Huhu: AMD aikoo vastata Intelin Core Ultra 2 -päivitysmalleihin uusilla Ryzen 9000 -malleilla

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Tämä on taas minun mieleeni turha tuote, mutta eiköhän tällekin löydy käyttäjät.
Minusta tuntuu, että ihmiset ei täysin ymmärrä tuota TDP:tä. Ja kun Intel julkaisee kiukaita, niin muut sitten perässä.

Tässä on käytännössä kyse siitä, että noita on "ylikellotettu", jolloin niiden virrankulutus on kasvanut ja jäähdytystarve on kasvanut. Sitten pitää hankkia parempi emolevy (VRM) ja parempi jäähy (niitä nykyään saa 40€, että ei ole niin suuri ongelma). Lisäksi kotelossa pitää ilma kiertää.

Tuo boosti on se tärkein peleissä ja 100MHz ei ole paljon. Peruskellojen nosto todennäköisesti saa Cinebenchissä paremman tuloksen, mutta tosiaan lämmöntuoton kustannuksella. Itse ostaisin noista sen 9600X:n / 9700X:n aina, jos olisivat samanhintaisia. Tietenkin, jos on vesijäähy ja 200€+ emolevy, niin ei ole hirveää tuhlausta laittaa tuollainen, mutta peruskokoonpanoon tässä hintaluokassa 9600X joka kerta ja sitten 9700X:n/9750X:n kanssa mietitään, olisiko parempia vaihtoehtoja (esim. 7800X3D).

Niin jos 9000 -sarja oltais nimetty samoin kuin 7000 -sarja, nää olis nyt 9600X ja 9700X. 9600X ja 9700X olisivat 9600 ja 9700.

Zen 5:ttähän mollatiin julkaistessa "Zen 5%:ksi". Puolustelijat sitten olivat sitä mieltä että ovat kyllä paljon parempia kun ovat niin energiatehokkaita. Jotenkin tuntui jo silloin, että yleensä ainakin mun lukemissa keskusteluissa unohdettiin mainita niiden 7000 -sarjalaisten olevan (suurin piirtein) ihan yhtä energiatehokkaita, kun vaan ostaa sen X:ttömän mallin. Olihan se 9700X energiatehokas kun verrattiin 61% enemmän tehoa kuluttavaan 7700X:ään eikä saman verran kuluttavaan 7700:aan.

Eli nämä on 9600X ja 9700X joiden tehoraja todennäköisesti nostettu 88W -> 142W ja suorituskykyä lisää < 5%. Hintaa 0-20e lisää verrattuna "non-50" eli 7000 -sarjalaisittain "non-X" -malleihin sekä cooleri poistettu paketista (en edes tiedä tuleeko 9600X/9700X mukana)? Ja tosiaan tehorajaa muuttamalla saa tehtyä 9700X:stä 9750X:n tai toisinpäin.

Hieno innovaatio, AMD, mutta ei kuitenkaan se prossupäivitys, jota tässä on B650 ja 7900X kanssa odoteltu.

Viimeksi muokattu:
VMP. Missä 9950X3D2 viipyy? Ja mielellään sellanen missä on molemmat CCD:t kunnollisia eikä niin kuin kaikissa tupla-CCD-prossuisa tähän asti että toinen CCD on ylijäämäpaskaa - eli molemmat CCD:t/kaikki coret saisi kulkea sen 5,7GHz.
Mä olen jo luovuttanut tuon odottamisen osalta, parempi kait varttua vaan Zen6:tta jo.

@hsalonen 120W TDP on oikeasti todella vähän. Onko sulla mitään faktatietoa, onko sellaista AM5-emoa edes olemassa missä tuo ei oikeasti toimisi tai emo ei kestäisi?

@hsalonen 120W TDP on oikeasti todella vähän. Onko sulla mitään faktatietoa, onko sellaista AM5-emoa edes olemassa missä tuo ei oikeasti toimisi tai emo ei kestäisi?

Tuolla on emoja, jotka käytännössä failaavat jo 90W powerlimitillä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=naX-DnKekCM

(videolla on halpoja B650:ia testattavana)

Statistiikka

Viestiketjuista
303 052
Jäsenet
82 287
Uusin jäsen
chief

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom