Kalle Rovanperä uusissa kilpa-autoilu haasteissa

G7xqvV2bEAAroU2
 
7. kierros on Kallen nopein.

Ja 32 kierrosta ajanut. Eniten ajaneella 44 kierrosta.
 
Jäätävän huono startti kyllä uudelle uralle. :( Mut hei, vasta eka testipäivä. Kyllä se siitä.
 
Voi voi. Mutta en vielä liikaa huoleistuisi. Katsotaan uudelleen sitten, kun on ensin ajanut Formula Oceanian kaikki 15 kisaa, ja sen jälkeen palaa hyvävointisena Super Formulan rattiin. Veikkaan, että meno on paljon parempaa silloin.
 
Epleyn menetelmä on tehokas tasapainoaistin kalibrointiin.

Oisko mennyt tasapainot sekaisin ralliuran päättäjäisissä ;)
 
Ei tule kovin ideaali lähtökohta Super Formula -kauteen. Varsinainen pre-season testi on 18.-19. helmikuuta eli hyvin vähälle jää ajotunnit. Jos siis pääsee siihenkään;
Vaiva kestää useiden viikkojen ajan, keskimäärin 10 viikkoa, mutta se voi kestää huomattavasti kauemminkin. Vaiva voi myös uusia.
 
Itselläkin tuli pari vuotta sitten yhtäkkiä jonkinlainen asentohuimaus ja huimasi myös sängyssä maatessa. Se jatkui päiviä tai viikonkin kunnes viimein tein sängyllä yhden ohjeen mukaiset liikkeet, sillä se lähti pois ja ei ole tullut uusiksi. Jotain sisäkorvan tasapaino jutussa kait mennyt väärään paikkaan mistä tuo johtui en tiedä.

Oisko Roviksella ensimmäisten ajojen G-voimat vain sotkeneet sisäkorvan tasapaino jutun samaan tapaan, tai voihan se olla että ei sovellu ajaan yhtään sen takia nopeita rata-autoja isoilla G-voimilla jos vaikka on jotain rakenteellista "vikaa" sisäkorvissa, vai voiko ne korvan tasapainoelimet lopulta sopeutua G-voimiin?
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se Kalle ole G-voimia tuntenut, ei se rallikaan mitään suoraa mökkitietä ilman hyppyjä ole. Mutta toivotaan että menee ohi nopeasti
 
Eiköhän se Kalle ole G-voimia tuntenut, ei se rallikaan mitään suoraa mökkitietä ilman hyppyjä ole. Mutta toivotaan että menee ohi nopeasti
ja onhan hän formuloitaki ajellut.. vaikkakin vain muutamia kierroksia.

googlen tekoäly ehdotteli tämmöisiä mahdollisia syitä:
Laukaisevat tekijät:

  • Pään asennon muutokset: Makuulle meno, kääntyminen sängyssä, kumartuminen, pään nostaminen tai taaksepäin kallistaminen.
  • Ikääntyminen: Sisäkorvan järjestelmän rappeutuminen lisää riskiä.
  • Pään traumat tai tärähdykset .
  • Sisäkorvaan kohdistuvat tulehdukset: (esim. virustaudit).
  • Pitkittynyt vuodelepo .
  • Tietyt sairaudet: Migreeni, Ménièren tauti, korkea verenpaine, korkea kolesteroli.
ja toisaalla:
Lähes aina oireet ryöpsähtävät asentojen vaihdoksessa ja pään asennon äkillisessä muutoksessa. (Asentohuimaus panee pään pyörälle – syynä korvaan kertynyt sakka)
Formuloissahan ollaan aika makuullaan ja sit otetaan g-voimia vähä erillailla päähän.

Jotain sisäkorvan tasapaino jutussa kait mennyt väärään paikkaan mistä tuo johtui en tiedä.
Jotain tämmöistä.. "paskaa" menee väärään paikkaan korvassa.
Asentohuimauksen laukaisee sisäkorvan tasapainoelimen kaarikäytävään ajautunut sakka (tasapainokivet), joka häiritsee normaalia nesteliikettä ja lähettää aivoille virheellisiä asentoaistimuksia, aiheuttaen lyhytkestoisen, voimakkaan kiertohuimauksen.

Mut kieltämättä ajankohta on semmoinen, että ehkäpä juuri tolla super formulalla ajelu nyt sattui tollaisen laukaisemaan ja hyvin voi olla ainutkertaistakin. Veikkaan kyl, että jos uusiutuu, niin ainaki formulat voinee sit unohtaa ja jatkaa sit istualtaan ajettavilla menopeleillä.
 
Itsellä oli ikää 46 kun sain sen ja samoja lääkkeitä söin mitä nytkin.

Taisi olla omalla kohdalla tuo sakka mitä oli mennyt väärään paikkaan, ja netistä löysin jotkin ohjeet millä asennoilla sen sakan sai siirrettyä takaisin. Ne toimi ihan heti eka yrityksellä, muistaakseni makasin vain oikealla kyljellä pitempään 10min ja sitten selällään ja nousi ylös hitaasti ylös ja huimaus oli poissa, tuo otettava kylkiasennon suunta vasen/oikea riippuu kait siitä että mihin suuntaan maailma pyörii huimatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä oli ikää 46 kun sain sen ja samoja lääkkeitä söin mitä nytkin.

Taisi olla omalla kohdalla tuo sakka mitä oli mennyt väärään paikkaan, ja netistä löysin jotkin ohjeet millä asennoilla sen sakan sai siirrettyä takaisin. Ne toimi ihan heti eka yrityksellä, muistaakseni makasin vain oikealla kyljellä pitempään 10min ja sitten selällään ja nousi ylös hitaasti ylös ja huimaus oli poissa, tuo otettava kylkiasennon suunta vasen/oikea riippuu kait siitä että mihin suuntaan maailma pyörii huimatessa.
Pistin Epleyn menetelmään linkin tuossa muutama viesti sitten.
Mulla ollut tätä ainakin 30v ja tulee silloin tällöin, pahimmillaan heikotus niin pahaa että autollakin ajo vaikeaa.
Kallella lienee siellä kyllä osaava lääkäri, joka tietää nämä keinot asentohuimauksen hoitoon :)
 
Pistin Epleyn menetelmään linkin tuossa muutama viesti sitten.
Mulla ollut tätä ainakin 30v ja tulee silloin tällöin, pahimmillaan heikotus niin pahaa että autollakin ajo vaikeaa.
Kallella lienee siellä kyllä osaava lääkäri, joka tietää nämä keinot asentohuimauksen hoitoon :)
Tää toimii. Eiku kalleki vaan parit jumppaliikkeet tekemään niin ens viikolla rattiin vain eikä mitään kuukausien saikkuja.

Vaimolle tää iski kesällä. Toimintakyky meni täysin. Sillä oli ennakkoon jo tieto että tällainenkin on olemassa ja käski googlata kääntelyohjeet ja minä sitä pyörittelin ohjeiden mukaan asennosta toiseen. Seuraavana päivänä oli kaikki kunnossa jälleen. Varmaan se tilanne päivä meni muuten vähän varoessa kun tuntui että tuleeko takas vai ei.
 
Itsellä ollut vuosia lievä huono olo/pieni huimaus käytännössä koko ajan. Ei voi olla kyyryssä tai pöydän alla duunaamassa ilman että käy sellainen puristava huimaus läpi pään. Lääkärissä tokikaan en ole jaksanut käydä ja se maksaa, niin ei viitsi maksaa.
 
Tää toimii. Eiku kalleki vaan parit jumppaliikkeet tekemään niin ens viikolla rattiin vain eikä mitään kuukausien saikkuja.

Vaimolle tää iski kesällä. Toimintakyky meni täysin. Sillä oli ennakkoon jo tieto että tällainenkin on olemassa ja käski googlata kääntelyohjeet ja minä sitä pyörittelin ohjeiden mukaan asennosta toiseen. Seuraavana päivänä oli kaikki kunnossa jälleen. Varmaan se tilanne päivä meni muuten vähän varoessa kun tuntui että tuleeko takas vai ei.
Ei se ongelma sieltä välikorvasta mihinkään katoa. Ainoa millä se loppuu on leikkaus.

Tuon kanssa pitää tehdä jumpat säännöllisesti niin ei mitään ongelmaa.

Välikorvassa on siis sellaista hyytelöä ja se syystä tai toisesta ei liiku liikkeen mukana. Vähän kuin joskus jää vatupassin kupla jumiin.
 
Itsellä ollut vuosia lievä huono olo/pieni huimaus käytännössä koko ajan. Ei voi olla kyyryssä tai pöydän alla duunaamassa ilman että käy sellainen puristava huimaus läpi pään. Lääkärissä tokikaan en ole jaksanut käydä ja se maksaa, niin ei viitsi maksaa.
Eihän se lääkärissä käynti mitään maksa, ei kun menoks
 
ja onhan hän formuloitaki ajellut.. vaikkakin vain muutamia kierroksia.

On mutta vaan red bull ringillä jossa on käytännössä vaan kaks vasemmalle kääntyvää mutkaa. Suzukassa on todella rajut G-voimat ja ekassa sektorissa on kyllä kroppa kovilla kun autoo viskotaan oikeelle ja vasemmalle mutka toisensa perään:hmm:
 
On mutta vaan red bull ringillä jossa on käytännössä vaan kaks vasemmalle kääntyvää mutkaa. Suzukassa on todella rajut G-voimat ja ekassa sektorissa on kyllä kroppa kovilla kun autoo viskotaan oikeelle ja vasemmalle mutka toisensa perään:hmm:
Formula 3 kokemuksella tuntuu siltä, että noita voimia hieman liioitellaan. Pelkästään mikroautoilu on aloittelijan keholle rankkaa, ja siitä eteenpäin rasitus ei enää kasva lineaarisesti. Niskat tottuu aika nopeasti kun tarve on jatkuvaa. Esimerkiksi Sainz jr. ei treenaa niskaa erikseen lainkaan.
 
Formula 3 kokemuksella tuntuu siltä, että noita voimia hieman liioitellaan. Pelkästään mikroautoilu on aloittelijan keholle rankkaa, ja siitä eteenpäin rasitus ei enää kasva lineaarisesti. Niskat tottuu aika nopeasti kun tarve on jatkuvaa. Esimerkiksi Sainz jr. ei treenaa niskaa erikseen lainkaan.
Bearmanin kypärä hakkasi ohjaamon reunat lommoille kun tuurasi Ferrarilla yhden kisan, kun ei jaksanut enää pitää päätä pystyssä. Formula kolmosta ei ykkösiin voi verrata muutoin kun että kummassakin lukee formula. Ihan eri vehkeitä.
 
Eiköhän tuo myös niskojaan treenannut eikä vain mystisesti sopeutunut. Ja Kallekin sanoi että niskaa pitää vahvistaa.
Anteeksi, ehkä sanoin väärin, jos viestistäni tuli kuva etteikö niskoja tarvitsisi treenata. Varmasti useimpien täytyy. Tarkoitin vain sanoa, ettei se minun mielestäni ole niin kriittinen tekijä kokonaisuudessa kuin usein sanotaan. Mutta en ole F1-autoa ajanut niin en voi kuin myöntää tietämättömyyteni tässä.
 
Meinasin jo sanoa, että pääpointit olisi kiva saada tiivistettynä yli tunnin videosta. Mutta aika kivahan se oli kuulla Kallen kertovan kaikki jutut itse, joten tuli kuunneltua koko setti ja kirjoitin näitä sitten samalla. Laitan spoilerit, jos on aikaa niin kannattaa video katsoa.

Mielenkiintoista ainakin että myös GT-autot olivat vaihtoehtona, mutta Toyotan tuki käänsi formuloihin. Tuntuu ihan tarpeeksi nöyrältä lähestymistavalta, vaikka toisaalta itseluottamusta ei selkeästi puutu - tai ainakaan ei tunnu että pelkäisi jäävänsä hännänhuipuksi. Paljon avaa myös rallivuoden 2025 osalta syitä miksi vauhtia ehkä uupui (hybridin käyttö, poistosta johtuvat painojakaumanmuutokset tms, uudet renkaat jotka vastakkaiset ajotyyliin). Aika inhorealistisesti Sohlberg myös kyselee, mutta taitavat Kallen kanssa tuntea aika pitkän ajan takaa. Kalle vaikuttaa aika jääräpäältä, mikä voi olla formuloissa sitten hyväkin juttu, selvästi "säätövara" kiinnostaa erittäin paljon. Kallen suora lainaus "Jos menen takaisin ajamaan Rally-1:stä, olen epäonnistunut tässä projektissa." On myös formula-meritoitunut fysiikkatreenaaja (Monaco + Suomi), ei sano nimiä. Saattaa laittaa RBR:n tulille vitsillä, jos rallikärpänen iskee hetkellisesti (Richard Burns Rally, vieläkö se on kurantti???).

Kalle itse haluaa nähdä jatkuvaa kehitystä formulaurallaan, mutta kunnianhimoisesti. Omaa lähtötasoa veikkaa "ihan jees" ajotaidollisesti, mutta (harjoitus)aika on rajallista, ja erityisesti saada aika-ajot onnistumaan. Fysiikkaa pitää vielä parantaa jotta jaksaa pitkät kisat. Hauska huomio, että (F2-testin perusteella) kisainssin radiohölötykset häiritsevät Kimi-tyyliin, vaikka on rallissa tottunut jatkuvaan pölötykseen vierestä. Kallella on oma pääinsinööri + autoinsinööri, jotka ovat siis samat kaikissa luokissa. Siihen päälle tulee sitten tiimien insinööritiimit. Kuulostaa hieman erikoiselta, mutta varmasti hyvä ratkaisu jos tiimit ovat suostuneet (no Toyota varmaan on vähän kertonut miten maa makaa). Tällaisissä asioissa tuo "projekti" varmaan näkyy käytännössä.

Kalle aiemmin mainitsi että osasi käyttää hybridia rallissa paremmin kuin muut, ja kuulostaa että tämä taito tulee käyttöön Super Formuloissa. Kalle ei ole vielä ajanut simulla kaikkia ratoja, vähän katsellut onboardeja ym. Koko tammikuu menee Uudessa-Seelannissa. WEC-testejä ei tiedossa, kaikki fokus formuloissa. Formula Regionalista Kalle sanoo "paljon talentteja käynyt keräämässä pisteitä ja kokemusta". Assetto Corsassa on ratapaketti jossa osa noista Uuden-Seelannin radoista ilmeisesti on, ehkä iRacingissäkin (jota ilmeisesti Kalle ja Jasse käyttää). Kalle ei mieti "isona kuvana" F1:n maailmanmestaruutta, vaikka onkin tausta-ajatuksissa ja jossain määrin motivaattorina.

Rallissa Kalle nautti aina ajamisesta, ja kaikki muu alkoi vähitellen pänniä. Top-5 rallikuskit Seb x2, Kankkunen, Mäkinen, ja Kalle itse kun sai itsensä sanoa, haha. Formulakuskit "ehän mää ees tiedä viittä formulakuskia", mutta sanoi sitten Senna, Mika, Kimi. Le Mansit ja vastaavat kiinnostavat (hypercarit, LMP-1), ja formulakokemus auttaa "mihin vaan". Formuloista vielä mietti, että miten aerodynaamisella autolla pystyy maksimoimaan pitemmät stintit ja milloin voi puskea ja milloin ei, ja miten kilpailu toisia kuskeja vastaan toimii, eli kokemus. Vaikeimmaksi sanoo aika-ajovauhdin löytämisen, race pacen uskoo löytävänsä helpommin. Fiiliksen kannalta miettii, vastaako Power Stage -suoritus äärirajojen löytämistä formuloissa, uskoo tästä olevan hyötyä eli riskitason nostoa jne. Lopussa sanoo että häviämisen pelko on kova, mikä myös ruokkii. Uskoo itse että tämä on myös auttanut tiukoissa paikoissa (ei anna tapahtua - häviämisen siis). Ei ole kuntosalin suurin ystävä, ei ole lempiliikettä.

Loppuun vielä sanoo, että se pakonomainen tarve voittaa (tai palo voittaa) on auttanut uralla ja mestaruusvuosina, kun taas viime vuosina ei samalla tavalla sitä ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 948
Viestejä
5 057 613
Jäsenet
81 009
Uusin jäsen
Huossi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom