F1 Yleiskeskustelu

Suurin muutos ohittasen helpottamiseen ensi vuonna on varmaan ettei autot ole niin aerodynaamisia siipiä kuin nyt, sekä se, että ne ovat todella paljon lyhyempiä.

1761302765328.png
Olisi kyllä hyvä, kun autot palautuisivat tuohon 2000-luvun alkupuolen kokoluokkaan. Toki hybridi-järjestelmän tiivistäminen tuohon kokoon saattaa aiheuttaa haasteita, mutta tämän hetkiset maantielaivat eivät helpota ohittamista.
 
Kimin statistiikka:
  • 2002: 17 races, 0 wins, 4 podiums, 10 DNFs (mostly engine failures).
  • 2003: 16 races, 1 win (Malaysia), 10 podiums, 3 DNFs.
  • 2004: 18 races, 1 win (Belgium), 2 podiums, 8 DNFs.
  • 2005: 19 races, 7 wins, 12 podiums, 3 DNFs.
  • 2006: 18 races, 0 wins, 6 podiums, 6 DNFs.
Tuon lisäksi kaudella 2005 Kimillä hajosi vielä kolmesti moottori vapaissa harjoituksissa joka johti kymmenen lähtöruudun rangaistukseen ja periaatteessa tuossa hävisi kolme voittoa lisää. Nyt kun McLaren-fanit voivottelivat tuota Norrisin Hollanin GP:n keskeytystä niin olihan tuolloin vielä paljon epäreilumpaa meininkiä ja kisoja myös vähemmän niin että yksikin keskeytys merkkasi enemmän.
 
Tuon lisäksi kaudella 2005 Kimillä hajosi vielä kolmesti moottori vapaissa harjoituksissa joka johti kymmenen lähtöruudun rangaistukseen ja periaatteessa tuossa hävisi kolme voittoa lisää. Nyt kun McLaren-fanit voivottelivat tuota Norrisin Hollanin GP:n keskeytystä niin olihan tuolloin vielä paljon epäreilumpaa meininkiä ja kisoja myös vähemmän niin että yksikin keskeytys merkkasi enemmän.
Miten sen nyt ottaa, nyt voit hävitä keskeyttämällä paljon enemmän pisteitä, ennen oli maksimissaan 10.
 
DRS on välttämätön paha eikä syy tylsyyteen. Vaikka nykysääntöjä muokattiin 2022 niin että likaisen ilman piti vähentyä niin fakta on että nykyautoilla ei juuri millään radoilla ohiteta ilman DRS:ää. Jopa DRS:n kanssa ollaan tänä vuonna nähty että ohituksia ei juurikan tule ellei kyseessä ole ensimmäinen kierros tai joku tilanne että porukka on ihan eri renkailla ja osilla vanhemmat renkaat niinkuin Barcelonan turva-auton takaa lähdössä jossa Max tippui.

Nythän tuo DRS menee pois ensi kaudella ja tilalle tulee vähän KERSiä muistuttava järjestelmä jossa saadaan lisätehoja jne. tarvittaessa. Joku tuon tyyppinen järjestelmä kumminkin tarvitaan tai kisoja ei tarvitse katsoa kun tietää jo tulokset melkein aika-ajon ja ekan kierroksen jälkeen.
Minusta keinotekoinen ohitus ei ole yhtään parempi kuin ohittamatta jättäminen.

Trullijunan aiheuttamat hermopaineet Monacossa oli just parasta viihdettä.
 
Minusta keinotekoinen ohitus ei ole yhtään parempi kuin ohittamatta jättäminen.

Trullijunan aiheuttamat hermopaineet Monacossa oli just parasta viihdettä.
Ei ne mitään keinotekoisia ohituksia ole, sillä eihän se ohittaminen DRS:lläkään aina onnistu. Enkä ole paljon nähnyt sellaista että kuskit aina vaihtaa paikkaa joka kierroksella kun takimmaisella on DRS. Silloin se olisi keinotekoista. Ja Monacossa junat kulkee edelleen, ei se DRS siellä auta ohittamisessa juuri yhtään.
 
Ei ne mitään keinotekoisia ohituksia ole, sillä eihän se ohittaminen DRS:lläkään aina onnistu. Enkä ole paljon nähnyt sellaista että kuskit aina vaihtaa paikkaa joka kierroksella kun takimmaisella on DRS. Silloin se olisi keinotekoista. Ja Monacossa junat kulkee edelleen, ei se DRS siellä auta ohittamisessa juuri yhtään.
Minusta nappia painamalla ohi ajaminen on keinotekoista eikä sitä juuri mitenkään saa muuksi muutettua.
 
Minusta keinotekoinen ohitus ei ole yhtään parempi kuin ohittamatta jättäminen.
No termeilla voi kikkailla. Jos hyväksytään ohittamisen estäminenen käytännössä, niin sitten jää varikko käynteihin liittyvät ohitukset, ja pahasti pöpelikköön ajaneen ohittaminen ennen turva-autoa.

Jos tehdään säännöt mitkä mahdollistaa ohittamisen kisaamalla, niin se on käytännössä säännöillä tehty, kutsutaanko sitä keinotekoiseksi, vai jokiskin muuksi ei sitä muuta.

Minusta nappia painamalla ohi ajaminen on keinotekoista eikä sitä juuri mitenkään saa muuksi muutettua.
No entäs jalalla, tai automaattinen. vai olisko parempi että edellä olevassa olisi tegnologa mikä mahdollistaa takanatulevan ohittamisen.



No mun mielestä se olisi keinotekoista jos nappia painamalla pääsisi aina ohi. Vaan kun ei pääse.
Juu, ei F1ssä ole mitään nappia millä mennään ohi, vaan tegnologia ja säännöt jotka mahdollistaa radalla kisatilanteessa ohittamisen, jos kuskilla ja autolla on siihen paukkuja vs ohitettava.
 
Niin no se on lähinnä säälittävää jos ei napinkaan kanssa pääse ohi. Ihan sama ongelma oli KERSin kanssa, mutta sille sentään oli teknologisen kehityksen perusteita pelkän "viihdearvon" lisäksi.
Mitä säälittävää takasiiven säädöllä ohittamisessa on, tekninen ratkaisu. Onko se jotenkin hienonmpaa jos mennään jonossa ja ohitukset tapahtuu varikilla, tai jos edessä oleva ajaa metsään ja kerkiää ohittaan ennen turva-autoa. (*

Joo, on muita vaihtoehtoja, mutta mikä olisi parempi. Näiss veivaamisissa aina vähän se että F1 autojen halutaan olevan nopeita, teknsesti viilattuja, joten ei sitä kehitystä voi totaalisesti rampauttaa. Sitä on yritetty, mutta ei oikein onnistunut. takasiiven säännöt ja säätö mahdollisuus on yksikonsi ja sekin toki kompromissi.




Kierroksella ohitettavat oma lukunsa, ja muistettava että yleensä ne peränpitäjät ei ole lähtörivissä edessä, yksi idea ollut että käänteinen lähtöjarjestystys, jos tasoeroa riittävästi, niin se konsti tuoda ohituksia.
 
Miten sen nyt ottaa, nyt voit hävitä keskeyttämällä paljon enemmän pisteitä, ennen oli maksimissaan 10.
Ei se että häviät 10 tai 25 pistettä merkitse itsessään mitään. Kaikki on suhteessa pistejärjestelmään. Jos kaikki pisteille ajaneet olisivat vuonna 2005 saaneet esim. tuplasti enemmän pisteitä niin lopputulos mm-taulukossa olisi täsmälleen sama.

Vain sillä on väliä miten pisteet jakautuvat ja monelleko niitä annetaan. Koska vuonna 2005 voittaja sai 10 ja toinen 8 niin suhteessa voittaja hyötyi vähemmän kuin nykyisellä 25-18 jakaumalla, eli yksikin keskeytys vaati viisi voittoa kuroa ero umpeen jos vastustaja sijoittuu joka kerta toiseksi. Nykyjärjestelmällä neljä voittoa tuolla lopputulemalla riittää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 751
Viestejä
4 974 127
Jäsenet
79 840
Uusin jäsen
T0mmiT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom