Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itseäni näissä lähinnä harmittaa juurikin tuo, ettei järkevän oloista tutkimustietoa tunnu löytyvän oikein mistään. Tuonkin videon testi on varmaan sitä uusinta uutta tietoa tästä aiheesta.
Edes niitä tarinoita polttoainelinjojen hapertumisesta ei tule vastaan juuri muualla kuin siellä kuuluisassa esson baarissa..
Noh, omalla kohdallani aika näyttää oliko juorut uskomisen arvoisia vai ei. Autolla mittarissa matkaa kuljettuna n. 240tkm tässä vaiheessa.
Hyvin lähti tulille aamulla, ei eroa bensaan. Katotaan loppuviikolla jos tankkaisi lisää ja saisi ns. täydet soosit tankkiin ja sitten kulutusmittausta.Nyt on kiinaviinaboksi kiinni pontiacin trans sportissa 3.8 koneella. Lämpösenä normaali toiminta ja ehkä jopa hieman reippaampi kulku?
Aamulla nähdään miten kylmärikastus toimii.
Alkaa olemaan viinan hinta aika kova, pyörii lähellä 1.20€![]()
Imatralla viina 1.32e
Entiiä mutta tolla hinnalla ajasin jo periaatteesta johonkin muualle.Lienee ennätys?
Jos laskee 1,28 x 1,32 niin vastaa bensan hintaa 1,69€/l ?
vai olisiko 1,30 x 1.32 lähempänä = 1,72€/l ?
Tulee pian kakkosautoksi käyttöön 1.8 vvt-i 2003 mallin Avensis ja hiukan kiinnostais asentaa flexfuel sarja siihen.
Tässä koneessa taitaa olla nakutusanturi.
Mahtaakohan tää kone osata hyödyntää korkeampaa oktaania sytytyksen ennakoissa.
Sais muutaman lisäheposen edes vaivan palkaksi![]()
Kyllä aivan varmasti näki mittarin viisarista1998 Corollassa, jossa oli 1.6 4A-FE Gen 2 -moottori, huomasi peräkärryä vetäessä ihan polttoainemittarin viisaria katsomalla, että 95E10 kului huomattavasti enemmän verrattuna 98E5 bensaan.
Tästä voisi päätellä, että nakuanturilla on vaikutusta ja että korkeaoktaanisesta RE85:stä olisi nimenomaan hyötyä raskaassa käytössä.
-e- Ihan 100% varma en ole, oliko tuossa nakuanturia, pitää vielä googlettaa.![]()
1998 Corollassa, jossa oli 1.6 4A-FE Gen 2 -moottori, huomasi peräkärryä vetäessä ihan polttoainemittarin viisaria katsomalla, että 95E10 kului huomattavasti enemmän verrattuna 98E5 bensaan.
Tästä voisi päätellä, että nakuanturilla on vaikutusta ja että korkeaoktaanisesta RE85:stä olisi nimenomaan hyötyä raskaassa käytössä.
-e- Ihan 100% varma en ole, oliko tuossa nakuanturia, pitää vielä googlettaa.![]()
Kyllä aivan varmasti näki mittarin viisaristakulutusero on maksimissaan jotain prosentin luokkaa, mikä normaalissa ajossa hukkuu kaikkiin muihin muuttujiin.
![]()
0,7 prosenttia - näin paljon enemmän kuluu E10-bensaa
VTT selvitti, kuinka paljon enemmän 95E10-bensiiniä todella kuluu tuttuun 98E5:een verrattuna. Laboratorio-oloissa kulutusero paljastui jälleen varsin mitättömäksi. Tutkimusteknikko Tommi Hangasmaa mittaa E10-bensiinin kulutusta mittaamalla pakokaasuja VTT:n labor…suomenkuvalehti.fi
Mutta tuskin moottorinohjaus nostaa ennakkoa sellaisiin lukemiin, mistä olisi oikeasti hyötyä e85:lla, koska niihin ei moottoribensiinillä päästä.
Missä kohtaa?En voi mitään, että sulla luetun ymmärtämisessä on "vähän" toivomisen varaa.![]()
Missä kohtaa?
Ehkä 98 matkallasi oli myötätuuli ja alamäki ja 95 matkallasi ylämäki ja vastatuuli.No vaikka vertaamalla labra testiä ~tonnin painoisen peräkärryn vetämiseen.
Autojenkin välillä on eroja ja VVT käytti testissään kuutta erilaista autoa.
Voi olla myös, että mittari valehteli tai näin väärin, mutta olen ainakin itse vakuuttunut erosta.
Jos joku on sitä mieltä, että ero voi olla vain 0,7%, niin sitten on, mulle ihan sama.
Ehkä 98 matkallasi oli myötätuuli ja alamäki ja 95 matkallasi ylämäki ja vastatuuli.
Labratestejä tehdään juuri sen takia, että muut kuin tutkittava muuttuja saadaan karsittua pois mahdollisimman tarkasti. Miksi labratesti olisi jotenkin epäpätevä kärryn vetämiseen?
Eihän tuossa artikkelissa kerrottu millaisella kuormalla testi tehtiin.
Verrattu edestakaisiin matkoihin samalla polttoaineella. Tosin mittaustarkkuus on mitä on, mutta eroa on. Ylämäkiin aina tarvittaessa kaasu pohjassa tavoitteena säilyttää nopeus.
plus 3 aikuista kyydissä. Siinä voipi miettiä, ettei vapari 1.6 bensamoottori pääse ihan helpolla, vielä kun oli kesäaikaakin.
![]()
Niin mittatarkkuus on mitä on eli tämä mittausepävarmuus on huomattavasti suurempi kuin polttoaineen tuoma ero. Kun kerran autolla pitää mahdollisesti painella kaasu pohjassa ylämäkeen, autossa ei selkeästi ole vakkaria. Vakkarilla vakiopätkät samalla kuormalla ja nopeudella voisivat olla jo jotenkin vertailukelpoisia keskenään. Silloin yksi suurimmista muuttujista eli ihminen olisi eliminoitu.Verrattu edestakaisiin matkoihin samalla polttoaineella. Tosin mittaustarkkuus on mitä on, mutta eroa on. Ylämäkiin aina tarvittaessa kaasu pohjassa tavoitteena säilyttää nopeus.
plus 3 aikuista kyydissä. Siinä voipi miettiä, ettei vapari 1.6 bensamoottori pääse ihan helpolla, vielä kun oli kesäaikaakin.
Totta, niin kerrottiinkin ja sen kerrottiin sisältävän korkeita nopeuksia ja nopeita kiihdytyksiä eli periaatteessa suurta kuormaa. Arvailen, että jos testattujen automallien välillä olisi ollut merkittäviä eroja tuloksissa, se olisi kerrottu myös linkatussa artikkelissa.Tottakai, mutta siellä testattiin ihan eri olosuhteissa, ihan eri autoilla.
Kerrottiin ajo-ohjelma, "Koeajoissa käytettiin ajo-ohjelmaa FTP75. " Joku kaivaa tiedon, mitä se sisältää.![]()
Se "tekosyy" on varmaan niukat etanolireservit. Hinta nousee kun kysyntää on tuotantoa enemmän. Josko sitten katteen paraneminen houkuttelee etsimään lisää etanolille tuotantokapasiteettia?Bensan ja dieselin hinta nousee tonne 2€ nurkille pian ,niinkuin luvattu on.
e85 olis silloin hyvä vaihtoehto. Toki senkin hinta nousis 15% bensan osalta.
Mutta se on varmaa,että jollain tekosyyllä myös etanolin hintaa korotetaan ja lopulta e85 on vain hitusen halvempaa kuin bensa.
Hienoa ettei mennyt hukkaan tämäkään päivä.Ihanko totta,enpä tiennytkään ko asiaa..![]()
Missä näin lukee?Bensan ja dieselin hinta nousee tonne 2€ nurkille pian ,niinkuin luvattu on.
e85 olis silloin hyvä vaihtoehto. Toki senkin hinta nousis 15% bensan osalta.
Mutta se on varmaa,että jollain tekosyyllä myös etanolin hintaa korotetaan ja lopulta e85 on vain hitusen halvempaa kuin bensa.
Ajoitko siis saman reitin heti perään ja tankkasit vain välillä 98E:tä vai ajoitko tankin typötyhjäksi 95E10:llä ja sitten vasta tankkasit?
En muista missä luki ja ei tarvii lukeakkaan ,mutta E85 bensan osuus (about 15%) vaihtelee hinnaltaan ja kun bensan hinnat nostetaan ,niin e85 kallistuu.Missä näin lukee?
En muista missä luki ja ei tarvii lukeakkaan ,mutta E85 bensan osuus (about 15%) vaihtelee hinnaltaan ja kun bensan hinnat nostetaan ,niin e85 kallistuu.
Käyttöturvallisuustiedotteen mukaan bensiiniä on 15-30 %. (etanolia 70-80 %).Onkohan tuo 15% edes tavallista bensaa, vai joitain bensiinin komponenttia?![]()
Missä näin lukee?
Traficomin pitäisi lisätä muuntotuen saannin kesto ja kuulema ihan samalla tavalla kestää muissa tuissa traficomilla ettei rahoja samantien saa.
Tämähän nopeuttaa prosessia kaikin puolinOlen jo ootellut kaksi kokonaista kuukautta ja laittanut automaatti sähköpostin kerran viikossa laittamaan automaattikyselyn hakemuksen tilanteesta, johon saan automaatti vastauksen.
Muunsin bensiinikäyttöisen ajoneuvon toimimaan etanolilla. Laitoin 31.01.2021 pikakirjeenä menemään asennustodistuksen ja katsastuspaperit ja kuitista kopiot Traficomille ja
olen päivittäin soitellut tuesta. Olen jo ootellut kaksi kokonaista kuukautta ja laittanut automaatti sähköpostin kerran viikossa laittamaan automaattikyselyn hakemuksen tilanteesta, johon saan automaatti vastauksen.
Asiakaspalvelijasta riippuen vastaus on puhelimessa:
"Hakemus on käsittelyssä", "valitettavasti on ruuhkaa käsittelyssä", "voitko jo lopettaa soittamisen ja hankkii elämän, mullon muitakin asiakkaita palveltavana!", "Emme voi puhelimitse kertoa ajankohtaista tilannetta", "En näe hakemustasi vielä, mikä auton rekkari?", "Ei tää käsittely aika yhtää nopene vaikka soittaisit joka toinen tunti", "Laita vaikka spostia", "tyypillinen käsittely aika on viikko tai pari viikkoa tai kuukaus tai pari kuukautta riippuen hakemusten määrästä", "Viimeaikoina on tullut paljon hakemuksia, en voi taikoo sun hakemusta esille ja siirtää rahoi tilille.", "Mene ihan oikeasti jonnekkin esson baarii valittamaan!"
Kondensoituva ligniini estää ST1:n Kajaanin biojalostamon käyttöä täydellä teholla, kertoo Kainuun Sanomat.
Koko reaktori on huuhdeltava neljän päivän välein. Laitos käy vain 15–20 prosentin teholla. Sen oli tarkoitus tuottaa 10 miljoonaa litraa bioetanolia vuodessa.
Raaka-aineena on Pölkky Oy:n sahalla syntyvä sahanpuru.
Päästöistä lähtee 80 % ja polttoaine halpenee 40 senttiä litralta – Suomalaisyhtiön kehittämä laite ”maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa”
Syöttelin autokalkulaattoriin lukuja, kun en jaksanut itse laskea:![]()
Päästöistä lähtee 80 % ja polttoaine halpenee 40 senttiä litralta – Suomalaisyhtiön kehittämä laite ”maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa”
Suomen teillä kulkee noin 7 000 etanolikonvertterilla varustettua polttomoottoriautoa.www.kauppalehti.fi
Muutamassa vuodessa...No ympäristö ainakin kiittää.
![]()
Syöttelin autokalkulaattoriin lukuja, kun en jaksanut itse laskea:
15000 km/v
8 l/100km bensa
10,4 l/100km e85
1,649 e/l bensa
1,229 e/l e85
Konversion hinta 600e-200e muunnostuki
Tuloksena kuudentena vuonna etanolilla ajaminen kääntyy voitolliseksi. Säästöä se on pienikin säästö. Mahdollinen huoltovälin lyheneminen nollaisi valitettavasti mahdollisesti säästöt kokonaan.
Mulla 10 tkm. Long life olisi 30 tkm. Esimerkin luvut on tosiaan "hatusta" nykäisty eli 8 litraa kuluttavan bensa-auton kulutus redusoitu etanolin kulutukseksi kertoimella 1,3 ja polttoaineiden hinnat otettu kannelmäen prisman abc:lta (bensa 95).Kuinka pitkä on huoltovälisi nyt?
Sarjan liittimet pitää olla auton polttoainesuuttimiin sopivat. Niihin saa myös adaptereita mikäli tarve vaatii. Priuksen sopimisesta etanolille en tiedä, mutta alla linkki adaptereihin.Noita ekan sukupolven eflexfueleja löytyy Motonetin outletistä -50% ja osa täyteen 250e hintaan myymälöissä, joissa sattuu olemaan jäljellä. Priukseen olisi kiikarissa jos sattuu tarjous osumaan kohdalleen. Eihän noihin mitään adaptereita ollut eli pitää olla juurikin Toyotaan vai miten?