopeasti kiertoon ja Boschia tilalle. Etanoliautoiluahan tässä on kokoajan sivuttu, sori siitä ;)
 
1,28 on teoreettinen ja laskennallinen energiasisältöön ja -tiheyteen liittyvä kerroin.
Jutussa oli toteutuneet kulutuslukemat. Jotka voivat olla totta, jos on paljon matka-ajoa, sillä matka-ajossa ainakaan itsellä etanolia ei kulu kuin vajaa 20% enemmän kuin bensaa, mutta kaupunkiajossa selvästi jo yli 30% enemmän. Ja mulla eflexfuel, niin voisi ajatella, että tuollainen etanolille tehdasoptimoitu ja turbollinen saa matka-ajoon suhteessa paremmat luvut aikaiseksi.

1,22 oli siis tuon jutun toteutunut ”etanolikerroin”.

Mulla menee 20 vuotta vanhassa vapari Nissanissa maantieajossa noin 25% enemmän verrattuna bensaan.
Sekalaisen ajon kulutusta en ole laskenut siten, että voisi verrata bensaan.
 
Meillä femmassa kanssa 240hv/370nm ohjelma viinalle, maantiellä 100kmh menee 10l/100, 80kmh ajmalla olen päässyt hivenen alle 9l kulutukseen. Seka ajosssa menee 13-14l. Todella toimiva paketti.

Nyt onkin kivaa ajella bensalla kun 200hv/300nm ohjelma sille ja tuntuu laiskuus jo ihan perusajossakin.
 
Lahessa jatkuu pysähtyneisyyden aika.
RE85 1.149 kummallakin sitä myyvällä asemalla.
Lähellä olevalta kylmäasemalta 95E10 1.319 miinus käteisalennus eilen.
Ei hitto.. onneksi sain nyt vaimon ymmärtämään, että etanolia ei tankata ellei se ole oikeasti halvempaa kuin ysiviitonen.

Vieläkö siellä Lahdessa(?) on RE85 ennätyshinnat..?
 
Vieläkö siellä Lahdessa(?) on RE85 ennätyshinnat..?
Näyttääpä olevan. Tankille-sovellus näyttää tällä hetkellä 1.149 kummallekin asemalle :poop:
Ei ole tarvinnut itse käydä tankkaamassa vähään aikaan kun työt siirtyi kotikonttorille. Ihmeesti se kuutisenkymmentä kilsaa päivässä vaikuttaa :)
 
Suomalainen autojen etanolimuunnoksia kehittävä yhtiö keräsi miljoonien rahoituspotin
Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen teknologiaa kehittävä StepOne Tech sai uusia sijoittajia tukemaan kasvuaan. Se keräsi pääomasijoittajilta noin miljoona euroa.
Muut rahoituskanavat mukaan luettuna se keräsi uutta rahoitusta yhteensä 2,7 miljoonaa euroa.

StepOne Tech kehittää, valmistaa ja kaupallistaa etanolikonversioteknologiaa, jolla ajoneuvo voidaan päivittää toimimaan bioetanolilla. Näin auton hiilijalanjälki pienenee.

Vuonna 2012 perustettu StepOne Tech on Pirkkalassa toimiva kasvuyhtiö, joka teki viime vuonna 1,8 miljoonan euron liikevaihdon ja 176 000 euron liiketuloksen.
Se kasvatti liikevaihtoaan edellisvuodesta yli 300 prosenttia.
 
Lahdessa on vähitellen päästy etanolissa jo alle 1,10 euron. 1,099 euroa päivän litrahinta molemmilla asemilla :x3:

Vertailun vuoksi Kärkkäisellä 95E 1,229 euroa litralta.
 
Jyväskylässä tänään e85 0.924e/l. Ei tuntunut pahalta tankata (muiden pistoolien hintaa en katsonut)
 
Eilen käväsin Savonlinnassa. 0,886 oli ABC, tankkausbonuksen ja korttibonuksen alennukset vielä pois tuosta, niin ihan kiva hinta.
 
Suunnitelmissani on asentaa kahden litran zeteciin etanolimuutossarja. Mitä vaihtoehtoja on valmistajien puolesta? eFlexFuel, FuelFlexFinland ja Autoethanol ovat ainakin tässä ketjussa vastaan tulleita. Mitä oleellisia eroja noilla on, Autoethanolin sarjoissa ei ainakaan ole etanolianturia? Mikä liene FuelFlexFinlandin verkkokaupassa kun on ilmeisesti suljettu: "This online store is currently inactive."

Edit: Vai onko Autoethanolin sarjassa sittenkin anturi kun mainostetaan olevan myös "AUTO mode"?
E2: Jos oikein ymmärsin niin lambda-anturin lukemaa käyttää tuo auto mode. Ilmeisesti FuelFlexFinlandin v4.2-sarjoissa on sama homma? Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?

Ehkä silloin kun lambda-anturi ei ole toiminnassa?
-edit-
Ruiskutuksen lisäys määrittyy polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan, jonka eFlexFuel -muutossarja tunnistaa polttoaineen polttoainelinjaan liitetyllä etanolianturilla reaaliajassa.
Tunnistaminen tapahtuu automaattisesti, eikä laitteeseen tarvitse tehdä mitään säätöjä. Toimintaperiaate on samankaltainen kuin tehdasvalmisteisissa flexfuel-autoissa.
Moottorin alkuperäiseen lambda-korjaukseen muutossarja ei vaikuta. (StepOne Tech Oy 2016).

 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmissani on asentaa kahden litran zeteciin etanolimuutossarja. Mitä vaihtoehtoja on valmistajien puolesta? eFlexFuel, FuelFlexFinland ja Autoethanol ovat ainakin tässä ketjussa vastaan tulleita. Mitä oleellisia eroja noilla on, Autoethanolin sarjoissa ei ainakaan ole etanolianturia? Mikä liene FuelFlexFinlandin verkkokaupassa kun on ilmeisesti suljettu: "This online store is currently inactive."

Edit: Vai onko Autoethanolin sarjassa sittenkin anturi kun mainostetaan olevan myös "AUTO mode"?
E2: Jos oikein ymmärsin niin lambda-anturin lukemaa käyttää tuo auto mode. Ilmeisesti FuelFlexFinlandin v4.2-sarjoissa on sama homma? Mitä etua on erillisestä polttoaineanturista?
Tuossahan tuota anturin merkitystä on eritelty.
 
Tuossahan tuota anturin merkitystä on eritelty.

Luin tuon, mutta ei se oikeastaan kerro mitään. Lambda-anturi mittaa jäännöshappea, eikä se ole kiinnostunut, mikä etanolin osuus polttoaineessa on.

Joten veikkasin:

Ehkä silloin kun lambda-anturi ei ole toiminnassa?

Automaattinen kylmäkäynnistystoiminto

eFlexFuelissa on automaattinen kylmäkäynnistystoiminto, joka ottaa huomioon moottorin lämpötilan sekä käytetyn polttoaineen.
Käynnistysparametrit ovat määritetty tuhansien käynnistysten perusteella satoja eri automalleja hyödyntäen.


Olisiko osa vastausta tuossa?
 
Viimeksi muokattu:
Luin tuon, mutta ei se oikeastaan kerro mitään. Lambda-anturi mittaa jäännöshappea, eikä se ole kiinnostunut, mikä etanolin osuus polttoaineessa on.

Joten veikkasin:
Eikö jäännöshapen määrä pitäisi olla likimain vakio polttoaineen etanolipitoisuudesta riippumatta. Etanoliprosentti taas vaikuttaa jäännöshapen määrään.
 
Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.

Näin olen ymmärtänyt...
 
Eilen meni ihan suosiolla 95E10 tankkiin hintaan 1,183 € / L Helsingissä. Kummasti täällä pk-seudulla etanolin hinta pysyy sitkeästi reilussa eurossa.
 
Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.

Näin olen ymmärtänyt...

Näin on, siinä on vaan tietyt rajat ennenkuin tulee vikakoodi.
 
Ja täällä Keskosuomessa bensa yli 1,3€, etanoli sentään ~0,9€.
 
Joo, etanolin määrän kasvaessa seos menee laihalle, lambda-arvo muuttuu ja tästä menee tieto moottorinohjaukselle, joka käskee syöttämään lisää polttoainetta.

Näin olen ymmärtänyt...
Juuri näin se menee. Sitten kun ecu ei enää pysty sopeutumaan, avuksi tulee muutossarja. Muutossarja yksinkertaisimmillaan pidentää suuttimien aukioloaikaa noin kolmanneksella, jolloin polttoainetta saadaan sylinteriin kolmannes enemmän, eikä seos mene laihalle. Ecu pystyy taas tekemään hienosäädön lambda-arvon avulla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 177
Viestejä
4 863 491
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom