Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samoja havaintoja noista triangleista. Triangle sportexit oli ja märällä tosi terävästi murtui pito ja turun moottoritiellä sai kerran sadekelillä hidastella mutkiin ettei noussut jatkuvasti vesiliirtoon, samalla reissulla kaveri ajoi toisella autolla ja jollain kuluneilla kitkoilla ilman mitään pito-ongelmiaMatadorille ääni. Hectorra 3 on ollut todella hyvä rengas jo monessakin autossa. Nyt on Matadorit W210 E55 AMG:ssä edessä ja taakse jouduin vaihtamaan uudet kumit katsastukseen ja varastosta ei löytynyt tarvittavassa koossa kuin Triangelia. Ei ole kehumista. Tai no ihan mukavat ajaa kuivalla. Mutta sporttisuutta niissä ei ole tippaakaan ja märällä lähes vaarallisen arvaamattomat.
Focuksessa oli jotkut Landsailit ja ne oli myös todella positiivinen yllätys.
Nämähän ilmoitetut erot kai ovat mitattuja kulutuseroja, eli ei vierintävastuseroja, eli laskelma on oikein. Jos nyt yhtään muistan oikein noita testejä.Kesärenkaita pitäisi hankkia pienessä koossa (175/65R14). Mietin eri renkaiden hintaa ja jos haluaa säästää, kannattaa melko usein ostaa renkaat vierintävastuksen mukaan (toki riippuu kulutuksesta, vierintävastuksesta kuluneena, renkaan koosta (hintaerosta) jne.). Jos renkaat kestävät esim. 50 000km, kulutus on 6 l /100km ja bensa maksaa 1,75 € / l, tulee vierintävastuksen yhden prosenttiyksikön erotuksen hinnaksi 50 000 / 100 * 6 * 1,75€ * 0,01 = 52 €.
Tekniikan maailmassa kesärenkaiden vierintävastus vaihteli noin 5 %-yksikköä.
Muutamia poimintoja eroista vierintävastuksissa (TM) ja 50000km:n matkalla hinnassa:
- Landsail Sentury Qirin 990 (Vierintävastusero 0%, 0€)
- Bridgestone Turanza T005 (1,2%, 64€)
- Goodyear Efficient Grip Performance 2 (1,6%, 83€)
- Michelin Primacy 4 (2,6%, 135€)
- Nokian Hakka Blue 2 (3,2 %, 166€)
- Hankook Ventus Prime 3 (4,1 %, 213€)
- Continental PremiumContact 6 (4,3 %, 223€)
Saatanan saatana. Sama rengas kaksi kertaa kahden viikon sisään naula/ruuvi läpi. Toinen on niin reunassa, että taitaa olla uusi sarja aika laittaa alle. Autona Volvo XC70.
Kyllä niitä menee, vaimon työpaikalla oli taannavuonna remppa menossa niin kaksi kertaa sai paikkauttaa hänen autonrengastaan kun joku remppamies kylvi ruuveja parkkipaikalle.Olisiko kuitenkin ilkivaltaa, ei mene joku naula itsestään renkaaseen.
Sama paikka mistä molemmat vauriot tuli motarilla. Molemmilla kerroilla noin 5km paikan jälkeen syttyi rengaspaine hälytin. Lähellä ollut rengasliike sanoi että korjannut hiljattain runsaasti renkaita. Soitin Elykeskukseen että tarkastavat alueen, mutta hitostako sitä tietää.Olisiko kuitenkin ilkivaltaa, ei mene joku naula itsestään renkaaseen.
Molemmat oli kuvioinnin alueella. Jälkimmäinen siinä reunassa, kun alkaa jo taittua sivulle. Ekasta löytyi naulapyssyn naula, joka oli kiinni vielä muovirivassa. Ei siis ammuttu. Toinen lensi tusahtaen pois kun ajoin rengasliikkeen pihaan, joten en tiedä mikä se oli. Sormella tunnustelin tien poskessa että samankaltainen listanaula mahdollisesti, mutta se oli sisäreunassa. Sinne ei siis nähnyt ja ilkivaltakin sisäreunaan hankalampaa. Tultiin 250km reissusta ja loppumatkasta ilmeni tuo vuoto. Toisella kertaa ajettiin samasta paikasta, mutta poikettiin rampilta eri suuntaan.Voi toki tapahtua sattumalta liikenteessä, mutta näitä ilkivaltajuttuja on ollut paljon viime vuosina pitkin Suomea:
"Jos ruuvi ei ole porautunut kulutuspinnan läpi vaan jostakin muusta kohtaa, ilkivalta on yksi hyvin mahdollinen selitys, Mäkelä sanoo.
– Mikäli henkilö ei jatkuvasti ajele esimerkiksi rakennustyömaiden läheisyydessä, ja rengasrikkoja on silti usein, ilkivalta on syytä ottaa huomioon, hän sanoo."
![]()
Pastoria piinaavat oudot renkaan puhkeamiset
Pastori Seppo Juntusen autonrenkaat ovat puhjenneet 18 kertaa. Rengasammattilaisen mielestä syynä on mahdollisesti ilkivalta.www.kirkkojakaupunki.fi
![]()
Useita rengasrikkoja Huhtisissa – ruuveja maassa
Autojen renkaisiin päätyneet ruuvit ovat herättäneet huolta ja kummastusta Huhtisissa Tapani Löfvinginkadun läheisyydessä.www.uusimaa.fi
Vierintävastus on mitattu vierintävastuksena, joka on muutettu laskennalliseksi polttoaineenkulutukseksi.Nämähän ilmoitetut erot kai ovat mitattuja kulutuseroja, eli ei vierintävastuseroja, eli laskelma on oikein. Jos nyt yhtään muistan oikein noita testejä.
Vielä kun saisi jotain tietoa siitä, paljonko ja miten vierintävastus muuttuu renkaan ikääntyessä, ja pysyykö tällöin edes kokeessa määritetty keskinäinen järjestys.![]()
Kesärenkaita pitäisi hankkia pienessä koossa (175/65R14). Mietin eri renkaiden hintaa ja jos haluaa säästää, kannattaa melko usein ostaa renkaat vierintävastuksen mukaan (toki riippuu kulutuksesta, vierintävastuksesta kuluneena, renkaan koosta (hintaerosta) jne.). Jos renkaat kestävät esim. 50 000km, kulutus on 6 l /100km ja bensa maksaa 1,75 € / l, tulee vierintävastuksen yhden prosenttiyksikön erotuksen hinnaksi 50 000 / 100 * 6 * 1,75€ * 0,01 = 52 €.
Tekniikan maailmassa kesärenkaiden vierintävastus vaihteli noin 5 %-yksikköä.
Muutamia poimintoja eroista vierintävastuksissa (TM) ja 50000km:n matkalla hinnassa:
- Landsail Sentury Qirin 990 (Vierintävastusero 0%, 0€)
- Bridgestone Turanza T005 (1,2%, 64€)
- Goodyear Efficient Grip Performance 2 (1,6%, 83€)
- Michelin Primacy 4 (2,6%, 135€)
- Nokian Hakka Blue 2 (3,2 %, 166€)
- Hankook Ventus Prime 3 (4,1 %, 213€)
- Continental PremiumContact 6 (4,3 %, 223€)
Oletetaan kuormatun auton massaksi vanhoilla renkailla 1500 kg ja vanhojen renkaiden halkaisijaksi 60 cm. Vaihdossa tulee viisi hidastavaa vaikutusta:Renkaiden hitausmassan vaikutuksesta suorituskykyyn. Kuvitteellinen tilanne, jos vaihtaa renkaat yhteispainoltaan 10kg painavempiin ja renkaiden halkaisija kasvaa 2cm kuinka paljon tästä aiheutuu tehohäviötä kiihdytyksessä?
Menee tietenkin.Tampiona näissä auto asioissa kysyn heti, että meneekö moiset samoille 19" vanteille? Eikö ole liian kapeat? Muutenhan nuo tosiaan olisivat samaa kokoa.
![]()
Talvi vanteet on 18" ja niissä kumit on 225/45R18.
missä on nyt viimeksi ollu kesärengastesti? mitkä on parhaat märänkelin renkaat mitä voi hankkia?
Goodyear UG Ice2:set on ainakin olleet tosi hyvät ympäri vuoden.missä on nyt viimeksi ollu kesärengastesti? mitkä on parhaat märänkelin renkaat mitä voi hankkia?
Goodyear Efficientgrip Performancet on aika hyvä kompromissi
Goodyear UG Ice2:set on ainakin olleet tosi hyvät ympäri vuoden.
TM:n 2021 testissä Nokian Hakka Blue 2 sai eniten pisteitä märän kelin testeissä (37/40): Seuraavina Michelin Primacy 4 (36/40) ja Continental PremiumContact 6 (35/40).missä on nyt viimeksi ollu kesärengastesti? mitkä on parhaat märänkelin renkaat mitä voi hankkia?T
Noi on kauheen rumat pullakumit![]()
TM:n 2021 testissä Nokian Hakka Blue 2 sai eniten pisteitä märän kelin testeissä (37/40): Seuraavina Michelin Primacy 4 (36/40) ja Continental PremiumContact 6 (35/40).
Oletko kenties ajanut kyseisellä kitkalla märällä?Ööh, kitkarenkaat... ei ehkä se paras märälle tielle.
Tällä hetkellä Nankangit (ns-2) ja niillä häviää vetopito samantien jos on vähänkin märkä asfaltti.
Jos on epävarma kuljettaja niin totta puhut, silloin Goodyearit eivät ole paras valinta.Ööh, kitkarenkaat... ei ehkä se paras märälle tielle.
Tällä hetkellä Nankangit (ns-2) ja niillä häviää vetopito samantien jos on vähänkin märkä asfaltti.
Ei noi musta eroa muista renkaista sen ihmeemmin.Noi on kauheen rumat pullakumit![]()
Onko nämä halvempia kuin hyviksi todetut kiinalaiset: lansail, linglong ja nankang?Pari kesää menty totaali kiinan kumeilla (jinyu), ens kesäksi tulee kyllä jotain muuta.
Halvat noi on, mut märkäpito ei kummoinen, Uniroyal rainsport kenties kokeiluun seuraavaksi.
Itsellä on Skeida Superbissa tuossa koossa Maxxis Victra Sportit ja hintaansa nähden voin suositella.Audi A4 Avant quattro (B9) alkaa olla uusia suvikumeja vailla, koska nykyiset ovat jo vaarallisen matalalla uralla. Alla on Audi tehdasasennetut (tai kertaalleen vaihdetut):
Hankook Ventus S1 evo 2 245/35ZR19 93Y
En noin leveää ja matalaa välttämättä haluaisi, mutta en kyllä lähde vanteita uusimaan, varsinkin kun ovat melko tyyriit ja pidän ulkonäöstä. Auto ollut niin vähän aikaa, että ei oikein voi sanoa juuta taikka jaata nykyisten hyvyydestä ja kokemusta renkaista muutenkaan ei juuri ole. Leveinä uraherkäthän nuo kyllä on.
Onkohan safe bet laittaa vastaavat uudemmat Hankook Ventus S1 evo 3 245/35ZR19 93Y alle?
Onko nämä halvempia kuin hyviksi todetut kiinalaiset: lansail, linglong ja nankang?
Melkein taipumassa tuohon renkaan koon kavennukseen ja pieneen paksunnokseen, eli Hankook Ventus S1 evo 2 245/35ZR19 93Y -> Hankook Ventus S1 evo 3 225/40ZR19 93Y. Kooltaan nuo olisivat suht samat, mutta kapeampi ja hivenen paksumpi ehkä miellyttävämpi ja vähemmän uraherkkä. Sivuiteillä soralla varmaan vähän mukavampi myös, vaikka varmaan edelleen aika kuulien päällä ajelua. 740€ olisi alle laitettuna.Itsellä on Skeida Superbissa tuossa koossa Maxxis Victra Sportit ja hintaansa nähden voin suositella.
Edit. Linkki oikeaan kokoon.Rengas Maxxis 245/35 ZR19 93Y XL FSL | Victra Sport 5 VS5 | 1001Renkaat.com
Maxxis-rengas Victra Sport 5 VS5 245/35 ZR19 93Y XL FSL varastossa ja edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Sehän riippuu, että miten viilaaja on kyseessä, miulta on katottu.Ei vaikuta mitään.Ei ne edes konttorilla katso sun rengaskokoja, vaan pintoja. Ihan turhaan meet kylvään rahaa muutoskatsastukselle.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.