Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nurin on myös vaikka GlobalConnect ISP:nä.Taas vaihteeksi, ainakin Oulussa… GlobalConnet:in verkossa havaittu häiriö joka vaikuttaa alueen Kaisanetin yhteyksiin. Häiriön syyn selvitys aloitettu.
Ei se Kaisanetinkään reititys toiminut Globalconnectin verkossa. Samalla kaverit joilla Valoo/valokuitunen tms. pelailee jollain 5ms pingillä täältä Oulusta, kun itsellä 30ms ping, palveluntarjoaja sama.Reititys on ISP:stä kiinni. Onneksi tuohon GC:n kuituun voi valita muitakin operaattoreita mutta en sitten tiedä onko niistä joku/mikään paljon kummempi, kun ihan outoja firmoja ovat minulle. Olisi edes joku isompi teleoperaattori tarjolla.
Itse katsoin nopeasti GC+Kaisa niiden oletus DNS:llä niin tuo one.one.one.one (1.1.1.1) menee ihan Suomen sisällä tosin joku IP välissä väittää Kajaania, joten käykö sitten siellä mutkan vai pitääkö tuo IP-lokaatio tieto täysin paikkaansa. Sain sellaisen tiedon joskus, että niillä olisi Helsingissä palvelimet, että ei kierretä Kajaanin kautta.
Tuo dns.google (8.8.8.8) onkin mielenkiintoisempi Kaisalla, näyttäisi IP-lokaation perusteella menevän muutaman eka hopin peruteella Hollanti > USA, en jaksanut katsoa kaikkia IP:tä, kun hoppeja on joku 17 kpl.
Tarkoitin varsinaisia reitityksiä miten yhteydet mihinkin kulkee, niin niissä on erot riippuen mikä ISP yhteyttä tarjoaa. Tuo ”peruspingi” on toki perseestä tässä riippumatta ISP:stä mutta en sitä tarkoittanut kommentillani.Ei se Kaisanetinkään reititys toiminut Globalconnectin verkossa. Samalla kaverit joilla Valoo/valokuitunen tms. pelailee jollain 5ms pingillä täältä Oulusta, kun itsellä 30ms ping, palveluntarjoaja sama.![]()
Jaa, sekö on taas pitkästä aikaa nurin… Ketjun edellisellä sivulla taisi olla kommentteja, että erilaiset huoltokatkot kuuluvat asiaan.Pitkä on kyllä katkos taas, miten tämmöstä paskaa saa edes myydä joka on useampana päivänä kuussa nurin koko "toimistoajan"?
Eiköhän syynä tuon eka hopin huonoon pingiin ole se, että asiakkalle päin ei näytetä tässä liittymässä sitä oikeata ensimmäistä hoppia - korttelireititin tms. operaattorin eka aktiivilaite, vaan tuo on se yhteyspiste todennäköisesti Helsingissä. Tuo varsinainen yhteys kotoa tuonne on sitten jotenkin piilotettu käyttäjältä, liekö jonkinlainen (VPN) tunneli tms. millä operaattori hanskaa tuo väliliikenteen erinäisten kumppanien verkkojen kautta. Liekö tuo sitten myös syynä katkoihin, että kun tuo ”tunneli” pätkäisee fyysisesti tai jostain muusta syystä niin kaikki sen perässä olevat puoli Suomea on pimeänä sen jälkeen, En tiedä mutta jotain tällaista ounastelisin tämän olevan.Jos 1ms on kuitua satakilometriä (edes takaisin). Jos luotetaan että laite kohtaisessa pingin pienimmät on nolla viiva kolmen ms haarukassa todellisesta viiveessä
niin tuosta kuvasta tulee ensin mieleen että viive on tuonne 146.185.8.3 osoitteeseen, oli se missä oli, se missä se syntyy, omassa reittimessä, kortteli yhteydessä, sen jälkeisessä reitissä.
OK, eli tuolle on oikea termikin olemassa. Jokin tällainen se täytyy olla koska omassakin eka hoppi on ihan toisella puolella maata mikä ei voi olla oikeasti se ensimmäinen aktiivilaite. Se myös selittää sen, että operaattorin mukaan viive on täysi normaali mikä tarkoittanee sitä, että tuo ei johdu mistään varsinaisesta viasta (oma reititin, väärät asetukset, et vain osaa jne…) kuten tässäkin ketjussa melkein jatkuvasti joku ehdottaa syyksi. Aiemman kuidun kanssa ekaan hoppiin oli 1-2ms viivettä ja se oli maantieteellisesti lähempänä.Jos se ensimmäinen L3-hyppy on maantieteellisesti huitsin nevadassa, siinä välissä on todennäköisesti L2, eli se metroverkko.
Tarkoitin varsinaisia reitityksiä miten yhteydet mihinkin kulkee, niin niissä on erot riippuen mikä ISP yhteyttä tarjoaa. Tuo ”peruspingi” on toki perseestä tässä riippumatta ISP:stä mutta en sitä tarkoittanut kommentillani.
Jaa, sekö on taas pitkästä aikaa nurin… Ketjun edellisellä sivulla taisi olla kommentteja, että erilaiset huoltokatkot kuuluvat asiaan.![]()
Kuten myös, kun vastaatte näihin.Ja myös maininta että erottakaa huoltokatko massiivisesta verkkoon liittyvästä ongelmasta.
Siitähän tässä monet tuntuu valittavan, että on katkoja, pingi ongelmia ja reitityksen ihmeellisyyksiä eikä nämä tosiaan taida johtua käyttäjien reittimistä, asetuksista tai osaamisesta.Globalilla on kyllä ennenkuulumattomia ongelmia, ja ihmetyttää ettei suuri pohjoismainen toimija saa ongelmaa ratkaistua.
Kuten myös, kun vastaatte näihin.
Siitähän tässä monet tuntuu valittavan, että on katkoja, pingi ongelmia ja reitityksen ihmeellisyyksiä eikä nämä tosiaan taida johtua käyttäjien reittimistä, asetuksista tai osaamisesta.
Vois kuvitella, että alkaa pikku hiljaa muut palveluntarjoajatkin kaikkoamaan GC:n verkosta, eikai tuosta saa kuin huonon maineen firmalle. Pakko heidän on jotain tuolle surkealle kötöstykselleen alkaa tekemään, vanhentunutta infraa osteltu paloina sieltä sun täältä ja toimintavarmuus tämä. Arvioitu korjausaika klo 23 joten semmosen mukavan lähemmäs 14 tunnin remontin saivat taas aikasiksiJa myös maininta että erottakaa huoltokatko massiivisesta verkkoon liittyvästä ongelmasta.
Globalilla on kyllä ennenkuulumattomia ongelmia, ja ihmetyttää ettei suuri pohjoismainen toimija saa ongelmaa ratkaistua.
Joo, tuntuu täälläkin nuo Applen vehkeet ottavan yhteyskatkokset aika raskaasti. Yksi HomePod päätti erään katkon jälkeen, että langaton verkkoni ei ole toimiva. Testasin huvikseen onko tuo niin jääräpäinen ettei tajua yrittää jonkin aikavälin kuluttua uudelleen josko yhteys toimisi - ei yritä vaan kahden viikon jälkeen kärsivällisyys loppui itsellä ja boottasin sen (nuo pari muuta HomePodia toimi oikein joten kodinohjaus ei tuosta yhdestä välittänyt). Muutenkin nuo HomePodit pitää parin tunnin tauon edes sisäverkossa toimivuuden kanssa aina, kun nettiyhteys on poikki. Ja moni muukin kodin älylaite on ihan sekaisin katkojen takia. Ironista mutta kohta vissiin pakko siirtyä mobiililaajakaista käyttäjäksi luotettavuuden takia.Kotiautomaation kanssa jo tarpeeksi ongelmia tän paskayhteyden johdosta.
Applea mullakin, internetin kaatuessa tulee aina puhelimeen "The home hub is not responding" ilmoa.Joo, tuntuu täälläkin nuo Applen vehkeet ottavan yhteyskatkokset aika raskaasti. Yksi HomePod päätti erään katkon jälkeen, että langaton verkkoni ei ole toimiva. Testasin huvikseen onko tuo niin jääräpäinen ettei tajua yrittää jonkin aikavälin kuluttua uudelleen josko yhteys toimisi - ei yritä vaan kahden viikon jälkeen kärsivällisyys loppui itsellä ja boottasin sen (nuo pari muuta HomePodia toimi oikein joten kodinohjaus ei tuosta yhdestä välittänyt). Muutenkin nuo HomePodit pitää parin tunnin tauon edes sisäverkossa toimivuuden kanssa aina, kun nettiyhteys on poikki. Ja moni muukin kodin älylaite on ihan sekaisin katkojen takia. Ironista mutta kohta vissiin pakko siirtyä mobiililaajakaista käyttäjäksi luotettavuuden takia.