Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos sattuu foorumilaisilla tulemaan hyvä tarjous vastaan kaikuluotaimesta, laittakaa vinkkiä. Hinta max. 300€, tulee 4m veneeseen ja chirppi tuon hintaluokan vehkeissä jo onkin. Jigaus pääasiallinen kalastusmuoto, vanha kaiku jo 10 vuotta vanha ja sen anturi on veneen sisäpuolella pohjassa. En tiedä kumpi vaikuttaa enemmän tarkkuuteen, ikä vai anturin sijainti, mutta silmämääräinen ero tarkkudessa uusiin laitteisiin on.
Yleensä kaislikoiden reunat, joissa on lähellä syvempää vettä. Niemen kärjet ja muut poikkeavat muodot rantaviivassa. Vedenalaiset karikot tai isot kivet ovat myös hyviä paikkoja. Virtaavissa vesissä reunojen rauhallisemmat kohdat.Noniin ahvenenkalastuksen ammattilaiset nyt vinkkejä kehiin. Kiinnostaisivat haukea enemmän nuo ahvenet, mutta täytenä amatöörinä saalis on ollut aika kehnoa. Pari hassua pientä. Jigailuun olen tykästynyt ja nuo saaliskalat olenkin saanut juuri mikrojigeillä. Millaisissa paikoissa nuo ahvenet viihtyvät järvissä näillä kesäkeleillä? Onko homma ihan tuuripeliä ja etsimistä, vai löytyvätkö kalapaikat vain kaikuluotaimen kanssa?
Yksi erikoisempi ongen syötti on maissinjyvät säilykepurkista. Uudessa paikassa ne eivät toimi heti vaan paikkaa pitää mäskätä noilla jyvillä jonkin aikaa ennakkoon, että kalat tottuvat syömään niitä.Ahvenia ja varmasti ainakin särkiä taitaa saada melko hyvin vanhankansan perinteellä mato-ongella mäskiä käyttämällä.
Tätä kannattaa toistaa useana päivänä aina samassa paikassa.
On ollut itsellänikin kehno vuosi kuhan kannalta (merellä). Huonosti on tullut ja kun on tullut, niin on ollut pientä. Mistä lie johtuu? Yleensä heinäkuussa on saanut kiskoa kuhaa ylös niin paljon kuin jaksaa, mutta viime vuosi ja tämä kausi on ollut huonoa.Helsingin/Vantaan vedet ovat antaneet kyllä niin heikosti, ettei meinaa enää oikein usko riittää.
Toivoa on kai hieman jäljellä ja tuuri lienee se suurin tekijä lopulta.
Saisi edes haukea, mutta ei sitäkään...
Ainoat "varmat" tavat saada kalaa on siikaonki ja silakkalitka.
Pari sattumakuhaa olen suvannosta nostanut, mutta siinäpä ne sitten onkin.
Ja vieheitä jää suvannonpohjaan siinä määrin, että merkittävästi halvempaa ostaa fileet tiskiltä.
Toki, harrastushan tämä on...
On kierretty Talosaaresta Hanasaareen tyhjän perässä ja munat padassa.
Sitten Pitkäkoskella joku sillanalusasukki vetelee 90-luvun siimalla ja puoliksisyödyllä oranssilla jigillä pari kirjolohta 30 minuutissa.
Tulee tyhmä olo sen vieherasian kanssa käyskennellessä...
Varmasti ihan hyviä molemmat (muutama tuollainen keppi löytyy veneestä). Suoraan tuosta kelasta ei kokemuksia, mutta muista abuista kylllä ja ihan hyviä ovat. Itse en nykyään hyväksy muita kuin mittarikeloja, tosin se nyt on vain mieltymys/tottumus. Okumoita löytyy (malleja en muista) ja nekin ovat ihan hyviä. Hieman mittareissa on ollut ongelmia.Löytyykö foorumilta vetouistelijoita?tyy
Hakusessa oli vetokeppi ja siihen kela. Yksi vaihtoehto vavaksi voisi olla Patriot Corestick Mustard. Tämä ihan siksi että on saanut hyvää palautetta (ainakin hong kong:n sivuilla). Kelaksi ehken Abu Ambassadeur 7000 C. Samoilla perusteilla kuin vapa.
Ajatuksia "osista"?
Jos sattuu foorumilaisilla tulemaan hyvä tarjous vastaan kaikuluotaimesta, laittakaa vinkkiä. Hinta max. 300€, tulee 4m veneeseen ja chirppi tuon hintaluokan vehkeissä jo onkin. Jigaus pääasiallinen kalastusmuoto, vanha kaiku jo 10 vuotta vanha ja sen anturi on veneen sisäpuolella pohjassa. En tiedä kumpi vaikuttaa enemmän tarkkuuteen, ikä vai anturin sijainti, mutta silmämääräinen ero tarkkudessa uusiin laitteisiin on.
Pahoissa paikoissa käytän cheburashka painoa ja offset koukkua. Kalat ei kyllä tartu niin hyvin, mutta hermohan siinä menee nykiä koukkuja suoraksi joka toisella heitolla. Tietenkin kyllähän se kivien väliin jää yhtälailla, mutta harvemmin koukusta kiinni.Onko mitään kikkakolmosia joessa jigaukseen? Pienillä painoilla menee virran mukana, isommilla kyntää rannassa kaikki kivet, ja kalustotappiota tulee.
Onko mitään kikkakolmosia joessa jigaukseen? Pienillä painoilla menee virran mukana, isommilla kyntää rannassa kaikki kivet, ja kalustotappiota tulee.
Onko täällä kaikumiehiä?
Oon ite uusi kaikuluotaimen käyttäjä ja mulla on Lowrancen hook2-5x luotain. Tällä hetkellä ei oo käytettävissä kuin soutuvene, joten mihin kohtaan tuo anturi kannattaa asettaa moottorillisessa soutuveneessä?
Mulla on sellanen Patriot anturiteline (Patriot anturiteline laitakiinnityksellä | Motonet Oy), koska mulla on useampi vene missä käytän laitetta.
Kävin eilen testaamassa ja pinnassa on jotain häiriötä moottorista tai veneestä. Onko normaalia ja miten saa poistettua? Automaatti asetuksilla ajelin. Tässä kuva:
![]()
Ja ei siitä mielestäni nyt paljoa haittaa ole vaikka aivan pinnasta (1-2m) ei saisikaan selvää, kun keilan leveys ei kovin iso ole noin lähellä anturia. Ts. itse en koskaan ole jaksanut säätää tuota pintahäiriön poistoa, riittää kun näkee pohjan +3 metrissä.Pintahäiriön poisto asetuksista ja herkkyyttä säätämällä saa siistimpää. Nyt on joka paikka täynnä levää/sun muuta öttiäistä niin ettei siitä pinnasta täysin siistiä saakkaan.
Kävin eilen testaamassa ja pinnassa on jotain häiriötä moottorista tai veneestä. Onko normaalia ja miten saa poistettua
Huonoin kuhakesä ikinä merellä. Oikeasti, en voi uskoa kuinka huonosti on tullut kuhaa. Yleensä saa heinäkuussa nostella kuhaa niin paljon kuin jaksaa, mutta nyt on hyvä jos edes yhden saa.Paras kuhakesä ainakin viiteen kesään mitä olen nykyisellä lähijärvellä veneellä liikkunut. Pintavaaput vaan vetoon iltasella ja johan on kumma jos ei lautaselta löydy kuhafilettä seuraavana päivänä. Keskikoko ei toistaiseksi ole ollut hääppöinen mutta samapa tuo. Kelitkin on loistavat. Neljällä vavalla uistelen joten ei mitään massiivisia viritelmiä.
Huonoin kuhakesä ikinä merellä. Oikeasti, en voi uskoa kuinka huonosti on tullut kuhaa. Yleensä saa heinäkuussa nostella kuhaa niin paljon kuin jaksaa, mutta nyt on hyvä jos edes yhden saa.
Itse mökillä rymättylässä merellä kalastanut. Ainoastaan haukea saanut ja kalastanut.. veto-uistelu kiinnostaisi,mutta koskaan saanut mitään sillä.. onko vinkkejä kuhan veto-uisteluun? Millä vieheillä sitä kannattaa yrittää ja millaisella vauhdilla venettä ajetaan?

Nice, tollasia +5kg kuhia ei ihan jokapäivä nostellakkaan.Noniin kalastuskausi tai kenties vuosikymmen taisi saada huipentumansa. Kiskaisin tänään näytöstyyliin kaverin tullessa vierailulle saman reissun aikana 5,13kg ja 2,4kg kuhan + pari peruspulikkaa
Tuli syötävää ns. koko suvulle ja vähän muillekin tutuille. Jaa a, mitähän sitä seuraavaksi. Se kilon ahven on vielä vajaa (730g pilkki) ja kymppi ei ole mennyt hauessa rikki (6,7kg iskukoukku). Mutta Kuhan osalta olen enemmän kuin tyytyväinenOnneksi tuli päivitettyä vetokalusto järeämpään. Sai kyllä isolla hyrrällä ja järeällä vavallakin kiskoa tuota ihan huolella pintaan.
Ottipelinä 14cm Karikko rusehtavana isommalle ja "pienemmälle" kuhalle. Tällä hetkellä tummat värit on pop sameassa vedessä mutta satunnaisia iskee räikeisiinkin. Uistelen pari ämpäriä perässä sellaista 3km/h vauhtia. Kokemuksen kerttyessä vauhti on kaiken aikaa hidastunut...
![]()
Nice, tollasia +5kg kuhia ei ihan jokapäivä nostellakkaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.