Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Joo, ei klassikkoautoissa yleensä mitää H7 polttimoita ole. Traktoriin (Ford 3000) pitäisi jotkut LED-valonlähteet löytää, mutta polttimo on eksoottinen 210 45/40W. Umpiot voisi toki vaihtaa ledeihin, mutta akuperäiset umpiot ja heijastimet ovat mint-kuntoiset...

Hmm, ilmeisesti Fordin polttimo on R2 ja se sopiva Vintage-malli löytyisi. Onko kanta sitten sama kuin H4:lla.


Hinta on aika suolainen, ottaen huomioon että korvaus led-umpioita saa 100€ kappale.

 
Viimeksi muokattu:
Ilmoituksen perusteella vaikuttaisi ihan Philipseiltä, osaatko sanoa onko originaalit?
Ottamatta kantaa onko hyvät vai huonot polttimot, lähtökohtaisesti Alista tilaamalla ei kannata olettaa mitään aitoa (länsi-)bränditavaraa saavansa vaikka poikkeuksiakin kyllä on. Tuo kyseinen tuikku on myös Kiina-skaalassa katsoen halpishintainen, siitä voi myös vedellä johtopäätöksiä.
 
Joo, ei klassikkoautoissa yleensä mitää H7 polttimoita ole. Traktoriin (Ford 3000) pitäisi jotkut LED-valonlähteet löytää, mutta polttimo on eksoottinen 210 45/40W. Umpiot voisi toki vaihtaa ledeihin, mutta akuperäiset umpiot ja heijastimet ovat mint-kuntoiset...

Hmm, ilmeisesti Fordin polttimo on R2 ja se sopiva Vintage-malli löytyisi. Onko kanta sitten sama kuin H4:lla.
Tuossa on joku R2 polttimosta leikannut laipan irti ja tehnyt siitä soviterenkaan h4-polttimolle. Joku vastaava patentti varmaan toimisi tuossa Foordissakin. Tieliikenteeseen en välttämättä laittaisi, kun valokuvio on todennäköisesti vähemmän kuin optimaalinen, mutta jossain piha/peltotraktorissa varmaan toimisi loistavasti.
 
Onko näistä pidempäänkin kokemusta?
Ilmeisesti tehty siten että canbus ei ongelma, koska ilmoitetaan 50w, taitaa olla johdossa lisävastusta toi palikka?
Ilmoituksen perusteella vaikuttaisi ihan Philipseiltä, osaatko sanoa onko originaalit?
Ei toistaiseksi ole pidempää kokemusta, muutaman päivän vasta olleet paikoillaan.

Tuollainen tarra oli pakkauksessa:
1756995008809.png
 
Ottamatta kantaa onko hyvät vai huonot polttimot, lähtökohtaisesti Alista tilaamalla ei kannata olettaa mitään aitoa (länsi-)bränditavaraa saavansa vaikka poikkeuksiakin kyllä on. Tuo kyseinen tuikku on myös Kiina-skaalassa katsoen halpishintainen, siitä voi myös vedellä johtopäätöksiä.
Toki tiedän millaista tavaraa Alissa on pilvin pimein.
Äkkiä googlaamalla noita Philipsin 3550 sarjan ledejä ilmeisesti myyvät esim Intiassa, jossa hinta jossain paikallisessa verkkokaupassa näytti olevan 5000rupia eli jotain 42€ tms. Sikäli tuo ei nyt ihan välttämättä mene sinne kopiokaman laariin
 
Mielenkiintoinen tuote, kenellehän tuo on tarkoitettu :think: valotehoksi luvataan 1400 lm / 1000 lm, kun vaikkapa Osramin UltaLifessä1650 lm / 1000 lm. Hinnat luokkaa 70 € vs 5 €. Lähtökohtaisesti "vintage" autossa, johon tuollaiset voisi haluta laittaa, polttimon vaihtoon ei vaadita puolen auton purkamista, niin ei voi pitkäikäisyydelläkään oikein perustella.
Kertaluokkaa enemmän vintagessa autossa tuosta pienestä tehosta on kyllä hyötyä. Tasavirtalaturit ei oikein tuota riittävästi virtaa kuin maantieajossa, niin että jo niiden 40W tavallisten ajovalojen polttokin on vähän turhan paljon.
 
Tässä mietin, että kun seuraavan kerran pitää vaihtaa lyhyiden polttimot, niin voisi kyllä kokeilla noita Philipsin Ultinon Access ledejä. Lyhyet siis projektoreilla ja H7 polttimolla. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin projektoreissa valokuvio kai säilyy useimmiten ihan OK:na, mutta kokeilemalla kai se vasta selviää.

Nuo Philipsin xtremevision +150% halogeenit jotka nyt on paikoillaan on kyllä mielestäni ihan riittävän valaisevat. Noiden ledien pitäisi vaan ainakin tuotetietojen mukaan kestää melkein 4 kertaa niin pitkään. Kun on vielä vanhempi auto, jossa ei ole päiväajovaloja erikseen, niin noiden kirkkaiden halogeenien käyttöikä on vaan valitettavasti aika rajallinen.
 
Tässä mietin, että kun seuraavan kerran pitää vaihtaa lyhyiden polttimot, niin voisi kyllä kokeilla noita Philipsin Ultinon Access ledejä. Lyhyet siis projektoreilla ja H7 polttimolla. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin projektoreissa valokuvio kai säilyy useimmiten ihan OK:na, mutta kokeilemalla kai se vasta selviää.

Nuo Philipsin xtremevision +150% halogeenit jotka nyt on paikoillaan on kyllä mielestäni ihan riittävän valaisevat. Noiden ledien pitäisi vaan ainakin tuotetietojen mukaan kestää melkein 4 kertaa niin pitkään. Kun on vielä vanhempi auto, jossa ei ole päiväajovaloja erikseen, niin noiden kirkkaiden halogeenien käyttöikä on vaan valitettavasti aika rajallinen.
Minä kokeilin omiin projektorivaloihin, kesto oli ihan onneton tyyliin pari kk. Toivon että kyse oli maanantaikappaleesta. Sinänsä polttimo ja valokuvio olivat oikein hyviä.
 
Onko kanta sitten sama kuin H4:lla.
Liitin joo, kanta erilainen. Kuten jo näköjään selvisikin:
Tuossa on joku R2 polttimosta leikannut laipan irti ja tehnyt siitä soviterenkaan h4-polttimolle. Joku vastaava patentti varmaan toimisi tuossa Foordissakin. Tieliikenteeseen en välttämättä laittaisi, kun valokuvio on todennäköisesti vähemmän kuin optimaalinen, mutta jossain piha/peltotraktorissa varmaan toimisi loistavasti.
Olin tulossa kertomaan että tuohon tarkoitukseen myydään soviterenkaita, joita tuossa linkin foorumiketjussakin näyttäisi alempana olevan. Toimitusaika on tosiaan lyhyempi jos on vanha lamppu pöydällä ja sellaisesta itse valmistaa. Tosin tässä ei ymmärtääkseni mitenkään voi geometria mennä ihan oikein vaan hehkulanka tulee väärään paikkaan. Yhtään en osaa sanoa miten paha ongelma tämä on, enkä ole itse kokeillut.

Lisäksi on olemassa "R2 halogen" -polttimoita. Se on siis H4:n tyylinen polttimo, mutta siinä on R2:n kanta(eli P45t eikä P43t). Tämä ei toki ole ratkaisu ongelmaan "miten asennan H4-ledisarjan R2-valoihin" mutta mahdollinen parannus, jossa tietääkseni lähivalon hehkulanka sijoittuu oikeaan kohtaan. Tällaisia olen joskus vanhassa traktorissa käyttänyt ja valoteho vähemmän yllättäen parani. Vaihdoin siihen sittemmin LED-ajovalopöntöt.
 
Etusumuvalot tuntuu vähän turhakkeilta, niin olisikohan niitä mahdollista muuntaa päiväajovaloiksi? Enemmän olisi varmaan hyötyä noin.
 
Etusumuvalot tuntuu vähän turhakkeilta, niin olisikohan niitä mahdollista muuntaa päiväajovaloiksi? Enemmän olisi varmaan hyötyä noin.
Jos etusumuvalot ovat jo olemassa, niin onhan se nice to have 0,2 kertaa vuodessa. Kunhan muistaa niiden olemassaolon.

Valaisimen ominaisuudet ovat sellaisenaan ihan väärät huomio/drl käyttöön. Hyvä sumuvalohan - vaikka heijastuksena usein häikäisee - on hyvin alas suunnattu ja alas asennettu. Se ei palvele luotettavasti joka suuntaan hajavaloa antavana majakkana.
 
Etusumuvalot tuntuu vähän turhakkeilta, niin olisikohan niitä mahdollista muuntaa päiväajovaloiksi? Enemmän olisi varmaan hyötyä noin.
Irroita ne ja osta läpysköt koloihin tai irroita polttimot ja teippaa linssin mustalla teipillä.

Autossa ei tarvitse olla etusumuvaloja, joten menee katsastuksesta läpi ilman niitä.
 
Keksinkin miten nuo saa vaihdettua yläkautta kun ei ole nosturia/pukkeja tms. Sinne meni nyt HB4 mallinen Philipsin xtremevision +150% molemmille puolille.

Meni nyt myös H7 Philips Ultinon Access ledit projektori lähivaloihin kun en malttanut odotella. Kuvio näytti hyvältä. Saa nähdä tuleeko sitten aikanaan katsastuksessa sanomista. Ei noita oikein voi ledeiksi päätellä muuta kuin värisävystä. Otin halogeenit talteen kun niissä pitäisi olla vielä käyttöikää hyvin jäljellä, ja noissa ultinon accesseissa oli tukeva pakkaus jossa hyvä säilyttää varalla.
 
Parempi kesto muuten on tuotetietojen mukaan noissa HB4 kuin vastaavissa H7, mutta valovirtakin on pienempi. Jos ei mene kolhimaan puskuria johonkin niin nuo nyt varmaan kestää sumuvaloissa auton loppuiän. Ellei sitten ala polttamaan noita tyylin vuoksi niinkuin jotkut tekee, mutta ehkä ei kuitenkaan.
 
Siis ainoa tilanne jossa noista on merkittävää hyötyä on kai keli jossa normaalien ajovalojen valo heijastuu ikävästi sateesta tai sumusta. Silloin voi olla parempi ajaa parkkivalot + sumuvalot yhdistelmällä. Nopeuttakin pitäisi vaan kyllä tajuta silloin laskea, kun eihän tuolloin näe juuri mitään.

Voisi kai noita polttaa päivällä ajovalojen sijaan köyhän miehen päiväajovaloina, jos haluaisi säästellä lähivalojen polttimoita. Toisaalta lähivalojen polttimot on kyllä myös helpompi vaihtaa.
 
Siis mitä tarkoitat? Sulla ei ole sumuvaloille tarvetta niin oletat ettei muillakaan?
Ei minun tarvitse kokeneena ammattilaisena hirveästi jättää oletusten varaan.

Paljonhan niitä käytetään myös pilan päiten ja vastaantulevan liikenteen häikäisemiseen heijastuksen kautta. Joskus ne olivat nuorten bemaristien mielestä cool, nykyään kaiketi erilaiset kotirouvat luulevat että niitä kuuluu käyttää kun tulee lokakuu. Joillakin saattaa jäädä jopa sumuvalo päälle vaikka vuodeksi pariksi, koska auto saattaa moisen mahdollistaa eikä mittaristoa kuulu katsoa. Valitettavasti juuri tähän pimeimpään vuodenaikaan kun heijastushäikäisy on pahimmillaan, aktivoituvat sumuvalopellet. Nämä samat varmaankin laittavat sisävalon ja hanskalokeron valon päälle, koska muh is muh.

Silloin kun niitä on edes laillista käyttää, turvallinen tilannenopeus on yleensä enintään 30-50 km/h. Puhtaan teknisesti se riippuu myös siitä, miten ne on säädetty. Usein tehdasasetus on ihan tappituntumalle jolloin niistä ei teoriassakaan voi olla muuta kuin haittaa yli kolmenkympin vauhdissa, mutta pääsee ryömimään lumipyryssä, ehkä.
 
Paljonhan niitä käytetään myös pilan päiten ja vastaantulevan liikenteen häikäisemiseen heijastuksen kautta.

Toki väärinkäyttäjiä on, mutta ei se tee sumuvaloista tarpeettomia.


Silloin kun niitä on edes laillista käyttää, turvallinen tilannenopeus on yleensä enintään 30-50 km/h.

Tottakai koska eihän sumussa/lumipyryssä kovin pitkälle näe, nopeus on sovitettava sen mukana millainen näkyvyys on - kuten varmaan koneneena ammattilaisnena tiedätkin.

Hyvä esimerkki näkyvyydestä oli viimeviikolla tapahtunut ketjukolari sankassa sumussa Lahdessa. Videoissa jotka eri uutislähteistä oli saatavilla havaitsi selvästi että ihmiset ajoivat ihan liian kovaa olosuhteisiin nähden.
 
Toki väärinkäyttäjiä on, mutta ei se tee sumuvaloista tarpeettomia.
Joo ei. On eduksi että ne ovat varalla. Samaan tapaan kuin joissakin maissa monet kantavat suojelumielessä pistoolia koska sitä voisi tarvita, eikä juuri kukaan koskaan ota sitä esiin. Esimerkiksi Latviassa.

Tämä on toki liioiteltu vertaus ja etusumuvalosta on edellistä useammin apua. Siinä menee kuitenkin helposti ainakin kymmeniä tuhansia kilometrejä välillä. Sen sijaan harva se ilta tulee vastaan sataa autojono, jossa joka kolmannella liikennerikollisella on etusumuvalot päällä. Näitä on jopa enemmän kuin silmäpuolena ajavia. Tämä on hyvin hälyttävää piittaamattomuutta.
Tottakai koska eihän sumussa/lumipyryssä kovin pitkälle näe, nopeus on sovitettava sen mukana millainen näkyvyys on - kuten varmaan koneneena ammattilaisnena tiedätkin.

Hyvä esimerkki näkyvyydestä oli viimeviikolla tapahtunut ketjukolari sankassa sumussa Lahdessa. Videoissa jotka eri uutislähteistä oli saatavilla havaitsi selvästi että ihmiset ajoivat ihan liian kovaa olosuhteisiin nähden.
Tuo onnettomuus kuitenkin johtui siitä, ettei ihmisiä kiinnostanut pito tai näkyvyys, vaan matkustettiin kuljettajan paikalla eikä piitattu mistään. Siinä ei paljon auta hidastaa nopeuteen 18 km/h ja ajaa sumuvalojen varassa, kun seuraava pelle jysäyttää jarrutuskyvyttömänä konttiin sataa. Tuollaiselta väylältä täytyy näiden mielipuolten takia nousta seuraavasta pois heti kun tilanne alkaa näyttää pahalta, eikä se välttämättä pelasta.

Vaikka en ollut paikalla, osaan sanoa tilannekuvausten ja elämänkokemuksen perusteella että jos tuolla ajoi oikeaa tilannenopeutta, ei ollut juurikaan merkitystä sillä, onko autossa etusumuvalot vai ei ja miten niitä käytettiin. Etenkään jos ajoi liian kovaa, ei ollut mitään väliä oliko etusumuvalot olemassa tai päällä. Jotain apua olisi voinut ehkä olla siitä jos kaikki olisivat osanneet käyttää takasumuvaloja, mutta sekään ei olisi pelastanut. Ajoihan siellä useampi riemuidiootti pimeyteen törmäten hälytysvaloja käyttävään poliisiautoon.

Totta kai etusumuvaloista on apua mateluvauhdissa vuoristotiellä huonossa näkyvyydessä ja onhan niitä kiva käyttää kun vie autoa sivuluisussa lumisella mutkatiellä, on koko ajan tien reunan valaisu käytössä staattisten kaarrevalojen lisäksi. :smoke:
 
Usein tehdasasetus on ihan tappituntumalle jolloin niistä ei teoriassakaan voi olla muuta kuin haittaa yli kolmenkympin vauhdissa
Nuohan kyllä luo ainakin omasta mielestä normi ajovaloihin yhdistettynä sellaisen illuusion hyvässäkin kelissä, että näkee muka paremmin, kun valoa on enemmän. Mutta ei tuo taida oikeasti olla edes totta. Se valo keskittyy tosiaan silloin ihan liian lähelle autoa, joka varmaan haittaa kauemmas näkemistä.
 
Ei niistä sumuvaloista tosiaan ole mitään hyötyä. 99% tapauksista ne ovat puskurin alareunassa eli valaisevat sen 3-5m eteenpäin. Ihan kaamealla alaskan lumimyrskyllä kun vauhtia on max 30km/h ovat hyvät, mutta Suomessa niillä ei tee mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 876
Viestejä
4 979 927
Jäsenet
79 853
Uusin jäsen
Jusak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom