- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 796
Eihän niitä erityisesti valvotakaan vaan jos sattuu niin ikävästi, että pysäytetään syystä tai toisesta niin kilvet lähtee.Ei niitä kukaan valvo. Mulla oli yhdessä autossa korjaus kehotus lasista neljä vuotta...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän niitä erityisesti valvotakaan vaan jos sattuu niin ikävästi, että pysäytetään syystä tai toisesta niin kilvet lähtee.Ei niitä kukaan valvo. Mulla oli yhdessä autossa korjaus kehotus lasista neljä vuotta...
Mulla on lasissa apukuskin puolella halkeama. Sen verran sivussa ettei siihen oikeastaan edes kiinnitä huomiota ajaessa, eikä katsastusmies edes sanonut siitä mitään. Jos laajenee häiritseväksi niin sitten pitää varmaan vaihtaa lasi. Jos taas pysyy tuollaisena kuten tähän asti, niin pitää varmaan käyttää ensi vuonnakin tuossa samassa paikassa katsastuksessaMikäs se nykyään on virallinen linjaus tuulilasin halkeamien osalta? Tuokin taisi tiukentua muutamia vuosia sitten, mutta onko se niin että isokaan yksitäinen halkeama näkökentässä ei aiheuta suoraa hylkyä, jos halkeaman toinen pää ei ole vielä lasin reunaan asti? Vai onko tuo ihan katsastusmiehestä kiinni milloin tulee korjauskehotus ja milloin hylky?
Tarkoitus ei ole pitää autoa enää kovin pitkään, joten en taida jaksaa vaihtaa jos hylkyä ei tule.
Eikö nuo korjauskehotukset siis toimi niin, että jos on neljä tai enemmän niin tulee hylky? Muuten ne on nimensä mukaisesti "kehotuksia" jotka ei auton laillista käyttöä sinänsä estä, ja jotka lähtevät pois sitten jos vian korjaa. Vai olenko ymmärtänyt väärin?Ei niitä kukaan valvo. Mulla oli yhdessä autossa korjaus kehotus lasista neljä vuotta...
Ei suinkaan. Eihän sitä poliisille kerrota että samasta asiasta on kyse, rikamia lasiin voi tulla aivan milloin vain. Esim minulla parin satasen auto saattaa kestää vielä useamman vuoden, siihen ei kannata satasen remonttia tehdä, vaan valehdella kysyttäessä.Eihän niitä erityisesti valvotakaan vaan jos sattuu niin ikävästi, että pysäytetään syystä tai toisesta niin kilvet lähtee.
Millähän ne sen todistaa, ettei ole vaihdettu ja haljennut uudestaan..?Eihän niitä erityisesti valvotakaan vaan jos sattuu niin ikävästi, että pysäytetään syystä tai toisesta niin kilvet lähtee.
Jos poliisilla olisi äärettömät resurssit ja kiinnostusta puuttua sakkoasiaan kuin murhaan, niin asiaa voisi tietysti tutkia ja päästä varmaan aika hyvään lopputulokseen totuuden suhteen. Nykyään korkeintaan kysyvät ja luottavat sanaan - jos siis jostain ihmeen syystä joutuisi pysäytetyksi. Eli joo'o, käytännössä korjauskehotusta ei tarvitse seuraamusten pelossa jännittää.Millähän ne sen todistaa, ettei ole vaihdettu ja haljennut uudestaan..?
Ei ollut tuossa mennyt katsastus kuin "strömsössä":
![]()
Veeran auton hylkäyksellä järjetön syy: Katsastaja ei tiennyt, missä on jarru
Ei mennyt putkeen katsastajalla – tarkemmin sanottuna kahdella.www.iltalehti.fi
. Ja noissa Saabeissa käppäri tosiaan etupyörissä.Toisaalta kun muistaa kuinka harvinainen on kässäri etupyörissä ja sen että noita 900 on liikenteessä sen verran vähän niin voi olla että vaikka katsurilla on vuosia uraa takana niin ei ole välttämättä tullut koskaan vastaan.Mielestäni enemmän syyttäisin omistajaa kun ei ole heti kysynyt että onko varmasti testattu oikealta akselilta nolla tulos.Harrastevehkeitten kanssa kannatta olla omistajan hereillä ettei tule vääriä hylkyjä,noista kun löytyy outoja toteutuksia ja toleransseja.Saahan näitä vähän enemmänkin avata. Vanha Saab 900: ei ohjaustehostinta, joten ohjaus jäykkä koska tehostin ei toimi. Ja noissa Saabeissa käppäri tosiaan etupyörissä.
Mikä saatanan jonneja tuolla on oikein töissä.
Sitikka on aina ollut oman tien kulkija ja katsurit on jo tottuneet siihen siitä että löytyy muista poikkeavia ratkaisuja.Citroen C5:ssa ottaa kans eturenkaaseen ja niitä nyt jonkunverran on liikentees.
Jep, anopin koirakin varmaan tajuaisi että kässärikahvaa/poljinta painaessa/vetäessä on vaste eli kyllä sielä jarru menee päälle, eli luulisi tulevan mieleen onko oikea akseli rullilla...Saahan näitä vähän enemmänkin avata. Vanha Saab 900: ei ohjaustehostinta, joten ohjaus jäykkä koska tehostin ei toimi. Ja noissa Saabeissa käppäri tosiaan etupyörissä.
Mikä saatanan jonneja tuolla on oikein töissä.
Jep, anopin koirakin varmaan tajuaisi että kässärikahvaa/poljinta painaessa/vetäessä on vaste eli kyllä sielä jarru menee päälle, eli luulisi tulevan mieleen onko oikea akseli rullilla...
Samaan kastiin menee kyllä omistajakin joka vaihtaa tehostamattomaan autoon ohjausvaihteen siksi kun katsuri ulisee että ohjaus on liian jäykkä. Kait sitä nyt oma auto pitäs tuntea ja ehkä vähän seurata mitä leimalla tapahtuu, esim. menemällä halliin.
Katsastaja ajaa pyörällä ja se tehdään hallissa talvella.Liekö kokemusta tai katsastajia foorumilla.
Autoja olen reilun kymmenen maahantuontikatsastuttanut, mutta nyt olisi ensimmäinen 2-pyöräinen vuorossa. Sekä autojen kanssa pelailusta on jo +5vuotta aikaa.
A) Ajetaanko pyörällä, että kokeillaan toimiiko jarrut, yms hallintalaitteet?
Vai voiko olla esim. peräkärryn kyydissä, ettei tarttis purkaa pois (jos sattuu olemaan jo talvinen sää kyseisenä ajakohtana).
B) Tehdäänkö MP:lle teknistä "tarkastusta"/katsastusta, jossa syynätään asiat samaan tapaan kuin autoissa (katsastus).
Jotain huhua kuullut tai jostain lukenutkin sivusilmällä, että nykyään esim. US-valoja, yms ei tarvitse vaihtaa E-leimalla oleviin.
Toki jenkkiparkit voi ottaa pois päältä/käytöstä, yms.
Edit. Taustoitusta kysymyksiin.
Samalla konttorilla toinen heebo sano, että esim jos ABS on, niin sen valon täytyy toimia (syttyä ja sammua kuten autoissa). Toinen heppu sanoi, että ei tehdä teknistä tarkastusta.
Siksi tämä ABS valon asia, jos käytän katsastuksessa mittaria jossa KM/h tausta ja niin siinä ei ole abs-valoa. Haluan ABS:stä merkinnän rekisteriotteelle, kun sellainen pyörässä on.
Mailimittariin voisi liimata kmh-asteikolla olevan tarran päälle. Mutta mittari saattaa olla sillä hetkellä jo maailmalla muokattavana, taustojen vaihto, yms modailu. Lisäksi kmh mittarissa on asiakkaalle edullisempi ajomäärä, toki veroilmoon mainitaan että mittari ei ole alkuperäinen (käyttäkööt sitten ikään perustuvaa keskiarvoa ajomäärälle. Kerran autossa oli kuolleet pikselit mittarissa ja kävi näin).
Jep, anopin koirakin varmaan tajuaisi että kässärikahvaa/poljinta painaessa/vetäessä on vaste eli kyllä sielä jarru menee päälle, eli luulisi tulevan mieleen onko oikea akseli rullilla...
Se on kyllä ihan turvallisuuskysymyskin ymmärtää mistä päästä kässäri ottaa. Mietippä kun nostat etupään ylös vaikka tunkilla ja kässy onkin edessä. Toki vastuullinen kaveri pistää pulikan renkaan taa mutta ei läheskään kaikki sitä tee.Tuos on vielä se pieni lisä hämy, että kahva saa nousta useamman naksun ylemmäs mitä normi autossa.
+ että katsuri on voinut olla syntynyt tällä vuosituhannella, kun saabas vuodelta 1987 tai vanhempi.
Tai sitten ostat sen vikakoodilukijan ja luet itse ne koodit ennen katsastusta.Päästömittaus obd kautta. Lambda ilmoittanut vikakoodia niin hylky siitä tuli. Merkkiliikkeessä katsottu mikä aiheutti vikakoodin. Syitä ei löytynyt. Pakokaasumittaus ja anturien testit ok. Eiku takaisin jälkikatsastukseen ja semmoiset yhteensä130eur ylimääräistä kulua plus se vapaapäivän käyttö töistä.
Kysymys on, että eikö katsastuksessa voida kehittää jotain jolla saisivat samalla käynnillä katsottua oliko vikakoodit aiheellisia vai aiheettomia?
Tai sitten ostat sen vikakoodilukijan ja luet itse ne koodit ennen katsastusta.
Mitä se hyödyttää? Tulee liuta vikakoodeja, ja pitäisi ymmärtää ovatko oikeasti huomiota vaativia toimenpiteitä vai voiko vaan nollata ja unohtaa se?Tai sitten ostat sen vikakoodilukijan ja luet itse ne koodit ennen katsastusta.
Autokorjaamoilta löytyy sitä syvempää tietämystä miten niitä vikakoodeja tulkitaan, tosin velottavat sitten työstään.Mitä se hyödyttää? Tulee liuta vikakoodeja, ja pitäisi ymmärtää ovatko oikeasti huomiota vaativia toimenpiteitä vai voiko vaan nollata ja unohtaa se?
Sekin riippuu korjaamosta. T: harrastajana muutamankin vian korjannut mitä ei merkki liike löytänyt.(Toki itsellä samat lukijat kuin tuolla merkki liikkeessä...)Autokorjaamoilta löytyy sitä syvempää tietämystä miten niitä vikakoodeja tulkitaan, tosin velottavat sitten työstään.
Aivan totta. On ihan siitä mekaanikon tietämyksestä ja kokemuksesta(joka taitaa olla nykyään katoava luonnonvara) kiinni alkaako hän tykittämään uutta osaa kiinni yksi toisensa perään ja toivoo täten vian korjaantuvan vai osaako kokemuksesta tulkita koodista suoraan todennäköisimmän viallisen komponentin. Nämä "not present" vikakoodit ja niiden tulkinnat taitavat olla niitä vaikeimpia tapauksia.Sekin riippuu korjaamosta. T: harrastajana muutamankin vian korjannut mitä ei merkki liike löytänyt.(Toki itsellä samat lukijat kuin tuolla merkki liikkeessä...)
Joku geneerinen lukija ei osaa sanoa viasta oikeen mitään.
Päästömittaus obd kautta. Lambda ilmoittanut vikakoodia niin hylky siitä tuli. Merkkiliikkeessä katsottu mikä aiheutti vikakoodin. Syitä ei löytynyt. Pakokaasumittaus ja anturien testit ok. Eiku takaisin jälkikatsastukseen ja semmoiset yhteensä130eur ylimääräistä kulua plus se vapaapäivän käyttö töistä.
Kysymys on, että eikö katsastuksessa voida kehittää jotain jolla saisivat samalla käynnillä katsottua oliko vikakoodit aiheellisia vai aiheettomia?
Seuraavaksi jarrukilvet oli ruosteessa vaikkei niitä edes ollut (koska ruosteen takia poistettu kokonaan), eikä ole edes katsastusvaruste, tuosta sitten merkintä vaikka sanoin ettei niitä ollut vuosiin.
Jos tulee liuta koodeja, nollaat ne ja jos joku tulee takaisin, on vika aktiivisena = auto korjaamolle, yksinkertaista.Mitä se hyödyttää? Tulee liuta vikakoodeja, ja pitäisi ymmärtää ovatko oikeasti huomiota vaativia toimenpiteitä vai voiko vaan nollata ja unohtaa se?
Ihmisiä ne inssitkin ovat. Jos kokee tuonlaista vääryyttä, niin rohkeasti vaan menee kyseenalaistamaan asian. Itse menen halliin yleensä siinä vaiheessa, kun auto tulee sisälle. Jos korjattavaa löytyy, niin helppo itse tarkastaa asia samalla, kun inssi näyttää huomiota vaativan osan/kohdan.Muutenkin osaamiseen, ehkä ollut tässä ketjussa aiemmin. Saab harrastaja nainen sai huomautuksia kun 900 ei toiminut ohjaustehostin - no ei siinä sellaista ikinä ollutkaan. Käsijarrukaan ei toiminut ollenkaan. Paitsi että käppi toimii etupyörissä ja takapyöristä mitattu.
Tietenkin mennään katsastuksessa itsekin auton alle. Siihen hintaan pitää saada olla seuraamassa toimitusta ja nähdä itsekin auton kunto. täällä idässä suurin osa miehistä tekee näin. Enkä ole kuullut naukumista.Itse ainakin siinä kohtaa vituttaisi niin paljon kun omistaja tulisi naukumaan selän taakse, että etsisin 110% varmuudella jotain sanomista.
Enkä tarkoita että sinä naukuisit, mutta 99% jormista varmaan aukoo päätään hyvällä huumorilla, niin lähtöasetelma on joka tapauksessa pilalla.
Entinen valtion asema ?Itse ainakin siinä kohtaa vituttaisi niin paljon kun omistaja tulisi naukumaan selän taakse, että etsisin 110% varmuudella jotain sanomista.
Enkä tarkoita että sinä naukuisit, mutta 99% jormista varmaan aukoo päätään hyvällä huumorilla, niin lähtöasetelma on joka tapauksessa pilalla.
No, jos asiallisesti huomauttaa, että tossa oikeanpuolelta kuuluu pientä kolinaa että voisitko kattoo sitä tarkemmin niin ei kai siinä katsuria haittaaItse ainakin siinä kohtaa vituttaisi niin paljon kun omistaja tulisi naukumaan selän taakse, että etsisin 110% varmuudella jotain sanomista.
Enkä tarkoita että sinä naukuisit, mutta 99% jormista varmaan aukoo päätään hyvällä huumorilla, niin lähtöasetelma on joka tapauksessa pilalla.
Päästömittaus obd kautta. Lambda ilmoittanut vikakoodia niin hylky siitä tuli. Merkkiliikkeessä katsottu mikä aiheutti vikakoodin. Syitä ei löytynyt. Pakokaasumittaus ja anturien testit ok. Eiku takaisin jälkikatsastukseen ja semmoiset yhteensä130eur ylimääräistä kulua plus se vapaapäivän käyttö töistä.
Kysymys on, että eikö katsastuksessa voida kehittää jotain jolla saisivat samalla käynnillä katsottua oliko vikakoodit aiheellisia vai aiheettomia?
Jos päästöt oli katsastuksessa ok, niin katsurin vittupäisyys syynä. Omasta entisestä romusta sanoin että voi olla jotain vikakoodeja mitä ehkä ei ole kuitattu pois tai sitten on, kun en muistanut varmaksi.
Itse ainakin siinä kohtaa vituttaisi niin paljon kun omistaja tulisi naukumaan selän taakse, että etsisin 110% varmuudella jotain sanomista.
Enkä tarkoita että sinä naukuisit, mutta 99% jormista varmaan aukoo päätään hyvällä huumorilla, niin lähtöasetelma on joka tapauksessa pilalla.
Päästöjähän ei putken päästä mitata erikseen autoissa joissa tuo OBD mittaus on pakollinen, vaikka monella konttorilla se mittari onkin integroitu siihen pakokaasunpoistoletkuun.
Mikäköhän aivopieru tuossa käynyt mulla... Jotenkin unohtanut että myös bensamoottorisiakin autoja on olemassa.Paitsi bensamoottorit 2001 eteenpäin, obd mittaus sekä pakokaasut.
Joo, mutta tuo vikavalo ei siis saa palaa vaikka menisikin päästötestustä läpi...Ai tuollainenkin on tullut että alle 10v vanha bensa ei tarvii päästömittausta.
Listalta puuttuu se että euro iv / euro v / euro vi dieseleistä välillä 1.1.2007-1.9.2016 tarkistetaan obd:n sijaan päästöjen vikavalo, joka ei saa loimottaa.
Ei hitto näitä poikkeuksen poikkeuksia
![]()
Eihän tuollaisia apinoita saisi olla.Ei ollut tuossa mennyt katsastus kuin "strömsössä":
![]()
Veeran auton hylkäyksellä järjetön syy: Katsastaja ei tiennyt, missä on jarru
Ei mennyt putkeen katsastajalla – tarkemmin sanottuna kahdella.www.iltalehti.fi
Itellä muistikuva ettei muihin autoihin sopiva mittalaite toimi oikein wankelin kanssa ja se vaatisi oman. Toisekseen niissä ei mitään suodattimia tms ole, joten päästöt on ne mitä moottorista suoraan tulee ja jos se on tyyppihyväksytty niin ok.Minkähän takia wankkel on vapautettu päästömittauksista?
Lautakunnan antaman ratkaisun mukaan katsastusasema ei toiminut ammattitaitoisesti ja huolellisesti ja palvelussa oli virhe.
Koska Bemari oli jo käyttöikänsä ehtoopuolella, suositti lautakunta, että katsastusyrittäjä korvaa aiheutuneesta vahingosta kuitenkin tavoiteltua vähäisemmän määrän eli 1 000 euroa. Lautakunnan ratkaisu oli yksimielinen.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.