Henkilökohtainen talous

Mutta oikeastihan suurempi vaikutus on erilaisilla "harrastuksilla" kuin ruualla. Esim. kaverin vaimolla on yksi hevonen ja yksi poni, niitä varten tietysti ylimääräinen auto sekä kuljetustraileri ja tallipaikka..

Eli tuollaisiin oikeasti sitä rahaa menee eikä ehkä ruokaan..

Näinhän se on, mutta tuntuu silti hieman hämmentävältä kun porukka on äimän käkenä ettei noin halvalla mitenkään voi pärjätä... :)

Näinhän se on, mutta tuntuu silti hieman hämmentävältä kun porukka on äimän käkenä ettei noin halvalla mitenkään voi pärjätä... :)

Ainakin itselläni se johtuu siitä että otaksuin kuluttavani huomattavasti enemmän kuin kulutan ruokaan. Tosin siitä kun muutin on nyt 12 vuotta joten ei hetkeen ole tullut pidettyä kirjaa tuloista & menoista. Myös asukasmäärä on tipahtanut yhdellä tässä välissä.

Miten muuten muut? Itse kun pyrin pitämään kirjaa / herään siihen kun jotain "suurempaa muutosta elämään" tapahtuu. Eli yleensä kun muutan asuntoa. Se auttaa vaan jotenkin itseäni paremmin hahmottamaan tulot & menot tarkemmin ja tarvittaessa muuttamaan niiden kohdetta.

Toki jotkut pienemmät asiat kuten palkankorotus, korkojen nousu miinuskoroilta tms. on sinänsä helppo sivuuttaa kun lisää vaan ylimääräisen määrän sitten sijoituksiin / tallutuksiin / puskuriin meneväksi (tai tekee ylimääräisen lyhennyksen puskurivarannoista asuntolainaan kun korot muuttuivat).

Ainakin itselläni se johtuu siitä että otaksuin kuluttavani huomattavasti enemmän kuin kulutan ruokaan. Tosin siitä kun muutin on nyt 12 vuotta joten ei hetkeen ole tullut pidettyä kirjaa tuloista & menoista. Myös asukasmäärä on tipahtanut yhdellä tässä välissä.

Miten muuten muut? Itse kun pyrin pitämään kirjaa / herään siihen kun jotain "suurempaa muutosta elämään" tapahtuu. Eli yleensä kun muutan asuntoa. Se auttaa vaan jotenkin itseäni paremmin hahmottamaan tulot & menot tarkemmin ja tarvittaessa muuttamaan niiden kohdetta.

Toki jotkut pienemmät asiat kuten palkankorotus, korkojen nousu miinuskoroilta tms. on sinänsä helppo sivuuttaa kun lisää vaan ylimääräisen määrän sitten sijoituksiin / tallutuksiin / puskuriin meneväksi (tai tekee ylimääräisen lyhennyksen puskurivarannoista asuntolainaan kun korot muuttuivat).
Itse olen pitänyt kaikki menot ja tulot ylhäällä vuodesta 2012 lähtien. helppo vertailla paljon tulot/menot/kulutus on muuttunut.

Esim vuonna 2013 meni 3900€ ruokakauppaan. 2021 meni 9500€ ruokakauppaan. perhekoko kasvanut tässä välissä.

Näissä ruokakustannuksissakin kannattaa ottaa huomioon että toiset syö esim työpaikkaruokalassa päivällä ja lapset koulussa jne niin kotona luonnollisesti menee vähemmän rahaa ruokaan. Toiset taas syö esmes eväitä jolloika siihen "oikeaan" ruokaan meneekin sitten huomattavasti enemmän rahaa..

Kävin kans kurkkaamassa paljonko S-ketjuun on ruokaostoksiin mennyt (keskitetään pääasiassa ostokset sinne koska tankkaamistakin pystyy yleensä keskittämään saman ketjun bonuksille).

Näytti viime vuonna menneen karvan alle 6k meillä 5 hengen taloudessa kategoriaan ruoka = 500€/kk. Avokki ostelee enemmän makunsa mukaan ja minä kilohintojen ja litrahintojen perusteella.

Tuleehan siitä välillä poikettua jos pyydetään tuomaan jotain tiettyä merkkiä. Makeisten hinta noussut niin älyttömästi että olen funtsinut josko ostais useammin leivontatarvikkeet ja pyöräyttäis pullia tai vaikka kuivakakkua tms.

Lapset on vielä aika pieniä ja vähäruokaisia. Pian alkaa ruokaa mennä jahka vanhin pääsee teini-ikään.

Itsellä on mennyt viimeisen vuoden ajan noin 280 e/kk ruokakauppaan, en osta halvinta vaan yritän ostaa kotimaista ja paikallistakin. Asun itsekseni, syön pari-kolme päivää viikosta työpaikalla lounaan ja muutenkin vain yhden lämpimän ruoan päivässä. Lapset käy välillä asumassa viikonloppuja/lomia opiskelujen lomassa.

Verottaja tässä syömisessäkin on se voittaja. Jos ajatellan paljonko minun on tarvinnut ansaita bruttona, että saan kannetua tuon 16 KEUR ruokakauppaan niin verottajan saama summa on ihan kohtalainen. Lisäksi tuosta 16 KEUR:sta verottaja nappaa vielä 13,5% alv. Kauppiaalle jäämastä osuudesta verottaja ottaa myös osansa.

Mutta ylipäätään ruoka kaupassa on "halpaa ja edullista" jos ruuan tekee itse kotona vs. ravintolat. Myös valmisruuat ovat mielestäni kaliihkoja ottaen huomioon sen mistä ne on tehty ja miltä ne maistuvat ja paljonko sitä saa.

Yksi Kotipizza taitaa olla 15 EUR. Samalla rahalla taikoo hyvän aterin vaikka meidän 5 hengen taloudelle. Vitutti kuin pientä sikaa kun tossa viikonloppuna tilasin sieltä pizzat koko porukalle, lasku n 75 EUR. Mitä sillä olisi saanut ruokakaupasta ! Nyt ei jäänyt pizzoista mutta kuin turvonnut olo ja ruokakauppan piti lähteä ilalla kuitenkin uudestaan.

Hei! Muistanutkaan tällaista ketjua joten tässä tulee kysymys joka aiemmin (ehkä hieman virheellisesti ) esitettiin Säästminen ja sijoittaminen -langassa. :) Eli näin nyt "hurjan vaivan" kysyä tuota myös täällä. ELi tässä peruskysymys jota muuta väärässä ketjussa kyselijät voivat sitten täsmentää haluamallaan tavalla. :)

Eli:

Minua ainakin kiinnostaa miten tuo rahojen takaisin ottaminen muksulta onnistuisi lain kirjaimen mukaan. Eli kyseessä tilanne jossa muksulle säästetty esim Nordnetin tilille ja nyt alkoi jännittää että a) muksu tuhlaa kaiken, ja b) että käy niin että Kelaltaei tule pennin jeniä tukea Nordnet-tilin takia.

Toisena tapauksena! Jos kyseessä olisi esim. vanhus jolla on jonkin verran säästöjä, ja nämä säästöt menee suoraan vanhuksen hoitokuluihin (jotka kela maksaisi jos noita säästöjä ei olisi). Eli saako noista osan talteeen siten että vanhus voisi ne itse käyttää sen sijaan että ne kaikki varmuudella menevät hoitokuluihin? En tiedä tulisiko tuolloin kyseeseen esim ennakkoperintö tms.?

Eli miten tuollaiset pystyisi hoitamaan lain silmissä oikein? :)

Hei! Muistanutkaan tällaista ketjua joten tässä tulee kysymys joka aiemmin (ehkä hieman virheellisesti ) esitettiin Säästminen ja sijoittaminen -langassa. :) Eli näin nyt "hurjan vaivan" kysyä tuota myös täällä. ELi tässä peruskysymys jota muuta väärässä ketjussa kyselijät voivat sitten täsmentää haluamallaan tavalla. :)

Eli:

Minua ainakin kiinnostaa miten tuo rahojen takaisin ottaminen muksulta onnistuisi lain kirjaimen mukaan. Eli kyseessä tilanne jossa muksulle säästetty esim Nordnetin tilille ja nyt alkoi jännittää että a) muksu tuhlaa kaiken, ja b) että käy niin että Kelaltaei tule pennin jeniä tukea Nordnet-tilin takia.

Toisena tapauksena! Jos kyseessä olisi esim. vanhus jolla on jonkin verran säästöjä, ja nämä säästöt menee suoraan vanhuksen hoitokuluihin (jotka kela maksaisi jos noita säästöjä ei olisi). Eli saako noista osan talteeen siten että vanhus voisi ne itse käyttää sen sijaan että ne kaikki varmuudella menevät hoitokuluihin? En tiedä tulisiko tuolloin kyseeseen esim ennakkoperintö tms.?

Alaikäisen lapsen vanhempi on velvollinen huolehtimaan lapsen edun mukaisesta rahankäytöstä jos on kyseessä lapsen rahat. Onhan noita tapauksia joissa vanhemmat ovat käyttäneet esim. lapsitähden tienaamia rahoja ja sitten ovat oikeudessa kun tarkastellaan sitä, onko rahat varmasti käytetty vain lapselle tehtyihin hankintoihin.

OP Media kertoo täällä asiasta. Lyhyenä tiivistyksenä: vanhempi ei saa käyttää lapsen tilillä olevia rahoja, miten itse haluaa. Tuolla on esimerkki jossa lapsen tilille on siirretty isovanhemman lahjarahoja ja perhe ei saa noilla rahoilla hommata huvipuistolippuja koko perheelle, mutta lapsen omiin tennareihin saa. Lapsen tilille ohjatut lapsilisät ovat vanhemman lahja lapselle ja ne kuuluvat lahjaveron piiriin, eikä niitä saa vanhempi käyttää sähkölaskuun, elleivät ne tule vanhemman tilille.

Edit: mielenkiintoinen aihe ja yllätyin kun tuolla esitetään näkemys jonka mukaan vanhempi ei saa myöskään lainata lapsen tililtä, sillä se on ristiriidassa edunvalvojan roolin kanssa.

Edit2:
JaySon sanoi:
Nähdäkseni lapsen tililtä ei saa rahoja ottaa pois. Sitten taas 15 vuotta täyttänyt saa avata oman tilin jonne siirtää esim. tienaamiaan rahoja. Ilmeisesti lapselle vanhempien säästämien rahojen tilin voi pitää halutessaan vanhempien hallussa kunnes lapsi on täyttänyt 18?:hmm:

Viimeksi muokattu:
Eli:

Niitä ei saa ainakaan ottaa takaisin, koska ne on lapsen omaisuutta. Se on sitten eri kysymys että saako lapsi edes lahjoittaa niitä vanhemmilleen 18 täytettyään ettei menisi tulevat tuet sivu suun.

Tai onko vanhuksella edes oikeutta lahjoittaa omaisuuttaan pois? Normaalistihan verovapaa lahjoitus on 7499e per henkilö (jokainen saaja erikseen!) per kolme vuotta.

Eli:

Lapsen tilille et voi tehdä mitään, sitten kun lapsi on 18v eli täysi-ikäinen (aikuinen) niin hän on vapaa tekemään minkälaisia päätöksiä haluaa (esim. lahjoittamaan koko omaisuutensa vanhemmille).

Vanhus voi tehdä mitä tykkää niin kauan kun on oikeustoimikelpoinen, sen jälkeen menee vaikeaksi koska edunvalvoja ei omaisuutta voi lahjoittaa koska se ei milloinkaan ole edunvalvottavan edunmukaista toimintaa (jos on näyttöä tahdosta lahjoituksiin (nämä on kyllä enemmän synttärirahoja tjsp kuin 7,5ke/3v), niin sellaisia edunvalvoja voi tehdä eturistiriidasta huolimatta). Lisäksi ongelmaksi isossa lahjoituksissa tulee poikkeuksetta edunvalvojan (yleensä oma lapsi) eturistiriita eli jos isoa lahjoitusta yrittää siihen hommaan pitäisi hommata edunvalvojan sijainen...

Käytännössä vanhuksen rahat kannattaa kupata ennen mihinkään hoitolaitokseen joutumista, näin ei ole jälkipyykille hirveästi tarvetta (kun homma on hoidettu "perillisten kanssa" yhteistuumin).

Lapsen tilille et voi tehdä mitään, sitten kun lapsi on 18v eli täysi-ikäinen (aikuinen) niin hän on vapaa tekemään minkälaisia päätöksiä haluaa (esim. lahjoittamaan koko omaisuutensa vanhemmille).
Sinä päivänä kun lapsi täyttää 18 katoaa tili vanhemman nettipankista.

Onko näin nykyään vai riippuuko pankista? Ainakin ennen piti Nordeassa käydä erikseen poistamassa vanhemmilta käyttöoikeus.
No ainakin mulla kyllä katosivat omilta lapsilta ihan automaattisesti. OP pankkina ja varmasti kyllä kaikilla pankeilla sama.

Enkä oikein voi ymmärtää miten millään muulla tavalla voisi toimia.

Ok. No oikeus on voinut olla pankin puolesta, mutta laillista oikeutta koskea rahoihin ei kuitenkaan ole ollut.
Sehän tosiaan on hyvin ongelmallinen tilanne, jos ja kun pankkien järjestelmissä on(ollut) teknisiä tilinkäyttöoikeuksia tilanteessa, jossa tilin omistajan suostumusta ei ole oikeasti olemassa saati todennettavissa.

Tavallaan melkein rinnasteinen siihen, kun pankkien pierusovelluksiin on ilmestynyt jonkun satunnaisen asiakkaan näkymään toisen randomin tili, jota on pystynyt käyttämään. Muistaisin näin käyneen jokunen vuosi sitten ainakin S-Pankille.

No ainakin mulla kyllä katosivat omilta lapsilta ihan automaattisesti. OP pankkina ja varmasti kyllä kaikilla pankeilla sama.

Enkä oikein voi ymmärtää miten millään muulla tavalla voisi toimia.
Olen kolmelle lapselle aikoinaan avannut tilit Osuuspankkiin. Vieläkin näen yhden lapsen tilin. Ei ole nähnyt vaivaa että menisi minulta näkyvistä.

Olen kolmelle lapselle aikoinaan avannut tilit Osuuspankkiin. Vieläkin näen yhden lapsen tilin. Ei ole nähnyt vaivaa että menisi minulta näkyvistä.
Siis 18v? Aika jännä

Huoltajien käyttöoikeudet poistuvat automaattisesti käyttötililtä, mutta voit halutessasi antaa oikeudet takaisin. Sinulla on myös tämän jälkeen mahdollisuus hallita muidenkin palveluidesi käyttöoikeuksia. Tästä kannattaa keskustella yhdessä, jotta saat mahdollisesti tarvittavan tuen pankkiasiointiisi vielä jatkossakin.

edit. koskee siis ainakin käyttötiliä. Ei multa esim. lähtenyt arvo-osuustilit näkyvistä.

"Tai onko vanhuksella edes oikeutta lahjoittaa omaisuuttaan pois? Normaalistihan verovapaa lahjoitus on 7499e per henkilö (jokainen saaja erikseen!) per kolme vuotta."

Miksi ei olisi? Minä kun sain lahjana 35 k€, niin siitä tuli lahjaveroa maksettavaksi 2700 €.

Siis 18v? Aika jännä

Huoltajien käyttöoikeudet poistuvat automaattisesti käyttötililtä, mutta voit halutessasi antaa oikeudet takaisin. Sinulla on myös tämän jälkeen mahdollisuus hallita muidenkin palveluidesi käyttöoikeuksia. Tästä kannattaa keskustella yhdessä, jotta saat mahdollisesti tarvittavan tuen pankkiasiointiisi vielä jatkossakin.

edit. koskee siis ainakin käyttötiliä. Ei multa esim. lähtenyt arvo-osuustilit näkyvistä.
Voisikohan tuohon vaikuttaa koska tilit on avattu?
Ilmeisesti verkkopankin asetuksista saa estettyä huoltajien oikeuden nähdä tilin tietoja.

Ei kai tästä nyt kenelläkään voi olla mitään epäselvää?

Säästämisketjussa oli epäselvyyttä, että saako näin tehdä saadakseen tukia. Eräs keskustelija mietti lapselle säästämiseen liittyen että saattaakohan opintotukeen tulla jotkut toimeentulotukea vastaavat omaisuusrajat lähivuosikymmeninä. Tähän ehdotettiin ratkaisuksi että tällaisen skenaarion toteutuessa lapsi voi lahjoittaa omaisuutensa takaisin vanhemmille täytettyään 18, ja täten tulisi taas persaukiseksi ja siten oikeutetuksi tukiin.

Nythän tämä ei ole ongelma opintotuen kanssa, mutta lähin analogia taitaa olla toimeentulotuki.

Lisäksi jos puhutaan hieman isommista summista eikä vaan tonnista tai parista niin siitä menee se lahjavero. Eli joo, siinä ehkä saa jotain tukia jos heti kun täyttää 18v siirtää esim. täällä mainitun 35 k€ takaisin vanhemmilleen, niin siitä tulisi lahjaveroa maksettavaksi 2700 € => sitten jos esim. 20v täytettyään pääsisi töihin ja vanhemmat siirtäisivät sen jäljelle jääneen 32300€ takaisin lapselle siitä menisi taas lahjaverot.. jokainen voi itse päätellä onko tämä sitten omalla kohdalla sitä järkevää taloudenhoitoa vai ei.

Sanotaan siis (ilman mitään laskemista tms) että 35k sulaisi 5k pois ja jäljelle jäisi 30k.. tarvittaessa jos tilanteet elämässä muuttuisivat sen voisi aina siirtää takaisin vanhemmille tai jopa tuon ekan siirron jälkeen jäädä odottamaan sitä perintöä ja tuolla 35k (tai oikeammin 32300€) kuitata esim. osan siitä menevistä veroista...

Säästämisketjussa oli epäselvyyttä, että saako näin tehdä saadakseen tukia. Eräs keskustelija mietti lapselle säästämiseen liittyen että saattaakohan opintotukeen tulla jotkut toimeentulotukea vastaavat omaisuusrajat lähivuosikymmeninä. Tähän ehdotettiin ratkaisuksi että tällaisen skenaarion toteutuessa lapsi voi lahjoittaa omaisuutensa takaisin vanhemmille täytettyään 18, ja täten tulisi taas persaukiseksi ja siten oikeutetuksi tukiin.

Nythän tämä ei ole ongelma opintotuen kanssa, mutta lähin analogia taitaa olla toimeentulotuki.
Normaaliin asumistukeen tuli myös varallisuusleikkuri samalla, kun opiskelijat siirrettiin takaisin opintotuen asumislisään. Toimeentulotuki onkin siitä mielenkiintoinen eläin, että siinä pitää tili nostaa about tyhjäksi ennen seuraavaa maksua, tarvitsi sitä kaikkea rahaa tai ei eli mahdolliset säästöt patjan sisään tjms.
Lisäksi jos puhutaan hieman isommista summista eikä vaan tonnista tai parista niin siitä menee se lahjavero. Eli joo, siinä ehkä saa jotain tukia jos heti kun täyttää 18v siirtää esim. täällä mainitun 35 k€ takaisin vanhemmilleen, niin siitä tulisi lahjaveroa maksettavaksi 2700 € => sitten jos esim. 20v täytettyään pääsisi töihin ja vanhemmat siirtäisivät sen jäljelle jääneen 32300€ takaisin lapselle siitä menisi taas lahjaverot.. jokainen voi itse päätellä onko tämä sitten omalla kohdalla sitä järkevää taloudenhoitoa vai ei.

Sanotaan siis (ilman mitään laskemista tms) että 35k sulaisi 5k pois ja jäljelle jäisi 30k.. tarvittaessa jos tilanteet elämässä muuttuisivat sen voisi aina siirtää takaisin vanhemmille tai jopa tuon ekan siirron jälkeen jäädä odottamaan sitä perintöä ja tuolla 35k (tai oikeammin 32300€) kuitata esim. osan siitä menevistä veroista...
Voihan ne omistukset siirtää takaisin sitten vaikka 5k vuodessa vanhemmilta yhteensä, jos nyt oikein haluaa optimoida, kun se maksamisen suunta ei ehkä ole niin kiireinen. Ja jos arvopapereista on kyse, niin hankintahinnan nollaantuminen voi hyvinkin kuitata lahjaveron plus vähän päällekin.

Mutta kohtuu säätämistähän tuossa tulee.

Lahjoitukset on nykyään verovapaita 7499e asti kolmea vuotta kohden per henkilö. Eli kummallekin vanhemmalle voi lahjoittaa sen verran verovapaasti, ja kun ottaa vaikka pari isovanhempaa mukaan kuvioon, niin lahjaverot katoaa pois (jäljelle jäävällä muutamalla tonnilla voi vaikka hommata ATK:ta ja kalusteet opiskelijakämppään tai jemmata käteiseksi, minkä jälkeen ne tuskin vaikuttaa tukiin.

Normaaliin asumistukeen tuli myös varallisuusleikkuri samalla, kun opiskelijat siirrettiin takaisin opintotuen asumislisään. Toimeentulotuki onkin siitä mielenkiintoinen eläin, että siinä pitää tili nostaa about tyhjäksi ennen seuraavaa maksua, tarvitsi sitä kaikkea rahaa tai ei eli mahdolliset säästöt patjan sisään tjms.

Niin, kuulostaa kyllä aika järjettömältä ettei saa olla minkäänlaista puskuria. Ja tuohan suunnilleen kannustaa ryyppäämään tilin tyhjäksi kuun viimeisenä päivänä mikäli omatunto ei kestä käteiseksi jemmaamista. :D

Statistiikka

Viestiketjuista
298 946
Jäsenet
81 580
Uusin jäsen
Janne1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom