Fractal Design -kotelot

Fractalin R6 löytyi tänne uudeksi koteloksi. Tykkään, mutta nyt näytönohjaimen vaihduttua kuumemmaksi 9070 XT:ksi on osoittautunut, että kotelon ilmanvaihto saisi olla parempi. Toistaiseksi hommaa hoitaa alkuperäiset 2x140 edessä ja yksi 140 takana. Ensihätään ajatuksena laittaa taakse joku tehokkaampi poistotuuletin ja siirtää vapautuva alkuperäinen tuuletin etuosan pohjaan tehostamaan ilmanottoa. Pölysuodattimista en haluaisi luopua, kyllä ne jotain pysäyttää kun koppa on lattialla.

Suosituksia uudeksi poistotuulettimeksi taakse? Tehokas ja suht hiljainen saisi olla.

Jos tämä ei riitä, täytyy varmaan laittaa kattoon poistotuuletin avuksi. En tosin mielelläni avaisi kattoa, joten yritetään nyt ensin pärjätä yhdellä 140 poistolla.

Luulen, että kotelon sisällä ongelmia aiheuttaa myös nykyinen prosessorijäähdytin, joka on vanha ja hyvin palvellut Noctuan NF-C12P, mutta "top-flow"-mallisena puhaltaa ilmaa suoraan emoa vasten. Vaikka nykyprosessori 7500f ei paljoa lämpöä tuota, tuulettimen puhallussuunta kierrättää enemmän lämmintä ilmaa kotelon sisällä, ja tämä näkyy sitten näytönohjaimen lämmöissä.

Prossujäähyn vaihto tornimalliseksi poistosuuntaan puhaltavaksi tai joku AIO-ratkaisu kattoon voisi olla hyvä, mutta ajoittaisin tämän mieluummin vasta prossupäivityksen yhteyteen "sitten joskus" (viimeistään zen6).

edit: kuva
1768385532967.png
Suurin syy miksi näytönohjain lämpeää tässä on se ettei ilma oikein vaihdu pohjan ja näytönohjaimen välissä. Kortti käytännössä kierrättää samaa ilmaa. Tilanne parenee kun lisäät sisääntuloa mahdollisimman paljon ja poistat nuo valkoiset korttipaikkasuojat. Näin näytönohjaimen ympärille muodostuu virtaus. Takapaneelin tuuletin ei tarvitse olla tehokas, näytönohjaimen kannalta parempi jossei se edes pyörisi ja vedä virtausta kotelon yläosaan. Laittaisin sen säätymään prossun lämpöjen perusteella. Etuosan ja pohjan tuulettimet taas näytönohjaimen mukaan.
Itselläni on R5 4x140mm sisään, yksi ulos ja korttipaikat auki. Kaikista kuumin ilma tulee korttipaikoista ulos, varsinkin ylimmästä.

Joo pölyhommat voi olla vähän keskimääräistä huonommat, levypaikoille ei itsellä ole tarvetta.
Minulla on Meshify 3 XL ja ainoa pölysuodatin on virtalähteen tuulettimelle. Etutuulettimien edessä on ainoastaan etupaneeli joka on metalliverkkoa, mutta täytyy sanoa että yllättävän vähän kerää silti pölyä koneen sisälle. Etupaneelia saa kyllä olla aika usein pyyhkimässä pölystä puhtaaksi.

Pölyfiltterit voivat vaikuttaa jäähdytykseen varsinkin kotelon etutuulettimissa. Aika moneen koteloon rakentanut ja nykyään on harvemmin ainakaan edessä pölyfilttereitä. Koteloiden vakiotuulettimetkaan eivät monissa malleissa ole tasoa Noctua NF-A12x25 G2 tai Phanteks T30. Eturitilät ja meshpaneelit suodattavat ihan riittävästi, mikäli kotelon viitsii edes välillä imuroida.

Pölyfiltterit voivat vaikuttaa jäähdytykseen varsinkin kotelon etutuulettimissa. Aika moneen koteloon rakentanut ja nykyään on harvemmin ainakaan edessä pölyfilttereitä. Koteloiden vakiotuulettimetkaan eivät monissa malleissa ole tasoa Noctua NF-A12x25 G2 tai Phanteks T30. Eturitilät ja meshpaneelit suodattavat ihan riittävästi, mikäli kotelon viitsii edes välillä imuroida.
Itsellä kyllä kertyy sellainen määrä pölyä noihin filttereihin että ketuttaisi aika huolella jos se pöly pääsisi koneeseen. AIO:n radista ja näyttiksen sisältä tosi paskamaista siivota pölyjä.

Meshify 2 Compactissa taas pölysuodatin ei tuntunut hirveän hyödylliseltä. Ulompi tiheä metalliverkko pysäytti jo isoimmat pölyt sekä karvat ja hienompi pöly meni sekä siitä että erillisestä pölysuodattimesta läpi. Monesti koneen sisällä oli hienoa pölyä, ulompi ritilä oli täynnä isompaa pölyä ja itse suodatin varsin siisti.

Gamer's Nexus myös moitti Fractalin kohdalla tuota, että oli ikään kuin kaksi pölysuodatinta päällekkäin, kun ulompi verkko toimii jo suodattimena. Itse ainakin tykkään mesh-paneeleista ilman erillisiä suodattimia, kun ilma virtaa hyvin ja siivotessa on helppo vain vetää pinnasta pölyt rätillä. Toki siivoan sähkökäyttöisellä puhaltimella koneen sisuksia muutenkin aika usein.

Itsellä kyllä kertyy sellainen määrä pölyä noihin filttereihin että ketuttaisi aika huolella jos se pöly pääsisi koneeseen. AIO:n radista ja näyttiksen sisältä tosi paskamaista siivota pölyjä.
Sama, meshify 2 compact käytössä ollut usean vuoden. Edessä, katossa ja pohjassa pölyfiltteri, huomattava määrä jää kyllä pölyä niihin. Olen välillä ottanut pois ne, mutta koppaan menee selvästi enemmän pölyä niin on jäänyt pysyvästi paikalleen. Tein testejä kymmeniä tunteja, et miten ne vaikuttaa kopan ilmankiertoon ja kyllähän komponentit hieman viileämpänä kävi ilman filttereitä. Mutta ero oli niin pieni ettei mitään järkeä ainakaan mun tuulettimilla ja kopalla ollut ottaa filttereitä pois. Muistaakseni prossun ero oli suurin, oliko noin 1-2c, näyttiksen ~0.5c, piirisarjojen ja muistien osalta ei eroa. Testit tehty kiinteillä kierroksilla kaikkien osien osalta ja samalla huoneenlämmöllä. Mutta kotiolosuhteissa, joten hankala sanoa kuinka tarkkoja ne kuitenkaan on.

Meshify 2 Compactissa taas pölysuodatin ei tuntunut hirveän hyödylliseltä. Ulompi tiheä metalliverkko pysäytti jo isoimmat pölyt sekä karvat ja hienompi pöly meni sekä siitä että erillisestä pölysuodattimesta läpi. Monesti koneen sisällä oli hienoa pölyä, ulompi ritilä oli täynnä isompaa pölyä ja itse suodatin varsin siisti.

Gamer's Nexus myös moitti Fractalin kohdalla tuota, että oli ikään kuin kaksi pölysuodatinta päällekkäin, kun ulompi verkko toimii jo suodattimena. Itse ainakin tykkään mesh-paneeleista ilman erillisiä suodattimia, kun ilma virtaa hyvin ja siivotessa on helppo vain vetää pinnasta pölyt rätillä. Toki siivoan sähkökäyttöisellä puhaltimella koneen sisuksia muutenkin aika usein.

Eri mieltä. Mielestäni on iso ero filttereillä vs ilman pölyn määrässä kopassa.

Mulla on tällä hetkellä Fractalin Focus, jossa ei myöskään erillistä pölysuodatinta ja kyllähän tohon mustaan eturitilään pölyä kertyy, mutta imuroimalla siitä selviää. Sen verran usein tulee muutenkin konetta auottua ja pölyä puhalleltua, että en omassa käytössä näe ongelmaa meshifyn vastaavassa ratkaisussa. Eri asia jos koneen avaisi kerran viiteen vuoteen komponentteja vaihtaessa.

Eri mieltä. Mielestäni on iso ero filttereillä vs ilman pölyn määrässä kopassa.
Voi myös riippua pölyn laadusta ja siitä, miten korkealla tai pölyisessä tilassa kotelo on. Itse arvostan enemmän parempaa ilmavirtausta kuin parempaa suodatusta ja olen valmis siivoamaan konetta useammin. Tuossakin on eroja käyttäjittäin.

Tollasella kun puhaltaa lähtee pölyt -> IT Dusters CompuCleaner Xpert Ilmapuhallin, 550 W | Clas Ohlson. Voi tietysti kokeilla myös nostaa koneen pöydälle mikäli kone lattialla, jossa tietenkin on enemmän pölyä. Eikä työhuoneen siivoamisesta muutenkaan ole pölyn kannalta mitään haittaa :)

Ihan vastaavasti toiminut omassakin kokoonpanossa silloin kun käytössä oli Meshify 2 Compact. Mesh paneeliin kertyi isommat pölyt, jotka on helppo siivota. Kerran parissa viikossa riittää koneen puhallus / imurointi.

Viimeksi muokattu:
Voi myös riippua pölyn laadusta ja siitä, miten korkealla tai pölyisessä tilassa kotelo on. Itse arvostan enemmän parempaa ilmavirtausta kuin parempaa suodatusta ja olen valmis siivoamaan konetta useammin. Tuossakin on eroja käyttäjittäin.
Totta tuokin. Itsellä kone perinteiseen tapaan lattialla eikä tuota 20 kilon mötkälettä huvita tuolta nostalla siivottavaksi kuin komponentteja vaihtaessa. Muuten vain niiden suodattimien siivous.
Tollasella kun puhaltaa lähtee pölyt -> IT Dusters CompuCleaner Xpert Ilmapuhallin, 550 W | Clas Ohlson. Voi tietysti kokeilla myös nostaa koneen pöydälle mikäli lattialla, jossa tietenkin on enemmän pölyä.
Vaikea uskoa että tuolla lähtee paremmin kuin paineilmalla. Pöydälle konetta en todellakaan halua tilaa viemään ja meluamaan. Jos kämppä mahdollistaisi niin kone menisi Linuksen tyyliin jonnekin erilliseen tilaan. Koneen ei kuulu näkyä eikä kuulua.

Vaikea uskoa että tuolla lähtee paremmin kuin paineilmalla. Pöydälle konetta en todellakaan halua tilaa viemään ja meluamaan. Jos kämppä mahdollistaisi niin kone menisi Linuksen tyyliin jonnekin erilliseen tilaan. Koneen ei kuulu näkyä eikä kuulua.

Kyllä sillä vaan lähtee pölyt paljon paremmin kun perinteisellä paineilmalla. Yksi parhaista tietokoneeseen liittyvistä ostoksista jos komponetteja ei lasketa. Koneen tuulettimien melusta onkin jo ollut ihan tarpeeksi offtopic keskustelua tässäkin topicissa. Argus Monitorilla tai Fan Controllilla ja alivoltituksella saa koneen hiljaiseksi.

Viimeksi muokattu:
Juu, itse en siis hirveän useasti konetta jaksa puhdistaa. Tila on suht pölytön kun siivoan sitä useasti, mut kone jää monesti puhdistamatta moneksi kuukaudeksi. Ehkä ero on siinä.

Kyllä sillä vaan lähtee pölyt paljon paremmin kun perinteisellä paineilmalla. Yksi parhaista tietokoneeseen liittyvistä ostoksista jos komponetteja ei lasketa. Koneen tuulettimien melusta onkin jo ollut ihan tarpeeksi offtopic keskustelua tässäkin topicissa. Argus Monitorilla tai Fan Controllilla ja alivoltituksella saa koneen hiljaiseksi.
Jaa että niillä saa koneen pysymään viileänä passiivisena? Vaikea uskoa.

Jaa että niillä saa koneen pysymään viileänä passiivisena? Vaikea uskoa.

Tossahan toi mATX kotelo pöhisee hiljaisena ja viileänä, vaikka kotelossa ei ole kuin yksi tuuletin takana. Keskustelua voi jatkaa jossain toisessa ketjussa. Asiasta on tässä topicissa kirjoitettu ihan tarpeeksi. YouTubesta ja Redditista löytyy ohjeita.

Aloittaa voi vaikka tosta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=VEvocw4dcyI
.

Viimeksi muokattu:
Tossahan toi mATX kotelo pöhisee hiljaisena ja viileänä, vaikka kotelossa ei ole kuin yksi tuuletin takana. Keskustelua voi jatkaa jossain toisessa ketjussa. Asiasta on tässä topicissa kirjoitettu ihan tarpeeksi. YouTubesta ja Redditista löytyy ohjeita.

Aloittaa voi vaikka tosta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=VEvocw4dcyI
.

Niin eli se pitää ääntä. En halua tietokonetta meluamaan pöydälle kuten jo aiemmin sanoin.

Statistiikka

Viestiketjuista
297 639
Jäsenet
81 350
Uusin jäsen
ilkkav

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom