GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

Taas vaihteeksi, ainakin Oulussa… GlobalConnet:in verkossa havaittu häiriö joka vaikuttaa alueen Kaisanetin yhteyksiin. Häiriön syyn selvitys aloitettu.
 
Reititys on ISP:stä kiinni. Onneksi tuohon GC:n kuituun voi valita muitakin operaattoreita mutta en sitten tiedä onko niistä joku/mikään paljon kummempi, kun ihan outoja firmoja ovat minulle. Olisi edes joku isompi teleoperaattori tarjolla.
Itse katsoin nopeasti GC+Kaisa niiden oletus DNS:llä niin tuo one.one.one.one (1.1.1.1) menee ihan Suomen sisällä tosin joku IP välissä väittää Kajaania, joten käykö sitten siellä mutkan vai pitääkö tuo IP-lokaatio tieto täysin paikkaansa. Sain sellaisen tiedon joskus, että niillä olisi Helsingissä palvelimet, että ei kierretä Kajaanin kautta.

Tuo dns.google (8.8.8.8) onkin mielenkiintoisempi Kaisalla, näyttäisi IP-lokaation perusteella menevän muutaman eka hopin peruteella Hollanti > USA, en jaksanut katsoa kaikkia IP:tä, kun hoppeja on joku 17 kpl.
Ei se Kaisanetinkään reititys toiminut Globalconnectin verkossa. Samalla kaverit joilla Valoo/valokuitunen tms. pelailee jollain 5ms pingillä täältä Oulusta, kun itsellä 30ms ping, palveluntarjoaja sama. :D

Pitkä on kyllä katkos taas, miten tämmöstä paskaa saa edes myydä joka on useampana päivänä kuussa nurin koko "toimistoajan"?
 
Ei se Kaisanetinkään reititys toiminut Globalconnectin verkossa. Samalla kaverit joilla Valoo/valokuitunen tms. pelailee jollain 5ms pingillä täältä Oulusta, kun itsellä 30ms ping, palveluntarjoaja sama. :D
Tarkoitin varsinaisia reitityksiä miten yhteydet mihinkin kulkee, niin niissä on erot riippuen mikä ISP yhteyttä tarjoaa. Tuo ”peruspingi” on toki perseestä tässä riippumatta ISP:stä mutta en sitä tarkoittanut kommentillani.

Pitkä on kyllä katkos taas, miten tämmöstä paskaa saa edes myydä joka on useampana päivänä kuussa nurin koko "toimistoajan"?
Jaa, sekö on taas pitkästä aikaa nurin… Ketjun edellisellä sivulla taisi olla kommentteja, että erilaiset huoltokatkot kuuluvat asiaan. :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Jos 1ms on kuitua satakilometriä (edes takaisin). Jos luotetaan että laite kohtaisessa pingin pienimmät on nolla viiva kolmen ms haarukassa todellisesta viiveessä

niin tuosta kuvasta tulee ensin mieleen että viive on tuonne 146.185.8.3 osoitteeseen, oli se missä oli, se missä se syntyy, omassa reittimessä, kortteli yhteydessä, sen jälkeisessä reitissä.
Eiköhän syynä tuon eka hopin huonoon pingiin ole se, että asiakkalle päin ei näytetä tässä liittymässä sitä oikeata ensimmäistä hoppia - korttelireititin tms. operaattorin eka aktiivilaite, vaan tuo on se yhteyspiste todennäköisesti Helsingissä. Tuo varsinainen yhteys kotoa tuonne on sitten jotenkin piilotettu käyttäjältä, liekö jonkinlainen (VPN) tunneli tms. millä operaattori hanskaa tuo väliliikenteen erinäisten kumppanien verkkojen kautta. Liekö tuo sitten myös syynä katkoihin, että kun tuo ”tunneli” pätkäisee fyysisesti tai jostain muusta syystä niin kaikki sen perässä olevat puoli Suomea on pimeänä sen jälkeen, En tiedä mutta jotain tällaista ounastelisin tämän olevan.
 
Jos se ensimmäinen L3-hyppy on maantieteellisesti huitsin nevadassa, siinä välissä on todennäköisesti L2, eli se metroverkko.
OK, eli tuolle on oikea termikin olemassa. Jokin tällainen se täytyy olla koska omassakin eka hoppi on ihan toisella puolella maata mikä ei voi olla oikeasti se ensimmäinen aktiivilaite. Se myös selittää sen, että operaattorin mukaan viive on täysi normaali mikä tarkoittanee sitä, että tuo ei johdu mistään varsinaisesta viasta (oma reititin, väärät asetukset, et vain osaa jne…) kuten tässäkin ketjussa melkein jatkuvasti joku ehdottaa syyksi. Aiemman kuidun kanssa ekaan hoppiin oli 1-2ms viivettä ja se oli maantieteellisesti lähempänä.
 
Tarkoitin varsinaisia reitityksiä miten yhteydet mihinkin kulkee, niin niissä on erot riippuen mikä ISP yhteyttä tarjoaa. Tuo ”peruspingi” on toki perseestä tässä riippumatta ISP:stä mutta en sitä tarkoittanut kommentillani.


Jaa, sekö on taas pitkästä aikaa nurin… Ketjun edellisellä sivulla taisi olla kommentteja, että erilaiset huoltokatkot kuuluvat asiaan. :whistling:

Ja myös maininta että erottakaa huoltokatko massiivisesta verkkoon liittyvästä ongelmasta.

Globalilla on kyllä ennenkuulumattomia ongelmia, ja ihmetyttää ettei suuri pohjoismainen toimija saa ongelmaa ratkaistua.
 
Ja myös maininta että erottakaa huoltokatko massiivisesta verkkoon liittyvästä ongelmasta.
Kuten myös, kun vastaatte näihin.


Globalilla on kyllä ennenkuulumattomia ongelmia, ja ihmetyttää ettei suuri pohjoismainen toimija saa ongelmaa ratkaistua.
Siitähän tässä monet tuntuu valittavan, että on katkoja, pingi ongelmia ja reitityksen ihmeellisyyksiä eikä nämä tosiaan taida johtua käyttäjien reittimistä, asetuksista tai osaamisesta.
 
Ja myös maininta että erottakaa huoltokatko massiivisesta verkkoon liittyvästä ongelmasta.

Globalilla on kyllä ennenkuulumattomia ongelmia, ja ihmetyttää ettei suuri pohjoismainen toimija saa ongelmaa ratkaistua.
Vois kuvitella, että alkaa pikku hiljaa muut palveluntarjoajatkin kaikkoamaan GC:n verkosta, eikai tuosta saa kuin huonon maineen firmalle. Pakko heidän on jotain tuolle surkealle kötöstykselleen alkaa tekemään, vanhentunutta infraa osteltu paloina sieltä sun täältä ja toimintavarmuus tämä. Arvioitu korjausaika klo 23 joten semmosen mukavan lähemmäs 14 tunnin remontin saivat taas aikasiksi :)

Ois mahottoman mukava laittaa jotain serveriä pystyyn kotiin, mutta eipä tämmösellä yhteydellä siitäkään saa ku lisää pahaa mieltä. Kotiautomaation kanssa jo tarpeeksi ongelmia tän paskayhteyden johdosta.
 
Kotiautomaation kanssa jo tarpeeksi ongelmia tän paskayhteyden johdosta.
Joo, tuntuu täälläkin nuo Applen vehkeet ottavan yhteyskatkokset aika raskaasti. Yksi HomePod päätti erään katkon jälkeen, että langaton verkkoni ei ole toimiva. Testasin huvikseen onko tuo niin jääräpäinen ettei tajua yrittää jonkin aikavälin kuluttua uudelleen josko yhteys toimisi - ei yritä vaan kahden viikon jälkeen kärsivällisyys loppui itsellä ja boottasin sen (nuo pari muuta HomePodia toimi oikein joten kodinohjaus ei tuosta yhdestä välittänyt). Muutenkin nuo HomePodit pitää parin tunnin tauon edes sisäverkossa toimivuuden kanssa aina, kun nettiyhteys on poikki. Ja moni muukin kodin älylaite on ihan sekaisin katkojen takia. Ironista mutta kohta vissiin pakko siirtyä mobiililaajakaista käyttäjäksi luotettavuuden takia.
 
Joo, tuntuu täälläkin nuo Applen vehkeet ottavan yhteyskatkokset aika raskaasti. Yksi HomePod päätti erään katkon jälkeen, että langaton verkkoni ei ole toimiva. Testasin huvikseen onko tuo niin jääräpäinen ettei tajua yrittää jonkin aikavälin kuluttua uudelleen josko yhteys toimisi - ei yritä vaan kahden viikon jälkeen kärsivällisyys loppui itsellä ja boottasin sen (nuo pari muuta HomePodia toimi oikein joten kodinohjaus ei tuosta yhdestä välittänyt). Muutenkin nuo HomePodit pitää parin tunnin tauon edes sisäverkossa toimivuuden kanssa aina, kun nettiyhteys on poikki. Ja moni muukin kodin älylaite on ihan sekaisin katkojen takia. Ironista mutta kohta vissiin pakko siirtyä mobiililaajakaista käyttäjäksi luotettavuuden takia.
Applea mullakin, internetin kaatuessa tulee aina puhelimeen "The home hub is not responding" ilmoa.

5G:kään ei kauheena houkuttelisi, mutta toki siinä saisi toimintavarmuuden joten vaihdos saattaa olla pakollinen. En usko, että Globalconnect ihan hetkessä saa verkkoaan kuntoon, varayhteyksiä rakennetuksi ja mitä muuta sitä nyt toimivaan verkkoon vaaditaankaan. Denan kaapeli olisi toki vaihtoehto, mutta 36,99e/kk 24kk määräajalla (600/100) ei myöskään houkuttele. Ilman määräaikaa olisi lienee jo tulilla ;D
 
Meillä on työpaikalla toisen firman kuitu ja varayhteytenä Telian halpa 50M 4G-mobiililiittymä. Ubiquitin reitittimessä on automaattinen vaihto tuohon varayhteyteen kun kuitu ei toimi. Katkoksia kuidussa on ehkä kerran vuodessa, yleensä huollon takia, joskus viankin, mutta ei niitä edes huomaa kun varayhteys kuitenkin toimii. Teams-palaverissa on n. sekunnin pätkäisy kun vaihtuu varayhteydelle. Reitittimen lokeista kuitenkin näkee, että se varalla oleva mobiiliyhteys pätkii kerran-pari viikossa lyhyitä räpsyjä ja latenssit pomppii miten sattuu eli siitä ei kyllä olisi pääyhteydeksi.

Eli jos löytyy halpa ylimääräinen mobiililiittymä ja vaikka Ubiquitin reititin, niin kannattaa viritellä failoveriksi se niin ei katkea työt operaattorin sähläyksen takia.
 
OK, eli tuolle on oikea termikin olemassa. Jokin tällainen se täytyy olla koska omassakin eka hoppi on ihan toisella puolella maata mikä ei voi olla oikeasti se ensimmäinen aktiivilaite. Se myös selittää sen, että operaattorin mukaan viive on täysi normaali mikä tarkoittanee sitä, että tuo ei johdu mistään varsinaisesta viasta (oma reititin, väärät asetukset, et vain osaa jne…) kuten tässäkin ketjussa melkein jatkuvasti joku ehdottaa syyksi. Aiemman kuidun kanssa ekaan hoppiin oli 1-2ms viivettä ja se oli maantieteellisesti lähempänä.
Onko tässä nyt siitä kyse että kaikki liikenne menee jostain Espoon(* kautta, eli se on heidän verkossaan ainoa nielu, sieltä sitten nettioperaatorille josta sitten ulos nettiin ja toisin päin.

Sitten jos oulussa asiakas jos joku palvelin Oulussa , niin paketti lähtee etelään, josta se tulee ouluun, josta vastaus paketti lähtee eteleenn, jos palaa ouluun, ilman mutkia nelisentuhatta kilometriä.


Soppaa hämmentää sitten jotkut IP sijainti arpojat jotka sijoittaa asiakkaita ruotsiin, nimipalvelut, pilvi ym proxy palvelut.


Noilla varmaan eläisi, mutta luppisilaus sitten oikealla sähläyksellä, oikeilla yhteysongelmilla.

(*
Pk seudulla joku piste
 
Meillä on työpaikalla toisen firman kuitu ja varayhteytenä Telian halpa 50M 4G-mobiililiittymä. Ubiquitin reitittimessä on automaattinen vaihto tuohon varayhteyteen kun kuitu ei toimi. Katkoksia kuidussa on ehkä kerran vuodessa, yleensä huollon takia, joskus viankin, mutta ei niitä edes huomaa kun varayhteys kuitenkin toimii. Teams-palaverissa on n. sekunnin pätkäisy kun vaihtuu varayhteydelle. Reitittimen lokeista kuitenkin näkee, että se varalla oleva mobiiliyhteys pätkii kerran-pari viikossa lyhyitä räpsyjä ja latenssit pomppii miten sattuu eli siitä ei kyllä olisi pääyhteydeksi.

Eli jos löytyy halpa ylimääräinen mobiililiittymä ja vaikka Ubiquitin reititin, niin kannattaa viritellä failoveriksi se niin ei katkea työt operaattorin sähläyksen takia.
Joku tuollainen ratkaisu varmaan olisi paras. Käyttämässäni Asuksen reittimessä näyttää olevan failover ja load balancing vaihtoehdot toiselle liittymälle. Tosin vähän turhauttavaa ottaa toinen kk-maksullinen liittymä, melkein sama silloin vain käyttää sitä toista, kun eipä noissa pahemmin eroa ole huomannut. Lisäksi ongelmana on, että kaikki portit USB:ta myöten Asuksesta on jo käytössä. Ehkä voisi vain laittaa kytkimen reittimen WAN-puolelle niin saisi kuitumuuntimen ja 4G-reitittimen kiinni yhtäaikaa mutta pitäisi virrat pois aina toisesta niin säästyisi ainakin johtojen siirtelyltä joka kerta, eli manuaalinen fail over. Tuo prepaid mitä olen käyttänyt, on ollut siitä hyvä, että menee veloitus vain päiviltä kuin käyttää. Toki edellyttää, että sammuttaa 4G-reitittimen aina, kun sitä ei tarvitse.
 
Applea mullakin, internetin kaatuessa tulee aina puhelimeen "The home hub is not responding" ilmoa.
Joo, tuosta sen itselläkin huomaa aina, jos ei satu koneella olemaan sillä hetkellä. Usein herätessä näkyy kellossa tuo ilmoitus niin tietää heti, että "pitkästä" aikaa netti alhaalla.

5G:kään ei kauheena houkuttelisi, mutta toki siinä saisi toimintavarmuuden joten vaihdos saattaa olla pakollinen.
Onhan tuo ironista mutta jotain tuollaista kohta pakko harkita. Toisaalta liekö edes yhtään huono vaihtoehto, kun mitä olen ihan 4G Prepaid 100Mbps liittymää varalla käyttänyt niin vähintään yhtä hyvin pelaa kuin kuitu käytännössä, nettisivut jopa lävähtää vähän vikkelämmin auki. Jos 5G on vielä tuota parempi niin voi olla kyllä varteenotettava, jos toimintavarmuus ei pian ala parantua tässä.
Mahtaako 5G:llä pingit olla jopa paremmat, kun eipä hirveästi 4G:llä ole eroa ellei kuormitettua pingiä vertaile? Tosin heittäähän kuitukin ajoittan sellaisia lyhyitä kolminumeroista ms pingejä väliin, kun katsoo speedtestin details kohdan.


Denan kaapeli olisi toki vaihtoehto, mutta 36,99e/kk 24kk määräajalla (600/100) ei myöskään houkuttele. Ilman määräaikaa olisi lienee jo tulilla ;D
Määräaika on aina ikävä mutta muuten kyllä ottaisin itsekin melkein minkä tahansa liittymän jonka saisi joltain Suomen kolmelta isolta teleoperaattorilta. Olin aikoinaan vuosikymmeniä Telian asiakas ja luotettavuus oli todella hyvä, ei mitään tuntien - päivän mittaisia huoltokatkoja eikä varsinkaan satunnaisia edes lyhyitä puhumattakaan päivän tai yli katkoja. Myös reititykset ja ulkomaanyhteydet pelasi hyvin.
 
Mahtaako 5G:llä pingit olla jopa paremmat, kun eipä hirveästi 4G:llä ole eroa ellei kuormitettua pingiä vertaile? Tosin heittäähän kuitukin ajoittan sellaisia lyhyitä kolminumeroista ms pingejä väliin, kun katsoo speedtestin details kohdan.
4G/5G liittymien pingit riippuu yhteensopivan modeeminkin kanssa isosti paikasta, jostain Oulusta PK seudulle tulee aina viivettä, mutta etelämpänä Suomea moiset 15ms nurkilla olevat viiveet on ihan normaaleja ja lähempänä alle 10ms viiveet ei aiheuta hämmennystä (*. Hyvällä reittimen säädöllä hyvällä käyttöpaikalle kuormitus viive vaihtelut saa kuriinkin.
Mobiiliverkkoihin perustuvat yhteydet kuituun häviävät symmetrisiin kuituliittymiin paluu nopeuksissa, eli jos kriittistä että yli viiskymppiä pitää olla paluun, niin menee jo pehmeämmäksi, vaikka satkun paluu ei mikään ihme ole. Paluu suorituskyky myös paikasta riippuen voi olla haastellisempaa muutenkin.


Mutta itselläni on odotus että otsikon operaattori saat asiat kuntoon, mutta en yllätty että firma myydään ennen sitä ja Suomen kohtalo voi olla mitä vain, mutta jos yhtiö myydään, ja Suomi erikseen, niin joku sen ottaa ja täytyy sen laittaa asiat kuntoon.

Edit.
Jos lokitusta, tai sen puutteessa kasimuistiinpanot, niin operaattorille kirjalliset reklamaatiot, jos niitä pitkiä korjaus katkoja useita niin vakiokorvausten piiriin alkaa menemään. Ei se haittaa poista ja korvaus ei monellakaan riitä haittaa hyvittään.
 
4G/5G liittymien pingit riippuu yhteensopivan modeeminkin kanssa isosti paikasta, jostain Oulusta PK seudulle tulee aina viivettä, mutta etelämpänä Suomea moiset 15ms nurkilla olevat viiveet on ihan normaaleja ja lähempänä alle 10ms viiveet ei aiheuta hämmennystä (*. Hyvällä reittimen säädöllä hyvällä käyttöpaikalle kuormitus viive vaihtelut saa kuriinkin.
Mobiiliverkkoihin perustuvat yhteydet kuituun häviävät symmetrisiin kuituliittymiin paluu nopeuksissa, eli jos kriittistä että yli viiskymppiä pitää olla paluun, niin menee jo pehmeämmäksi, vaikka satkun paluu ei mikään ihme ole. Paluu suorituskyky myös paikasta riippuen voi olla haastellisempaa muutenkin.


Mutta itselläni on odotus että otsikon operaattori saat asiat kuntoon, mutta en yllätty että firma myydään ennen sitä ja Suomen kohtalo voi olla mitä vain, mutta jos yhtiö myydään, ja Suomi erikseen, niin joku sen ottaa ja täytyy sen laittaa asiat kuntoon.

Edit.
Jos lokitusta, tai sen puutteessa kasimuistiinpanot, niin operaattorille kirjalliset reklamaatiot, jos niitä pitkiä korjaus katkoja useita niin vakiokorvausten piiriin alkaa menemään. Ei se haittaa poista ja korvaus ei monellakaan riitä haittaa hyvittään.
Itsekin oletan, että saavat kyllä homman vielä skulaamaan, nyt on vaan alkukankeutta ilmassa ja pahasti. Viimeistään kunhan reklamaatioita ja asiakkaiden pyyntöjä tulla purkamaan laitteensa pois alkaan satelemaan, niin luulis alkavan tapahtumaan, varmasti on kuluttajaviranomainenkin asiakkaan puolella tällä toimintavarmuudella. Oulustahan nuo viime vuonna ostivat jonkin Oulunseudun Sähkön tms. kuituverkon laitteineen ja siellä nuo Oulun ongelmat tuntuneet olevan, onko siellä sitten jotain muinaista rautaa joka ei kestä kuormitusta ja vehkeet laukeilee. Häiriötiedotteissa aina todetaan vian olevan "alihankkijan verkossa", vaikka käsittääkseni koko paskan lunastivat itselleen.
 
Itsekin oletan, että saavat kyllä homman vielä skulaamaan, nyt on vaan alkukankeutta ilmassa ja pahasti. Viimeistään kunhan reklamaatioita ja asiakkaiden pyyntöjä tulla purkamaan laitteensa pois alkaan satelemaan, niin luulis alkavan tapahtumaan, varmasti on kuluttajaviranomainenkin asiakkaan puolella tällä toimintavarmuudella. Oulustahan nuo viime vuonna ostivat jonkin Oulunseudun Sähkön tms. kuituverkon laitteineen ja siellä nuo Oulun ongelmat tuntuneet olevan, onko siellä sitten jotain muinaista rautaa joka ei kestä kuormitusta ja vehkeet laukeilee. Häiriötiedotteissa aina todetaan vian olevan "alihankkijan verkossa", vaikka käsittääkseni koko paskan lunastivat itselleen.
Ainakin Oulussa (Jäälissä) koko verkko rakennettiin vasta pari vuotta sitten eli rauta pitäisi olla uutta ja se aika menikin hyvin ja taisi olla vain pari lyhyttä katkosta. Pingit oli sillonkin isot, mutta tämän ajattelin johtuvan juurikin siitä että pieni toimija että tulee hyppyjä paljon. Nyt ei ole saatu muuta aikaan kun paljon katkoksia.
 
Ainakin Oulussa (Jäälissä) koko verkko rakennettiin vasta pari vuotta sitten eli rauta pitäisi olla uutta ja se aika menikin hyvin ja taisi olla vain pari lyhyttä katkosta. Pingit oli sillonkin isot, mutta tämän ajattelin johtuvan juurikin siitä että pieni toimija että tulee hyppyjä paljon. Nyt ei ole saatu muuta aikaan kun paljon katkoksia.
GlobalConnect ostaa infrastruktuuria Oulun Seudun Sähköltä meinaatko tätä verkkoa? oletin, että joku vanhempi rakennelma kun kerta myyty poiskin ;D onko tuolla Jäälissä sitten jotain muuta rakennustoimintaa kovastikkin menneillään kun kokoajan kaivetaan kuitu poikki?

"GlobalConnect varmistaa, että toiminta jatkuu normaalisti ja verkkoa ylläpidetään avoimen verkon periaatteiden mukaisesti." :cigarbeye:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 116
Viestejä
4 830 838
Jäsenet
78 202
Uusin jäsen
alvi.juupaluoma

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom