Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Nykyään on jo vaikeaa löytää kunnollisia vertailupareja manuaalin ja automaatin välille, mutta käytännössä automaattivaihteistoisten autojen mediaanikulutus on pienempi kuin manuaalien. Ammattilaisten tekemissä virallisissa kulutusmittauksissa voimalinjan optiminopeuksilla manuaalilla voi saada pienemmän kulutuksen, mutta kääntöpuolena on se että kyseisenlainen manuaalivaihteisto ei ole kovin miellyttävä käytännössä.
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Edit, olin vähän ylioptimistinen automaattiin.
 
Viimeksi muokattu:
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.

1753520274947.jpeg
 
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Ihan heitän täältä oman automallini manuaali vs. DSG-kulutusvertailun Spritmonitorista: manuaali ja DSG: 5,9 l/100 km vs. 6,6 l/100 km, muuten autoilla samat pohjatietospeksit
 
Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.
Vähän yllättyin että edelleen löytyy eroa noin päin , olin niin varma että tänäpäivänä paperillakkin automaattijärjestäin pärjäisi .
Ja että tuollaisessakin vertailussa missä automaatissa vaihteita enemmän niin optimoinnila ylitettään, massa, kitka, ym tappiot. No jos kun tuossa manuaali optimoitu, ja labrauksilla haettu minimi.
Vaikka tuo pinikoneinen niin silti yllättävän iso ero, niin silti ylistän automaattia, mosissakin

Mutta itse aiheensee, hybridiin, lataushybridiin, niin en sitä automaattia listaisi ns huonoksi puoleksi, päinvastoin.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
Johtuu pitkälti siitä että normaaleja auton moottoreita valmistetaan mielettömiä määriä, joten ne ovat halpoja.

Mun tietääkseni se Nissan Qasqain hybridi on tällähetkellä ainoa tuollainen markkinoilla.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
EREV taitaapi olla uusi markkinointinimi noille, ja varsinkin Kiinassa ilmeisesti suhteellisen suosittuja. Viime aikoina on ollut erilaisia lupauksia että paljon uusia malleja olisi tulossa ensi vuodesta eteenpäin Euroopan markkinoille, mutta saa nähdä kamppaako erilaiset kauppapolitiikan kiemurat nämä suunnitelmat.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
HA autoissa sarjahybridejä vähän, mutta ehkä suosittu Mitsubishi menee lähelle (vai olenko ymmärtänyt sen toiminnan ihan väärin)

Jos haet nimenomaan sellaisia autoja joissa polttis akkuja ladataessa on mekaanisesti irtikytketty vetävästä voimalinjasta.

Tarviiko sen toimia vakiokierroksilla, jos moottori suunniteltu kohtuu kapealle optimitehoa/kierrosalueelle, niin automatiikka optimoi välitykset sen mukaan. toimii riittävän tasaisessa ajossa.
 
Nuo eivät vaikuta kovin energiatehokkailta matka-ajossa. Mazda MX-30 e-Skyactive ehkä karsein esimerkki moisesta.
Tuo wankel sotkee tuon vertailun, eikä sitä voi oikein pitää kuin esimerkkinä huonosta toteutuksesta.

Mielenkiintoinen se toki on, mutta ei niin mielenkiintoinen että henkilökohtaisesti tuohon lähtisin sotkeutumaan.
 
Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.
On automaatteja ja sitten on portaattomia lootia. Esim toi eCVT planeettapyörästö mielestäni varsin nerokas ratkaisu ja Toyotalta ei normiautoista edes manuaalia saa, vaikka haluaisi. Kulutus on melkoisen pitkälle opitimoitu, kun moottori on kokoajan siellä optimikierroksilla. Se sitten kuskista kiinni, että pitääkö tästä vai ei. Mutta vähän se syö.
 
Sinänsä kun tänään tuossa pari eri settiä plugarilla ("tyhjä" akku, eli about 14% latausta kun lähti ajelemaan (pelkkään sähköajoon vaatii 16-17%) ajelin, niin vaikea kuvitella että kovin moni ihan puhdas hybridilinja pärjäisi. Eka meni 115km, keskikulutuksella 3,4l/100km. Suurin osa satasen maantietä, mutta koska about 20km jälkeen samalle tiellä kääntyi varmaan 100 auton letka abcn pihasta (joku autokokoontuminen) niin seuraava 70km mentiin 80+ keskinopeutta. Toinen 45km pätkä tuohon perää meni vaihtelevaa maastoa ilman ruuhkia about 3,7l/100km kulutuksella (vähän enemmän mäkistä maastoa). Toyota tälle Kialle varmaan pärjäisi ihan hybridilinjallakin kulutuksen osalta silloin kun käytetään autoa ihan hybriditilassa. ECVT vaihteistolla todennäköisesti saadaan vielä hivenen pienempi kulutus sopivissa olosuhteissa. Toisissa olosuhteissa sitten isommasta akusta saadaan varmasti paremmat kulutuslukemat kun pystytään lataamaan tarvittaessa enemmän ja pidempään sitä akkua.

Pitkää maantieajoa satasta sama auto kuluttaa sen about 4,7-5.1 väliin, joten kun nopeus tuosta laskee niin hyötysuhdekin paranee. Toisaalta sitten lähipyörityksessä tyhjällä akulla liikkeelle lähtiessä kuluttaa suhteessa aika paljon enemmän, mutta jopa talvella jäädään alle sen mitä edellinen auto kulutti keskikulutuksella (7,2l) ja kylmällä koneella toki sitten ihan hurjasti enemmän olisi tuo edellinen kärry kuluttanut (2000 luvun alun 1,6 bensakone).
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä kun tänään tuossa pari eri settiä plugarilla ("tyhjä" akku, eli about 14% latausta kun lähti ajelemaan (pelkkään sähköajoon vaatii 16-17%) ajelin, niin vaikea kuvitella että kovin moni ihan puhdas hybridilinja pärjäisi. Eka meni 115km, keskikulutuksella 3,4l/100km. Suurin osa satasen maantietä, mutta koska about 20km jälkeen samalle tiellä kääntyi varmaan 100 auton letka abcn pihasta (joku autokokoontuminen) niin seuraava 70km mentiin 80+ keskinopeutta. Toinen 45km pätkä tuohon perää meni vaihtelevaa maastoa ilman ruuhkia about 3,7l/100km kulutuksella (vähän enemmän mäkistä maastoa). Toyota tälle Kialle varmaan pärjäisi ihan hybridilinjallakin kulutuksen osalta silloin kun käytetään autoa ihan hybriditilassa. ECVT vaihteistolla todennäköisesti saadaan vielä hivenen pienempi kulutus sopivissa olosuhteissa. Toisissa olosuhteissa sitten isommasta akusta saadaan varmasti paremmat kulutuslukemat kun pystytään lataamaan tarvittaessa enemmän ja pidempään sitä akkua.

Pitkää maantieajoa satasta sama auto kuluttaa sen about 4,7-5.1 väliin, joten kun nopeus tuosta laskee niin hyötysuhdekin paranee. Toisaalta sitten lähipyörityksessä tyhjällä akulla liikkeelle lähtiessä kuluttaa suhteessa aika paljon enemmän, mutta jopa talvella jäädään alle sen mitä edellinen auto kulutti keskikulutuksella (7,2l) ja kylmällä koneella toki sitten ihan hurjasti enemmän olisi tuo edellinen kärry kuluttanut (2000 luvun alun 1,6 bensakone).
Nippeli kysymys, oliko noissa kulutuksissa siis bensan kulutus ja jos tyhjällä lähdit, niin mukana (osassa) se bensa millä akkua ladattiin, jos akun varaustila nettonakasvo.
 
Nippeli kysymys, oliko noissa kulutuksissa siis bensan kulutus ja jos tyhjällä lähdit, niin mukana (osassa) se bensa millä akkua ladattiin, jos akun varaustila nettonakasvo.

No siis noissa se bensa mitä auto kulutti/100km (tai väitti kuluttavan, en käynyt tänään tankkaamassa, lataa akkua, pyörittää pyöriä tai mitä ikinä). Akun varaustaso vaihtelee aika runsaasti alku ja lopputilan välillä mutta yleensä alle 8% ei normitlanteessa laske ja toisaalta kun nousee niin auto käyttää sitten sitä tietty ajamiseen. Sähkötilaan takaisin (eli ei käytetä polttista ollenkaan jos teho muuten riittää) ei pääse kuin ajelemalla sport tilalla, joka sitten latailee akkua riittävästi jolloin kilometrejä sähköajoin tulee (17+% vaatii akun varaustasoksi). Ei tullut käytettyä sport tilaa ollenkaan vaan ajelin sillä vakio eco -tilalla (ei muita tiloja). 95 siis bensana käytössä.

Ennen tuota 45km pätkää auto ehti olla pihassa about 10minuuttia latauksessa 16A teholla (eli about 3,4kWh teholla niin vajaa 600Wh ehti tulla 8,9kWh akkupakettiin lisää virtaa) eli sen verran mitä kesti lastin purkaminen.
 
Viimeksi muokattu:
On automaatteja ja sitten on portaattomia lootia. Esim toi eCVT planeettapyörästö mielestäni varsin nerokas ratkaisu ja Toyotalta ei normiautoista edes manuaalia saa, vaikka haluaisi. Kulutus on melkoisen pitkälle opitimoitu, kun moottori on kokoajan siellä optimikierroksilla. Se sitten kuskista kiinni, että pitääkö tästä vai ei. Mutta vähän se syö.
Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...

No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
 
Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...

No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
Se mikä minun ymmärrys, niin toi eCVT toimii samoin, mitä takavedon perä. Eli, takavedossa jaetaan tuleva voima kahdelle renkaalle sen mukaan, että mennäänkö suoraan, vai onko mutka. Ja eCVTssä se toimii just toisinpäin, että otetaan energia "renkaista" (perinteisestä moottorista, tai sähkömoottorista) ja yhdistetään se samaan. Ja ei ole hihnoja tai muita ihmeellisyyksiä sisällä. Mitä toi "e" tarkoittaa, että vaihdelaatikon rinnalla on sähkömoottori ja se toimii peruutusvaihteena, otetaan energiaa akkuun, laitetaan mooottori tarvittaessa käyntiin ja hoidetaan "vaihdevälitys". Ja sen verran tuosta peruuttamisesta, että koska se tapahtuu sähkömoottorilla, niin johonkin jyrkkään ylämäkeen kun kärryä isolla kuormalla työntää, niin ei siinä loputtomiin voimaa ole.
Eli pitäisi kestää auton elinajan, jos sitä nyt ei hajottamalla hajota. Toyotalla taisivat sanoa, että 90k kohdalla voi harkita öljynvaihtoa, kun kerran mahdollista, mutta ei ole sekään pakollista.

Sekin vielä, että näissä vekottimissa moottorissa erikseen ei ole akkulaturia ja starttimoottoria. Eikä vesipumpulle, ohjaustehostimelle taikka ilmastoinnille ole apuhihnoja. Ne kaikki menee sähköisesti. Se sitten, että onko se luotettavampi vai ei, mutta näin äkkiä ajalteltuna helpompi vaihtaa, jos sattuu hajoamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän Toyota on ratkaissut tuon takavedon kestävyyden kun siinähän ei ole mekaanista yhteyttä etu- ja taka-akselin välillä? Meinaan kun Volvon ERAD- ollut ainakin ongelmallinen

 
Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...

No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
Hybriditoyotan eCVT vaihteistolla ei ole teknisesti mitään tekemistä varsinaisen CVT vaihteiston kanssa, muuta kuin toki se että välitysuhde muuttuu portaattomasti.

Sinänsä CVT vaihteisto ei sulje momentinmuunninta pois, esim subarun CVT on momentinmuunnin vaihteisto, ja liikkeellelähtö tapahtuu kuten millä tahansa modernilla "mehumaija" vaihteistolla, ja kuten muutkin modernit automaatit momentinmuunnin lukitaan pian liikkeelelähdön jälkeen, jonka jälkeen voimansiirto on "kova".
 
Joo kyllähän tuo CVT nimi on "varattu" tuolle ratkaisulle jossa jonkin tyyppinen kiilahihna/ketju välittää voimaa kahden kiilapyörän välillä.

Kyllähän esimerkiksi joitain hydraulisia voimansiirtojärjestelyitäkin voisi kutsua CVT:ksi sillä perusteella että välitys on muuttuva.

Mulla on aina hieman puolustava kanta tuohon CVT nimitykseen, kun ensimmäinen auto oli CVT vedolla.
 
Joo kyllähän tuo CVT nimi on "varattu" tuolle ratkaisulle jossa jonkin tyyppinen kiilahihna/ketju välittää voimaa kahden kiilapyörän välillä.
Kai nämä ovat sukupolvijuttuja, joilekkin se automaatti on nimeomaan vanhoja autojen automaatti tekniikkaa,momentti muunnin, vanhat Jenkkit, vanhan Volvon volvon omistaman Volvon. josta sitten tuli mieleen variaattori.

Totta että joskus joskus yleistermit leimaantuu niin tiukasti johonkin tiettyyn tekniseen toteutukseen, paikallisesti ei välttämättä mailmanlaajuisesti.

Tuon takia ja joskus muistkain syistä valmistajan kannattaa käyttää markkinoinnissa jotain muuta nimitystä mikä erottaa sen eri sukupolvien miele yhtymistä.
 
Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...

No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
Muutkin on tähän vastailleet jo kaikenlaista, mutta suora vastaus itse kysymykseen: Toyotan eCVT on luotettava eikä kannata jättää autoa ostamatta sen pelossa. Vaikka se vaikuttaa toiminnaltaan mustalta magialta niin se on aika robusti järjestelmä. Eka Priushan tuli jo 1996, eli onhan noita ollut jo kauan.

Itselläni on kokemusta useammasta kertynyt tässä vuosien saatossa eikä yhdessäkään ole ollut voimansiirron kanssa mitään ongelmia. Vähän kuminauhamaiselta se kiihtyvyys tuntuu, mutta siihen tottuu.
 
Muutkin on tähän vastailleet jo kaikenlaista, mutta suora vastaus itse kysymykseen: Toyotan eCVT on luotettava eikä kannata jättää autoa ostamatta sen pelossa. Vaikka se vaikuttaa toiminnaltaan mustalta magialta niin se on aika robusti järjestelmä. Eka Priushan tuli jo 1996, eli onhan noita ollut jo kauan.

Itselläni on kokemusta useammasta kertynyt tässä vuosien saatossa eikä yhdessäkään ole ollut voimansiirron kanssa mitään ongelmia. Vähän kuminauhamaiselta se kiihtyvyys tuntuu, mutta siihen tottuu.
Sai heti alussa hyvän maineen ja siitä tekniikka itsessään on luotettavuudeltaan hyvä ja jäänyt mielikuva että käytännön toteutukset otse makaniikasta olleet euton eliän heittämällä kestäviä (siis ei pelkästään Toytotan autoissa)

No se missä on vaihtoeistoin ja moottorin raja, niin onhan noissa mennyt ainakin akkuja, en fakta tarkistanut onko moottoreita, tehoelektroniikka mennyt, mutta ainakin Toytotalla hyvässä meineessa nekin. Ja akun voi laskea kuluvaksi , ja Toytota senkin hoivaamisessa onnistunut.

Vähän kuminauhamaiselta se kiihtyvyys tuntuu, mutta siihen tottuu.
Kun tiedetään miten tärkeitä mielikuvat on, niin ehkä vähän yllätys ettei ole jotain keinotekoisia valinnaisia virityksiä, mietin siis jotain parametrointia millä luotaisiin sitä "nykyimistä" , eihän siinä järkeä jos auto sillä kiihtyisi huonommin, kuluttaisi enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Kun tiedetään miten tärkeitä mielikuvat on, niin ehkä vähän yllätys ettei ole jotain keinotekoisia valinnaisia virityksiä, mietin siis jotain parametrointia millä luotaisiin sitä "nykyimistä" , eihän siinä järkeä jos auto sillä kiihtyisi huonommin, kuluttaisi enemmän.
Subarulla on osassa malleista virtuaaliset vaihteet.

Toyotalla ja Lexuksella on myös ”rattivaihteet” joissain malleissa. Eihän tossa mitään järkeä ole ja tätä on perusteltu valmistajan suunnasta sillä, että eurooppalaiset näitä toivoo.:D
 
Joissain CVT autoissahan oli että noita virtuaalivaihteita ei edes saanut pois päältä, vaan täyskaasukiihdytys pakotti ne aina. Ilmeisesti siinä kiihtyvyyydessä ei kuitenkaan käytännössä ollut kuin jokin sekunnin kymmenyksen ero, eli mistään merkittävästä haitasta ei voi puhua.

Tosin kyllähän esim F1 kielsi CVT järjestelmän hyvin pitkälti äänen takia, teknisen ratkaisun pitää olla melko murskaavan ylivoimainen jotta ihmiset hyväkyvät sen laajamittaisesti, jos se poikkeaa tunnepalautteeltaan perinteisestä.
 
Joo kyllähän tuo CVT nimi on "varattu" tuolle ratkaisulle jossa jonkin tyyppinen kiilahihna/ketju välittää voimaa kahden kiilapyörän välillä.

Joissain CVT autoissahan oli että noita virtuaalivaihteita ei edes saanut pois päältä, vaan täyskaasukiihdytys pakotti ne aina. Ilmeisesti siinä kiihtyvyyydessä ei kuitenkaan käytännössä ollut kuin jokin sekunnin kymmenyksen ero, eli mistään merkittävästä haitasta ei voi puhua.

Tosin kyllähän esim F1 kielsi CVT järjestelmän hyvin pitkälti äänen takia, teknisen ratkaisun pitää olla melko murskaavan ylivoimainen jotta ihmiset hyväkyvät sen laajamittaisesti, jos se poikkeaa tunnepalautteeltaan perinteisestä.

Yleisesti, vai onko tässä nyt puhe variaattorista

Yleisesti: Toyota tekniikka hyvä ja se on kuluttajiin uponnut, ja portaallisissakin automaateissa arvostettu sitä kulmattomuutta. (miinusta jos vaihdot huomaa) Sähkisaikaan tuo pitäisi olla taputeltu.

Suomessakin automaati vuosia hallinneet markkinaa monessa segmentissä. Joo tiedän että on kokoluokkia missä manuaalia myyty vimmevuosiin asti. Ikänsä manuaaliajaneelle ehkä jotain pelkoja, ja joistain mallisarjoista se manuaali voi olla halvempi ja hintaedellä joku toinen valitsee.

Totta että Täys sähkis , onko se sitten yksi tai kaksi vaihetinen, vai portaaton, mutta hain samaistukselal sitä kokemusta.
 
Yleistäen voi sanoa että tyhjäakkuinen plugari kuluttaa maantieajossa saman verran kuin auto jossa on sama moottori ilman akkua, mutta syykin on aika selvä, se akun lisämassa ei juurikaan vaikuta tasanopeudella.

Kaupunkiajossa vastaava tilanne kyllä kääntyy yleensä plugarin eduksi, koska se kuitenkin kykenee keräämään osan jarrutusenergiasta talteen.

Sen sijaan jos verrataan samantehoisia autoja, niin vaaka kääntyy kyllä aika vahvasti sen plugarin eduksi.

Tuo legenda siitä että ladattavat plugarit kuluttavat akku tyhjänä saman kuin pelkät polttikset öie ee lähtenyt siitä kun ajettiin 2,5 tonnisella neliveto katumaasturilla ja saatiin tyhjällä akulla 12l/100km kulutus, ja muisteltiin että suunnilleen tuonhan se vei se edellinenkin. Tosin unohdettiin että se oli diesel ja vastaava bensavehje vei 20l/100km.




Jotkut plugarit toimivat, tai lähinnä sallivat ajaa vaikka toisessa voimajärjestelmässä olisi vika, mutta ei ole mikään sääntö.

Ja katsastuksessa ei tosiaan sallita mitään vikoja mihinkään järjestelmään joka voi vaikuttaa päästöihin. Tämä pätee kaikkiin autoihin (pl. käytännössä täyssähköautot).

Mikään varavoimalaitos se ei siis tosiaan ole.




Tietääkseni mikään auto ei kieltäydy käynnistymästä tai toimiasta jos akku on vaan normaalisti tyhjä (ei siis vilatilassa tms), mutta joissain autoissa se tyhjä akku vaikuttaa käytettävissä oleviin tehoihin todella radikaalisti, joissain ei ole mitään eroa.
Kyllähän plugarit saa kuluttamaan perinteiseen vaihdelaatikkoon kytkettäessä ihan kunnolla vs tuo Toyotan HSD systeemi.
Tuolla kun laittaa nuo 3 eri tekniikkaa rinnakkain, niin näkee kyllä eroja. Kaikissa RAV4:ssa siis sama 2,5 L moottori ja kaupunkikulutukseen saatu jo 3,0 L/100 km ero tuohon ilman hybridiä olevaan 8-vaihteiseen automaattiin. MB osaa kuluttaa jo tolkuttomasti sähköä tuolla yhdistetyllä 52 kWh/100 ml lukemalla vs RAV4:n 36 kWh/100 ml. Eli 33 kWh/100 km vs 22 kWh/100 km. Omalla RAV4 plugarilla näyttää nyt 2 vuoden kulutus sähköisessä ajossa 21,6 kWh/100 km lukemaa, joten hyvin tuo EPA normi näyttää toimivan arviointiin.


IMG_4889.png
 
Kyllähän plugarit saa kuluttamaan perinteiseen vaihdelaatikkoon kytkettäessä ihan kunnolla vs tuo Toyotan HSD systeemi.
Tuolla kun laittaa nuo 3 eri tekniikkaa rinnakkain, niin näkee kyllä eroja. Kaikissa RAV4:ssa siis sama 2,5 L moottori ja kaupunkikulutukseen saatu jo 3,0 L/100 km ero tuohon ilman hybridiä olevaan 8-vaihteiseen automaattiin. MB osaa kuluttaa jo tolkuttomasti sähköä tuolla yhdistetyllä 52 kWh/100 ml lukemalla vs RAV4:n 36 kWh/100 ml. Eli 33 kWh/100 km vs 22 kWh/100 km. Omalla RAV4 plugarilla näyttää nyt 2 vuoden kulutus sähköisessä ajossa 21,6 kWh/100 km lukemaa, joten hyvin tuo EPA normi näyttää toimivan arviointiin.


IMG_4889.png

Mulle on nyt vähän epäselvä tuo sun viestin pointti, mutta kyllähän se on laajasti hyväksytty että tuo toyotan hybridijärjestelmä on hyvin energiatehokas, eikä muut valmistajat yleisesti ottaen pärjää tuossa kilpailussa, mutta aika rohkea oletus että syy olisi vain vaihdelaatikossa.

Tuossa nyt näkee sen että siitä plugin hybridi järjestelmästä on hyötyä myös akku tyhjänä, kun rav4 on olemassa kaikilla noilla tekniikoilla.

Tuo "puolet" isompi mersu tietysti kuluttaa enemmän, sekä bensaa että sähköä.. Tuo testirinki on kyllä aika rankan olonen jos kulutukseksi saadaan 50+kwh/100km.

Tuo tavallisella automaatilla oleva rav4 ei tosin ole samalla moottorilla kuin nuo hybridit, vaikka se nyt saman kokoinen sattuukin olemaan.
 
Vanhat plugarit, esim. F30-korin BMW 330e ja W205-korin MB C350e kuluttaa paljon akku tyhjänä ja varsinkin Mersu on aika janoinen akku täynnäkin. Näistä on varmaan syntynyt se mielikuva, että plugarit kuluttaa akku tyhjänä paljon. Uudet on melko energiatehokkaita.
 
Tuossa Tuulilasin testi Kugalla, jossa Atikinson-kierrolla polttis, aivan kuten Toyotissa ja Grandlandilla, jossa tavis polttis, kuten valtaosassa plugareita.

Hyvin näkyy kulutusero tyhjällä akulla...

Kuga grandland phev kulutus.jpg
 
Yleensä kyllä vaikuttaa että monella on käsitys että se plugari kuluttaisi valtavasti enemmän kuin sama auto ilman akkua
 
Tuossa Tuulilasin testi Kugalla, jossa Atikinson-kierrolla polttis, aivan kuten Toyotissa ja Grandlandilla, jossa tavis polttis, kuten valtaosassa plugareita.

Hyvin näkyy kulutusero tyhjällä akulla...

Kuga grandland phev kulutus.jpg

Sokeana en nyt erota mitä palkkeja kuvakaappauksessa on. Eri polttoainesäiliön tilavuus niin ilmeisesti eri autoista kyse, tai eri vuosimalli. Ilmeisesti Ford Kuga tarkoitus. Onko Kugassa myös portaaton vaihteistoa, teknisesti samanlainen kuin mm Toytotalla. jos ei sarjahybridi, niin Atkinsson jos ja kun optimoitu kapealle kierrosalueelle niin ollaakseen optimi tarvii toteutuksen.

Joskus varmaan lukenut Tuulilasin kulutustestien kuvauksen, mutta en satavarma muista, niin onko "mitattu tyhjällä akulla" nyt käytännössä miten, siis onko mittaus nyt joku piikki kulutus mittaus, oikeast tyhjän akun kulutusta, vai onko mittaustavalla jotain oikeasti käytännön merkitystä. simuloitu oikeaa hybridiajoa.
 
Sokeana en nyt erota mitä palkkeja kuvakaappauksessa on. Eri polttoainesäiliön tilavuus niin ilmeisesti eri autoista kyse, tai eri vuosimalli. Ilmeisesti Ford Kuga tarkoitus. Onko Kugassa myös portaaton vaihteistoa, teknisesti samanlainen kuin mm Toytotalla. jos ei sarjahybridi, niin Atkinsson jos ja kun optimoitu kapealle kierrosalueelle niin ollaakseen optimi tarvii toteutuksen.

Joskus varmaan lukenut Tuulilasin kulutustestien kuvauksen, mutta en satavarma muista, niin onko "mitattu tyhjällä akulla" nyt käytännössä miten, siis onko mittaus nyt joku piikki kulutus mittaus, oikeast tyhjän akun kulutusta, vai onko mittaustavalla jotain oikeasti käytännön merkitystä. simuloitu oikeaa hybridiajoa.
Kuvittelisin että tuossa on kuga ja grandland. Polttoainesäiliön tilavuus on kyllä kummassakin sama 43l.

Yleensähän noilla lehdillä on jokin vakiolenkki jonka ne käyvät ajamassa.
 
Yleensähän noilla lehdillä on jokin vakiolenkki jonka ne käyvät ajamassa.
Joo, mutta mitä Tuulilasi on oikeasti mitannut. Saako autoja paramteroitua edes samanlailla, että mittaisi samaa.

Mitattu bensankulutus tyhjällä akulla tuo mieleen että lähdetty mittaus kierrokselle tyhjällä akulla, mutta mitä sen jälkeen. Jos lehti yrittäisi simuloida pelkkää hybridikäyttöä ilman töpseli latausta, niin termi valinto outo. Jos yrittävät hynridillä simuloida pelkkää bensa-ajoa niin lukijalle tarpeeton , harhaanjohtava tieto.
 
Mulle on nyt vähän epäselvä tuo sun viestin pointti, mutta kyllähän se on laajasti hyväksytty että tuo toyotan hybridijärjestelmä on hyvin energiatehokas, eikä muut valmistajat yleisesti ottaen pärjää tuossa kilpailussa, mutta aika rohkea oletus että syy olisi vain vaihdelaatikossa.

Tuossa nyt näkee sen että siitä plugin hybridi järjestelmästä on hyötyä myös akku tyhjänä, kun rav4 on olemassa kaikilla noilla tekniikoilla.

Tuo "puolet" isompi mersu tietysti kuluttaa enemmän, sekä bensaa että sähköä.. Tuo testirinki on kyllä aika rankan olonen jos kulutukseksi saadaan 50+kwh/100km.

Tuo tavallisella automaatilla oleva rav4 ei tosin ole samalla moottorilla kuin nuo hybridit, vaikka se nyt saman kokoinen sattuukin olemaan.
Kyllä se moottori on ihan samaa sukua noissa jenkkeihin vietävissä RAV4 malleissa. Perusmoottori bensaan on A25A-FKS ja sen virkaveli on hybridiversiona A25A-FXS, jossa tehoa 30 hp vähemmän. Ainakin itte olen pitänyt tuota ns samana moottorina.

IMG_4890.png
 
Joo, mutta mitä Tuulilasi on oikeasti mitannut. Saako autoja paramteroitua edes samanlailla, että mittaisi samaa.

Mitattu bensankulutus tyhjällä akulla tuo mieleen että lähdetty mittaus kierrokselle tyhjällä akulla, mutta mitä sen jälkeen. Jos lehti yrittäisi simuloida pelkkää hybridikäyttöä ilman töpseli latausta, niin termi valinto outo. Jos yrittävät hynridillä simuloida pelkkää bensa-ajoa niin lukijalle tarpeeton , harhaanjohtava tieto.
Todennäköisin skenaario on se että ovat ajaneet plugarilla kunnes pelkällä sähköllä ajo ei enää onnistu, ja sitten testilenkille. Ainakin TM on joskus kirjoittanut artikkelin tai useamman siitä kuinka tekevät noita testejä, lienee tuulilasikin avannut tuota.
 
Kyllä se moottori on ihan samaa sukua noissa jenkkeihin vietävissä RAV4 malleissa. Perusmoottori bensaan on A25A-FKS ja sen virkaveli on hybridiversiona A25A-FXS, jossa tehoa 30 hp vähemmän. Ainakin itte olen pitänyt tuota ns samana moottorina.

IMG_4890.png
Kyllä ne varmaan samaan perus konstruktioon perustuvat, joten siinä mielessä samoja moottoreita.

Samalla lailla esim aikanaan volvon T5 ja D5 olivat samoja moottoreita, toinen vaan Otto moottori ja toinen Diesel moottori.

Eli Otto ja Atkinson moottorit eroavat toisistaan siinämäärin isosti että niillä on ihan omat nimensä kehittäjänsä mukaan, vaikka perusrakenne nyt sama onkin.
 
Todennäköisin skenaario on se että ovat ajaneet plugarilla kunnes pelkällä sähköllä ajo ei enää onnistu, ja sitten testilenkille. Ainakin TM on joskus kirjoittanut artikkelin tai useamman siitä kuinka tekevät noita testejä, lienee tuulilasikin avannut tuota.
Pikaisesti yritin goolettamalla löytää, yhden testi jutun missä oli testattu ali vähän kerottu testejä, yksi , lähtemällä täydellä akulla, sitten ajeltu akkujen varaus minimissään, ja kolmas mittaus pakottamalla lataamaan akkua.

Kiinnostavaa on se jos käytössä on latausmahdollisuus, niin paljonko voi ajella "lataus sähköllä" paljonko sille polttoainetta kulee, kiinnostavaa on se että jos lähtee täyteen ladatulla ja ajelee sinne lappiin, kolmas sitten se ettei ole latausmahdollisuutta, paljon kulutus silloin.
Koska hybrideissä tyypillisesti on niitä optimointi asetuksia, niin nuukailiaa kiinnostaa ne nuukailuasetukset.

Akun lataamisen kulutus kiinnostaa jos polttoaine vähissä ja miettii lataanko akun bensalla, esim sitä varten että voi esi lämmitellä sähköllä, jos autossa semmoinen ominaisuus.
 
Joo en näe oikein mitään pointtia maksaa dieselistä saman verran kuin 7v uudemmasta plugarista.

Sen suhteen aika harhaisia ovat automyyjat, sillä en usko montaa muutakaan kiinnostavan maksaa vanhasta dieselistä yhtä paljon kuin plugarista.
Aivan täysin eri ostajakunta. Plugari X5:n ostaa joku perheellinen peruspertti. Dieselin taas joku esim heppakoppia tai jotain isompaa traikkua vetävä. X5 Dieseliin saa 3,5ton vetomassan jota ei varmaan yhdestäkään plugarista löydy.
 
Ja eihän tuollainen MB 50 kWh/100 ml lukema nyt mitenkään erilainen ole moneen muuhunkaan verrattuna. BMW on vaikeampi löytää jenkeistä sopivaa plugaria verrokiksi, kun ei niitä sinne ole paljon tarjolla ollut. 330 ja 500?raketti alustainen. EPA testien lukemat on erinomaisen hyviä vs meidän WLTP. Ne hyvin lähellä sitä keskiarvoa, mihin tullaan pääsemään suuremmalla otannalla ja monet kuskit voi huomata täälläkin, että pystyy sen alle pääsemään kulutuksissa ympärivuotisessa ajossa.
Omalla kohdalla esim RAV4 plugarin Rangea luvataan WLTP 74 km ja EPA 67 km. Sanoisin, että monille tuo 67 km on parempi totuus, kuin 74 km, kun on vuoden ympäri ajeluista kyse.

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne varmaan samaan perus konstruktioon perustuvat, joten siinä mielessä samoja moottoreita.

Samalla lailla esim aikanaan volvon T5 ja D5 olivat samoja moottoreita, toinen vaan Otto moottori ja toinen Diesel moottori.

Eli Otto ja Atkinson moottorit eroavat toisistaan siinämäärin isosti että niillä on ihan omat nimensä kehittäjänsä mukaan, vaikka perusrakenne nyt sama onkin.
No vähän eri asiasta kyse, kun tuo FKS ja FXS on molemmat Atkinson syklillä toimivia moottoreita. FKS korkeampi viritteisenä on hyötysuhteeltaan vain 40 % max, kun taas FXS on jopa 41 % hyötysuhteella toimiva, eli molemmat vastaa jo dieselin hyötysuhdetta. Autoina noiden ulossaatava arkiteho on hybridillä 220 hp luokkaa ja tavallisella jotain 210 hp. Mutta kulutus siis kaupunkiajossa 3,0 L/100 km hybridillä pienempi.

Edit
Hybridin kokonaisteho koostuu 180 hp + 40 hp sähköbuustista, kun taas tuo ilman hybridiä on luokkaa 210 hp korkeaviritteisempi perusmoottori. Hybridin akkukoko luokkaa 1-3 kWh, joten se itselataava termi on kyllä suht osuva, kun se kerran on siellä jatkuvasti varastoituna ja purettavissa tilanteen mukaan.

IMG_4891.png
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti yritin goolettamalla löytää, yhden testi jutun missä oli testattu ali vähän kerottu testejä, yksi , lähtemällä täydellä akulla, sitten ajeltu akkujen varaus minimissään, ja kolmas mittaus pakottamalla lataamaan akkua.

Kiinnostavaa on se jos käytössä on latausmahdollisuus, niin paljonko voi ajella "lataus sähköllä" paljonko sille polttoainetta kulee, kiinnostavaa on se että jos lähtee täyteen ladatulla ja ajelee sinne lappiin, kolmas sitten se ettei ole latausmahdollisuutta, paljon kulutus silloin.
Koska hybrideissä tyypillisesti on niitä optimointi asetuksia, niin nuukailiaa kiinnostaa ne nuukailuasetukset.

Akun lataamisen kulutus kiinnostaa jos polttoaine vähissä ja miettii lataanko akun bensalla, esim sitä varten että voi esi lämmitellä sähköllä, jos autossa semmoinen ominaisuus.
Ei tuossa lataamisessa ajon aikana mitään sen suurempaa järkeä ole saatavissa, kuin että saa Rangea johonkin tarpeeseen kerrytettyä. Olikohan jossain 50-60 nopeudessa sai kerrytettyä luokkaa 1 km Rangea, kun ajoi 1 km. Eli vastasi jotain normaali hybridiajon 50 % sykliä. Taloudellisessa mielessä ihan turhaa yrittää saada jotain etevämmyyttä sillä aikaiseksi. Jos bensa on vähissä, niin akkua lataamalla erikseen täydempään suuntaan, niin kohta se bensa on vain nopeammin loppu, kuin ajamalla hybridi tilassa.
RAV4 hybridin keskikulutus oli omassa käytössä 5,3 L/100 km vuoden ajamisilla. Lappiin kyhnyttelyjä ei ollut ja monella lienee 6,0 L/100 km luokkaa.
Plugarilla menee 5,8 L/100 km luokkaa omat ajot ja monella varmaan 6,5 L/100 km vuotuisella tasolla.
Näillä saa kyllä huoletta menemään enemmänkin ja riippuu täysin ajoprofiilista.
Sähköllä ajettaessa on kesällä monet reissut luokkaa 16-17 kWh/100 km ja 2:den vuoden keskimääräinen kertymä on luokkaa 21 kWh/100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen omassa plugarissa käyttänyt sport moodia käytännössä vain jos haluan ladata sen verran, että kinttupolkumökkitie menee sähköllä ja voi siirrellä romuja mökin pihassa ettei polttis mene päälle. Käytännön hyöty on tuossakin aika kyseenalainen, kun polttoainetaloudelliselta kannalta tuossa tuskin tulee eroa siihen että ajaisi vaan automaatilla sähkön loppuun ja antaisi auton säätää itse loput. Lopulta ajettavat kilometrit ovat kuitenkin niin pieniä tuossa kohtaa.

Sport tila on hyödyllinen lähinnä kun valmistautuu ohittamaan kun eco tila rajoittaa tehoja polkimen kanssa niin paljon ja siihen sitä tulee käytettyä. Kian tapauksessa myös peräkärryn paino kun kasvaa ja nopeus myös niin tulee tarpeeseen kun automaatilla auto ajaa akuston käytettävissä olevan kapasiteetin nollaan (avustaa polttista) joka sinällään ei haittaisi mutta auto ei osaa vaihtaa sport tilaa päälle kun akusto loppuu niin ajo muuttuu nykiväksi kun vuorotellen lataa akkua ja ottaa sieltä virtaa.
 
Sokeana en nyt erota mitä palkkeja kuvakaappauksessa on. Eri polttoainesäiliön tilavuus niin ilmeisesti eri autoista kyse, tai eri vuosimalli. Ilmeisesti Ford Kuga tarkoitus. Onko Kugassa myös portaaton vaihteistoa, teknisesti samanlainen kuin mm Toytotalla. jos ei sarjahybridi, niin Atkinsson jos ja kun optimoitu kapealle kierrosalueelle niin ollaakseen optimi tarvii toteutuksen.

Joskus varmaan lukenut Tuulilasin kulutustestien kuvauksen, mutta en satavarma muista, niin onko "mitattu tyhjällä akulla" nyt käytännössä miten, siis onko mittaus nyt joku piikki kulutus mittaus, oikeast tyhjän akun kulutusta, vai onko mittaustavalla jotain oikeasti käytännön merkitystä. simuloitu oikeaa hybridiajoa.
Tyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:

Kuga 5,7l/100km

Grandland 10,7l/100km
Ei tuossa lataamisessa ajon aikana mitään sen suurempaa järkeä ole saatavissa, kuin että saa Rangea johonkin tarpeeseen kerrytettyä. Olikohan jossain 50-60 nopeudessa sai kerrytettyä luokkaa 1 km Rangea, kun ajoi 1 km. Eli vastasi jotain normaali hybridiajon 50 % sykliä. Taloudellisessa mielessä ihan turhaa yrittää saada jotain etevämmyyttä sillä aikaiseksi. Jos bensa on vähissä, niin akkua lataamalla erikseen täydempään suuntaan, niin kohta se bensa on vain nopeammin loppu, kuin ajamalla hybridi tilassa.
RAV4 hybridin keskikulutus oli omassa käytössä 5,3 L/100 km vuoden ajamisilla. Lappiin kyhnyttelyjä ei ollut ja monella lienee 6,0 L/100 km luokkaa.
Plugarilla menee 5,8 L/100 km luokkaa omat ajot ja monella varmaan 6,5 L/100 km vuotuisella tasolla.
Näillä saa kyllä huoletta menemään enemmänkin ja riippuu täysin ajoprofiilista.
Sähköllä ajettaessa on kesällä monet reissut luokkaa 16-17 kWh/100 km ja 2:den vuoden keskimääräinen kertymä on luokkaa 21 kWh/100 km.
Minillä ajoin Turusta Huittisiin ja takaisin. Eli 80km/suunta. Navigointi oli mennessä päällä kun uuteen paikkaan olin menossa.

Auto latasi akkua, jotta perillä pääsi pari kilsaa päästöttömästi.

Menomatkan kulutus 7,5l/100. Paluu ilman navigointia 6l/100km.
 
Tänään piti käydä tankkaamassa. Ajelin, kun valo syttyi vielä Turun motaria 40 km ja bensa range meni nollaan. Sen jälkeen vielä kevyempää tiestöä 40 km. Tankatessa meni 6 napsun taktiikalla ihan piripintaan 47,0 litraa ja tankki on 55 L. On meinaan Toyotan RAV4:ssa jonkun verran varatankkia. No akkuun oli jätetty 23 km Rangea ja tankilta talliin sisään 19,8 km matkaa. Rangea jäi 2 km jäljelle ja kulutusta kotiin matkalle tuli 16,8 kWh/100 km. Akku ei siis tyhjene vielä loppupäässäkään mitään erityistä vauhtia, joten saattaa olla ihan hyvässä kunnossa vielä reilut 50 000 km ajettuna.
 
Tyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:

Kuga 5,7l/100km

Grandland 10,7l/100km
Eli Ford Kugassa atkinson ja portaaton automaatti ja Opel Grandlandissa yleiskäyttöinen parisataa heppanen turbokone, ja monilovinen automaatti, jos vie kymmenen litraa hybridiajossa niin ei ihan maaliin mennyt. Kuullostaa enemmän sellaisesta missä hybridillä haetaan tehoja kohtuu verotuksella. ja työmatkan töpselisähköllä

Oliko tuo parivertailu, vai isompi testi, miten siellä muut kulutti.
Tyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:
Oliko se testi kuvailtu millä sanoille, tässä vielä vähän hämää sen toisen artikkelin kuvaus. kolmesta eri testistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 356
Viestejä
4 870 158
Jäsenet
78 566
Uusin jäsen
kuurailmari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom