Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse käyttänyt sankoja jossa reikä vetojarruiksi.Minulla on Silver Fox 50Hp moottorilla. Minimi uistelunopeus on 4km/h. Onko toi liikaa? Ja vinkkejä veneen hidastamiseen?
Riippuu toki vähän kelistä mutta lienee vähä liian vauhdikas nopeus vielä.Minulla on Silver Fox 50Hp moottorilla. Minimi uistelunopeus on 4km/h. Onko toi liikaa? Ja vinkkejä veneen hidastamiseen?
Tuossa Leiniön videossa näkee hyvin miten täyttö pussi toimii. Kätevä systeemi tollasenaan varsinkin jos vaellusta harrastaa. Itse veinaan hankkia tuohon sähköllä toimivan ladattavan pumpun. Samalla kun lautta täyttyy voi viritellä vavat kalastus kuntoon.Ps, miten tuo täyttö pussi siis toimii?
Minulla on Silver Fox 50Hp moottorilla. Minimi uistelunopeus on 4km/h. Onko toi liikaa? Ja vinkkejä veneen hidastamiseen?
Itse tilasin jigikauppa sivulta, monen paksuista otin varastoon samalla. Ohje oli pykälee suuree rengas kun vavan kärkim itse 1.6mm kärkee 1.8mm renkaan laitoinMistä löytyisi vapaan kärkirenkaita? Netin etsinyt läpi, mutta ei ole löytynyt tarpeeksi pientä. Millin paksuinen putki on kärjessä, siihen olisi tarve.
Mistä löytyisi vapaan kärkirenkaita? Netin etsinyt läpi, mutta ei ole löytynyt tarpeeksi pientä. Millin paksuinen putki on kärjessä, siihen olisi tarve.
Miten jengi on käsitellyt hauet perkaatteko vai fileoitteko? ite perkasin mutta olenkin aika noviisi kalankäsittelyssä vielä.
On kyllä pienen oloista kuhaa. Likikään joka vuosi ei ole yhtään alamittaa osunut omalle kohdalle, joinain vuosina on saattanut pari tulla. Ei koskaan kuitenkaan kahta reissulla.Kohta parikymmentä kertaa tullut vesillä käytyä siitä huhtikuun lopusta, kun jäät poistui lähijärvestä. Ahventa tullut koko ajan tasaisesti, nyt viikon verran kuha alkanut ottaa paremmin. Paras reissu kaverin kanssa oli 18 kuhaa veneen kautta, 3 oli noista mitallisia. Järven kuhakanta on hyvä, keskikoko vaan sniidunlainen. Kutu on kuhalla edessä, jos ei jo menossa, silloin jätän nuo parhaimmat paikat väliin.
On kyllä pienen oloista kuhaa. Likikään joka vuosi ei ole yhtään alamittaa osunut omalle kohdalle, joinain vuosina on saattanut pari tulla. Ei koskaan kuitenkaan kahta reissulla.
![]()

Kyllä satasella jo ok setin saa varsinkin jos alesta löytää.On kalahommista kulunut jo niin paljon aikaa, ettei ole enää mitään hajua nykyvehkeistä.
Löytyyköhän max 100€ hintaan mitään pientä avokelaa + vapaa? Ei mielellään 1 osaista kun pitäisi saada repun kylkeen kiinni. Lähinnä lippa/pienet vaaput ahvenille ja kerta vuoteen harjuksille.
Missäköhän nykyään menee ”ok” vehkeiden hintahaitari?
Viime kesänä sain elämäni isoimman hauen, 4kg. Eilen tuli vielä hieman isompi, oli vaan vaaka harmittavasti mennyt rikki talven aikana niin tarkka paino jäi arvoitukseksi. Oli se yli 80cm. Olisin kyllä jättänyt sen järveen, mutta oli vetässy vaapun niin syvälle että pakko oli ottaa ruokakalaksi kun ei ollut tarpeeksi pitkiä tonkeja että olis saanut vieheen pois. Nyt on hommattu kunnon pihdit ettei käy toiste noin. Ei kyllä ole montaa mukavampaa asiaa kuin olla järvellä hienolla kelillä.
On kalahommista kulunut jo niin paljon aikaa, ettei ole enää mitään hajua nykyvehkeistä.
Löytyyköhän max 100€ hintaan mitään pientä avokelaa + vapaa? Ei mielellään 1 osaista kun pitäisi saada repun kylkeen kiinni. Lähinnä lippa/pienet vaaput ahvenille ja kerta vuoteen harjuksille.
Missäköhän nykyään menee ”ok” vehkeiden hintahaitari?
Mahtaakohan esimerkiksi tämmöisellä setillä mennä rahat hukkaan?
![]()
Patriot Ambidex Trekker teleskooppinen avokelavapa 180 cm 2-15 g | Motonet Oy
Kätevä televapa esimerkiksi retkeilevälle tai veneilevälle kalamiehelle. Lyhyen kuljetuspituutensa ansiosta vapoja on kätevä kuljettaa ja säilyttää...m.motonet.fi
Olisiko kellään siimaksi suositusta? Monofiili vai kuitu?
Varmaan jo myöhäistä vastata, itse kans ku en mikään vinkuheinä ole, niin hommasin nämä balticin 275N liivit. Tosin kuosina fire officer. Baltic AMBULANCE 275N ilmatäytteinen pelastusliivi - automaattinen - MarinekauppaAntakaas vinkit paukkuliivien hankintaan kun elopainoa on ~100kg. 150N ei taida riittää kääntämään ympäri? Saa heittää ihan linkin kanssa jos onnistuu.
En tahdo löytää infoa siitä kuinka pieneen tilaan nuo travel forcet menee. Heitätkö arvalla kantolaukun pituuden?En suosittele teleskooppia, pelkkää huonoa kuullut. Toki se kannattaa testata jos tuntuu että on ainoa oikea vaihtoehto. Rinkassa olen kuljettanut 2 eri vapaa, jokapaikanhöylää Okuma LRF Dropshottia ja Okuma Travel Force 7- tai 9-jalkaisena. Tuo 9-jalkainen on oikein hyvä vaelluksilla, seiska vähän ruipelon oloinen vähänkään isommalle taimenelle. Travel Forcen mukanan tulee vielä sopivasti suojaava laukku, josta saa kelan ulos molemminpuolisten vetoketjujen ansiosta.
Edit: Siima
kuitua, 0,14-0,16 ja ennen lukkoa vaikka 0,39 fluorotapsia 30-40 cm.
En tahdo löytää infoa siitä kuinka pieneen tilaan nuo travel forcet menee. Heitätkö arvalla kantolaukun pituuden?
Kiitos ja kumarrus!Ei tarvi arvailla, mittasin ihan. Laukku on 82 cm pitkä ja 8 x 8 cm toisissa suunnissa.
Ei se ihan noin yksioikoista ole ainakaan hauilla. Asiaa on tutkittu muun muassa tuolla naapurimaassa joten kannattaa vilkaista vaikka tämän tutkimuksen englaninkielinen tiivistelmä:Joskus aikoinaan lukenut että jos kala vuotaa suusta verta, se tulee lopettaa, kokee vaan tuskallisen kuoleman jos sellasen päästää takasi veteen, onko oikeesti muka näin? Eikö ne haavat muka parane ajan kanssa itsestään? Itsellä ainakin todella usein on kala vetänyt sen uistimen sen verran syvälle että lähes joka kalareissulla näitä vertavuotavia tulee.
Kiitti tästä, ei ainakaan omaan Google hakuun tullut tätä sivustoa. Sivusto ei tosin toiminut useaan päivään, tänään sain tilauksen sisään.Luulis että tuolla pärjää jos muuten ok. Epoxy toimii muutenkin fillerinä ja mahdollistaa vähän väljempien käytön...
Kärkirengas ohuille vavoille SIC -sisärengas kolmipistetuki 1.2/1.9

Miten jengi on käsitellyt hauet perkaatteko vai fileoitteko? ite perkasin mutta olenkin aika noviisi kalankäsittelyssä vielä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.