Exoskeletonit kuluttajakäyttöön

Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
2 318
Nyt on tullut useampia videoita vastaan hypershell exoskeletonista, lienee ensimmäisiä kuluttajavehkeitä lajissaan, joita oikeasti on saatavissa. Onko kokemuksia siitä tai jostain muusta vastaavasta? Tämä ilmeisesti vertautuu ulkoilussa vähän samaan, kun sähköpyörät fillaroinnissa. Huikealta kamppeelta vaikuttaa, etenkin kun vielä kehittyy ja tulee lisää kilpailua ja tarjontaa.

E:Tarkennetaan hieman, tähän lankaan keskustelua lähinnä kuluttajakäyttöön tarkoitetuista, lähinnä kävelyä tukevista ja mielellään oikeasti saatavissa olevista laitteista.
Varmasti jotain päällekkäisyyksiä on teollisuus/sotilaskäyttövehkeiden kanssa, mutta jos ne pääasiassa jättäisi tästä pois.
 
Viimeksi muokattu:
Oisko mahoton aukasta mistä tässä puhutaan?
Pari videolinkkiä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=XhfbjVOUJWc

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=UjI1zbFFSxI

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=fszSARmwIbY

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=8ebJ3HXw4GI


Aika käänteentekevä kampe mielestäni.
 
Tuota laitetta ihmetellyt myös. Melkein vaikuttaa liian hyvältä hintaansa nähden(2ke). Hypercell siinä mielessä yksinkertainen ettei vättarjoa selälle tukea toisin kuin armeijoiden yms. käyttämät vempeleet. Edellistä versiota haukuttu epämukavasta kuumenemisesta.
 
Ulkoiluun? Eikö näille parhaat käyttäjäryhmät ole hauraat vanhukset ja muut, joille omin voimin liikkuminen on jostain syystä vaikeeta tai lähes mahdotonta (esim. lihasrapeuma, Parkinson, huomattava ylipaino)? Jos nämä auttaisivat myös tasapaino-ongelmiin, niin näistä olisi apua todella monelle.

Pelastajat ja sotilaskäyttö varmaan ihan hyviä kohteita, mutta itse en käyttäisi näitä liikuntaan tai kuntoiluun.
 
Ulkoiluun? Eikö näille parhaat käyttäjäryhmät ole hauraat vanhukset ja muut, joille omin voimin liikkuminen on jostain syystä vaikeeta tai lähes mahdotonta (esim. lihasrapeuma, Parkinson, huomattava ylipaino)? Jos nämä auttaisivat myös tasapaino-ongelmiin, niin näistä olisi apua todella monelle.

Pelastajat ja sotilaskäyttö varmaan ihan hyviä kohteita, mutta itse en käyttäisi näitä liikuntaan tai kuntoiluun.
Vanhukset yms. mielenkiintoinen mutta ei taida hypercellin jalat auttaa tasapainon kanssa.

Eräilyssä/Kalastuksessa tuollaiset jalat mielenkiintoiset kun voisi raahata helpommin ison määrän roipetta leiripaikkaan ja takaisin, erästelee sitten leirin ympärillä ilman jalkoja. Voi avata uusia mahdollisuuksia varsinkin jos toimivat tuolla 2ke hinnalla. Karpin/monninkalastusporukalla(harvinaista suomessa) on paljon roipetta mukana. Monesti kärryt ja ehkä jopa sähköavusteiset kärry tyyliin kuva. Jos ei nyt ihan noin hc:ksi mene mutta kuitenkin rompetta niin sähköjalat vois auttaa.

1760182210397.png
 
Ulkoiluun? Eikö näille parhaat käyttäjäryhmät ole hauraat vanhukset ja muut, joille omin voimin liikkuminen on jostain syystä vaikeeta tai lähes mahdotonta (esim. lihasrapeuma, Parkinson, huomattava ylipaino)? Jos nämä auttaisivat myös tasapaino-ongelmiin, niin näistä olisi apua todella monelle.

Pelastajat ja sotilaskäyttö varmaan ihan hyviä kohteita, mutta itse en käyttäisi näitä liikuntaan tai kuntoiluun.
Todellakin juuri ulkoiluun, lenkille, vaellukselle jne ja ihan tavallisille ihmisille. Sähköfillariesimerkki on erittäin hyvä, sellaiset ihmiset saa ulkoilemaan ja liikkumaan, joille se liikunta jäisi kokonaan muuten tekemättä. Niille joilla jo kuntoa on, lenkistä tulee pidempi ja/tai vauhdikkaampi tai saa mahdollisesti enemmän kampetta mukaan.

Tässä varmaan on samaa uutuudenvastustamista, kuin sähköpyörissä aikanaan 15-20v sitten. Nythän ne on jo ihan arkipäivää joka paikassa, muillakin kuin vanhuksilla ja heikkokuntoisilla.
 
Tuota laitetta ihmetellyt myös. Melkein vaikuttaa liian hyvältä hintaansa nähden(2ke). Hypercell siinä mielessä yksinkertainen ettei vättarjoa selälle tukea toisin kuin armeijoiden yms. käyttämät vempeleet. Edellistä versiota haukuttu epämukavasta kuumenemisesta.
Näyttäisi olevan tällä hetkellä Pro X malli 1400e kolmella akulla saksasta tilaten, hieman erikoisen edulliselta kyllä vaikuttaa.
 
Kiinnostava aihe (ja XCOM: Enemy Unknownin perusteella varsin hyödyllinen tulevaisuuden tuoteryhmä ;)). Jään itse odottelemaan vielä mallia joka saadaan kirurgisesti integroitua iän myötä väistämättä rappeutuvaan kroppaani.

Muistaakseni joku sai vc-rahoitustakin näihin jo 20 vuotta sitten. Olin itse silloin analyytikkona ja "toimialueena" lääketieteen start-upit euroopassa. Aika vähänhän näitä on kai kaupallisesti ollut näkyvillä. Tosin en alaa seuraakkaan enää muuta kuin mielenkiinnosta kaikkeen uuteen. Nämä jäi jotenkin mieleen siinä missä silloin läpimurtoa tehnyt nanoteknologiakin.
 
Kiinnostava aihe (ja XCOM: Enemy Unknownin perusteella varsin hyödyllinen tulevaisuuden tuoteryhmä ;)). Jään itse odottelemaan vielä mallia joka saadaan kirurgisesti integroitua iän myötä väistämättä rappeutuvaan kroppaani.

Muistaakseni joku sai vc-rahoitustakin näihin jo 20 vuotta sitten. Olin itse silloin analyytikkona ja "toimialueena" lääketieteen start-upit euroopassa. Aika vähänhän näitä on kai kaupallisesti ollut näkyvillä. Tosin en alaa seuraakkaan enää muuta kuin mielenkiinnosta kaikkeen uuteen. Nämä jäi jotenkin mieleen siinä missä silloin läpimurtoa tehnyt nanoteknologiakin.
Armeijapuolella on härpättimiä mitkä tukevat selkääkin niin ihminen voi kantaa älyttömiä kuormia. En tiedä onko videon härpätin hyvä vai ei, mutta tuollaisia on pilvin pimein tarjolla/mainospuheissa
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Y4Zax7Ju6rA
 
Armeijapuolella on härpättimiä mitkä tukevat selkääkin niin ihminen voi kantaa älyttömiä kuormia. En tiedä onko videon härpätin hyvä vai ei, mutta tuollaisia on pilvin pimein tarjolla/mainospuheissa
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Y4Zax7Ju6rA

Siitä se lähtee. Vähän ysärin robocop vibat tulee tuosta väkisin vielä mieleen, mutta idea on silti hyvä ;)
 
Karpin/monninkalastusporukalla(harvinaista suomessa) on paljon roipetta mukana. Monesti kärryt ja ehkä jopa sähköavusteiset kärry tyyliin kuva. Jos ei nyt ihan noin hc:ksi mene mutta kuitenkin rompetta niin sähköjalat vois auttaa.

1760182210397.png
Tuossa vaikuttaisi olevan kyse ongelmasta, jota ei edes tarvitsisi ratkaista vaan ymmärtää ettei sitä pitäisi olla edes olemassa. Kaikkea sitä ihmiset tekevätkin.
 
Tuossa vaikuttaisi olevan kyse ongelmasta, jota ei edes tarvitsisi ratkaista vaan ymmärtää ettei sitä pitäisi olla edes olemassa. Kaikkea sitä ihmiset tekevätkin.
Jokainen saanee harrastaa mitä huvittaa lakien puitteissa. On noita muitakin harrastuksia tai tapoja harrastaa missä vahvemmat jalat auttaisivat. Aina ei pääse metrolla/autolla paikalle, joskus pitää kantaa isomman porukan kamoja tai jättää asiat tekemättä.

Reissut mitkä oli no problemo 35vuotiaana voi ollakin tekemätön paikka tai vuoden kovin urheilusuoritus kun ikää on 70v.
 
Tuossa vaikuttaisi olevan kyse ongelmasta, jota ei edes tarvitsisi ratkaista vaan ymmärtää ettei sitä pitäisi olla edes olemassa. Kaikkea sitä ihmiset tekevätkin.
Riippuu vähän missä kuplassa kukin elää. Jonkun mielestä tuollainen voi olla hienoin lelu ikinä. Toisen mielestä taas tuo on täysi turhake siinä missä mönkijät ja moottorikelkat; työt tehdään (koti)toimistolla, ruoka woltataan ja liikuntaa varten on erilaisia liikehuoneistoissa tarjottavia kaupallisia palveluita.

Molemmilta menee kuitenkin koko konsepti viuhuen yli ymmärryksen. On paljon myös täysin ei-sotilaallisia töitä, joihin kuuluu jopa epätasaisessa maastossa kulkemista taakkoja kantaen eikä ole vaihtoehtona käyttää ajoneuvoja tai isoja koneita. On paljon työkaluja, joissa tehdään kompromisseja suunnilleen kaikesta muusta, jotta ne saadaan niin ultrakevyiksi että edes kovakuntoinen ammattimies jaksaa niitä koko työvuoron raahata ja edetä vauhtia jolla työ on vielä tuottavaa. Tavallisena maalaisena keksin exoskeleton-laitteille loputtomasti todellista hyötykäyttöä ja potentiaalia muiden työvälineiden parannuksille.

Toki samaan aikaan noihin liittyvä riskien hallinta vaikuttaa melko loputtomalta suolta. Ihan ensimmäisten joukossa en ole sitomassa raajoihini tai selkärankaani potentiaalista kiinalaisten luunmurskaajaa.
 
Riippuu vähän missä kuplassa kukin elää. Jonkun mielestä tuollainen voi olla hienoin lelu ikinä. Toisen mielestä taas tuo on täysi turhake siinä missä mönkijät ja moottorikelkat; työt tehdään (koti)toimistolla, ruoka woltataan ja liikuntaa varten on erilaisia liikehuoneistoissa tarjottavia kaupallisia palveluita.

Molemmilta menee kuitenkin koko konsepti viuhuen yli ymmärryksen. On paljon myös täysin ei-sotilaallisia töitä, joihin kuuluu jopa epätasaisessa maastossa kulkemista taakkoja kantaen eikä ole vaihtoehtona käyttää ajoneuvoja tai isoja koneita. On paljon työkaluja, joissa tehdään kompromisseja suunnilleen kaikesta muusta, jotta ne saadaan niin ultrakevyiksi että edes kovakuntoinen ammattimies jaksaa niitä koko työvuoron raahata ja edetä vauhtia jolla työ on vielä tuottavaa. Tavallisena maalaisena keksin exoskeleton-laitteille loputtomasti todellista hyötykäyttöä ja potentiaalia muiden työvälineiden parannuksille.

Toki samaan aikaan noihin liittyvä riskien hallinta vaikuttaa melko loputtomalta suolta. Ihan ensimmäisten joukossa en ole sitomassa raajoihini tai selkärankaani potentiaalista kiinalaisten luunmurskaajaa.
Tarkoitin siis ratkaisuna noiden karpinkalastusvälineiden raahaamiseen, en muuten :)
 
Todellakin juuri ulkoiluun, lenkille, vaellukselle jne ja ihan tavallisille ihmisille. Sähköfillariesimerkki on erittäin hyvä, sellaiset ihmiset saa ulkoilemaan ja liikkumaan, joille se liikunta jäisi kokonaan muuten tekemättä. Niille joilla jo kuntoa on, lenkistä tulee pidempi ja/tai vauhdikkaampi tai saa mahdollisesti enemmän kampetta mukaan.

Tässä varmaan on samaa uutuudenvastustamista, kuin sähköpyörissä aikanaan 15-20v sitten. Nythän ne on jo ihan arkipäivää joka paikassa, muillakin kuin vanhuksilla ja heikkokuntoisilla.
On kyllä surulliseksi mennyt jos lenkille tarvitaan jo tällaisia usean tuhannen euroa tukia, jos on siis ihan perusterve.
 
On kyllä surulliseksi mennyt jos lenkille tarvitaan jo tällaisia usean tuhannen euroa tukia, jos on siis ihan perusterve.
Jotenkin epäilen että tätä "tarvittaisiin" tai markkinoitaisiin "lenkille" eli jos joku läski kävelee parin korttelin ympäri. En näe sellaista markkinarakoa, koska tähän tarvittava mukavuudenhalun taso tarkoittaisi että lenkki ajetaan invaskootterilla tai veekasilla tai jäädään kotiin. Ei siinä silloin mitään sähköskuutteja tai eksoskeletoneja kaivata, sellaisen käyttöhän tuntuu liikunnalta - ja voi olla sitä, mitä nyt matka taittuu nopeammin kuin löntystäen tai jopolla kävelyvauhtia.

Sen sijaan uskon että kysyntää voisi löytyä sille, että ihminen jaksaa juosta kovempaa kuin oma kunto sallii. Tämä ottamatta kantaa idean turvallisuuteen tai terveellisyyteen. Eihän tuo tavoite välttämättä paljon eroa siitä, mitä usein haetaan sähköavusteisella polkupyörällä. Onhan se hauskaa vetää jyrkkä ylämäki kevyehkösti tai jopa hidastamatta.
 
On kyllä surulliseksi mennyt jos lenkille tarvitaan jo tällaisia usean tuhannen euroa tukia, jos on siis ihan perusterve.
Aika merkittävä osa ihmisistä ei ole perusterve. Terveistä ihmisistäkin moni ottaa lisäboostin mielellään kun vaan helppous, saatavuus, hinta ja yleinen hyväksyntä kohtaa sopivasti. Sen lisäksi tässä nyt moni vastustaa asiaa vaan vastustamisen halusta. Mitäs niillä autoilla tekee kun hevosellakin pääsee. Mitä sillä sähköfillarilla tekee kun ennenkin pärjättiin tavallisella mankelilla jne.
Väitän että tästä tulee hyvinkin suuri bisnes ja näitä alkaa pikkuhiljaa näkymään vähän siellä sun täällä enenevässä määrin.
 
Sen lisäksi tässä nyt moni vastustaa asiaa vaan vastustamisen halusta.
Menee mun osalta offtopikiksi mitä en jatka tätä viestiä pidempään. Suomessa ollaan todella konservatiivisia. Yhdenlainen syy siihen miksi nokia ei keksinyt iphonea, miksi suomi ei ole piilaakso/startup paratiisi, miksi suomalaiset ja suomen pörssi on osinkokansaa kasvun ja innovaation sijaan,...

Se nyt on vaan noloa yrittää kun voi epäonnistua==olet epäonnistuja koko loppuelämäsi, ei voi onnistua, tuut epäonnistumaan, älä edes yritä, kuka kuuseen kurkottaa katajaan kapsahtaa jne jne. Joku oikeesti yrittää niin pidetään kylähulluna ja tallotaan maanrakoon. Kun katsoo suomalaisia jotka ovat menestyneet ja onnistuneet niin hyvin usein ovat epätavallisia massaan verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäboostin mihin? Onko se lenkki parempi sille ihmiselle eksokseletonin kanssa vai ilman? Vaikka sen kanssa voisikin juosta 10 km 10 nopeammin.
No vaikka siihen että pääsee johonkin eli A) voi mielekkäästi siirtyä B)tulee lähdettyä liikkeelle. Mielestäni tämä on varsin yksinkertainen asia. Yleensä kevyen liikenteen pääidea ei ole kuluttaa happea ja energiaa vaan siirtyä johonkin. Perusasioista alkaen liikunta on vain oheistuote sille, että johonkin voi siirtyä ulko-ovelta muutenkin kuin autolla.
 
No vaikka siihen että pääsee johonkin eli A) voi mielekkäästi siirtyä B)tulee lähdettyä liikkeelle. Mielestäni tämä on varsin yksinkertainen asia. Yleensä kevyen liikenteen pääidea ei ole kuluttaa happea ja energiaa vaan siirtyä johonkin. Perusasioista alkaen liikunta on vain oheistuote sille, että johonkin voi siirtyä ulko-ovelta muutenkin kuin autolla.

Se ilmaisu lisäboostista kieli mieleetäni ajatuksesta, että jotain suoritusta parannetaan, eikä siitä että pääsee paikasta A paikkaan B.
 
EDit: Luinpas otsikon uudestaan eli siis ei ollut tarkoitus sotkea keskustelua.


Kyllä näiden kehitystä on mielenkiinnolla seurattu perusteollisuudessakin, jossa vielä tehdään paljon mekaanista työtä. Omaan korvaan tosin kuulostaa, että perustelu mahdollisista hyödyistä on ehkä vähän pielessä. Oletetaan että näiden avulla voitaisiin estää tiettyjä työperäisiä sairauksia ja tapaturmia, mutta todennäköisesti tuollaisen oletuksen verifiointi vaatinee aika pitkän tutkimusjakson. Riskinä kuitenkin on, että laitteiden kanssa toimiminen altistaa henkilöitä ihan uudenlaisille tapaturmille. Ja pidemmällä tähtäimellä pahimmillaan se vähäinenkin toimintakyky heikkenee, ja entistä heikkokuntoisemmat henkilöt sitten "pärjää" töissä näiden härpäkkeiden avulla.

Mutta saas nähdä, pitkä on vielä matka kuljettavaksi. Itse lasken nämä vähän samaan kategoriaan AR/HUD lasien kanssa. Niitäkin on teollisuuteen myyty kohta kymmenen vuotta, mutta aika harvassa ne oikeat käyttöcaset sitten lopulta on olleet. Eikä mene kaupaksi kuluttajillekaan, toki tekniikka on edelleenkin aika keskeneräistä
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoisia perusteita yllä 😅

Nuo exoskeletonit ovat todella mielenkiintoisia tuotteita ja olen itsekkin päässyt sellaista muutamaan kertaan kokeilemaan. Ymmärrän täysin käytön niin työelämässä kuin juurikin vammojen/rajoitteiden kiertämisessä, mutta ajatus sellaisen käyttämisestä ensisijaisesti urheiluun, parhaana esimerkkinä yllä, "jotta voi juosta kovempaa" on kyllä ihan käsittämätön. Kai isolta keskustelualueelta löytyy muutamia jotka tuostakin ovat kiinnostuneita, mutta 99% käyttäjistä edustaa varmasti jotain muuta. Kaiken lisäksi, koska nämä "oman elämänsä maantiekiitäjät" ovat niin marginaalinen ryhmä, kaikki kehitys ja tuotetestaus tuotantoa myöten keskittyy varmasti enemmän työ ja tukielinpuolelle. Näinollen, olisi varmasti ihan validia tehdä sitten oma keskustelu johon näitä kokemuksia saa jakaa ja tuotteista kertoa, itselläni olisi ainakin siihen annettavaa?

Ainut annettava tähän on, että toivottavasti pelastuslaitos ottaa käyttöön sen "pelastusmaksun" mitä pohjoissuomessa on väläytelty typeriä ihmisiä ja juurikin sähköpyöriä varten. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kustantaa sun noutoa pois jostain tunturista, jos siitä sähköpyörästä tai exoskeletonista on akku loppunut tai se on hajonnut kesken ennätysyrityksen.
 
Kaljaakin pystyisi kantamaan kaupasta ihan eri malliin tuollaisen kanssa.
Selkä/Core ottaa vastaan pelkän jalkoja vahvistavan laitteen kanssa.

--

En ole ryntäämässä ostamaan exoskeletonia, jos jotain ostaisin niin kärryt/sähköavusteiseet kärryt. Jotain kalapaikkoja minulla missä kävelyä paljon että pääsee paikalle ja kamaa pitää roudata paljon(koska karpit ja monnit), iltapäivästä pois lähtiessä kiva 30C+ kuumuus ja ei varjoa(imee mehuja lämpö). Vielä jaksaa, mutta jaksaako esim. 15v päästä kun kunto väistämättä laskee ikääntymisen myötä. Kärry olis monella tapaa minulle fiksumpi kuin exoskeleton. Pointti näissä suorituksissa ei ole se käveleminen kaman kanssa vaan se että jaksaisi kalastaa ja ei olisi kuollut olo kotiin päästessä. Maasto sellainen että kärry ei tuota ongelmaa, jos olisi hankala maasto niin kärry ei olisi mahdollisuus.

Näen silti että voi tuollaisesta olla niche tapauksiossa hyötyä varsinkin huonokuntoiselle/ikääntyneelle. Hinta alle 2000e niin ei ole järjettömän kallis ostos ole vaikka käyttöä löytyisi vain harvakseltaan. Olettaen siis, että laite toimii. Jos laite ei toimi niin mikään hinta ei tee tuotteesta järkevää.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä surulliseksi mennyt jos lenkille tarvitaan jo tällaisia usean tuhannen euroa tukia, jos on siis ihan perusterve.
Perusterve 80 vuotias voi saada vähän potkua vaellukselle perusterveen 20v lapsenlapsen kanssa. Tämänkaltaiset vehkeet mahdollistavat asioita jotka ovat vaikeita ilman. Se että itse ei osaa kuvitella käyttöä, ei tarkoita etteikö muilla sitä olisi.

Itse asun Sveitsissä ja kovin kaksista ulkoilureittiä ei tarvitse lähteä harppomaan kun se on vaativampi haikki kuin _mikään_ mitä suomessa voi tehdä. Esim. Multa lähtee suoraan kotipihasta kävelyreitti lähinyppylän huipulle ja vertikaalia tulee 500m. Se on enemmän kuin Suomessa ~minkään tunturin laelle kiipeämisessä.

Nyt olen team-nelikymppisissä ja ihan ok kunnossa ja olen työntänyt tyttären useampia kertoja rattaissa huipulle asti, mutta kyllähän tuo aika tekemätön urakka mun 70v äidilleni viime vuotisen lonkkaleikkauksen jälkeen on. Tämä sen mahdollistaisi.
 
Tämä on vähän sellainen juttu, että välttämättä ei moni osaa käyttää mielikuvitustaan tarpeeksi, ihan kuten kaikkien muidenkin uusien keksintöjen kanssa. Jonkin ajan päästä sitten "kaikilla" on se auto, matkapuhelin, tai sähköpyörä, tai sitten se joku fyysistä liikkumista vahvistava tai helpottava laite (eksoskeletoni). Sillä erotuksella, että kaikki ei käytä tai tarvitse autoa, puhelinta tai polkupyörää, mutta kaikki liikkuu jossakin määrin jaloillaan, potentiaali on paljon suurempi kuin oikeastaan millään näistä esimerkeistä tähän asti.

Ennustan, että ensin tulee yleiseen tarjontaan näitä normaalivaeltajalle/lenkkeilijälle tarkoitettuja keveitä avustimia (kuten tuo aloitusesimerkin hypershell), samoin vanhemmasta porukasta löytyy näille paljon ottajia jotka saavat jossakin määrin takaisin heikentynyttä liikuntakuntoaan. Samoin tuollainen kevyt boosteri on hittituote sellaiselle 35-45v tyypille, joka haluaisi alkaa liikkumaan, mutta nollakuntoisena se aloitus ei ole kovin helppoa, tarvitaan joku apu siihen aloittamiseen, sen lisäksi monelle se tekninen laite itsessään on se juttu, että pääsee speksailemaan ja "harrastamaan" ja lisääntynyt liikunta ja ulkoilu on vain sivutuote. Ihan samoin kuin sähköpyörissä. Näiden lisäksi on maailma täynnä kaikenlaisia nuoria ja vanhempia ihmisiä, joilla on jonkinlainen vamma tai sairaus, jota näillä voitaisiin helpottaa, usein vaan nämä lääkinnälliset avut tulee vähän jälkijunassa saataville.

Odotettavissa on myös, että kovakuntoiset sporttijannut itkee foorumeilla vääryyttä, kun kaikenlaiset tavikset ja vanhuksetkin pääsee sinne tunturin huipulle vaellukselle tai vaikka hiihtoladulle tai mihin nyt vaan. Tässäkin toimii se sähköpyöräesimerkki hyvin, tosipyöräilijöitä kiristi alkuun todella todella paljon, monella on jo vähän helpottanut, kun ovat itsekin sähköpyöriä hankkineet..

Jokunen vuosi ensin näitä kevyempiä malleja ja sitten varmaan alkaa näkymään tehokkaampia ja kyvykkäämpiä malleja, akkutekniikan kehittymisestähän paljon on nämäkin asiat kiinni.
 
Ihan täysi turhake muuhun kuin vammaisten ja vammaisten vanhusten avustamiseen tai kuorman kantoon. Kävely on niin kevyttä liikuntaa ettei se edes tod näk edes kevene moisen kanssa, jos ei ole ihan kuoleman partaalla kilsan käveltyään.
 
Vaikuttaisi et vähän oletetaan tämän markkinan olevan laajempi kuin se todellisuudessa tulisi olemaan. Aika niche-segmentin tuote kuitenkin kyseessä.
 
Ihan täysi turhake muuhun kuin vammaisten ja vammaisten vanhusten avustamiseen tai kuorman kantoon. Kävely on niin kevyttä liikuntaa ettei se edes tod näk edes kevene moisen kanssa, jos ei ole ihan kuoleman partaalla kilsan käveltyään.
Viime kaupunkilomalta askeleet. Askeleet järkkäri+lintuputki+muut kamerakamat, kalakamojen kera ja melko lämpimässä. Oli kaukana kevyestä kun rasitus kertautui päivä päivältä ja oli roudattavaa mukana.

1760282753350.png


Imho. sähköpyörä mahdollistaa asioita mihin ei omalla kunnolla pysty perinteisellä pyörällä. Ehkä exoskeleton alkaa siitä mihin normikestävyys loppuu samalla tapaa. En mä exoskeletionia tavanomaiseen liikuntaan ymmärrä tai käyttäisi.
 
Nyt kun talvi lähestyy ja saa kohta kolan hakea varastosta niin minkähänlaista lisää buustia tuommosilla sais kolaamiseen? :D kyllähän tommosille heti keksii käyttöä ihan normi ihmisille.
 
Tuollainen voisi olla hyvä porsaanreikä tavallisen kuntoilijan paahtaa tavallisella maantiepyörällä 30 km/h sijaan kuin kilpapyöräilijä 40 km/h. Tavallinen fillari ei ole moottoriajoneuvo. Minusta se ei olisi myöskään sähköavusteinen polkupyörä, koska exoskeleton ei ole pyörän rakenteissa eikä avusta polkupyörää suoraan, vaan ainoastaan lisää käyttäjän omaa voimaa. Tällöin sitä ei ehkä koskisi sähköavusteisen fillarin raja, 25 km/h.

Sähkömaastopyöräilyssä akku ja moottori tuovat ikävästi massaa fillariin. Napamoottorin jousittamaton massa pilaa ajettavuuden ja hallittavuuden kovavauhtisessa kivikossa/juurakossa. Keskiömoottorisenkaan jopa 10 kg ylimääräinen massa ei ole hyväksi ajotuntumalle. Exoskeletonin 2 kg reisissä ja lantiolla pitäisi fillarin kevyenä. Voisi loikata moottoriavusteisesti tavallista suuremman kaatuneen puun tai ojan yli. Jos pyörän joutuu ottamaan olalle kantoon pahaa nousua tai jyrkännettä ylös, niin sähkökoivilla askel olisi lennokkaampi ja pääsisi nopeammin taas takaisin satulaan. Akun loputtua polkeminen luomupyörällä olisi todennäköisesti kevyempää kuin sähköpyörällä. Tietysti jos ehtyneet moottorikoivet kovasti vastustaisivat, niin ne pitäisi saada reppuun loppureissun ajaksi tai joku tapa kytkeä vapaaksi.


Edit. Exoskeleton olisi maastopyöräilyssä kuin paluu luomupyöräilyn ajotuntumaan säilyttäen silti sähkön tuoman lisävoiman ylämäissä ja kiihdytyksissä, mutta tuoden aivan uutena ominaisuutena supervoimat taluttamiseen/kantamiseen ja hyppyihin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun talvi lähestyy ja saa kohta kolan hakea varastosta niin minkähänlaista lisää buustia tuommosilla sais kolaamiseen? :D kyllähän tommosille heti keksii käyttöä ihan normi ihmisille.
Kunhan on myös käsiin lisävoimaa ja selälle tukea. Ehkä vetävä lumilinko tai traktori olisi parempi idea, siis silläkin villillä oletuksella että reisien lisävoimaa tuovan exoskeletonin saisi eurolla.

Lopulta tämä ajatusleikki menee siihen, että on ihan kokonainen scifistä tuttu exoskeletonlaite tai kenties kävelevä kädellinen ajoneuvo jota ohjastaa. Ja sillä teknisellä tasolla miksei sitä voisi tehdä autonomiseksi jotta ei tarvitse istua ohjaamossa. Eikä sen tätä käyttöä varten tarvitse olla kävelevä vaan voi kulkea tylsästi pyörillä tai teloilla. Tällöin laite ei lopulta ole kovin paljon kummoisempi kuin robottiruohonleikkuri, ja paljon pienempi kuin tämänhetkinen robottitraktori.
 
Jos perusterve työikäinen tuollaista harkitsee ulkoliikuntaan, kalastukseen tai retkeilyyn, ehdottaisin 2000€ sijoittamista kuntosalikorttiin, urheiluvaatteisiin ja ehkä muutama lisäravinne. Sitten pari vuotta salilla käyntiä, kävelylenkkejä ja alkaa taakka liikkumaan. Samalla saa kuntopankkiin pääomaa vanhenemisen varalle. Niin kuin aikaisemmin mainittu, markkinat taitaa olla hyvin pienet kyseisille laitteille tällä hetkellä.
 
Perusterve 80 vuotias voi saada vähän potkua vaellukselle perusterveen 20v lapsenlapsen kanssa. Tämänkaltaiset vehkeet mahdollistavat asioita jotka ovat vaikeita ilman. Se että itse ei osaa kuvitella käyttöä, ei tarkoita etteikö muilla sitä olisi.

Itse asun Sveitsissä ja kovin kaksista ulkoilureittiä ei tarvitse lähteä harppomaan kun se on vaativampi haikki kuin _mikään_ mitä suomessa voi tehdä. Esim. Multa lähtee suoraan kotipihasta kävelyreitti lähinyppylän huipulle ja vertikaalia tulee 500m. Se on enemmän kuin Suomessa ~minkään tunturin laelle kiipeämisessä.

Nyt olen team-nelikymppisissä ja ihan ok kunnossa ja olen työntänyt tyttären useampia kertoja rattaissa huipulle asti, mutta kyllähän tuo aika tekemätön urakka mun 70v äidilleni viime vuotisen lonkkaleikkauksen jälkeen on. Tämä sen mahdollistaisi.
No viittasin perusterveellä 30-50 vuotiaaseen henkilöön. Jos 80-vuotias haluaa kiipetä vuorelle niin kyllähän tämä varmasti siihen käyttöön ihan hyvä on.
 
Sähkömaastopyöräilyssä akku ja moottori tuovat ikävästi massaa fillariin. Napamoottorin jousittamaton massa pilaa ajettavuuden ja hallittavuuden kovavauhtisessa kivikossa/juurakossa. Keskiömoottorisenkaan jopa 10 kg ylimääräinen massa ei ole hyväksi ajotuntumalle. Exoskeletonin 2 kg reisissä ja lantiolla pitäisi fillarin kevyenä. Voisi loikata moottoriavusteisesti tavallista suuremman kaatuneen puun tai ojan yli. Jos pyörän joutuu ottamaan olalle kantoon pahaa nousua tai jyrkännettä ylös, niin sähkökoivilla askel olisi lennokkaampi ja pääsisi nopeammin taas takaisin satulaan. Akun loputtua polkeminen luomupyörällä olisi todennäköisesti kevyempää kuin sähköpyörällä. Tietysti jos ehtyneet moottorikoivet kovasti vastustaisivat, niin ne pitäisi saada reppuun loppureissun ajaksi tai joku tapa kytkeä vapaaksi.


Edit. Exoskeleton olisi maastopyöräilyssä kuin paluu luomupyöräilyn ajotuntumaan säilyttäen silti sähkön tuoman lisävoiman ylämäissä ja kiihdytyksissä, mutta tuoden aivan uutena ominaisuutena supervoimat taluttamiseen/kantamiseen ja hyppyihin.

On kyllä hienoja suunnitelmia sulla. Ootko miettinyt kuinka suuri kaupallinen arvo tuolla olisi, jos 10kg sähköpyörän tekniikkaa saa siirrettyä 2kg reisiä vasten olevaa tekniikkaa? Onko se ihmisen reisi se juttu tässä välissä, joka viisinkertaistaa hyötysuhteen vai millä lähdetään patenttia hakemaan?

Odottelen yhä tämän keskustelun laajentumista realistisiin käyttökohteisiin ja kokemuksiin, niin kauan, ei tällä juuri sisältöarvoa taida olla.
 
Eiköhän se laiskuuden huipentuma ole et pistetään VR-setti päähän ja annetaan jonkun kiinalaisen/robotin lähteä kikkailemaan jonnekin mitä nyt haluaisikaan tehdä ja seurataan toimintaa surrogates-tyyliin. Samalla jokin EMS-laite simuloi fyysistä kuormitusta lihaksistoon.
 
On kyllä hienoja suunnitelmia sulla. Ootko miettinyt kuinka suuri kaupallinen arvo tuolla olisi, jos 10kg sähköpyörän tekniikkaa saa siirrettyä 2kg reisiä vasten olevaa tekniikkaa? Onko se ihmisen reisi se juttu tässä välissä, joka viisinkertaistaa hyötysuhteen vai millä lähdetään patenttia hakemaan?

Odottelen yhä tämän keskustelun laajentumista realistisiin käyttökohteisiin ja kokemuksiin, niin kauan, ei tällä juuri sisältöarvoa taida olla.
Pointti ei ollut suoraan kevennys, eli 2 kg vs. 10 kg. Tuo ero tulee enimmäkseen siitä, että akkukapasiteetissa on suuri ero, 72 Wh vs. ~0,5 kWh. Mitään viisinkertaista hyötysuhdetta ei ole tiedossa. Jonkun verran kuitenkin tulee parannusta, koska sähköpyörän moottori voi olla lähemmäs 5 kg vs. exoskeleton moottoreineen akkuineen vain 2 kg. Jos vertaisi samoja akkukapasiteetteja, niin voisi olla 6-7 kg vs. 10 kg, eli viisinkertaisen sijaan noin 1,5x. Se ei kuitenkaan ollut pointti.

Jos haluaisi ajaa exoskeletonilla yhtä pitkiä ja yhtä paljon avustettuja maastolenkkejä kuin sähköpyörällä, pitäisi akkuja lisätä esimerkiksi akkurepun muodossa. Tuolla 2 kg:lla avustus pitäisi pidemmillä lenkeillä säästellä järkevästi rankimpiin nousuihin ja kaatuneen puun/ojan yli hyppäämiseen, eikä tuhlata tavallista nopeampaan tasamaan polkujen paahtamiseen.

Massaan liittyvä pointti oli enemmän massan sijainnin vaikutus ajotuntumaan. Oletetaan, että sähköpyörän 10 kg jakautuu 5 kg akku ja 5 kg moottori. Maastopyörä on huono ajaa, jos kiekkoihin lisää 5 kg jousittamatonta massaa (napamoottori). Keskiömoottorilla moottorin 5 kg on jousitettua, kuten myös akun 5 kg, mutta silti ketteryys, ajotuntuma ja hypäytettävyys häviävät luomutäysjoustolle. Jos fillari on 10 kg kevyempi ja kuskille tulee 2 kg lantiolle tukevasti kiinni, niin onhan se melkoinen parannus massan sijaintiin silmällä pitäen ajettavuutta. Tuo lantion 2 kg ei edes ole niin paha kuin 2 kg passiivista massaa lantiolla olisi, sillä moottorit lisäävät lantiota kannattelevien reisien voimaa.

Ajotuntuma, ylimääräistä massaa:
(5 kg jousittamatonta + 5 kg jousitettua, napamoott.) < (10 kg jousitettua, keskiömoott.) < (2 kg jousitettua passiivista lantiolla) < (2 kg jousitettua lantiolla, exoskeleton lisäämässä reisivoimaa)

Ennen sähköavustusta ihmiset maksoivat kymmeniä tuhansia markkoja/tuhansia euroja, jotta fillarista saisi jokusen kilon kevyemmän. Kevennyksen hyöty ei ollut pelkästään vähäisempi energiantarve nousuissa tai parempi kiihtyvyys, vaan myös herkempi ohjattavuus, ketteryys väistöissä/teknisellä polulla, tasaisempi kyyti röykyissä ja helpompi keulan kevennys tai koko fillarin hypäytys esteen yli. Ohjattavuus, ketteryys, keulan kevennys ja koko fillarin hypäytys ovat noissa 10 kg ylipainoisissa sähköpyörissä suuri takapakki keveään luomutäysjoustoon.

Sähköpyöräilijät ajavat tuolla maastossa hiukan rumasti sanottuna "jousitetulla Helkama Oivalla", joka moottorin ansiosta etenee erittäin kevyesti, mutta on muuten yhtä jähmeä ja haluton malmikasa teknisillä poluilla/esteen yli hypyttäessä. Olisi aika mullistavaa, jos voisi edetä erittäin kevyesti ja säilyttää luomutäysjouston ketteryyden sekä saada bonuksena nopeamman talutuksen/kantamisen ja lisäkorkeutta puun yli hyppäämiseen. Jos exoskeleton tuon tekee, niin kyllähän siitä voisi hintojen laskiessa tulla yksi merkittävä kehitysaskel maastopyöräilyyn, kuten lukkopolkimet/jousitus/hydrauliset levyjarrut/hissitolppa jne.

Muistan kun DH3 (75 mm keula) julkaistiin, niin yleinen mielipide oli, että kukaan ei tule Suomessa ikinä tarvitsemaan niin paljon (siis edes DH:ssa). Porukalla oli siihen aikaan ~50 mm. Itse ajoin 1994 Marzocchi XC500:lla, jossa oli 51 mm, ja todellakin houkutteli pidempi joustomatka jo silloin. Noh, nyt noin 30 vuotta myöhemmin porukka ajaa XC:tä jopa kaksinkertaisilla joustomatkoilla kuin tuo Suomi-DH:seen mukamas ylimitoitettu 75 mm DH3. Niin se mieli muuttuu, kun hinnat laskevat ja pääsee itse testaamaan parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Odottelen yhä tämän keskustelun laajentumista realistisiin käyttökohteisiin ja kokemuksiin, niin kauan, ei tällä juuri sisältöarvoa taida olla.
Eiköhän realistiset käyttökohteet löydy viranomaispuolelta, huonokuntoisista ja huonokuntoisista vanhuksista. Ainakin mulle sähköpyörä on vempele millä voi tehdä asioita mihin kunto ei riitä normipyörällä. Missä asun löytyy törkeän kovia mäkiä(oikeasti vois sanoa jo vuoria) mitä ei pysty lihasvoimin + kiva vetää pidempi kuin lyhempi lenkki, näkee maisemia. Samalla tapaa voisin kuvitellä että jopa ok. kuntoisella exoskeleton voisi olla tapa mahdollistaa asioita mitä ei muuten jaksa, esim. voi mun mainitsemat kalakamat karppi&monnihommiin raahata vähän kauemmas ilman että menee voimat tasolle ettei jaksa kalastaa päivää ja sen jälkeen kalojen+kamojen kanssa kotiin.

Exoskeletonit niin uusi juttu kuluttajapuolella ettei kokemuksia hirveästi ole. Kukapa noita olis kerennyt ostaa poislukien muutama youtubettaja. Sekin kysymysmerkki miten nuo tulevat kehittymään kun odotellaan esim 5v. En niinkään odottele moottoreihin/akkuihin parannusta mutta ehkä joku koneopittu algoritmi konfiguroituu käyttäjän mukaan ajan kanssa ja laitteen käyttäminen tuntuu yhä luonnollisemmalta versus nykytilanne.
 
Juuri eilen kuuntelin eläkeläisiltä siitä miten marjaämpäreiden saanti metsästä on hankalaa, ei mutinoita itse poimimisesta. Varmasti löytyy käyttöä sitä mukaa kuin teknologia kypsyy. Puettava teknologia on toisaalta varkauksien ja unohduksien osalta paremmalla tasolla kuin moni muu kunhan ergonomia on riittävällä tasolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 638
Viestejä
4 958 835
Jäsenet
79 680
Uusin jäsen
divetymonoksidi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom