Henkilökohtainen talous

Seuraava kysymys onkin sitten että mitä tarkoittaa että "talous ja perse kestää"? Tarkoittaako se sitä että voi ostaa kaikki pelit ja vermeet velaks maksimiin, niin että kuukauden tulot riittää maksamaan kaikki osarit/lainat, vai tarkoittaako se sitä että korttitalo pysyy pystyssä vaikka joutuisi puoleksi vuodeksi lomautetuksi tai jopa irtisanotuksi, vai mitä tämä "perse kestää" oikein tarkoittaa?

Seuraava kysymys onkin sitten että mitä tarkoittaa että "talous ja perse kestää"? Tarkoittaako se sitä että voi ostaa kaikki pelit ja vermeet velaks maksimiin, niin että kuukauden tulot riittää maksamaan kaikki osarit/lainat, vai tarkoittaako se sitä että korttitalo pysyy pystyssä vaikka joutuisi puoleksi vuodeksi lomautetuksi tai jopa irtisanotuksi..

Tämähän on puhdasta matematiikkaa ja riskienhallintaa. Varmaan sanomattakin selvää, että velkaisen korttitalon rakentaminen ei ole kestävää.

En edelleekään keksi miksi tonnin laittaminen autoiluun on jotenkin kauhisteltava asia, jos talous sen sallii realistisissa mittasuhteissa. Tunkeehan täällä porukka reippaita summia muuttotappiopitäjien valesokkeliunelmiinkin vailla realistista tuotto-odotusta. Niitä sijoituksia harvemmin kauhistellaan internettiä myöten. Ilmeisesti sopii luterilais-sosiaalidemokraattiseen kaanoniin paremmin kuin "herrojen kalliit kiesit".

No itse köyhänä tonnin kuussa autoiluun laittavana voin vastata. Koska himotti niin paljon uusi sähköauto, etten voinut autokuumeelleni mitään. Annoin vain periksi vaikka muuten olen pihi mies. Nyt sitten olen ”kusessa” asian kanssa vaikka varaa onkin autoa maksella ja sijoituksiinkin menee lisäksi. Mutta 4,6% korko autorahoituksessa ja eroon ei tavallaan järkevästi pääse. Nyt maksellaan oppirahoja. En ainakaan keksi järkevää ulospääsyä.
Varmaan epämieluisa tilanne, mutta mikä tuossa varsinaisesti on ongelma? Sekö ettei sijoituksiin mene 80 % tuloista?

Itse ostin auton käteisellä. Jälkikäteen ajateltuna ei ehkä ollut viisain peliliike laittaa autoon 5-numeroinen summa pääomaa kiinni, mutta auton kuukausikulut ovatkin vastaavasti sitten paljon pienemmät eikä tarvitse mennä rahoitusyhtiön ehtojen mukaan vaan voin esim. realisoida auton koska tahansa (tai sen mitä sen arvosta on jäljellä :D). Tekipä niin tai näin, niin auto on kyllä hitonmoinen rahareikä.

Jos talous ja perse kestää sen tonnin/kk auton niin miksi ei? Ihmettely lienee perusteltua, jos tuon hintaiseen autoon päätyy velkainen ja pienituloinen, jonka rahkeet eivät realistisesti riitä tuollaiseen touhuun.

Tai vaikka jos keskituloinen virittää tuollaisella ja asuntolainalla taloutensa äärimmilleen... mutta onhan tuo 500e/kk nettona jo ihan hyvä summa kohtalaisen hyvätuloisellekin, ainakin jos ei ole kovin kova automies. :)

No itse köyhänä tonnin kuussa autoiluun laittavana voin vastata. Koska himotti niin paljon uusi sähköauto, etten voinut autokuumeelleni mitään. Annoin vain periksi vaikka muuten olen pihi mies. Nyt sitten olen ”kusessa” asian kanssa vaikka varaa onkin autoa maksella ja sijoituksiinkin menee lisäksi. Mutta 4,6% korko autorahoituksessa ja eroon ei tavallaan järkevästi pääse. Nyt maksellaan oppirahoja. En ainakaan keksi järkevää ulospääsyä.

No ei sillä nyt niin väliä ole kun talous sen kerran kestää. Lähinnä tuollainen voi viivästyttää FIREtyssuunnitelmia, jos sellaisia on. :)

Varmaan epämieluisa tilanne, mutta mikä tuossa varsinaisesti on ongelma? Sekö ettei sijoituksiin mene 80 % tuloista?

Itse ostin auton käteisellä. Jälkikäteen ajateltuna ei ehkä ollut viisain peliliike laittaa autoon 5-numeroinen summa pääomaa kiinni, mutta auton kuukausikulut ovatkin vastaavasti sitten paljon pienemmät eikä tarvitse mennä rahoitusyhtiön ehtojen mukaan vaan voin esim. realisoida auton koska tahansa (tai sen mitä sen arvosta on jäljellä :D). Tekipä niin tai näin, niin auto on kyllä hitonmoinen rahareikä.
No hitonmoinen rahareikäkin on suhteellinen käsite. Toki jos kovasti arvoa laskeva ja käyttää paljon kalliita palveluja, niin ei kai yläraja ihan heti tule vastaan.

Toisaalta jos jo edullisempi hyväkuntoinen peli, bonukset tapissa, ei täyskaskoa, huoltaa itse jne, niin ei tuota voi kauhean kalliina pitää. Satanen kuussa pikemminkin, eikä tonni.

Mitä perse kestää on henkilökohtaista ja sen määritelköön jokainen itse. Perse kestää silloin, kun sen takia ei joudu ongelmiin tai tinkimään jostakin tärkeämmästä tai mistään muusta. Jos vaikka haluan uuden prätkän, perse kestää silloin, kun ei tarvitse ajatella mistä muusta se on pois (pl salkun kerryttäminen).

Seuraava kysymys onkin sitten että mitä tarkoittaa että "talous ja perse kestää"? Tarkoittaako se sitä että voi ostaa kaikki pelit ja vermeet velaks maksimiin, niin että kuukauden tulot riittää maksamaan kaikki osarit/lainat, vai tarkoittaako se sitä että korttitalo pysyy pystyssä vaikka joutuisi puoleksi vuodeksi lomautetuksi tai jopa irtisanotuksi, vai mitä tämä "perse kestää" oikein tarkoittaa?

Kait se tarkoittaa esim. sitä mitä itse vierestä 80-90 luvulla seurasin. Eli saattaa asua halvassa vuokra kämpässä, pitää 2-3 autoa samaan aikaan (vaikka taloudessa vain yksi henkilö jolla kortti ja joka ajaa), useita kortteja, juurikin kaikkia elektroniikka tuotteita mitä löytyy. Isoa sateliitti antennia katolla millä katsoa sitten 100+ kanavaa (tietysti ilman tekstejä joten siinä sitten ihmetellä saksalaista jne. kanavaa).

Kyllä se perhe sitten loppujen lopuksi osti sen oman asunnon vanhuuden päiville mutta ainakin minusta se olisi aika turhanpäiväistä touhua mihin paloi paljon rahaa. Toki varmaan myös harrastus vaikkei niistä autoista, videonauhureista, TV:stä, lankapuhelimista jne jne. paljoa jäänytkään nykyaikaan paitsi ehkä muistot.

Eli kunhan onnistuu laskemaan riskit oikein eikä tee henkilökohtaista (taloudellista) konkurssia voi rahansa käyttää miten käyttää. Eli "talous ja perse kestää". Mutta moni vierestä katseleva voi olla sitä mieltä ettei se järkevää ole. Sitä suurempi joukko mitä suuremmista summista puhutaan. Voihan moni olla sitäkin mieltä että ei ole mitään järkeä minun pitää kahta pöytäkonetta enkä olisi tarvinut AM5 konetta ollenkaan kun AM4 kone toimii hyvin..

No siis ongelma ei ole se, että sijoituksiin ei mene 80% tuloista, vaan se, että sijoituksiin voisi nykyisen sijaan mennä 5-10% aika helpolla enemmän. Mutta nämä on näitä!

Lähinnä ihmettelin, että miksi pitää olla niin kallis auto, että menee tonni autoiluun kuussa. Laitteeseen, jonka arvo laskee vielä koko ajan ja ehkä nopeammin kuin ehtii edes maksamaan sitä lainaa, mutta näköjään se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.
Miksi ei?
Itse tykkään ajaa ns hyvillä autoilla.
Itse tosin oman kotteron ostin käteisellä. Sitten aikanaan kun sen vaihtaa niin arvo on mitä on.
Menee autot mulla kategoriaan oma mielihyvä, ja sitä on paha arvottaa.

Lähinnä ihmettelin, että miksi pitää olla niin kallis auto, että menee tonni autoiluun kuussa

No mihin sitä rahaa pitäisi sitten käyttää? Eikö idea ole siinä, että käydään töissä ja tienatuilla rahoilla voidaan sitten nauttia elämästä? Itse taas en ymmärrä lainkaan sellaisia ihmisiä, jotka laittavat vain kaikki rahansa sijoituksiin. Ajattelevatko ne, että nautitaan sitten eläkkeellä vai mikä pointti? Itse tykkään elää tässä ja nyt, enkä vasta eläkeläisenä.

Minulla on varmaan about viimeisen 20 vuotta mennyt autoon päälle tonni kuussa. Nykyisen auton ostin viime vuonna käteisellä, joten tämän todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun tämän myyn pois ja tiedän arvonaleneman.

Viimeksi muokattu:
Tässä nyt sotketaan ajatusmaailmat tarpeettoman kärkkäästi, kun ei keskustelussa suhteuteta kommentteja:
-Varallisuuden kanssa
-Tulotason kanssa
-Auton käyttötarkoitus ja ajomäärä huomioiden

Tässä nyt sotketaan ajatusmaailmat tarpeettoman kärkkäästi, kun ei keskustelussa suhteuteta kommentteja:
-Varallisuuden kanssa
-Tulotason kanssa
-Auton käyttötarkoitus ja ajomäärä huomioiden
Ennemmin kummastuttaa kun joku ei "voi hyväksyä" sitä että joku ajaa vähän arvokkaammalla autolla.
Jokainen tehkööt mitä tekee, edelleen jos se kelpo auto tuottaa mielihyvää niin mikä jottei.
Jollekin se on ulkomaanreissut, jollekin ongella käynti... Jne.

Ennemmin kummastuttaa kun joku ei "voi hyväksyä" sitä että joku ajaa vähän arvokkaammalla autolla.
Jokainen tehkööt mitä tekee, edelleen jos se kelpo auto tuottaa mielihyvää niin mikä jottei.
Jollekin se on ulkomaanreissut, jollekin ongella käynti... Jne.

No se on yksi aihe lisää se hyväksymättömyys, mutta en nähnyt keskustelussa sellaista

Ja vielä korkoa korolle laskuharjoitus. 10 vuotta, 9% tuotolla 150 000€ alkupääoma

0150 000
1163 500
2178 215
3194 254
4211 737
5230 794
6251 565
7274 206
8298 885
9325 785
10355 100

Mulla salkun keskituotto on uli 10% viimeisen 10v ajalta.

Ja jos laittaisn rahat autoon ja lyhennyksiin menevän kk-summan 1435€ pörssiin, niin mulla ois 76te vähemmän (no joo 2kpl 10v vanhaa sähkäriä myös, arvo jotain ykköstonneja). Ja ero kasvaa koko ajan suuremmaksi.

118 600
239 200
362 000
487 200
5115 000
6145 800
7179 700
8217 200
9258 500
10279 000

Kyllä kaikki saa käyttää rahansa miten haluaa, mutta mielestäni on mielenkiintoista, että hetkeäkään Honzolla ei tullut mieleen, että autoiluun olisi kulunut liikaa rahaa, kun oli 130 000€ siihen käyttänyt, vaan laitoi taulukot, jotka kertoivat sen olevan suorastaan järkevää. Ja käsittääkseni iso joukko ihmisiä asuu puolta halvemmissa kodeissa kehä kolmosen ulkopuolella.

Ei ajatustakaan, että olisi yksi 80 000€ auto tai pari 40 000€ autoa, jne. Siis sanon vaan...

Tähän lienee jokin periaatteellinen syy. Rahallisestihan tuo ei ole nykyään edes plussalla vs. askeettinen halpa nykyminimitason mukainen pesutila. Perinnetouhu kun syö työpanosta ja tuleehan niitä lääkärikulujakin, lopulta avioerojuristin palkkioita, elatusmaksua jne. :whistling:
Joo ei toki mikään rahallinen syy. Talous heillä on kyllä hyvin kunnossa.

Kyllä kaikki saa käyttää rahansa miten haluaa, mutta mielestäni on mielenkiintoista, että hetkeäkään Honzolla ei tullut mieleen, että autoiluun olisi kulunut liikaa rahaa, kun oli 130 000€ siihen käyttänyt, vaan laitoi taulukot, jotka kertoivat sen olevan suorastaan järkevää. Ja käsittääkseni iso joukko ihmisiä asuu puolta halvemmissa kodeissa kehä kolmosen ulkopuolella.

Ei ajatustakaan, että olisi yksi 80 000€ auto tai pari 40 000€ autoa, jne. Siis sanon vaan..

Ei meillä ole mennyt autoihin 130t€, vaan menee kuussa 1400€ lyhennyksiä, jotka itse ajattelen enemmin vuokrana. Eli maksan auton käytöstä, en omistamisesta. Ja kk-kuluna toi ei autojen hintaluokan huomioiden ole mitenkään paha.

Oisin mä voinut Porschekauppaankin mennä (mieli teki kyllä). Mutta johonkin piti vetää raja. Vaikka varaa olisi ollut, en kokenut enää saavani rahalle tarpeeksi vastinetta reilusti kalliimmissa autoissa.

Ajattele näin päin. Jos taloudessa ei ole asuntovelkaa ja kaksi reippaasti ylimmässä tulodesiilissä olevaa, niin onko vajaa tonni per pää paljon autosta kuussa? Mihin ne rahat tulisi laittaa, jos ei asioihin, joista nauttii? Joo ja ollaan FIREttämässä ja halvemmilla autoilla muutama vuosi aiemmin voisi sen toteuttaa, mutta jos tällä tyylilläkin voi työt lopettaa reilusti yli 10v ennen virallista eläkeikää, niin miksi ei?

No mihin sitä rahaa pitäisi sitten käyttää? Eikö idea ole siinä, että käydään töissä ja tienatuilla rahoilla voidaan sitten nauttia elämästä? Itse taas en ymmärrä lainkaan sellaisia ihmisiä, jotka laittavat vain kaikki rahansa sijoituksiin. Ajattelevatko ne, että nautitaan sitten eläkkeellä vai mikä pointti? Itse tykkään elää tässä ja nyt, enkä vasta eläkeläisenä.

On kuulemma trendikästä laittaa jokainen euro sijoituksiin ja sitten voi kehuskella kavereille kuinka suuri se salkku on. Tosin moni näistä ihmistyypeistä ei raaski eläkkeelläkään käyttää niitä rahoja vaan mammonan kerääminen jatkuu hautaan asti.

Itse maksoin kanssa autoni kerrasta pois. Kertakirpaisu, mutta sen hetken jälkeen autoilun kulut ovat minimaaliset. Muutama kymppi kuukaudessa sähköön. Ei muita kuluja. Bonuksena vanhasta autosta saa silkkaa rahaa kun sen vaihtaa taas uuteen. Ei kk maksuja, tai huolta sijoitusten tuotosta, oma auto, ei pankin.

Ehkei järkevää mutta huoletonta ja näillä opeilla mennään :)

Ja FIREttämisestä.
Kuullosta kivalta , mutta mä varmaan tylsistyisin jonkin ajan kuluttua. Työnteko on loppujen lopuksi ihan kiva harrastus, siitä jopa maksetaan. Kesäfirettäjäksi voisin ryhtyä. 3 kk riittäisi, sitten vois taas palata harrastuksen pariin.

Viimeksi muokattu:
Itse maksoin kanssa autoni kerrasta pois. Kertakirpaisu, mutta sen hetken jälkeen autoilun kulut ovat minimaaliset. Muutama kymppi kuukaudessa sähköön. Ei muita kuluja. Bonuksena vanhasta autosta saa silkkaa rahaa kun sen vaihtaa taas uuteen. Ei kk maksuja, tai huolta sijoitusten tuotosta, oma auto, ei pankin.

Ehkei järkevää mutta huoletonta ja näillä opeilla mennään :)
Vakuutukset?

No ne on tietty vakuutuskuluja :)
On niin perkuleesti erinlaisia vakuutuksia, joten en niitä mitenkään jyvittele, että mistä maksan.

Vakavasti puhuen, autojen vakuutukset lienee yhteensä varmaan max 200 EUR /kk.

Ja todettakoon tähän väliin myös se, että Runebergin tortut ovat ihan pirun kalliita nykyään, samoin laskiaispullat. Autoilu ei ole. Ei niitä nykyhinnoilla kehtaa ostaa kuin ehkä yhden / vuosi .

Ai niin, on meillä kolmaskin auto :) Tai no mä maksan, poika ajaa. Hullujen päivien sähköpösö on vielä 3kk talossa. Se on sen 249€/kk ja nyt tulee 36kk täyteen ja piti päättää ostaako omaksi vai vie pois. Tottakai vien pois, kun jäännösarvo on paljon enemmän kuin mitä noi maksaa käytettynä.

Ja FIREttämisestä.
Kuullosta kivalta , mutta mä varmaan tylsistyisin jonkin ajan kuluttua. Työnteko on loppujen lopuksi ihan kiva harratus, siitä jopa maksetaan. Kesäfirettäjäksi voisin ryhtyä. 3 kk riittäisi, sitten vois taas parata harrastuksen pariin.
Mäkin tota vielä mietin, mitenköhän saa ajan kulumaan. Varmaan pari vuotta helposti saan menemään kyllä. Paljon kauempaa ei kyllä sitten ehkä kannatakaa olla, jos työlämä vielä kiinnostaa. Pitää vaan luottaa, että jos oikein tylsistyy, niin joku työ löytyy tarvittaessa.

Tämähän on puhdasta matematiikkaa ja riskienhallintaa. Varmaan sanomattakin selvää, että velkaisen korttitalon rakentaminen ei ole kestävää.

En edelleekään keksi miksi tonnin laittaminen autoiluun on jotenkin kauhisteltava asia, jos talous sen sallii realistisissa mittasuhteissa. Tunkeehan täällä porukka reippaita summia muuttotappiopitäjien valesokkeliunelmiinkin vailla realistista tuotto-odotusta. Niitä sijoituksia harvemmin kauhistellaan internettiä myöten. Ilmeisesti sopii luterilais-sosiaalidemokraattiseen kaanoniin paremmin kuin "herrojen kalliit kiesit".
Toteutuessaan tasainen 10% vuosituotto talon hankintahinnan kokoisella alkupääomalla on toki kova juttu salkussa, mutta asuinkiinteistön arvo laskee sentään vähän hitaammin kuin auton. Lisäksi omistusasunnon arvon laskiessa rahaa häviää yleensä vähemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla vuokranmaksuun velanlyhennyksen kerryttäessä sitä pääomaa.

Tietysti kiinteistöjenkin kanssa voi tehdä huonoja ostopäätöksiä tai myydä sen asuntomarkkinan pahimmassa suvantovaiheessa. Silloin ainakin saadaan edullinen vertailu kalliille autolle jos se oli tavoite.

Sama homma, ostan uuden auton minimikäsirahalla ja pienellä korolla ja pidän sen aikaa että loppuvelka ja jäännösarvo menee 1:1. Samalla systeemillä menty >15v ja pitoajat olleet 3-5v
Talouden brutto on n. 200t€. Säästöön ei hirveästi jää koska tykkään myös matkustella ja veneillä.

Firetys ei kiinnosta yhtään, töissä olen niin kauan kuin terveyttä riittää. Työ tuntuu harrastukseltä mistä vielä maksetaan hyvin ja mm. luen kaikki meilit ja Teamsit lomallakin

Ei ajatustakaan, että olisi yksi 80 000€ auto tai pari 40 000€ autoa, jne. Siis sanon vaan...

Asiaa pitääkin ajatella kuinka iso osa tuloista ja/tai omaisuudesta on siinä peltipurkissa kiinni tai kuinka paljon kuukaudessa menee verrattuna edellisiin.

Omasta mielestäni ei ole mitään järkeä lyödä kuukaudessa tuollaista summaa kiinni, toisaalta mediaanituloisena ja omaisuus (kun velat vähentää) juuri kuusinumeroisena suhde olisikin perseellään jos sen 1,5k/kk laittaisin autoon.

Kun omaisuus on seitsemännumeroinen ja tulot siellä ylemmässä desissä homma muuttuukin ratkaisevasti. Puhumattakaan ihmisistä joiden omaisuus on kahdeksan- yhdeksännumeroinen.

Kaikki on suhteellista.

Mutta kun raksa-Jonne 21v ostaa ilman säästöjä minimi kk-erällä sen 50k bemarin hommassa ei ole mitään järkeä.

Ilmeisesti joillekin on tullut yllätyksenä että asuntosijoittamisessa tai jopa omistusasumisestakin voi tulla persnettoa... :think:

HS kysyi lukijoilta, millaisia kokemuksia heillä on sijoitusasunnon ostamisesta. Yksi vastaajista oli Vantaan Tikkurilassa asuva Pekka Astala, 36.

Astala kertoo pohtineensa paljon sitä, kuinka hyvä sijoitus asunto on piensijoittajan näkökulmasta. Hän itse osti omaan käyttöönsä Tikkurilasta 50 neliön kaksion vuonna 2018 hintaan 187 000 euroa.

Tuolloin asuntomarkkinatilanne oli aivan erilainen kuin nyt: asuntojen hinnat olivat nousussa pääkaupunkiseudulla, myyntiajat olivat suhteellisen lyhyitä ja pienten asuntojen suosio jatkui vahvana.

Astala kertoo asuneensa asunnossa tyytyväisenä vuoteen 2022 asti, jolloin hän muutti pois muuttuneen elämäntilanteen vuoksi ja jätti asunnon sijoitusasunnoksi.

Vertaat liki tonnin pommia ja 55te uutta sähkäriä pienillä vuosikilsoilla, niin jep. liki 500€/kk ero.

Sitten kun hommaat edes 15-20te auton, ja ajetaan 15-20tkm vuoteen niin alkaapi ero olla vain muutamia satkuja uuteen. No on sekin rahaa, mutta yllättävän pieneksi ero menee.

Unohtui eilen vastata tähän. Niinhän se on, että sähköauto alkaa tulla taloudellisesti järkeväksi kun kilometrit menee 20000km/vuosi paikkeille ja siitä yli.

Mutta enemmän mulla oli pointtina se, että tarvii joko ajaa oikeasti paljon tai muuten vaan olla kova automies että kannattaa laittaa noin paljon rahaa autoon, vaikka olisikin isotuloinen. Esim. mua autot ei kiinnosta pätkääkään, se on vaan keino liikkua paikasta A paikkaan B.

Ilmeisesti joillekin on tullut yllätyksenä että asuntosijoittamisessa tai jopa omistusasumisestakin voi tulla persnettoa... :think:

En ole HS-tilaaja. Mutta hän sentään asui tuossa asunnossa myös itse 4v ajan ja ehkä tuo lause "kertoo pohtineensa paljon sitä, kuinka hyvä sijoitus asunto on piensijoittajan näkökulmasta" voisi implikoida että hänellä ei ole kaikki munat samassa asuntokorissa, vaan tuottavaa varallisuutta on muuallakin kuin yhdessä asunnossa? Asuntosijoittaminen ei ole tosiaan ollut viime vuosina kovin ruusuista kun arvot ovat isossa osassa maata lasketelleet. Hajauttaminen asuntoihin on vaikeampaa kuin vaikka osakkeisisin koska yksittäinen asuntokin vaatii ihan mittavan pääoman tai ison lainan.

Eli en ainakaan suosittele kellekään asuntosijoittamista ensisijaisena sijoitusmuotona. Se voi olla hyvä lisä kun osakesalkku on hyvällä mallilla.

Sama homma, ostan uuden auton minimikäsirahalla ja pienellä korolla ja pidän sen aikaa että loppuvelka ja jäännösarvo menee 1:1. Samalla systeemillä menty >15v ja pitoajat olleet 3-5v
Onko tuohon tilanteeseen pääseminen helppoakin tänä päivänä? Kun tutkin tuollaisia sopimuksia, niin tuntuu siltä että lopussa lähes poikkeuksetta auton jäännösarvo on merkittävästi alhaisempi kuin loppuvelan suuruus. Kun uusista autoista kyse.

Unohtui eilen vastata tähän. Niinhän se on, että sähköauto alkaa tulla taloudellisesti järkeväksi kun kilometrit menee 20000km/vuosi paikkeille ja siitä yli.

Mutta enemmän mulla oli pointtina se, että tarvii joko ajaa oikeasti paljon tai muuten vaan olla kova automies että kannattaa laittaa noin paljon rahaa autoon, vaikka olisikin isotuloinen. Esim. mua autot ei kiinnosta pätkääkään, se on vaan keino liikkua paikasta A paikkaan B.
No tähänkin voisi saivarrella että se tarve liikkua paikasta A paikkaan B lienee aika lyhyitä matkoja jos autolla ei ole mitään väliä.
Ajeleppa vaikka jotain Utsjoki HKI -väliä harrastuskamat + perhe kyydissä kerta kuukauteen, niin kummasti sitä alkaa haluta vähän jotain muuta kun 400tkm ajetun diesel Fabian.

Niin. Ihmiset ja tarpeet ovat erilaisia.

No tähänkin voisi saivarrella että se tarve liikkua paikasta A paikkaan B lienee aika lyhyitä matkoja jos autolla ei ole mitään väliä.
Ajeleppa vaikka jotain Utsjoki HKI -väliä harrastuskamat + perhe kyydissä kerta kuukauteen, niin kummasti sitä alkaa haluta vähän jotain muuta kun 400tkm ajetun diesel Fabian.

Niin. Ihmiset ja tarpeet ovat erilaisia.

No niinhän mää sanoin että tarvii joko ajaa paljon tai olla kova automies. Tämä kuulostaa just siltä paljon ajamiselta. :D

En ole HS-tilaaja. Mutta hän sentään asui tuossa asunnossa myös itse 4v ajan ja ehkä tuo lause "kertoo pohtineensa paljon sitä, kuinka hyvä sijoitus asunto on piensijoittajan näkökulmasta" voisi implikoida että hänellä ei ole kaikki munat samassa asuntokorissa, vaan tuottavaa varallisuutta on muuallakin kuin yhdessä asunnossa? Asuntosijoittaminen ei ole tosiaan ollut viime vuosina kovin ruusuista kun arvot ovat isossa osassa maata lasketelleet. Hajauttaminen asuntoihin on vaikeampaa kuin vaikka osakkeisisin koska yksittäinen asuntokin vaatii ihan mittavan pääoman tai ison lainan.

Eli en ainakaan suosittele kellekään asuntosijoittamista ensisijaisena sijoitusmuotona. Se voi olla hyvä lisä kun osakesalkku on hyvällä mallilla.

Joo, mutta todennäköisesti tuo jäi myös itse asumisesta tappiolle vuokraamiseen verrattuna.

Kommentoin vaan siksi kun monet tuntuu ajattelevan että omistusasuminen kannattaa aina ehdottomasti jos mitenkään vaan kykenee hankkimaan asunnon. Mutta eihän se niin mene...

Onko tuohon tilanteeseen pääseminen helppoakin tänä päivänä? Kun tutkin tuollaisia sopimuksia, niin tuntuu siltä että lopussa lähes poikkeuksetta auton jäännösarvo on merkittävästi alhaisempi kuin loppuvelan suuruus. Kun uusista autoista kyse.

Miten olet niitä sopimuksia katsonut? Jotain esimerkkilaskelmaa? Kun tuo rahoitussopimus tehdään, niin asiakas saa ihan itse päättää mikä se jäännöserä on. Eli asiakas voi ihan itse arvioida kauanko autoa pitää ja mikä mahtaisi olla jäännösarvo sen ajan jälkeen ja laittaa sitten sopimukseen jäännöseräksi sen summan. Ja jos hauaa varman päälle pelata, niin laittaa jäännöserän vaikka pari tonnia pienemmäksi kuin arvoitu auton jäännösarvo.

Eli vastaus kysymykseesi: On.

EDIT: Tosiaan noissa esimerkkilaskelmissa nuo jäännöserät ovat hyvin usein liian suuria, koska autokauppiaat haluavat markkinoida rahoitussopimusta mahdollisimman pienellä kuukausierällä ja toivovat että moni haksahtaa sitten siihen.

Viimeksi muokattu:
Miten olet niitä sopimuksia katsonut? Jotain esimerkkilaskelmaa? Kun tuo rahoitussopimus tehdään, niin asiakas saa ihan itse päättää mikä se jäännöserä on. Eli asiakas voi ihan itse arvioida kauanko autoa pitää ja mikä mahtaisi olla jäännösarvo sen ajan jälkeen ja laittaa sitten sopimukseen jäännöseräksi sen summan. Ja jos hauaa varman päälle pelata, niin laittaa jäännöserän vaikka pari tonnia pienemmäksi kuin arvoitu auton jäännösarvo.

Eli vastaus kysymykseesi: On.

EDIT: Tosiaan noissa esimerkkilaskelmissa nuo jäännöserät ovat hyvin usein liian suuria, koska autokauppiaat haluavat markkinoida rahoitussopimusta mahdollisimman pienellä kuukausierällä ja toivovat että moni haksahtaa sitten siihen.
Minä taas olen itse pyytänyt maksimit jäännöserään ja laina-aikaan. 72kk ja n.30% jämäri mulla autoissa ja ei tietenkään käsirahaa. Olen siis koettanut minimoida kk-erän. Tietty korot tulee olla matalat, mulla 0.99% ja 1.99%. Ei tätä peliä millää 4.99% korolla oikein kannata pelata. Mulla tosiaan todelliset vuosikorot 1.4 ja 2.7% tasolla.

Ja autoista saatu hyvät alennukset vielä ostaessa. Toisesta 23% ja toisessakin liki 10% listahinnasta. Ja ei siinä silti näiden arvo laskee ekat vuodet lyhennystä nopeammin reilusti.

Minä taas olen itse pyytänyt maksimit jäännöserään ja laina-aikaan. 72kk ja n.30% jämäri mulla autoissa ja ei tietenkään käsirahaa. Olen siis koettanut minimoida kk-erän. Tietty korot tulee olla matalat, mulla 0.99% ja 1.99%. Ei tätä peliä millää 4.99% korolla oikein kannata pelata. Mulla tosiaan todelliset vuosikorot 1.4 ja 2.7% tasolla.

Ja autoista saatu hyvät alennukset vielä ostaessa. Toisesta 23% ja toisessakin liki 10% listahinnasta. Ja ei siinä silti näiden arvo laskee ekat vuodet lyhennystä nopeammin reilusti.

Joo, toki tämäkin on hyvä vaihtoehto, jos oma talous on kunnossa, eikä ole mitään ongelmia sen jämärin kanssa. Mutta sellainen joka elää kädestä suuhun ja yrittää väkisin viritellä kuukausierää sellaiseksi, että siitä just ja just selviää, niin on ongelmissa sen jämärin kanssa kun auton jäännösarvo ei riitä sitä kuittaamaan.

Joo, toki tämäkin on hyvä vaihtoehto, jos oma talous on kunnossa, eikä ole mitään ongelmia sen jämärin kanssa. Mutta sellainen joka elää kädestä suuhun ja yrittää väkisin viritellä kuukausierää sellaiseksi, että siitä just ja just selviää, niin on ongelmissa sen jämärin kanssa kun auton jäännösarvo ei riitä sitä kuittaamaan.
No sellaisen nyt ei tähän hommaan ehkä oikein kannata ryhtyä. Auto on liian kallis, jos sen hankkimiseksi tarttee viritellä jotain kuukausierää pienemmäksi. Eli jos rahaa on just ja just siihen kk-erään.

Ei nyt ollut minulle yo viesti, mut kommentoin kuitenkin.

Niin, sua ei kiinnosta :)
Sinua varmaan kiinnostaa joku muu, mikä minua ei? Ja jota meikäkin saattaa kummastella.
Edelleen kiinnostuksia on monia, ja jos joku rmielihyvää tuottaa niin miksipä ei. Ja varsinkin jos on varaa se tehdä.
Pitää tästä elämästä naatiskellakin :)

No sellaisen nyt ei tähän hommaan ehkä oikein kannata ryhtyä. Auto on liian kallis, jos sen hankkimiseksi tarttee viritellä jotain kuukausierää pienemmäksi. Eli jos rahaa on just ja just siihen kk-erään.

Jep, itse pitäisin hyvänä nyrkkisääntönä sitä, että auton rahoituksesta pitäisi pystyä selviämään silloinkin, jos käsiraha ja viimeinen erä ovat nolla, eli koko rahoitus olisi täysin jyvitetty kuukausieriin. Jos siitä ei selviä, niin silloin auto on liian kallis.

No ne on tietty vakuutuskuluja :)
On niin perkuleesti erinlaisia vakuutuksia, joten en niitä mitenkään jyvittele, että mistä maksan.

Vakavasti puhuen, autojen vakuutukset lienee yhteensä varmaan max 200 EUR /kk.

Ja todettakoon tähän väliin myös se, että Runebergin tortut ovat ihan pirun kalliita nykyään, samoin laskiaispullat. Autoilu ei ole. Ei niitä nykyhinnoilla kehtaa ostaa kuin ehkä yhden / vuosi .

Tässä(kin) kuussa esimerkiks rahaa enemmän pullaan kuin autoiluun. :cool:
Autoilu on jatkuvaa rahanmenoa ja siitä ei saa edes pienintäkään mielihyvää.

Autoilu on jatkuvaa rahanmenoa ja siitä ei saa edes pienintäkään mielihyvää.

Sehän on ihan yksilöllistä, mistä tykkää ja mistä saa mielihyvää. Itse tykkään siitä, että minulla on niin miellyttävä auto, että haluan välillä käydä sillä ajelemassa ihan huvikseenkin, vaikka en ole mihinkään edes menossa. Ja sellainen auto maksaa. Ja on joka euron väärti.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 685
Jäsenet
81 846
Uusin jäsen
Metalhead_79

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom