Osaisko joku avata kokonaiskuvaa miten olis järkevää pankissa pyörittää rahoja ihan normaaliin elämiseen sen sivussa että on säästöt sijotettuna ja harrastaa kuukausisäästämistä sijoittamisella. Tuosta sijoituspuolesta ei tarvitse puhua, siihen olen nyt perehtynyt paljon. Mutta enemmän mietin sitä että esim mun pankissa (Nordea) noita erilaisia tilejä on tosi paljon. Käyttötili, EtuTili, JoustoTalletus-tili, Määräaikainen sijoitustili,...
Joihin näistä tileistä voi liittä pankkikortin, joihinkin ei, joissakin parempi korko kuin toisissa, jne.
Mitä nyt kaipaan, niin ainakin joku tili pitää olla mistä lähtee e-laskut. Joku tili pitää olla mistä lähtee korttimaksut (tulee turvallisempi olo itelle ainakin jos korttimaksujen tili on semmonen missä pidän aina vähän rahaa (muutaman satasen) ja lisäilen sinne sitten aina). Ehkä myös joku tili vois olla missä on jonkun verran rahaa jos tulee tarve "yllättävä" tarve (haluun ostaa jotain kallista, haluun ostaa lomamatkan,..)?
Ehkä debit kortti voi olla yhdistettynä vaan normaaliin käyttötiliin? (Niin mulla on se ainakin aina ollut) Eli sen nyt ainakin haluan pitää ja voin sillä sitten pitää päivittäiseen elämiseen tarpeeks rahaa.
Mutta sitten pitää miettiä vähän enemmän. EtuTili olis sit se mist lähtee kaikki e-laskut tai ylipäätänsä sieltä maksaa laskut? (Olettaen et mahollista) Myös EtuTililtä siirtäis rahaa korttitilille aina kun tarve. Haluisko tähän kylkeen sitten viel JoustoTalletus-tilin jollain vaikka 3kk talletusjaksolla? JoustoTalletustilillä olis sit semmosii rahoi vaik et "haluun lähtee lomamatkalle, otan 2k käyttöön täält". Tos sit tietty rupee miettii sitä et kannattaisko mielummin olla tommoset säästörahat sijotettuna. Mut sit tietty sijotuksist ei voi mtn sanoo lyhytaikasella välillä et jos meniski vaikka alaspäin ja sit joutuu ottaa ulos lomamatkaa varten. Ehkä täs sit vaa kyse siitä että jos haluu riskipelaa nii ottais aina vaa sijotuksist ulos loma/iso-osto -rahat tai jos haluu turvallisesti pelaa nii pitää bufferii JoustoTalletus tilillä.
Kuulen mielelläni mietteitä tähän tai jos joku haluu kertoo miten ite ajaa tätä kokonaisuutta nii olis kiva kuulla.
Ei tarvi olla just Nordea käytössä, eri pankeilla varmasti ties mitä erilaisii tilityyppei, mut ratkastava "ongelma" on sama.