Grand Prix 2 (1996)

Kisa 2/16. Todella nautittava rata kun sen ensin opettelee kunnolla. Pomppuisuus luo paljon haastetta ajamiseen. Alusta pitää olla tosi pehmeä ja korkealla. Kokeilin ajaa normaaliradan ajokorkeudella ja pohjalevy tuhoutui 4 kierroksessa.







 
Uusi kausi, uudet kujeet.

Aika-ajo:



Kilpailu:

Nyt tuli vasta katsottua tämä kisa. Auto taisi olla viime kauden ajokkia nopeampi ilman etusiipeäkin. :whistling:

Nuo kanttarit ovat kyllä julmia pelin vaurionmallinnuksella vai johtuuko modeista? Seiniin saa kuitenkin törmätä aika kovaa, että siipi lähtee.
 
Nyt tuli vasta katsottua tämä kisa. Auto taisi olla viime kauden ajokkia nopeampi ilman etusiipeäkin. :whistling:

Nuo kanttarit ovat kyllä julmia pelin vaurionmallinnuksella vai johtuuko modeista? Seiniin saa kuitenkin törmätä aika kovaa, että siipi lähtee.

Auto on nopeampi kuin viime vuoden auto, radasta (säädöistä) riippuen luokkaa 3-5 sekuntia.

Kanttarit on murhaa tietyissä mutkissa. Joistain voi ajaa suoraan yli, eikä käy mitään, ja toisiin riittää pieni virhe ja sinne meni etusiipi. Tuossa nyt vain sattui olemaan korkea kanttari terävällä korotuksella/reunalla.
 
Zak "the wingman" Ryker. ;) Taitaa olla siivet suokkiruokasi?:D Autolla kuitenkin ilmeisesti ihan mahdollista tällä kaudella päästä sinne kärkikymmenikköön, kunhan se vaan pysyy ehjänä ja mies radalla. :thumbsup:
 
Kauden kolmas kilpailu, Imola, San Marino.

Pirullisen vaikea rata. Jos haluaa ajaa hyviä kierrosaikoja, niin pitää ajaa riskirajojen yli koko ajan. Niin lujaa pääsee, kuin uskaltaa jarruttaa myöhässä ja silti uskoo, että auto kääntyy.





 
Viimeksi muokattu:
Neljäs kisa. Espanjan Barcelona. Tämä on ollut aina minulle tosi vaikea rata, koska en ole osannut säätää autoa sitten yhtään. Rata vaikuttaa tosi nopealta (pieni downforce), mutta se ei todellakaan ole nopea rata, vaan downforce pitää asettaa korkeaksi, koko ajan ollaan nopeassa mutkassa kääntymässä jonnekin päin.


Aika-ajo:




Kisa:
 
Neljäs kisa. Espanjan Barcelona. Tämä on ollut aina minulle tosi vaikea rata, koska en ole osannut säätää autoa sitten yhtään. Rata vaikuttaa tosi nopealta (pieni downforce), mutta se ei todellakaan ole nopea rata, vaan downforce pitää asettaa korkeaksi, koko ajan ollaan nopeassa mutkassa kääntymässä jonnekin päin.


Aika-ajo:




Kisa:


Näyttää aika tiukalta linja suurimmalta osin eli koneen kierroksia ja sitä kautta tehoa ei hyödynnetä kovin hyvällä suhteella. Pitäis käyttää rataa enemmän, enemmän riskiä.

Eli pistää silmään tuo tiukka ajolinja ja alhaisille kierroksille laskeminen ykkösvaihteelle asti melkein joka mutkaan ja jää paljon rataa käyttämättä. Liikaa jarrua ja liian tiukkaa kääntymistä kurvin apexiin nähden.
 
Näyttää aika tiukalta linja suurimmalta osin eli koneen kierroksia ja sitä kautta tehoa ei hyödynnetä kovin hyvällä suhteella. Pitäis käyttää rataa enemmän, enemmän riskiä.

Eli pistää silmään tuo tiukka ajolinja ja alhaisille kierroksille laskeminen ykkösvaihteelle asti melkein joka mutkaan ja jää paljon rataa käyttämättä. Liikaa jarrua ja liian tiukkaa kääntymistä kurvin apexiin nähden.

En tiedä olisinko saanut levämpiä ajolinjoja käyttämällä parempia kierrosaikoja, on se mahdollista. Olen tässä reilu 1 kauden aikana huomannut sen, että joka kerta kun autoa säätää, niin joutuu opettelemaan ajamisen uudestaan. Ja koska haluan pitää touhun realistisena, niin mitään ennakkoharjoituksia ei ole, eli kisaviikonloppuun mennään kylmiltään ja säädetään se auto harjotusten aikana. Kokeilin erilaisia ajolinjoja ja ajotyylejä harjoituksissa, mutta jouduin säätämään autoa ihan loppuminuuteille saakka, ja jotenkin onnistuin löytämään takapään säädöt, jotka antoivat noin sekunnin nopeamman kierroksen kuin siihen astiset asetukset. Pohjana käytän aina edellisvuoden asetuksia, joilla ajan ensin kierroksia, jotta vertailen, että mennäänkö eteen- vai taaksepäin. En siis ehdinyt enää opetelemaan ajamaan täysin tarkasti noilla asetuksilla. Kisassa jätin ainakin 0,5 sekuntia pöydälle, että pääsisin maaliin, tuolla radalla on erittäin helppo ajaa auto hiekoille ja rikki. Vasta ihan lopussa, kun huomasin, että voin saavuttaa edellä ajavaa, rupesin ajamaan lujempaa.

P.S. alkavalla viikolla ajan Monacon. Perjantaina julkaisen aika-ajot ja lauantaina kisan.
 
Olen tässä reilu 1 kauden aikana huomannut sen, että joka kerta kun autoa säätää, niin joutuu opettelemaan ajamisen uudestaan. Ja koska haluan pitää touhun realistisena, niin mitään ennakkoharjoituksia ei ole, eli kisaviikonloppuun mennään kylmiltään ja säädetään se auto harjotusten aikana.
Käsittääkseni tuohon aikaan kesken kauden testaaminen oli melko vapaata, tai ainakin vapaampaa kuin nykyaikana. Eli realistisuuden nimissä voisi toki pitää testipäiviä muutamalla radalla ja hakea säätöjä eri olosuhteisiin. Ei tietenkään mitään Monacoa, mutta Barcelonaa ja Silverstonea vaikkapa.
 
Käsittääkseni tuohon aikaan kesken kauden testaaminen oli melko vapaata, tai ainakin vapaampaa kuin nykyaikana. Eli realistisuuden nimissä voisi toki pitää testipäiviä muutamalla radalla ja hakea säätöjä eri olosuhteisiin. Ei tietenkään mitään Monacoa, mutta Barcelonaa ja Silverstonea vaikkapa.

Kyllä, testirajoitukset tulivat isommin mukaan kuvioihin vasta joskus 2007 aikoihin. Ja olenkin tehnyt testiä nimenomaan tuon ajan (1995) testiradoilla, kuten Estoril (talvitestit) ja nyt Barcelonassa testasin pari viikkoa sitten, kun kisa oli ajettu. Myöhemmin kesällä ajan testiä ainakin juuri Silverstonessa.

Nyt on ollut vaan sen verran kiireitä töissä, että en ole ehtinyt paneutua tähän taas pariin viikkoon ollenkaan. Yhden kisan ajaminen on aina 3 päivän homma: harjoitukset ja aika-ajo, toinen harjoitus ja toinen aika-ajo, sitten kisa ja videoiden editointi + julkaisu. Jos haluaisi, niin periaatteessa pystyisi ajamaan vaikka kisan harjoituksista alkaen 1 päivässä, mutta ajan aina seuraavana päivänä paremmin kun on yö välissä. Sitä ikään kuin väsyy jos ajaa liikaa saman päivän aikana. Ja kisa on aina paras ajaa tuorein silmin, vain lämmittelyajot ennen kisaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 934
Viestejä
4 834 054
Jäsenet
78 159
Uusin jäsen
Alluxi24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom