Mukana kulkee myös se pankkikortti missä on myös plussatili ja erikseen löytyy jotain S-etukorttia. Puhelimen kautta en ole mitään koskaan maksellut ja olen kieltäytynyt kortista missä on lähimaksuominaisuus. Mielestäni se menee jo liiallisen laiskuuden piikkiin ettei edes näppäile tunnuslukuaan vaan pahimmillaan riittää että joku lähellä oleva vaikka ruuhkabussissa menee kortinlukulaitteen kanssa ohitse ja "maksu on suoritettu".
Mistä pankista saa edelleen maksukortin ilman lähimaksuominaisuutta? Itse olen jättänyt kortin käytön kokonaan, jotta lähimaksuominaisuus ei aktivoidu.
Jo pitkään kauhistellut mielessäni ihmisiä joilla ei ihan rehellisesti ollut mitään tietoa siitä paljonko tilillä on rahaa, paljonko se palkka on tai mitä ne ruuat esim. maksoivat mitä juuri käytiin hakemassa kun kulkivat vaan pitkin käytävää, heittelivät kamaa kärryyn sitten kassalla heilauttivat korttia ja tavarat auton perään, sitten tankkaamaan eikä sielläkään viitsitä katsoa paljon sitä rahaa uppoaa..
Tästä on ollut enemmän keskustelua muissa säikeissä mutta käteinen on minustakin verraton rahankulutuksen summittaiseen seurantaan. Pennitason seurantaan se ei oikein taivu mutta harvoin siihen on tarvettakaan. Seurantaa edesauttaa se, että maksaminen on fyysinen toimenpide eikä vain kliininen piippaus.
Nämä ongelmat useimmiten liittyy ns lasten visaan eli Visa Electroniin, jossa normaaliin debit-korttiin verrattuna tehdään saldon tarkistus joka kerta reaaliaikaisena ”estäen ylivelkaantumista”.
Online-tarkistus on tärkeä myös siksi, että tapahtuma menee pankkiin samantien eikä jää roikkumaan johonkin offline-maksupäätteeseen. Näitähän on ollut, missä pääte on unohtunut ravintolan hyllyyn ja purettu kuukausien päästä.
Täällä todetaan esim: "Aitoleivälle jokaisen toimipisteen käteisjärjestelmä maksoi kuukausittain satoja euroja."
Varmasti oli kallista, jos rahakuljetusfirma kävi hoitamassa kassakuljetukset pankkiin päivittäin.
On aivan selvää, että käteismaksamisen volyymin laskiessa käteisen käsittelyä täytyy rationalisoida. Ei ole mitään järkeä viedä paria kolikkoa pankkiin vaan tallettaa rahaa harvemmin ja ensisijaisesti pyrkiä käyttämään pienet määrät käteistä yrityksen omassa liiketoiminnassa - vaikka tankata firman pakua. Kassassa oleva käteinen on kuitenkin 100% rahaa maksaessa.
Jos se käteiskulu peritään vain käteisellä maksavilta asiakkailta, niin se voi tarkoittaa että se 10e tuote onkin 20e. Tai enemmän.
Minusta menee propagandan puolelle jauhaa aina vain käteisen kuluista ja sivuuttaa kokonaan korttimaksamisen kulut. Se ei nimittäin ole yritykselle ilmaista ja varsinkin pienyritykselle voi korttimaksuun pakottaminen tulla kalliiksi. Miksi käteisasiakkaiden odotetaan sponsoroivan korttimaksua? Paljonko nykyaikaiset kassajärjestelmät maksavat perinteiseen kassakoneeseen verrattuna?
Tässä maksupäätteiden hintavertailua:
Zettle, Verifone, SumUp, MyPOS vai Nets? Vertailimme maksupäätteet sekä niiden hinnat ja ominaisuudet. Ja näin siinä kävi.
verrattu.fi
Kuukausimaksuttomissa komissio on järjestään 1,5% luokkaa tai enemmän (arvatenkin +alv?). Kk-maksullisissa 0,5-0,7%.
Vertailun vuoksi, tässä on Dansken hinnastosta rahahuolto-osuus:
Jos tilittää pankkiin setelit 1000+ € erissä, niin kulut jäävät alle 0,5%