Vaikea kuvitella elämää ja sijoitusstrategiaa 20v päähän, tuskin silloin ainakaan olen enää elossa. Toistaiseksi jatkan samaan malliin ja mietin miten rahoista saisi vähän iloa elämään, jos edes pari satkua kuussa enemmän alkaisi kuluttamaan.
Tämä on tietysti ensinnäkin ikävä lukea (otaksun että olet reippaasti päälle 60v tai sitten sinulla on vakava sairaus missä ennustettu elinikä reippaasti alle tuon 20v) mutta ainakin itse jos miettisin tuota en ehkä suoranaisesti (tai no harrastusten kautta toki) miettisi miten saisin suoraan "iloa" HETI elämääni vaan pitkällä kantamalla.
Harrastusten kautta esim. ATK "kamaa" tulee päivitettyä vaikka ei syytä olisi mutta "pitkä kantama" menee enempi luokkaan "ostan ja syön terveellisemmin joten voin hyvin ja elän pidempään sekä säilyn pitdempään terveenä" ajatteluun. Vaikka ehkä helpostikin voisi tunkea 200+€ siihen että saisi samantien tyydytystä päivittäin kotiin tuodulla "mässy" ruualla (luokkaa pizzat, kebabit jne) eikä itse tarvisi tehdä ruokaa iltaisin...
Lisäksi mietin myös "what if" tyyppisesti koska teoriassa mitä tahansa voi tapahtu itselle tai maailmassa jolloin on parempi että sitä rahaa on säästössä / käytettävissä. Sekä tietysti myös ihan faktana että esim. asuntolaina + vastike on halvempi kuin asua vuokralla vastaavassa kämpässä JA siitä asunnosta saa tarvittaessa myös myydessä (ainakin itse, riippuu tietysti asuinpaikasta) paitsi omansa pois myös jonkun verran enemmän.
Eli en halua elää "kädestä suuhun" ja itselleni on parempi että sitä varallisuutta on jokun verran myös varastossa jos tarvetta tulee. Toki myös taloudellinen itsenäisyys / aikaisin eläkkeelle jääminen kuulostaa mielyttävältä enkä halua luottaa siihen että "varmasti" Suomen valtio pitäisi huolen jos pistäisin kaiken menemään ja odottelisin vain joskus tulevaa takuueläkettä ehkä työttömänä valtion maksamassa itsemurhakuutiossa asuen tjsp.