Kerro pahin mokasi töissä

Ei omaan työhön liittyvä moka, mutta kohtuullisen legendaarinen. Isä oli 80-luvulla sähkömiehenä jäänmurtaja Sisulla. Ajoivat ilmeisesti huollon jälkeistä tarkastusajoa merellä ja jostain syystä mukana komentosillalla. Isä ohjeistaa (oman muistin ja muiden kertomusten mukaan) "Että saat istua tässä, mutta älä missään nimessä paina tuota nappia" Tässä vaiheessa 3-vuotiaan aivot suoristavat kiellon mukaisesti sormen napille sitä painaen. Kyseinen nappi jonkin sortin tappokytkin/resetointinamiska ja laiva pysähtyy ulapalle. Kuuleman mukaan siinä jonnin aikaa kelluttiin, ennenkuin saivat kaikki systeemit ajettua takaisin ylös ja paatin liikkeelle. Veikkaan, että aamulla sovittu jäätelön syönti torilla peruttiin, mutta tästä ei ole jäänyt arkistoon papereita
 
Kai se on pakko jakaa kun muutkin niin rohkeita ovat. Kaadoin kerran lumenpudotustöissä rivitaloterassille lunta ja siellä olikin sellainen kattorakennelma joka sortui sitten. Ei sinänsä taloudellisesti paha, mutta noloa tottakai ja omistajia 'harmitti'. Toisella kertaa liukastuin katolla. Onneksi oli valjaat, sillä pudotusta oli toistakymmentä metriä...
 
Trukilla ajavalle kyllä voi sattua, jos ei ole kieli keskellä suuta ja ajatus mukana.

Eräässä työpaikassa ajattelin olla tehokas (mutta muuta en ehtinyt ajatella) ja hakea takapihalta trukkilavan pihan haarukkatrukilla. No eipä siinä ajatuksessa muuta vikaa ollut kuin se, että pelkästään etupiha oli asvaltoitu. Takapihan reitit olivat soraa. Ajelin tyytyväisenä jonkun matkaa. Soran päältä oli ajettu kuorma-autolla monesti, joten se oli hyvin tamppaantunut. Kuitenkin sitten rakennuksen kulmalla mutkassa trukin takapyörä kaivautui soraan, ja trukki pysähtyi siihen. En sentäs kuopimaan jäänyt, tajusin että nyt mokasin. Trukkia kuitenkin tarvittiin samana työpäivänä, joten tuli kiire saada se käyttöön sieltä. Lopulta firman kuorma-auton, vahvan liinan ja lautarampin avulla viisaammat vetivät trukin asvaltille. Itsestä ei ollut tuossa projektissa hyötyä, kuhan hölmistyneenä lappasin lavalta käsin takaoven kautta tarvittavat tavarat sisään. Ei ollut edes iso homma. Siitä edespäin ei ole tullut ajettua trukilla muualla kuin kovalla alustalla.

Eräänä toisena kertana purin rekasta rautakuormaa, joka lervahti tantereelle kun oli lava aavistuksen tasapainottomasti piikeissä ja/tai peruutin liian kovaa pihan epätasaisuuksiin. Kyseiset osat olivat onneksi sellaisia, jotka eivät olleet moksiskaan pienestä könyämisestä. Lappasin raudat uudelleen lavalle ja jatkoin hommia. Kävin sitten kertomassa että tämmöinen lasti tuli, ja mitä kävi. Enpä ollut katsonut rahtikirjoja kovin tarkasti, ja ne eivät oikeastaan edes kuuluneet juuri siihen osoitteeseen. No, joku kävi viemässä kovaonnisen lähetyksen sitten firman toiselle työpisteelle.

Vieläpä joskus myöhemmin olin lastaamassa kuorma-autoon tavaraa sisältä. Tatsini oli muutaman sentin pielessä, joten peruutin lavahyllyä päin trukilla, vaikka olikin jo jalka jarrupolkimella. Kilahti kovaa, mutta ei onneksi käynyt mitään. Olipahan kumminkin TJ vieressä katsomassa :facepalm:
 
  • Tykkää
Reactions: jjw
Ei ehkä ihan täysin oma moka mutta vahvaa märkäkorvan varautumattomuutta. Vuonna kivi ja kirves komennettiin testaamaan erään tietoliikennetilan varavoimakone. Ohjeistus oli luokkaa "Ajelet sinne ja käännät käyttökytkimen testille ja annat vaan hyrskyttää puoli tuntia."

Paukuttelin jo vähän henkseleitä että helppo päivä, napista vääntää ja sen jälkeen saa raapia pihalla muniaan auringosta nauttien. Koneen sain kiinteistöstä paikannettua, oli muistaakseni joku 70-80 luvun valmetin rämä, isossa ohjauskaapissa oli pikku vääntökytkin jossa luki normaali ja testi, ei muuta kuin tuosta napista siis vaan. Ensin tuli pimeää. Sitten aivan vitun hiljaista. Ensin peljätti, sitten vaan vitutti. Tämä oli aikaa ennen kuin taskulamppu kännyköissä oli juttu. Enkä tietenkään ollut ottanut mitään taskulamppua mukaan koska "Käännät vaan käyttökytkimen testille".

Rakennuksessa ei ollut ikkunoita ja sähköpääkeskus jossa ehkä olisi joku ohituskytkin ei tietenkään sijainnut varavoimatilan lähellä. Ei muuta kuin seikkailemaan pimeän rakennuksen läpi sähköpaakeskukselle josta sitten löytyi varavoimakoneen ohituskytkin.

Jäkeenpäin selvittelivät että varavoimakoneen ohjausakusto oli sökö ja jonkin välkyn valmetin suunnittelijan aivoituksesta syöttö siirrettiin heti pois verkosta testin alussa. Mutta, koska ohjausakusto oli sökö, ja ohjausjännite oli pysynyt ylhäällä ainoastaan akkulaturin ansiosta, joka nyt sitten katkesi niin mitään herätettä itse varavoimakoneelle ei koskaan kerennyt mennä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 244
Viestejä
4 898 891
Jäsenet
78 946
Uusin jäsen
Eister

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom