Ainakin ensimmäinen "kapina" steppi pitäisi olla saada pankit yleisesti muuttamaan toimintatapojaan esim. käteisnostojen yhteydessä nykyisestä lailisuuden rajamailla olevasta asioiden ja käyttötarkoitusten tivaamisesta sekä nostojen perusteettomasta eväämisestä johonkin järkevämpään. Silloin kun olen tarvinnut käteistä enemmän ja käynyt pankissa nostamassa, pankilla tuntuu olevan järjestelmällisesti sellainen toimintatapa, että talletukset ovat ikäänkuin heidän omaisuuttaan ja oltaisiin hakemassa jotain lainaa käteisnoston sijaan.
Joka ikinen kerta joutuu taistelemaan tiskillä siitä asiasta, että ei ole pankille tilivelvollinen siitä, mihin rahojaan käyttää, riittävä peruste nostolle on halu pitää varallisuuttaan käteisenä. Toinen asia mistä joka kerta joutuu riitelemään on se, että pankin taseessa talletukset ovat velkaa yleisölle, ja yleisön taseessa ovat yleisön varallisuutta. Toisinsanoen, pankki ei voi evätä minun oikeuttani omaan varallisuuteeni kevein perustein, sillä olen pankin velkoja. Kolmas asia mistä joutuu riitelemään on se, että noston evääminen on pankille viimesijainen tapa estää todennäköinen rikos, terrorismin rahoitus tai vastaava toiminto, ja sitä tulisi käyttää vain mikäli on vakava epäily, eikä mielivaltaisesti tai yleisenä käytäntönä. Sitä ennen pankin tulee tehdä rikosilmoitus, ilmoittaa rahanpesuepäilystä viranomaisille jne.. Pankki ei ole viranomainen eikä viranomaisasemassa.
Nämä asiat tulevat jokseenkin aina pankissa oleville ihmisille täytenä yllätyksenä. Osaaminen pankeissa on siis lähelle nollaa. Kannattaakin kysyä perusteita heiltä epäilylle terrorismin rahoittamisesta tai rahanpesusta, mikäli viittaavat tähän lainsäädäntöön.
Mikäli on tarve nostaa käteistä, suosittelen tulostamaan valmiiksi finanssineuvonnan ratkaisusuosituksen FINE-041355 (2022) tueksi vaatimuksille. Tässä kyseessä on jotain kymmenien tuhansien nostoja, ja pankit ovat jossain 2000€ nappulanostoissakin alkaneet vaatimaan ties mitä huuhaa selvityksiään rahan käytöstä. Sen pohjalta voi esittää kysymyksiä, että ovatko tehneet rikosilmoituksen tai ilmoituksen rahanpesuviranomaiselle ja miksi viimesijaisia toimenpiteitä käytetään ensisijaisena jos aikovat evätä noston mikäli näin ei ole tehty.