Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Nykyään on jo vaikeaa löytää kunnollisia vertailupareja manuaalin ja automaatin välille, mutta käytännössä automaattivaihteistoisten autojen mediaanikulutus on pienempi kuin manuaalien. Ammattilaisten tekemissä virallisissa kulutusmittauksissa voimalinjan optiminopeuksilla manuaalilla voi saada pienemmän kulutuksen, mutta kääntöpuolena on se että kyseisenlainen manuaalivaihteisto ei ole kovin miellyttävä käytännössä.
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Edit, olin vähän ylioptimistinen automaattiin.
 
Viimeksi muokattu:
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.

1753520274947.jpeg
 
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Ihan heitän täältä oman automallini manuaali vs. DSG-kulutusvertailun Spritmonitorista: manuaali ja DSG: 5,9 l/100 km vs. 6,6 l/100 km, muuten autoilla samat pohjatietospeksit
 
Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.
Vähän yllättyin että edelleen löytyy eroa noin päin , olin niin varma että tänäpäivänä paperillakkin automaattijärjestäin pärjäisi .
Ja että tuollaisessakin vertailussa missä automaatissa vaihteita enemmän niin optimoinnila ylitettään, massa, kitka, ym tappiot. No jos kun tuossa manuaali optimoitu, ja labrauksilla haettu minimi.
Vaikka tuo pinikoneinen niin silti yllättävän iso ero, niin silti ylistän automaattia, mosissakin

Mutta itse aiheensee, hybridiin, lataushybridiin, niin en sitä automaattia listaisi ns huonoksi puoleksi, päinvastoin.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
Johtuu pitkälti siitä että normaaleja auton moottoreita valmistetaan mielettömiä määriä, joten ne ovat halpoja.

Mun tietääkseni se Nissan Qasqain hybridi on tällähetkellä ainoa tuollainen markkinoilla.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
EREV taitaapi olla uusi markkinointinimi noille, ja varsinkin Kiinassa ilmeisesti suhteellisen suosittuja. Viime aikoina on ollut erilaisia lupauksia että paljon uusia malleja olisi tulossa ensi vuodesta eteenpäin Euroopan markkinoille, mutta saa nähdä kamppaako erilaiset kauppapolitiikan kiemurat nämä suunnitelmat.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
HA autoissa sarjahybridejä vähän, mutta ehkä suosittu Mitsubishi menee lähelle (vai olenko ymmärtänyt sen toiminnan ihan väärin)

Jos haet nimenomaan sellaisia autoja joissa polttis akkuja ladataessa on mekaanisesti irtikytketty vetävästä voimalinjasta.

Tarviiko sen toimia vakiokierroksilla, jos moottori suunniteltu kohtuu kapealle optimitehoa/kierrosalueelle, niin automatiikka optimoi välitykset sen mukaan. toimii riittävän tasaisessa ajossa.
 
Nuo eivät vaikuta kovin energiatehokkailta matka-ajossa. Mazda MX-30 e-Skyactive ehkä karsein esimerkki moisesta.
Tuo wankel sotkee tuon vertailun, eikä sitä voi oikein pitää kuin esimerkkinä huonosta toteutuksesta.

Mielenkiintoinen se toki on, mutta ei niin mielenkiintoinen että henkilökohtaisesti tuohon lähtisin sotkeutumaan.
 
Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.
On automaatteja ja sitten on portaattomia lootia. Esim toi eCVT planeettapyörästö mielestäni varsin nerokas ratkaisu ja Toyotalta ei normiautoista edes manuaalia saa, vaikka haluaisi. Kulutus on melkoisen pitkälle opitimoitu, kun moottori on kokoajan siellä optimikierroksilla. Se sitten kuskista kiinni, että pitääkö tästä vai ei. Mutta vähän se syö.
 
Sinänsä kun tänään tuossa pari eri settiä plugarilla ("tyhjä" akku, eli about 14% latausta kun lähti ajelemaan (pelkkään sähköajoon vaatii 16-17%) ajelin, niin vaikea kuvitella että kovin moni ihan puhdas hybridilinja pärjäisi. Eka meni 115km, keskikulutuksella 3,4l/100km. Suurin osa satasen maantietä, mutta koska about 20km jälkeen samalle tiellä kääntyi varmaan 100 auton letka abcn pihasta (joku autokokoontuminen) niin seuraava 70km mentiin 80+ keskinopeutta. Toinen 45km pätkä tuohon perää meni vaihtelevaa maastoa ilman ruuhkia about 3,7l/100km kulutuksella (vähän enemmän mäkistä maastoa). Toyota tälle Kialle varmaan pärjäisi ihan hybridilinjallakin kulutuksen osalta silloin kun käytetään autoa ihan hybriditilassa. ECVT vaihteistolla todennäköisesti saadaan vielä hivenen pienempi kulutus sopivissa olosuhteissa. Toisissa olosuhteissa sitten isommasta akusta saadaan varmasti paremmat kulutuslukemat kun pystytään lataamaan tarvittaessa enemmän ja pidempään sitä akkua.

Pitkää maantieajoa satasta sama auto kuluttaa sen about 4,7-5.1 väliin, joten kun nopeus tuosta laskee niin hyötysuhdekin paranee. Toisaalta sitten lähipyörityksessä tyhjällä akulla liikkeelle lähtiessä kuluttaa suhteessa aika paljon enemmän, mutta jopa talvella jäädään alle sen mitä edellinen auto kulutti keskikulutuksella (7,2l) ja kylmällä koneella toki sitten ihan hurjasti enemmän olisi tuo edellinen kärry kuluttanut (2000 luvun alun 1,6 bensakone).
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä kun tänään tuossa pari eri settiä plugarilla ("tyhjä" akku, eli about 14% latausta kun lähti ajelemaan (pelkkään sähköajoon vaatii 16-17%) ajelin, niin vaikea kuvitella että kovin moni ihan puhdas hybridilinja pärjäisi. Eka meni 115km, keskikulutuksella 3,4l/100km. Suurin osa satasen maantietä, mutta koska about 20km jälkeen samalle tiellä kääntyi varmaan 100 auton letka abcn pihasta (joku autokokoontuminen) niin seuraava 70km mentiin 80+ keskinopeutta. Toinen 45km pätkä tuohon perää meni vaihtelevaa maastoa ilman ruuhkia about 3,7l/100km kulutuksella (vähän enemmän mäkistä maastoa). Toyota tälle Kialle varmaan pärjäisi ihan hybridilinjallakin kulutuksen osalta silloin kun käytetään autoa ihan hybriditilassa. ECVT vaihteistolla todennäköisesti saadaan vielä hivenen pienempi kulutus sopivissa olosuhteissa. Toisissa olosuhteissa sitten isommasta akusta saadaan varmasti paremmat kulutuslukemat kun pystytään lataamaan tarvittaessa enemmän ja pidempään sitä akkua.

Pitkää maantieajoa satasta sama auto kuluttaa sen about 4,7-5.1 väliin, joten kun nopeus tuosta laskee niin hyötysuhdekin paranee. Toisaalta sitten lähipyörityksessä tyhjällä akulla liikkeelle lähtiessä kuluttaa suhteessa aika paljon enemmän, mutta jopa talvella jäädään alle sen mitä edellinen auto kulutti keskikulutuksella (7,2l) ja kylmällä koneella toki sitten ihan hurjasti enemmän olisi tuo edellinen kärry kuluttanut (2000 luvun alun 1,6 bensakone).
Nippeli kysymys, oliko noissa kulutuksissa siis bensan kulutus ja jos tyhjällä lähdit, niin mukana (osassa) se bensa millä akkua ladattiin, jos akun varaustila nettonakasvo.
 
Nippeli kysymys, oliko noissa kulutuksissa siis bensan kulutus ja jos tyhjällä lähdit, niin mukana (osassa) se bensa millä akkua ladattiin, jos akun varaustila nettonakasvo.

No siis noissa se bensa mitä auto kulutti/100km (tai väitti kuluttavan, en käynyt tänään tankkaamassa, lataa akkua, pyörittää pyöriä tai mitä ikinä). Akun varaustaso vaihtelee aika runsaasti alku ja lopputilan välillä mutta yleensä alle 8% ei normitlanteessa laske ja toisaalta kun nousee niin auto käyttää sitten sitä tietty ajamiseen. Sähkötilaan takaisin (eli ei käytetä polttista ollenkaan jos teho muuten riittää) ei pääse kuin ajelemalla sport tilalla, joka sitten latailee akkua riittävästi jolloin kilometrejä sähköajoin tulee (17+% vaatii akun varaustasoksi). Ei tullut käytettyä sport tilaa ollenkaan vaan ajelin sillä vakio eco -tilalla (ei muita tiloja). 95 siis bensana käytössä.

Ennen tuota 45km pätkää auto ehti olla pihassa about 10minuuttia latauksessa 16A teholla (eli about 3,4kWh teholla niin vajaa 600Wh ehti tulla 8,9kWh akkupakettiin lisää virtaa) eli sen verran mitä kesti lastin purkaminen.
 
Viimeksi muokattu:
On automaatteja ja sitten on portaattomia lootia. Esim toi eCVT planeettapyörästö mielestäni varsin nerokas ratkaisu ja Toyotalta ei normiautoista edes manuaalia saa, vaikka haluaisi. Kulutus on melkoisen pitkälle opitimoitu, kun moottori on kokoajan siellä optimikierroksilla. Se sitten kuskista kiinni, että pitääkö tästä vai ei. Mutta vähän se syö.
Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...

No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
 
Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...

No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
Se mikä minun ymmärrys, niin toi eCVT toimii samoin, mitä takavedon perä. Eli, takavedossa jaetaan tuleva voima kahdelle renkaalle sen mukaan, että mennäänkö suoraan, vai onko mutka. Ja eCVTssä se toimii just toisinpäin, että otetaan energia "renkaista" (perinteisestä moottorista, tai sähkömoottorista) ja yhdistetään se samaan. Ja ei ole hihnoja tai muita ihmeellisyyksiä sisällä. Mitä toi "e" tarkoittaa, että vaihdelaatikon rinnalla on sähkömoottori ja se toimii peruutusvaihteena, otetaan energiaa akkuun, laitetaan mooottori tarvittaessa käyntiin ja hoidetaan "vaihdevälitys". Ja sen verran tuosta peruuttamisesta, että koska se tapahtuu sähkömoottorilla, niin johonkin jyrkkään ylämäkeen kun kärryä isolla kuormalla työntää, niin ei siinä loputtomiin voimaa ole.
Eli pitäisi kestää auton elinajan, jos sitä nyt ei hajottamalla hajota. Toyotalla taisivat sanoa, että 90k kohdalla voi harkita öljynvaihtoa, kun kerran mahdollista, mutta ei ole sekään pakollista.

Sekin vielä, että näissä vekottimissa moottorissa erikseen ei ole akkulaturia ja starttimoottoria. Eikä vesipumpulle, ohjaustehostimelle taikka ilmastoinnille ole apuhihnoja. Ne kaikki menee sähköisesti. Se sitten, että onko se luotettavampi vai ei, mutta näin äkkiä ajalteltuna helpompi vaihtaa, jos sattuu hajoamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän Toyota on ratkaissut tuon takavedon kestävyyden kun siinähän ei ole mekaanista yhteyttä etu- ja taka-akselin välillä? Meinaan kun Volvon ERAD- ollut ainakin ongelmallinen

 
Mitenhän Toyota on ratkaissut tuon takavedon kestävyyden kun siinähän ei ole mekaanista yhteyttä etu- ja taka-akselin välillä? Meinaan kun Volvon ERAD- ollut ainakin ongelmallinen


Siellä taka-akselilla on pelkkä sähkömoottori, käsittääkseni sitä ei mitenkään erikseen kytketä irti, kuten Volvolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 997
Viestejä
4 863 662
Jäsenet
78 499
Uusin jäsen
Anttilantti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom