Intel Raptor Lake (LGA1700, Z790) kokemukset & emolevyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Viimeksi muokattu:
Muutaman asteen tippui lämmöt Thermalrightin contact framella ja i5-13600KF:llä. Oli myös ainakin aikanaan halvempi ja helpompi asentaa kuin Thermal Grizzlyn versio.

Kaveri aikoi päivittää konetta i5 8400. Harkinnassa jokin 1700 emo jossa ddr4 tuki ja siihen jokin 12-14 gen? Olis tarjolla 13700k 200e? Onko hinta Ok?

MSI PRO B760M-P DDR4 emolevy vissiin ihan ok?​

Kaveri aikoi päivittää konetta i5 8400. Harkinnassa jokin 1700 emo jossa ddr4 tuki ja siihen jokin 12-14 gen? Olis tarjolla 13700k 200e? Onko hinta Ok?

MSI PRO B760M-P DDR4 emolevy vissiin ihan ok?​

kai se on ihan ok hinta tuolle, itse sain 220€ i7 14700kf.

emosta sen verran, että peruskäyttöön ainakin passaa.

Niin, eikös nuo 1700-emot olleet aika vähissä kaupoista, siihen nähden hintakin ok jos moisia löytää.
Tai ainakin jossain kohtaa oli kun katselin.

kai se on ihan ok hinta tuolle, itse sain 220€ i7 14700kf.

emosta sen verran, että peruskäyttöön ainakin passaa.
Eikö ne tuon kalliimpia kuitenkaan ole kun ovat kuitenkin tosi hyviä peli prossuja eikä näytä juuri myynnissä olevan...Uutena kuitenkin aika hintavia

Jos on eri prossujen väliltä valitsemassa, niin välihuomiona että itse en ottaisi kf-malleja, kuluttajille hintaero on muutamia kymppejä mutta Intel saa myytyä rikkinäiset prossut eteenpäin. Kannattaa ehdottomasti ottaa k-malli, itsekin jouduin hetki sitten selvittämään ongelmaa kun en saanut uudesta näytönohjaimesta kuvaa ulos. Integroitu näyttis auttoi ihan älyttömästi kun sai kuvan ja pääsi biosiin + windowsiin selvittämään ongelmaa :) Ja muutenkin jos joskus on tilanne että näyttis lähtee huoltoon tai pitää jotain selvitellä, niin integroidusta on oikeesti hyötyä. Toki voi myös tulevaisuudessa tehdä jonku pienen htpc:n yms, eli se kuvan ulostulo kiven kautta on oikeesti aika jees :D

Jos on eri prossujen väliltä valitsemassa, niin välihuomiona että itse en ottaisi kf-malleja, kuluttajille hintaero on muutamia kymppejä mutta Intel saa myytyä rikkinäiset prossut eteenpäin. Kannattaa ehdottomasti ottaa k-malli, itsekin jouduin hetki sitten selvittämään ongelmaa kun en saanut uudesta näytönohjaimesta kuvaa ulos. Integroitu näyttis auttoi ihan älyttömästi kun sai kuvan ja pääsi biosiin + windowsiin selvittämään ongelmaa :) Ja muutenkin jos joskus on tilanne että näyttis lähtee huoltoon tai pitää jotain selvitellä, niin integroidusta on oikeesti hyötyä. Toki voi myös tulevaisuudessa tehdä jonku pienen htpc:n yms, eli se kuvan ulostulo kiven kautta on oikeesti aika jees :D
No toi näyttis mahdollisuus voi olla toiselle ok ja toiselle ei järkeä.
Osa (toptier oc) emot on sellaisia ettei ole edes hdmi tai db porttia, niin hyvä pitää varalla vanhaa esim nvidia quatro korttia.

Eikö ne tuon kalliimpia kuitenkaan ole kun ovat kuitenkin tosi hyviä peli prossuja eikä näytä juuri myynnissä olevan...Uutena kuitenkin aika hintavia
En tiedä kuinka moni ostaa noita käytettynä, kun noissa on se, että jos prosessori on ostettu ennen mikrokoodi-päivitystä ja sitä on ajettu vanhalla biossilla, niin todennäköisyys, että saat jollain tapaa viallisen prosessorin on paljon suurempi kuin muussa käytetyssä raudassa.

Itse harkitsin käytetyn ja uuden välillä ja yleensä ostan käytettyä rautaa, mutta tämän suhteen ostin uutena.

Viimeksi muokattu:
En tiedä kuinka moni noita käytettynä, kun noissa on se, että jos prosessori on ostettu ennen mikrokoodi-päivitystä ja sitä on ajettu vanhalla biossilla, niin todennäköisyys, että saat jollain tapaa viallisen prosessorin on paljon suurempi kuin muussa käytetyssä raudassa.

Itse harkitsin käytetyn ja uuden välillä ja yleensä ostan käytettyä rautaa, mutta tämän suhteen ostin uutena.
Näkeekö sen päivämäärä mistään muusta ku kuitista,.

Näkeekö sen päivämäärä mistään muusta ku kuitista,.
Voi päätellä kai IHS:n päällä lukevasta koodista, mutta siitä ei voi olla varmuutta onko edellinen omistaja hoitanut bios-päivitykset vai ostanut esim käytetyn emolevyn ja ajanut vanhalla biossilla.

En sanoisi, ettei kannata välttämättä ostaa mutta kannattaa ainakin takuukuitti kysyä mukaan.

Voi päätellä kai IHS:n päällä lukevasta koodista, mutta siitä ei voi olla varmuutta onko edellinen omistaja hoitanut bios-päivitykset vai ostanut esim käytetyn emolevyn ja ajanut vanhalla biossilla.
No voi itku nyt alkoi itsekin huolettaa mulla on ostettu 04.10.2024 ja itse päivittänyt uusimman bios heti kun sen n.1kk sitten mutta pitää kysyä edelliseltä omistajalta.....

Nyt aamun lukenut nuita juttuja niin ei noista mitään ymmärrä tai ainakaan minä. Eli. Onko nyt kaikki 13-14 gen ns.saastuneita ja menettäneet jälleenmyynti arvonsa? Ja eihän tuo pidennetty takuu mitään merkkaa kun cpu voi hajota senkin jälkeen valmistusvirheen vuoksi....helkutti mitä hommaa...
Voiko asialle tehdä itse mitään?

12c Bartlettia on alkanut valumaan yksittäisille henkilöille jotka ovat moisen saaneet itselleen tilattua. Virallista BIOS-tukea olemassa oleville työpöytäemolevyille ei ole vaan tuki on rajattu embedded/edge-laitteisiin. Jotkut sankarit näemmä yrittävät syöttää ko. prosessorimallin mikrokoodia työpöytäemolevyjen BIOSiin ja tilanne elää niiltä osin. Aiheeseen liittyviä linkkejä alla:

Nyt aamun lukenut nuita juttuja niin ei noista mitään ymmärrä tai ainakaan minä. Eli. Onko nyt kaikki 13-14 gen ns.saastuneita ja menettäneet jälleenmyynti arvonsa? Ja eihän tuo pidennetty takuu mitään merkkaa kun cpu voi hajota senkin jälkeen valmistusvirheen vuoksi....helkutti mitä hommaa...
Tuosta asiasta on olemassa oma ketju.
13th/14th Gen K -prossuissa ongelmia?

Näissähän oli kahdenlaista ongelmaa. Toinen liittyi valmistusmenetelmään jonka johdosta prosessorit hapettuivat tms. pilalle. Ja toinen taas siihen, että emolevyvalmistajat olivat pistäneet vakioprofiileja jotka käräyttivät prosessoreja pidemmän päälle.

Näissähän oli kahdenlaista ongelmaa. Toinen liittyi valmistusmenetelmään jonka johdosta prosessorit hapettuivat tms. pilalle. Ja toinen taas siihen, että emolevyvalmistajat olivat pistäneet vakioprofiileja jotka käräyttivät prosessoreja pidemmän päälle.

jep. no mulla toimii i7 14700kf ok. contact flame tullossa vielä joskus.

Itse tilasin viime syksynä gigantin tarjouksesta 14600k:n. Sen verran vainoharhainen olin tuon asian kanssa, että päivitin biossin uusimpaan ilman cpu:ta vaikka ei se nyt sitä samantien olisi tietenkään hajottanut :cool:

Itse tilasin viime syksynä gigantin tarjouksesta 14600k:n. Sen verran vainoharhainen olin tuon asian kanssa, että päivitin biossin uusimpaan ilman cpu:ta vaikka ei se nyt sitä samantien olisi tietenkään hajottanut :cool:

eipä ikinä liian varovainen voi olla. itsellä toi sigun setti ja ennen oli i7 12700k. suoraan uusin bios kuitenkin.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 646
Jäsenet
82 007
Uusin jäsen
JeBaKe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom